Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Tuesday, May 31, 2011

Rais yatim : Gantung jawatan ketua pembangkang isu video seks.

PUTRAJAYA 30 Mei - Jalan paling setimpal meredakan keraguan rakyat dalam isu Datuk Seri Anwar Ibrahim ialah menggantung jawatan Ketua Pembangkangnya sehingga kes dakwaan pembabitannya dalam rakaman video seks selesai. 
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, prinsip dan amalan itu dilakukan pada perkhidmatan awam di sisi undang-undang. 
"Kenapa ia tidak dilakukan kepada ahli parlimen yang berjawatan "Lagipun Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan jelas menyatakan bahawa setiap orang adalah sama di sisi undang-undang. Jika Anwar tak rela 'cuti' dari jawatannya itu bermakna beliau tidak menghormati amalan akauntabiliti demokrasi dan undang-undang negara," kata beliau kepada Utusan Malaysia hari ini. 
Dalam aspek ini, kata Rais, jika kes melibatkan Penasihat PKR itu nanti diputuskan mahkamah memihak kepadanya, maka pakatan pembangkang boleh mengesyorkan pengembalian jawatannya itu. "Undang-undang negara dan antarabangsa juga mengiktiraf amalan melepaskan jawatan sementara 'indictment' atau pendakwaan sedang berjalan terhadap seseorang," katanya
Rais menarik perhatian kes melakukan serangan seksual dan percubaan merogol membabitkan Pengarah Urusan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn yang terpaksa melepaskan jawatan tingginya itu sebagai satu contoh terang dan nyata. 
Malah bukan itu sahaja. Strauss-Kahn terpaksa pula membayar kos pengawasan yang disabitkan dengan 'penjagaannya' selama siasatan dengan kawalan terhadap dirinya berjalan. "Beberapa orang menteri dan menteri besar kita juga pernah melepaskan jawatan semasa dalam edah perbicaraan jenayah terhadap dirinya. 
"Mungkin Mursyidul Am Pas (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) tak baca nas-nas ini kerana sentiasa cuba menegakkan basahnya dan 'keadilan' sendiri," kata beliau. 
Tegas Rais: "Apa pun pendirian Menteri Besar Kelantan itu, ia sudah diduga. Amat membina sekiranya beliau melihat persekitaran kes Strauss-Kahn serta 14 orang pemimpin pembangkang Turki dan lain-lain yang menghormati amalan dan prinsip tanggungjawab demokrasi (dengan melepaskan jawatan mereka)."


Lantak ko lah rais. Ko nak gantung jawatan dsai ke apa ke buat je lah. Cuma aku heran sepatutnya siasatan suruhananraya diraja patut ditubuhkan untuk menyiasat kes neh tapi sampai sekarang tak tubuh2kan lagi sedangkan neh keputusan kabinet bukan keputusan dsai. So apa yang melengahkan kabinet daripada menubuhkan siasatan diraja neh?


Kalau sungguh nak suruh dsai mengantung jawatan dia sekalipun pe kata suruh pdrm reveal kan pelaku video seks terbabit tue dulu? Dsai tak patut gantung jawatan dia disebabkan polis pun tak cakap dia ialah pelaku seks dalam video terbabit. Kalau tiba2 dsai mengantung tugas seolah2 cam dia mengaku pula yang dia ialah pelaku seks terbabit. Sedangkan polis pun tak sebut dia. Jadi buat apa dia bangang2 nak gantung jawatan pula?


Lagi satu kan ko rais nak bagi pandangan ko bagi je lah tapi takpayah ko heret nama tgna. Bangang lah ko dok fitnah2 tgna pula kat sini. Tgna takde cakap apa2 pun pasal isu gantung mengantung tugas neh. Dia cuma cakap berdosa orang yang menfitnah orang dan tak masuk syurga selagi kita tidak minta maaf kepada orang yang kita fitnah. Dia bagi kenyataan tue bila ditanya isu video seks. Tapi kenyataan dia tue boleh mewakili untuk semua kes fitnah. 


Bukan dia cakap"  tak masuk syurga fitnah dsai.. " tah hapa2 lah. Dari wartawan utusan sampai ke wartawan pembangkang [kecuali harakah] semua spin kata2 tgna yer. Nak je aku taler kepala hotak wartawan sekor2 tue. Sesuka korang je dok mengarut dan memutar belitkan kata2 tgna 3,4 minggu lepas. 


Bila kata2 seperti ;


"tak masuk syurga fitnah dsai" di baca oleh orang awam maka persepsi serong akan timbul seolah2 dsai = penentu kita ke syurga atau neraka. So ini ayat2 macam neh tak patut dipakai.


Lainlah kalau ;


"tak masuk syurga jika kita fitnah orang selagi tak minta ampun pada orang yang kita berbuat fitnah" = kata2 yang tidak menimbulkan kontroversi dan menghasilkan persepsi baik. 


Jadi aku heran apsal ada pro pembangkang yang bangang2 pergi cakap tak masuk syurga kalau fitnah dsai.. dah tue siap petik2 cakap tgna plak yang cakap. Memang dia cakap.. tapi dia cakap kalau kita fitnah orang kena minta maaf dulu.. kalau tidak macam mana nak masuk syurga? cubalah jangan cakap benda2 macam neh sebab akhirnya pro umno akan baca dan anggap kata2 tgna sebagai lain. Sudahlah banyak kata2 tgna di spin. Ingatkan orang2 umno je yang spin.. neh orang2 pr sendiri pun amek dan spin sekali kenyataan tuk guru. 


Lepas tue kan selain dari anwar ibrahim, aku rasa si rais yatim neh pun patut digantung tugas atas tuduhan rogol amah. Jangan nak dediam pula. Pandai suruh orang berundur, maka ko pun kena pandai berundur juga buat sementara waktu sehingga kes siasatan tersebut selesai.


Kalau nak tahu sekarang neh aku tengok utusan dok main propa. Mereka main propa kononnnya pas sekarang tolak kepimpinan ulama [hadi + nasha] dan angkat kepimpinan anwaritas. Tah pape2 lah tuduhan2 neh. Ingat pas neh kaki berpuak2 ke? Tiada pro anwaritas dalam pas sebenarnya. Gelaran neh adalah rekaan. Itu semua fitnah dan mengarut.  Walaupun kita kadangkala tak berapa suka dengan kepimpinan itu ini tetapi kita tetap hormat. Sebab mereka dipilih oleh perwakilan. Tindakan utusan melabelkan itu ini dalam proses pemilihan pas kali neh aku baca sebagai ;


1. menimbulkan fitnah dan syak wasangka di kalangan ahli2 pas.


2. memberikan persepsi benci kepada hadi + nasha oleh kumpulan pro tgna dan sebaliknya.


3. membuatkan ahli2 pas saling bertelagah akibat masing2 ada pimpinan pilihan masing2.


Yang heran nya ingatkan takde lah ahli2 pas yang terpengaruh.. rupanya ada bhai. Dorang tue bodoh. Sorry i jujur. Ingat senang ke hadi + nasha nak seret pas masuk bn? Itu adalah mustahil. Hadi tahu. Nasha juga tahu. Tetapi nasha aku tolak sebab dia terlalu lemah, taktahu buat kerja dan lambat dalam menentang kemungkaran dan kepincangan kerajaan [baca : umno]. Itu je sebabnya. Aku memang hormat dia tetapi aku takmo dia menang lagi. Even hadi pun kalau boleh berundur lagi bagus. Tapi nak buat macam mana tiada sapa2 pun berani nak cabar dia. Hadi pula taknak letak jawatan. Sedangkan hadi patut faham dia tiada kredibiliti untuk memimpin pas ke arah pembaharuan.


Pas perlu reform. Tapi entahlah macam mana nak reform pas kalau hadi pegang tampuk kuasa? Aku nak pemimpin berani macam tgna. Tghh ketika muda dia memang berani. Tapi sayang keberanian dia ada tempoh. Sekarang dia dah tak berani lagi dah. Pendekatan dia pun dah tak relevant. Tapi keberanian tgna pula tetap berterusan walaupun dah makin berusia. Tapi kena faham, tgna bukan malaikat. Suatu masa nanti Allah swt akan jemput dia pergi. Jadi takan pas taknak cari penganti yang boleh meneruskan momentun tgna? Yang pasti barisan calon sekarang aku tolak nasha sama macam aku tolak nizar. Ya, nizar pun aku tolak. 


Itu pandangan aku. Aku taknak pilih pemimpin yang pandai ceramah je. Kalau setakat ceramah baik aku buka kuliah agama. Dah berlambak2 ustaz pas yang boleh bagi ceramah. Apatah lagi zaman sekarang teks ceramah pun orang yang sediakan. Heh. 


Tapi kalau boleh aku nak pemimpin yang boleh lead negara. Sudah cukuplah aku berangan nak hidup dalam negara islam. Sudah cukupla aku berangan nak fahamkan orang bukan islam bahawa islam ialah satu sistem hidup. Kini masa untuk aku melaksanakan impian aku jadi realiti. Untuk itu, aku perlukan pemimpin yang ada impian macam aku juga. Sebab itu aku sokong pas, bukan individu dalam pas. Heh.


Dah alang2 rais yatim cakap pasal neh nak juga aku ingatkan rais yatim isu artis seksi seksa neh masih belum selesai lagi. Video klip seks neh bila kau nak amek tindakan rais?


Ameno : Tindakan terpilih berlaku bila ketaksuban terpilih wujud. Heh

Tarif elektrik naik setiap 6 bulan.



Tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap enam bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual Petronas kepada pengeluar tenaga 
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin berkata kerajaan pada dasarnya telah bersetuju mematuhi mekanisma 'Fuel Cost Pass Through' (FCPT) yang akan menentukan kadar tarif pada masa hadapan. 
“Kuantum kos bahan api (cent/kW unit) akan disalurkan kepada pengguna berdasarkan harga sebenar bahan api iaitu gas dan arang batu yang digunakan bagi menghasilkan tenaga bagi tempoh enam bulan,” kata Chin di Putrajaya semalam. 
Beliau berkata demikian ketika menjelaskan arahan kerajaan kepada Petronas supaya menaikkan harga gas asli daripada RM3 setiap mmBtu bagi setiap enam bulan sehingga ia mencecah harga pasaran menjelang tahun 2016. 
Pada sidang akhbar berasingan di Kuala Lumpur, Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Datuk Che Khalib Mohamad Noh (bawah, tengah) berkata FCPT bermakna pengguna terpaksa menanggung kos. 
"Kerajaan akan juga melaksanakan mekanisma FCPT bagi sektor tenaga. Mengikut FCPT, kos bahan api akan disemak setiap enam bulan. 
"Sebarang perubahaan sama ada menaik ataupun menurun pada kos bahan api, khususnya gas, arang batu dan minyak akan ditanggung oleh pengguna,” katanya.


Kah kah kah


Naik setiap 6 bulan? Apa? Naik setiap 6 bulannn...??


kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah


PADAN MUKA KITA SEMUA.. kah kah kah..


Sebenarnya nak membangkang pun kena ada ilmu. Tak boleh juga main taboh.. hehehe.. dah alang2 kerajaan pandai mengarut.. kerajaan kena buktikan apa yang dorang mengarutkan itu berdasarkan kepada fakta sebenar.


1. Apa harga sebenar bahan api? 


Rakyat perlu tahu apa harga sebenar bahan api. Dedahkan dokumen kalau berani. Jangan dok pandai potpet cakap bekalan mahal selagi tidak terbukti kerajaan beli dengan harga yang mahal. Sesiapa pun boleh mengaku beli itu ini dengan harga mahal tapi bukti takdak tak guna juga. Kerajaan dari dulu kalau bab2 pembayaran satusen pun taknak dedahkan kat kita. Mungkin kalau dedahkan mereka bakal kantoi. Macam isu apco lah. Benda neh dah biasa. Sampaikan rakyat malaysia nak cakap apa pun taktahu..


2. Gas asli datang dari mana?


Kerajaan beli gas asli tue dari mana? Cuba elobrate benda neh untuk aku fahamkan dulu betul2. Bukan ke kerajaan ada gas asli sendiri? Kalau ya kenapa nak menyamakan pengguna malaysia = pengguna antarabangsa = pembeli? Ko kan kerajaan, aku kan rakyat, salah ke ko bekal asal lepas keuntungan ko.. perlu ke ikut harga pasaran global? Kalau salah betulkan aku beb. 


3. FCTP = segala kos adalah tanggungan pengguna.


Nampak tak benda tue? Maknanya segala perubahan harga bahan bakar di pasaran global yang akan berlaku kelak akan ditanggung oleh pengguna malaysia. Bila naik for sure harga akan naik. Bila turun, for sure sampai mampos tiada tarif elektrik yang akan turun.


Sebenarnya bagi aku tiada masalah lah kalau kerajaan nak lambakkan rakyat dengan segala macam beban. Memang itu kepakaran barisan nasional. At least kasi lah reason dan fakta yang menyokong tindakan mereka neh terlebih dahulu. Bukan dok melalut harga bahan api mahal dan segala bagai. Bagi dokumen. Aku nak tengok sebab perlukan kepastian bahawa tnb rugi kalau tariff elektrik kekal di takuk lama. Setahu yang aku sedar dalam berita ekonomi yang aku baca 2 bulan lepas, tnb raih keuntungan berjuta2. So kalau dah raih keuntungan dari mana pula perkataan kerugian itu timbul?


Macam mana pula dengan IPP? Ramai rakyat malaysia tak tahu pun IPP tue apa. Sadis. Tapi kesian juga kadangkala. Maybe dorang belum ada minat nak ambil tahu pentadbiran negara kan. Meh sini aku elobratekan ringkas apa itu IPP ;


IPP = penjana kuasa bebas.


IPP = dikendalikan oleh pihak swasta.


IPP = dikendali oleh kroni besar barisan nasional seperti YTL dan lain2.


IPP = salah seorang pemilik kasino di pahang juga mendapat projek ipp neh.


Apa tugas utama IPP neh?


IPP = membekalkan kuasa tambahan.


Kenapa nak bekalkan kuasa tambahan? Kan ada TNB..?


Ya ada, tetapi untuk menampung situasi seperti breakdown, sistem tergendala, pemasangan / upgrading kabel/sistem/penyelenggaraan oleh TNB.. bila itu berlaku maka IPP akan amek alih tugas untuk bekal tenaga kepada pengguna.


Kenapa tidak TNB je handdle benda neh? Kenapa tidak TNB je cipta satu syarikat pro kerajaan [GLC] untuk bekalkan tenaga tambahan neh?


Semua jawapan neh ada dalam kocek kerajaan dan TNB. Mereka kena jawab sendiri. Aku punya jawapan senang je, iaitu nak salur keuntungan kepada kroni.


Adakah kita sering menggunakan tenaga tambahan dari IPP neh? 


Kurang pasti. Tetapi kalau guna pun mungkin dalam 5%-15% je. Tetapi di malaysia kita sudah ada 47% tenaga tambahan. Kalau 47-15 = 32% tenaga tambahan yang tidak digunakan setiap tahun.


Owhh okey.. so kena bayar ke kalau kita tak guna? 


Ya. kena bayar walau tak guna. Sapa bayar? TNB bayar.. guna duit kita. 


Adakah subsidi kepada ipp adalah SAMA maksud kepada bayaran tnb kepada IPP ? 


TIDAK SAMA. SUBSIDI IPP = cukai yang dikecualikan oleh kerajaan. PEMBAYARAN kepada IPP = keluar dari poket aku, ko dan kita semua.


Apa bukti IPP neh kroni kerajaan?


Tiada bukti, tetapi apa kata suruh kerajaan dedahkan perjanjian tnb dengan ipp kepada umum di parlimen?Perkara neh telah didesak selama bertahun2. 


Kesimpulan nya IPP = rakyat membayar kepada perkara yang tidak digunakan dan kerajaan melindungi mereka. Jika kerajaan sayangkan kroni kerana kroni bekalkan mereka wang bukan kah kerajaan patut lebih sayangkan rakyat kerana rakyat juga bekalkan kerajaan wang? Malah lebih banyak kerana rakyat ialah majoriti manakala kroni ialah minoriti. 


Ameno : Hidup dengan bn umpama macam tak boleh hidup.

Monday, May 30, 2011

Elektrik naik jam 4 petang neh..??

KUALA LUMPUR – Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui dijadualkan mengadakan sidang akhbar bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcob di Putrajaya sekitar jam 4 petang.
Tidak dinyatakan tujuan sidang akhbar berkenaan, namun dipercayai berhubung kait dengan saranan Majlis Ekonomi Negara (NEC) pada Jumaat lalu yang meluluskan kenaikan tarif elektrik.
Sidang akhbar tersebut dijangka memberikan butiran kenaikan tarif berkenaan yang dijangka berkuat kuasa 1 Jun 2011 atau hari Rabu ini.

Kalai betul lah tariff elektrik naik maka aku akan ucapkan takziah lah kepada kita semua di atas berita neh.. 

kah kah kah 

Padan muka aku, kau dan kita semua.. 

kah kah kah

Undi bn = dapatlah barang naik 

kah kah kah

sama2 kita nantikan alasan2 yang bakal diberikan oleh mereka pada jam 4 petang neh andai kata berita yang aku petik dari sini terbukti benar..

Ameno : exicited beb..

Mashitah : Perceraian selesai banyak masalah wanita





KOTA BHARU: Umat Islam tidak harus melihat kadar perceraian yang tinggi di negara ini satu perkara negatif kerana perpisahan suami isteri mengikut lunas undang-undang itu, sebenarnya mampu menyelesaikan banyak masalah dihadapi wanita. 

Saya melihat perkara ini (perceraian) daripada aspek positif iaitu masyarakat Islam kini sudah sedar dan celik undang-undang, boleh menyelesaikannya mengikut lunas yang dibenarkan Islam,” kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.Katanya, perceraian pasangan Islam setiap 15 minit di negara ini menggambarkan satu kesedaran bahawa banyak kes yang tidak menemui jalan penyelesaian sebelum ini, sudah diselesaikan melalui lunas undang-undang.



Kita jangan lihat perceraian itu satu perkara yang teruk sangat kerana ia perkara yang halal, malah perceraian itu sebenarnya mampu menyelesaikan banyak masalah yang dihadapi kaum wanita,” katanya selepas majlis pelancaran Karnival Halal Kelantan 2011, di Kompleks Islam Darulnaim, di sini, semalam, yang disempurnakan Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Fa-iz Petra.

Beliau mengulas mengenai kenyataan yang dibuat Mac lalu ketika merasmikan sambutan Maulidur Rasul di Putrajaya, dengan menyebut perangkaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada 2009, menunjukkan purata pasangan Islam yang bercerai mencatatkan rekod mengejutkan iaitu satu pasangan bercerai setiap 15 minit.

Berdasarkan rekod JAKIM pada 2009, menunjukkan perceraian terus meningkat setiap tahun dan ia mencetuskan kebimbangan mengenai keharmonian rumah tangga terutamanya golongan muda.

Ditanya sama ada berlakunya perceraian seperti itu disebabkan kekurangan hakim, Mashitah menafikannya dan menegaskan banyak kes sudah diselesaikan. 

 
“Memang tidak dinafikan, setakat ini kita memang memerlukan banyak lagi hakim bagi menyelesaikan kes, namun banyak kes dapat diselesaikan dengan mengadakan perbicaraan pada waktu malam atau hari cuti selain ditambah dengan hakim perempuan,” katanya.

Beliau berkata, berlakunya kes perceraian membabitkan pasangan Islam disebabkan suami dan isteri masing-masing tidak memahami tanggungjawab serta ilmu berumahtangga.

“Dalam kajian yang kita lakukan, perceraian berlaku bukan disebabkan ketidakseragaman undang-undang syariah, namun ia membabitkan pasangan berkenaan iaitu tidak memahami tanggungjawab selain kurang ilmu rumah tangga,” katanya. 


Puas aku selongkar otak aku untuk menilai aspek2 positif kata2 ustazah mashitah neh. Aku faham dia nak cakap perceraian neh boleh menyelesaikan banyak masalah2 wanita seperti yang ditinggalkan, di abaikan, di dera oleh suami dan macam2 lah.. tapi sayangnya penerangan dia terlalu general. Bila dah general orang kerap salah faham. Aku takde pun nak salah faham kata2 dia sebab aku nampak point dia kat situ tapi masalahnya ramai orang mungkin tak nampak dan memang cenderung untuk salah faham sebab dia neh lah juga manusia yang mengatakan bahawa pelacuran dibolehkan dalam keadaan darurat.
Tapi kalau korang tanya pandangan aku sendiri, aku tak setuju kata2 ustazah walaupun aku faham niat di balik kata2 dia. Bagi aku lah kan perceraian itu merupakan perosak. Anak2 pasangan yang bercerai juga lebih cenderung dengan aktiviti tidak sihat berikutan kurang kasih sayang dan perhatian.

Dan kalau kata2 ustazah neh di ambil oleh wanita2 malaysia untuk dijadikan panduan, boleh jadi perempuan akan menjadi semakin senang nak minta bercerai. Silap2 pasal hal kecik pun nak bercerai. Sudahlah ramai perempuan di malaysia menolak poligami. Tahu kah korang kalau menolak poligami = menolak ketetapan Allah swt = membidas Allah swt?

Bukan aku nak tuduh ustazah mashitah mengalakkan perceraian ye, jangan salah faham bhai. Aku cuma nak tegaskan bahawa dia perlu memperjelaskan lagi dengan lanjut apa maksud dia perceraian boleh menyelesaikan banyak masalah wanita. Itu aje. Apa salahnya dia cakap wanita2 yang dah bercerai telah berjaya menyelesaikan masalah instead of perceraian boleh menyelesaikan banyak masalah wanita. You see the difference kan?  Sebab itu penggunaan ayat yang betul perlu supaya apa yang kita nak sampaikan tue tak bermaksud salah. 

Kadangkala selalu juga aku tulis sesuatu yang mana aku maksudkan lain tetapi pembaca aku tafsirkan lain. Tapi aku takley nak salahkan dorang melainkan salahkan diri aku sendiri. Sebab bahasa2 aku sudah tentulah hanya otak aku je yang memahami. Macam mana pula aku nak expect yang pembaca mempunyai otak yang sama macam aku..?Jadi disinilah kesalahan ustazah mashitah bermula. Dia fikir semua orang akan faham apa yang dia sampaikan sedangkan bahasa2 dia hanya dia je yang boleh faham. Bukan aku, bukan pula rakyat islam malaysia. Sebab tue lah dia neh kena belajar berkomunikasi menggunakan bahasa yang betul untuk menyampaikan apa yang dia rasakan betul. 

Ke aku je yang terlalu bersangka positif kat dia? Ke memang dia anggap perceraian tue boleh menyelesaikan banyak masalah? Kalau begitu tak aneh lah kenapa dia kena kutuk. Sendiri tempah bhai.

Ameno : ustazah mashitah suka poco2 tak?

[Video] Ibrahim Ali mengamuk di parlimen isu biasiswa..

video

Aku kurang jelas pada awalnya atas isu neh. Setelah menonton video neh aku rasa aku dah faham sikit2 apa yang diperkatakan oleh ibrahim ali neh ;

1. Pada tahun 2009 jpa bagi 90% biasiswa kepada orang melayu

2. Pada tahun 2011 jpa bagi 58% biasiswa kepada orang melayu.

3 Apa yang ibrahim ali pertahankan ialah hak biasiswa ialah hak orang melayu dan mesti dipertahankan untuk orang melayu.

4. Apa yang ibrahim ali cadangkan ialah wujudkan satu dana khas yang dikendalikan oleh kerajaan untuk bagi biasiswa kepada orang bukan melayu.

5. Dan berikan biasiswa2 tersebut hanya kepada orang miskin dan memerlukan. Bukan orang kaya raya tanpa kira bangsa.

Herm.. okey.. dalam isu neh aku rasa perkasa membuat perkara yang betul. Namun mungkin untuk lebih menyenangkan pengendalian masukkan aje dalam sistem jpa.. biasiswa untuk melayu dan bukan melayu. Bagi aku semua rakyat berhak mendapat biasiswa tanpa kira bangsa. Ini perlu untuk survival pendidikan. Dalam masa yang sama orang2 melayu yang makin terpinggir perlu juga dibela. Tapi isu perkasa membela utusan masih isu bodoh yang dipertahankan oleh perkasa. Isu mempertahankan kerajaan juga adalah isu sengal. Kalau nak pertahankan hak orang melayu [walaupun aku tak berapa gemar perjuangan bangsa] bagi aku perkasa kena tolak umno kerana umno lah melayu terpinggir dan terabai.. takan tak nampak lagi?

Tonton video neh juga..




Ameno : Buat je lah biasiswa rakyat malaysia.. habis citer..  kalau boleh jangan tetapkan kuota.. bantu semua yang memerlukan tak kira bangsa..

Sunday, May 29, 2011

Kronologi Penindasan Terhadap 6 Mahasiswa KUIN.


1 APRIL 2011 : Selepas menunaikan solat Jumaat sekumpulan pelajar dan pensyarah tahfiz telah mengadakan demonstrasi aman bagi menuntut semula bangunan tahfiz yang telah dirampas untuk pembangunan Sekolah Insan Bestari.Himpunan ini turut melibatkan Saudara Faiz Arsyad(Presiden MPM),dan beberapa orang exco MPM yang turun bersama memperjuangkan hak kuliah tahfiz.

3 APRIL 2011 :  Rentetan daripada demonstrasi aman tersebut Ustaz Muhammad Idrus Bin Ismail telah dilucutkan jawatan selaku Timbalan Dekan Kuliah Al-Quran,kerana turut terlibat dalam demonstrasi bantahan pembinaan Sekolah Insan Bestari

: Pada 9.00 malam Barisan MT dan Exco MPM bersidang,berbincang mengenai isu permasalahan yang di hadapi oleh pelajar Kuliah Kuliah Quran.Kata sepakat dicapai untuk menghantar surat rundingan antara MPM,Rektor dan Menteri Besar.Namun usaha ini gagal kerana Pihak Rektor dan Menteri Besar enggan bertemu MPM.

4 APRIL 2011 : MB Kedah Mengeluarkan kenyataan akhbar,beliau menyatakan kekesalan kerana menerima surat berbaur ugutan daripada pensyarah kuliah tahfiz

5 APRIL 2011 :  Apabila diteliti segala sumber,surat yang diterima oleh MB rupanya merupakan laporan palsu yang diberikan oleh Dekan Kuliah Al-Quran.Oleh itu,Pada hari yang sama juga Dekan Kuliah Quran menghantar surat penafian pada laporan pertama yang beliau beri pada MB, dan keluar kenyataan media bahawa 'Dekan Kuliah Quran Memohon Maaf

: Seperti biasa, Mohd Aiman Razab (Peng.Biro Penerangan) mengadakan speaker corner untuk melakukan penerangan isu kuliah tahfiz dan bukumappixc serta isu-isu berbangkit kepada mahasiswa,namun telah dihalang oleh pihak HEP iaitu Encik Ikhmal,berlaku sedikit ketegangan apabila pihak HEP menuduh Saudara Aiman tidak mengikuti prosuder KUIN

6 APRIL 2011 : Faiz Arsyad ,Azlan Mat Zain dan Mohd Aiman Razab telah mengeluarkan kenyataan akhbar menggesa pertemuan dua mata antara Menteri Besar, Dato' Rektor dan Kuliah Quran tanpa kehadiran orang perantaraan dan juga memberikan mengenai beberapa isu dalaman yang berkaitan kebajikan mahasiswa.

7 APRIL 2011 :  Telah berlaku satu cubaan membakar pejabat HEP dan sehingga kini suspek tak dapat dikenal pasti.Dan MPM mengesyaki ini adalah salah satu provokasi pihak yang tidak bertanggungjawab untuk memanipulasikan isu yang berlaku.

21 APRIL 2011 :  Timbul cadangan di peringkat tertinggi KUIN agar Dip Tahfiz dipindah kepada Yayasan Islam kedah (YIKED) manakala bagi Ijazah dan Master akan kekal.

: usaha-usaha MPM dan ITQAN untuk menyelamatkan Diploma Tahfiz daripada dikeluarkan dari Insaniah digencarkan

23 APRIL 2011 :  6 Mahasiswa kita,Faiz Arsyad,Aiman Razab,ZukhiLatif,Ahmad Remy,Mohd Farhan dan Mohd Azlan telah menerima 'Surat Cinta' daripada pihak pentadbiran menggesa mereka memberikan surat tunjuk sebab dan perbicaraan tatatertib berkenan keterlibatan mereka dalam demonstrasi,mengeluarkan kenyataan akhbar,dan memberikan ucapan menggunakan pembesar suara (speaker corner).

30 APRIL 2011 :  MPM bersama ITQAN mengadakan solat hajat perdana agar Diploma Tahfiz tidak dikeluarkan daripada KUIN

2 MEI 2011 : Beberapa Exco MPM dan ITQAN mengadakan Roudtour setiap asrama bagi penjelasan isu dan meraih sokongan mahasiswa terhadap isu Tahfiz

11 MEI 2011 : 6 Mahasiswa yang telah menerima 'Surat Cinta' daripada pihak HEP,telah menghantar surat bantahan terhadap surat  HEP kerana tidak mematuhi prosiding mahkamah dan 'Surat Cinta'  HEP pertama tidak sah!

15 MEI 2011 : 'Surat Cinta'  iaitu surat tunjuk sebab dan perbicaraan tatatertib daripada pihak pentadbiran yang ke dua di proses dan di hantar semula kepada 6 mahasiswa kita,mereka dikehendaki memberi maklum balas dalam tempoh 14 hari.

18 MEI 2011 : Mohd Aiman Razab wakil daripada seluruh mahasiswa KUIN menghantar memorandom 'selamatkan idealisme mahasiswa kepada S/U Pejabat PAS pusat meminta agar Presiden PAS menasihati Kerajaan Negeri Kedah agar bersikap rasional dan adil dalam menangani isu-isu kampus yang berlaku.

25 MEI 2011 :  Perbicaraan Terhadap 6 mahasiswa yang di dakwa telah berlangsung.Dan diputuskan 5 daripada mereka di gantung pengajian dan 1 orang didenda ;

Mohd Faiz Bin Mohd Arshad : Di gantung 2 sem pengajian
Mohd Aiman Bin Che Ab Razab  :  Surat amaran dan digantung 1 sem pengajian
Zukhilatif Bin Marzukhi  : Surat amaran dan di gantung 1 sem pengajian
Mohd Azlan Mat Zain  :  Surat amaran dan digantung 1 sem pengajian
Ahmad Remi Bin Md Arof  : Surat amaran dan digantung 1 sem pengajian
Mohamad Farhan Bin Mohamad Baharin  : Surat Amaran dan denda RM100

atas tuduhan-menyertai demonstrasi,memberikan ucapan dihadapan orang rami menggunakan pembesar suara (speaker corner),dan merayu serta mengadakan kenyataan akhbar dan kepada orang awam.

Akhirnya Demokrasi kampus telah dicabuli,suara-suara mahasiswa telah disekat..sahabat-sahabat kita dikenakan tindakan kerana mempertahankan hak anda mahasiswa,apa tindakan anda? hanya sekadar memerhati!! 

NOTA : Semua orang berhak bersuara. Aku punya pandangan atas isu neh aku dah ulas kat sini dan kat sini. 

Yang di atas neh pula ulasan dari pihak mahasiswa yang terlibat. Yang mana mereka sendiri yang bekalkan informasi neh. Aku bukan di posisi nak bela sapa2 or nak tuduh sapa2.. aku cuma nampak hukuman yg dikenakan tidak konsisten dengan kesalahan yang dilakukan andai budak2 neh benar bersalah. Kalau lah mereka TIDAK bersalah.. sah2 lagi tak patut.. so cubalah fikir. MB kedah, harus mempunyai penasihat yang baik. 

Jika yang ditengah2 memberikan pandangan yg salah kepada mb kedah maka persepsi dan pandangan mb telah terjejas. Bila persepsi mb terjejas, maka segala keputusan mb juga terjejas. Bila pandangan mb kedah terjejas itu bermaksud damage kepada pas. Jika mb kedah boleh membantu maka mereka tentu tidak susah2 menjebakkan hadi awang dalam isu neh. Namun suara hadi awang pun tak kedengaran lagi. Awat? Tidur lagi bagus ka? Heh.

Penjelasan mereka dipetik dari sini.

Ameno : adil tak kenal orang.. 

Bir halal kini haram.. awas umat islam!!



WOW.. Aku rasa ramai dah kot minum benda neh. Aku pernah nampak dorang siap upload kat facebook dan belog masing2 lagi untuk promote bahawa benda neh halal.. kah kah kah padan muka bhai... erkk jap apasal aku ter over-over memadankan muka orang plak? Macam lah aku tak pernah makan ubat babi. Fack U lah. Heh.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, dakwaan syarikat itu bahawa kandungan alkohol cuma 0.01 peratus adalah tidak benar selepas ujian makmal mendapati kandungannya sebanyak 0.5 peratus.
Katanya, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) bersama Majlis-Majlis Agama Islam Negeri akan bertindak menyekat penjualan minuman itu kepada umat Islam.


Aku dalam isu neh amek jalan tengah2. Nak juga aku perli kerajaan. Jual dulu, check halal haram kemudian. Tapi bila fikir2 balik kekhilafan neh maybe timbul dari kesalahan sendiri yang asyik fikir bahawa negara arab = negara islam contoh. Dalam isu neh aku tengok tindakan jaij = jabatan agama islam johor memang bijak. Walaupun bir neh dah ada cop halal dan ramai umat islam dah minum, dorang amek alternatif untuk buat juga research sendiri. Hasil pemeriksaan mereka melalui ujikaji makmal mendapati bahawa bir neh mengandungi lebih 0.5% alkohol dalam kandungannya. Dan ini sekaligus menyebabkan ia haram dari segi hukum syarak.


Selepas itu barulah mereka report JAKIM. Dengan bukti. Untuk jakim amek tindakan. Untuk jakim keluarkan larangan kepada umat islam agar jangan beli minuman ini lagi. Jakim sebelum2 neh buat apa? Kenapa dorang tak semak sendiri sedangkan itu kerja dorang? Itulah nak juga aku ketuk kerajaan. Jual dulu, check kemudian. Tidur dulu jakim, tidur, takpe. Ada je orang2 yg akan buatkan kerja korang yer. Takde sapa2 nak simbah air panas kat korang. Rilek sudey. Heh.


Kali pertama aku tengok minuman neh di pasaraya tf. Terkejut. Kenapa minuman arak neh dijual dalam kaunter halal. Owhh yer aku taktahu ia halal pun pada ketika itu. Dalam otak aku berfikir begini ;


Aku patut bawa kamera dan tangkap gambar kemudian report kat jakim sambil kutuk tf dalam belog aku.


Tapi selepas beberapa ketika baru aku tahu minuman itu halal. Wuu wooww.. yeke halal? Entah. Rupa botol itu agak sangsi. So aku tak pernah beli. Aku tengok ramai orang promote. Ye betul kebanyakkan budak2 muda bawah 25.. kesian. Budak2 neh sudah lah bebal ilmu agama. Dibebalkan pula dengan kemalasan dorang untuk menyiasat. Dibebalkan lagi dengan kemalasan jakim untuk amek tahu. Rosak muslim semalaysia dibuatnya.. hehehe.... adoii tersentuh nama jakim lagi.. sowwweeeiiii.. 


Apa2 pun memana yg promote minuman neh dalam facebook.. korang buanglah gambar2 tue.. siap bergambar dengan minuman tue lagi.. fuhhh.. waktu itu bangga waktu ini dah termalu bhai.. takpe. Take it easy. Korang taktahu. Nak buat macam mana. Cuma jangan ulangi lagi sudah lah yer.


Bacaan berita penuh disini.


Ameno : tidur lagi bagus = jakim. Heh.

KUIN : Kenapa Azizan dan mahasiswa bergaduh?

Isu neh sebenarnya bagi aku isu kecik. Kecik sangat. Tapi yang hairan nya isu neh menjadi besar disebabkan tiada jalan diplomasi dari kedua2 belah pihak. Ikut kefahaman aku mengenai isu neh berdasarkan penerangan dari member aku ialah ;


1. Pas nak bagi satu bangunan kuin kepada pelajar2 sekolah insan bestari. <-- pas nak membantu, sikap yang bagus.

2. Pelajar2 kuin geram sebab pemberian tue melibatkan bangunan tahfiz yang juga untuk kegunaan mereka. Tempat mereka sempit, intake ramai tetapi bilik/kuliah/asrama kurang mencukupi. Lebih kurang macam overloaded lah. <-- jadi pelajar juga ada sebab nak marah, bagi mereka sikap baik pas nak membantu orang lain bagus tetapi kenapa sehingga merosakkan hak mereka?


3. Pas memahami luahan pelajar kuin, fine, pas pun membina blok bangunan bangunan. Masih dalam proses. Di kuala ketil. <-- kenapa pas bina disini ? kenapa tidak upgrade sahaja fasilitas di kuin sedia ada? kenapa tidak sahaja cari tapak baru untuk insan bestari? ini semua lah persoalan2 yang pelajar2 kuin tak faham dan pas perlu fahamkan mereka.


4. akhirnya pelajar2 kuin berdemo. <-- demo kerana merasakan pas makan hak dorang.. 


5. pelajar2 kuin di ambil tindakan denda dan gantung sem. <-- sudah tentulah pelajar2 neh jadi lagi marah + memberontak.


6. pimpinan kuin buka 6 hari utk mahasiswa memberikan penjelasan atas tindakan demo mereka.. <-- pelajar2 neh buat donno..sebaliknya mereka besarkan isu neh ke pengetahuan media dan tv.. siapakah yg menghasut utk mereka buat donno? buat taktahu dan sebagainya? itu pasal pas kena siasat dan amek tahu.


Bagi aku pas tak boleh menghukum pelajar2 neh. Kalau mereka membantah, cari jalan diplomasi utk fahamkan situasi kenapa mereka protes. Amek tahu. Dekati luahan mereka. Bukan guna AUKU untuk sekat mereka bersuara. Kalau terbukti pun mereka bersalah, masih ada banyak hukuman yang lebih konsisten dengan kesalahan2 pelajar2 neh. Bukan auku sana sini situ. Aku faham niat baik pas nak membantu tapi idea yang baik harus disusuli dengan penerangan yang baik. Kalau pas gagal menerangkan kenapa pelajar2 kuin neh kena bersabar untuk suatu tempoh sementara tunggu bangunan baru siap diproses itu ialah masalah pas sendiri. 


Sepatutnya pas kena cari jalan untuk terangkan info neh lebih mendalam. Buat hebahan dan penerangan. Buat lah apa2 pun asalkan pelajar2 neh boleh faham kenapa mereka perlu bertolak ansur, bertolenrasi dan berkerjasama dengan keputusan pas kali neh. Bukan hukum dan menolak bulat2 bantahan mereka.


Baca sini pembinaan kampus induk di kuala ketil pernah masuk dalam news, maybe budak2 kuin taktahu. Ianya dalam proses.


Ameno : pas mungkin islam.. tetapi islam bukan pas. 

Saturday, May 28, 2011

Manchester United kalah kerana najib!


Ini bukan mimpi tapi realiti. Hakikat dan kenyataan. Penyokong2 manchester united terpaksa menerima akan hakikat neh. Hakikat yang MU akan kalah habis dan najib akan meraung sakan akibat kekalahan itu. Hehehe..

Sorry beb, aku terpaksa rasa menyampah bhai dengan pasukan neh. Siyes. Malam neh aku dengar citer najib and the geng akan menonton perlawanan bola neh kat putrajaya. Fuhh.. tengok dengan geng2 vvip beb. Jeles ka aku? Tak pun.. ada masalah ka bagi aku? Tak pun.. saja jerk aku nak mengata sebab ia melibatkan najib bhai.. hehehe..

Najib minat Manchester United beb. Minat gila. Disebabkan dia minat gila dengan pasukan neh lah dia sanggup nak buat tayangan perdana untuk menonton beramai2 bersama rakyat. Salah ka? Tak pun.. kan aku dah cakap tadi benda neh tak salah, aku saja je nak mengata si najib neh. Aku menyampah beb dengan MU. Menyampah sebab najib sokong sokong setan merah. Hehehehe..

Disebabkan dia sokong setan [MU] maka aku memilih untuk menyokong pihak lawan [Barcelona]. Walhal aku satu sen pun tak minat pasukan barcelona neh. Tapi disebabkan piem aku sokong MU, maka aku memilih untuk support barcelona untuk hari ini dalam sejarah. Heh.

Dengan ini aku juga suka untuk mengisyitharkan pasukan MU akan kalah dengan teruk. Tergolek habis. Confirm. Aku confident bhai. MU akan kalah habis disebabkan najib. Dan najib akan menangis akibat kekalahan itu. Manakala aku pula akan happy tergelak saat2 najib kalah bola.. hehehe.. nasiblah. Najib + Manchester United = kalah.. hehehe.. apa? Pasukan MU mengamuk kat aku? Yang korang pandai2 sokong MU buat apa? Kan dah kena.. nasiblah.. apa yang najib sokong aku tak sokong dan ianya muktamad! Habis.

Gaps: cina, india tiada hak untuk biasiswa kerana ia hak melayu sepenuhnya !

Hanya orang Melayu dan Bumiputera mempunyai hak untuk menerima biasiswa kerajaan, kata kumpulan pendesak yang berkaitan dengan Umno - Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps).

NONE“Adakah sebenarnya setiap rakyat Malaysia berhak mendapat biasiswa? Perlembagaan Persekutuan hanya mengariskan orang Melayu dan Bumiputera (sahaja) mempunyai hak untuk menerima biasiswa,” kata presiden Gaps Hamidzun Khairuddin dalam satu kenyataan.

“Perlembagaan ini di buat oleh Suruhanjaya Reid, bukan oleh pemimpin Melayu,” katanya dalam usaha cuba memindahkan kesalahan itu kepada lima anggota panel Komanwel yang menggubal perlembagaan negara pada tahun 1965.

Hamidzun mengulas kenyataan presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang berkata, “MCA meminta perdana menteri supaya memberikan biasiswa kepada pelajar cemerlang SPM untuk melanjutkan pelajaran di luar negara meskipun Putrajaya mendakwa tidak membuat sebarang janji seumpama itu.”

Sambil menuduh “sesetengah ahli politik parti pemerintah dan pembangkang yang sangat bersifat perkauman dan chauvanistic”, Hamidzun membidas Chua, khususnya dan mencabar ketua parti komponen BN yang kedua terbesar itu meminda perlembagaan jika tidak bersetuju.

gaps protest 20101205 banner 05“Kalau (Chua) Soi Lek tak setuju, dia kena pinda perlembagaan yang digubal oleh Lord Reid ini. Soi Lek wajar bersikap lebih objektif dalam kepimpinannya.

“Soi Lek juga kena belajar menjadi pemimpin untuk semua rakyat Malaysia, bukan menjadi jaguh untuk bangsanya sahaja,” kata pemimpin Gaps itu.Cukup la...

Hamidzun juga membidas parti-parti komponen BN yang katanya setiap tahun dalam bulan Mei-Jun MCA dan MIC serta Umno akan menjadi juara kaum masing-masing.

“Gaps melihat isu ini harus diselesaikan secara tuntas agar ianya tidak menjadi polemik tahunan yang tidak menguntungkan rakyat,” katanya sambil menambah pemimpin BN perlu bertanggungjawab mengurangkan jurang perbezaan di antara golongan miskin dan kaya di negara ini.

NONE“Cukup lah Do Xiang Zhong (sic), PERKASA dan Hindraf menjadi jurucakap bangsa masing-masing. Mereka cemerlang dalam bidang itu,” katanya.

Bagaimanapun bercanggah dengan dakwaannya hanyak orang Melayu dan Bumiputera yang layak diberi biasaiswa, pada akhir kenyataannya Hamidzun menulis “Pemimpin parti politik harus berjiwa besar membina negara bangsa. Mereka harus berani mempertahankan kepentingan semua kaum berdasarkan asas undang-undang iaitu Perlembagaan Persekutuan.”

Adakah GAPS ini BODOH? Apa benda yang salahnya kenyataan CSL bila dia minta agar semua pelajar SPM yang CEMERLANG diberikan biasiswa? Bukan nya CSL sentuh pasal kaum kat sini bhai. Dia cuma merujuk kepada pelajar spm yang cemerlang aje bhai. Yang pasal apa GAPS gila bangang neh meroyan segala bagai nak mengamuk isu pasal kaum mengkaum plak neh? Bodoh siott dorang neh.

Ini pasal aku heran dari dulu lagi. Apa masalahnya pun kalau pelajar2 cemerlang spm neh diberikan bantuan biasiswa tanpa kira kaum bhai? Takan pelajar cina cemerlang tak ley terima biasiswa semata2 sebab dia cina beb? Takan pelajar spm india cemerlang takley terima biasiswa semata2 dia india beb? Takan pelajar singh segala bagai keturunan takley terima biasiswa semata2 mereka bukan kaum melayu bhai? Adakah pelajar2 cina muslim takley terima biasiswa semata2 mereka bukan kaum melayu walaupun mereka ialah orang islam? Nampak sangat kebangangan GAPS neh terserlah siot.

Cemerlang bukan ikut kaum tapi ikut akal. Bukan nya kita suruh kasi duit2 tue kat orang2 yang tak cemerlang. Duit pendidikan = pelajar cemerlang = berbaloi. Rasanya gaps neh bangang kot. Dia ingat kat malaysia cuma ada orang melayu aje kot. Bayangkanlah perasan orang bukan melayu kalau baca benda alah neh? Bukan kah mereka akan jadi semakin benci kat orang melayu dan sekaligus islam tak pasal2 disebabkan persepsi mereka melayu = islam. Sedangkan islam = adil. Padahal melayu = belum tentu adil. 

Haizhh.. aku agak hampa dengan sikap kebahlolan gaps neh. Aku sejujurnya nak pesan kepada orang2 bukan melayu yang baca benda neh. Sebenarnya gaps = mewakili orang bahlol. Aku sendiri no hal kalau biasiswa = disalurkan pada orang cemerlang = yang benar2 memerlukan = tanpa kira kaum.

Kalau pelajar2 cemerlang = kaya raya = guna duit sendiri = lebih baik = tanpa kira kaum.

Tak perlu bias2 dalam mengagihkan bantuan. Ia kan hak rakyat malaysia dan rakyat malaysia ada pelbagai kaum, bukan orang melayu aje bhai.

Ameno : GAPS = gabungan angkatan pembangangan semalaysia.

KUIN: Beginikah cara layan PAS kepada anak muda?

Sejak pilihan raya umum ke-12 lalu, saya tertanya-tanya apakah pendirian Pakatan Rakyat mengenai anak muda. Adakah benar mereka ikhlas mahu memperjuangkan isu anak muda ataupun ia sekadar retorik politik semata-mata.

Akhirnya, pada 25 Mei lalu, saya telah mendapat jawapan tersebut. Ternyata baik BN mahupun Pakatan Rakyat, keduanya 'tidak mesra' dengan anak muda khususnya golongan mahasiswa.

Pada tarikh ini, golongan mahasiswa di KUIN telah dikenakan satu tindakan yang saya kira sangat tidak wajar.

Enam orang mahasiswa daripada KUIN telah dikenakan tindakan tatatertib daripada pihak pentadbiran KUIN.

Ada antara mereka yang telah didenda. Malahan ada yang telah digantung pengajian selama dua semester!

Hal ini saya kira telah mencabar kami sebagai golongan anak muda yang mempunyai hak bersuara seperti yang telah termaktub di dalam perlembagaan.

Di sini, saya hendak memberi peringatan kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS, jangan sesekali mencabar kami golongan anak muda.

Kami, golongan anak muda sama sekali tidak rela dijadikan bahan mainan politik kedua-dua belah pihak terutama dalam meraih simpati politik yang kini semakin jijik dan kotor.

Saya amat berharap agar kemelut ini diselesaikan dengan baik. Pakatan Rakyat khususnya PAS harus bertanggungjawab dalam menyelesaikan hal ini.

Ingatlah, kehadiran kami golongan anak muda ini bakal menentukan survival politik Pakatan Rakyat dalam pilihanraya akan datang.


Penulis adalah pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional (Pro-M N) KUIN

WOW.. pas apakah korang neh cuma mengamalkan dasar kuku besi? Why? Adakah auku dilihat lebih baik jika dikendalikan oleh PR berbanding umno? Baca bawah neh plak ;

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak boleh campur tangan berhubung tindakan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah yang mengenakan tindakan tatatertib ke atas enam pelajarnya.

"Insaniah bukan hak PAS, Presiden PAS bukan ada locus standi dalam bab ni. Insaniah hak kerajaan negeri," katanya dipetik Harakahdaily.

penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 03Azizan mengulas tindakan beberapa pertubuhan pelajar termasuk Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang menghantar memorandum mahu Presiden PAS supaya campur tangan.

Bercakap pada satu sidang media, semalam, Azizan bagaimanapun berkata keenam-enam pelajar berkenaan boleh membuat rayuan jika mereka tidak berpuas hati.

Jelasnya, rayuan berkenaan boleh dibuat kepada rektor KUIN Prof Datuk Jamil Osman.

"Kalau pihak terlibat rasa tidak puas hati dengan keputusan panel tatatertib atau pentadbiran, dia boleh rayu kepada rektor.

"Kalau rektor pun dia tak puas hati juga, dia boleh rayu kepada menteri besar sebagai pengerusi kepada universiti," katanya.

Sejujurnya aku kurang faham isu sebenarnya. Yang aku tahu ianya bermula begini ;

1. Mereka bantah pembukaan sekolah insan bestari menggunakan bangunan tahfiz <-- yang mana pas patut bina bangunan baru kalau bangunan tue masih digunakan oleh pelajar2 tahfiz, kalau tidak apa relevantnya budak2 neh g bantah atas bangunan yang tidak digunakan?

2. Mereka kemudian nya didenda di bawah akta AUKU sebab berdemo dan meluahkan bantahan <-- yang mana akta neh diperkenalkan oleh mahathir untuk mengekang suara mahasiswa namun digunakan pula oleh menteri besar kedah ataupun mungkin pihak pengurusan universiti, aku kurang pasti disitu.

3. Mereka tidak puas ahti dengan hukuman yang dikenakan lalu mereka minta campurtangan hadi agar bantu mereka <-- maksudnya disini mereka tak percaya azizan boleh bantu mereka, sebaliknya mereka yakin hadi mungkin boleh membantu mereka, neh dah macam pas lawan pas.

4. Azizan kemudiannya menegur bahawa hanya pihak pengurusan universiti dan dia je layak masuk campur urusan KUIN sebab KUIN bukan hak milik pas. <-- okey fine, dengarlah rayuan anak muda neh dan hapuskanlah hukuman ke atas mereka. Apa sibuk2 bidas itu ini pula. Sibuk2 cakap hadi takley masuk campurlah apa lah tak guna beb. Patut selesaikan masalah bukan dok buat masalah. Maaf, kali neh tindakan azizan ke atas pelajar2 neh aku tak suka langsung.

Apa benda nak gunakan AUKU kepada pelajar2 sedangkan pas dalam masa yang sama menentang AUKU? Aku agak kurang faham disini. Adakah jika PAS guna AUKU maka ia okey? Kalau mahathir guna AUKU maka ia kukubesi? Heh.

Ameno : Lue tinggal solat, berdosa, wa tinggal solat takpa. Heh.

Subsidi minyak : Najib atau rakyat yang terkantoi?

KUALA LUMPUR 27 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah rasionalisasi subsidi yang dilakukan kerajaan bukan bermaksud kerajaan perlu mengurangkan jumlah subsidi ketika ini.
Sebaliknya kata Perdana Menteri, ia bermakna kerajaan terpaksa mencari lebihan RM8 bilion lagi kerana jumlah subsidi bertambah daripada RM11 bilion kepada RM20 bilion.
''Tetapi ramai yang tidak faham mengenai dasar rasionalisasi ini dan jumlah lebihan yang perlu ditambah oleh kerajaan itu sebenarnya bukan sedikit,'' katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di sini hari ini.

 Aku kat luar neh beb. Idea aku merapu bila guna komputer luar bhai. Tapi minda aku tetap nak merapu so terpaksalah aku update belog beb. Benda yang aku nak sentuh neh berat sket. Memula aku pun confuse gak time baca benda alah neh. Last2 aku dah dapat tangkap benda alah tue. Korang perhatikan kat sini. 


Nampak tak apa yang aku nampak? Ini ialah carta subsidi minyak time 2007 beb. Masa tue harga minyak ialah rm1.92 sen seliter. Dan harga tue merujuk kepada harga minyak ron 97. Bukan ron 95 beb. Sebab ron 95 tak wujud time tue. Kalau nak di ikutkan subsidi untuk ron 95 mestilah rendah lagi ye tak? Sebab minyak ron95 kan minyak murah. Okey2, then korang perhatikan pula benda kat bawah neh ;


Bukti bahawa masa tue harga ron 97 ialah rm1.92sen seliter. Then korang perhatikan benda kat bawah neh plak beb ;


Nampak tak apa yang aku nampak? Perasan tak apa yang aku perasan? Meh aku simpulkan kat korang kalau2 korang neh still blur lagi beb;

1. Jumlah subsidi minyak pada tahun 2007 ialah rm 16.2 dengan 8.8billion = subsidi.

2. Subsidi minyak neh cuma merujuk kepada ron 97 semata2.

3. Pada ketika itu harga minyak ialah USD 91.36sen setong.

Okey, ulang balik harga minyak ron 97 pada ketika itu ialah USD 91.36 sen dan jumlah subsidi ialah 16billion.

Tapi sekarang ron 97 dah takde subsidi. Yang ada cuma ron 95.Ikut logik akal aku, ron 95 patutnya lagi murah lagi dari 97 sebab tue lah kerajaan buat keputusan memperkenalkan ron 95 dan mansuhkan subsidi untuk ron 97. Kalau pada tahun 2007, 

1. ron 97 = subsidi 16.2billion = pada harga rm1.92 seliter.

maka apa sebabnya 

2. ron 95 = subsidi 20billion = pada harga rm.1.90 seliter?

Korang nampak apa yang aku nampak? Aku sesungguhnya pelik kenapa ya kita kena rujuk harga minyak mentah yang sama untuk penghasilan minyak yang berbeza ron? Maksudnya kat sini kenapa nak anggap minyak ron 95 = 97 = 99 = minyak mentah yang sama jenis? Mungkin kerana ianya minyak mentah yang belum diproses?

Kalau begitu adakah satu2 tong minyak mentah yang siap diproses boleh menghasilkan ;

1. ron 95

DAN

2. ron 97

Jika ya kita kena fikir ke dalam lagi beb. Kalau setong minyak mentah yang kerajaan beli boleh proses pelbagai jenis ron so sudah tentulah nilai subsidi akan berkurangan.. betul tak? Ataupun mungkin kerajaan kira nilai subsidi selepas minyak mentah diproses? Kalau ini berlaku maka sah lah harga minyak dunia tidak boleh dijadikan perantaraan utama untuk mencanangkan nilai subsidi negara meningkat. 

Sebab apa minyak dunia cuma mengambarkan nilai pembelian import malaysia. Namun bukan nilai subsidi. Jumlah subsidi hanya boleh di ambilkira selepas setong minyak diproses habis, betul tak? Silap2 kerajaan jual balik ron 99 yang terhasil semasa pemprosesan minyak kepada negara lain, siapa tahu? Siapa boleh bagi jaminan bahawa setong minyak mentah cuma boleh menghasilkan ron 95 dan ron 97 je beb?

Dan tengok bawah neh pula ;

Malaysia mengeluarkan minyak jenis Tapis, namun minyak tersebut tidak digunakan dalam negeri kerana berkualiti tinggi serta harga lebih mahal dan lebih menguntungkan jika dieksport. 
Oleh itu, Malaysia mengimport minyak jenis lain yang harganya lebih rendah untuk kegunaan
tempatan. Dengan ini Malaysia mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak yang lebih mahal dan mengimport minyak yang lebih murah.

Dan ;

Dari segi produk petroleum tempatan (petrol, diesel dan LPG), PETRONAS hanya
membekalkan 42 peratus daripada pasaran runcit produk petroleum. Bakinya dibekalkan oleh syarikat asing seperti Shell, Exxon-Mobil, BHP dan Chevron. Jika harga runcit produk petroleum hendak dikekal rendah, Kerajaan terpaksa menanggung keseluruhan subsidi minyak dan adalah tidak bijak Kerajaan berbuat demikian. Jika PETRONAS pula dikehendaki menanggung keseluruhan subsidi tersebut, bermakna PETRONAS juga terpaksa menanggung subsidi yang sepatutnya dibayar oleh Shell, Exxon-Mobil, BHP dan Chevron. Ini kerana
Kerajaan tidak boleh memaksa syarikat minyak asing untuk menanggung subsidi tersebut kerana ia bukan milik kerajaan.

Korang faham apa yang aku faham? Meh aku elobrate kan sket ;

1. Aku faham minyak malaysia lagi mahal dari minyak dunia.

2. Minyak itu tidak digunakan dalam negara kerana berkualiti tinggi, bukan nya kerana minyak itu tidak sesuai untuk kereta. Kalau minyak kualiti tinggi = kereta kualiti tinggi. Namun kerana kerajaan sedar diri bahawa proton tiada kualiti = minyak pun mestilah low standard.

2. Malaysia mencari keuntungan sebab itulah mereka eksport minyak dunia kepada negara luar. Ini diakui sendiri oleh mereka, bukan aku okeyh..  boleh baca sini beb.

3. Petronas membekalkan 42 peratus minyak di malaysia untuk rakyat malaysia. Selebihnya? Dibekalkan oleh syarikat luar. Namun kerajaan tetap menanggung kesemua jumlah subsidi disebabkan syarikat itu bukan syarikat milik kerajaan. Korang faham tak apa yang kerajaan dok terangkan neh? Aku siyes tak faham bhai. Memandangkan syarikat tue bukan syarikat kerajaan so lagilah senang kerja kerajaan. 

Bayangkan enh kerajaan tak yah tanggung subsidi kat syarikat2 minyak luar negara = automatik harga minyak di petro station dorang akan tinggi = keuntungan petronas meningkat sebab semua orang nak beli minyak petronas. Kan mudah? Makna nya petronas menguasai pasaran malaysia. Duit anak tempatan pergi ke anak tempatan. Yang heran nya kalau exxon ke esso ke apa ke keuntungan mereka tak pergi pun untuk anak tempatan. Tengoklah pekerja2 mereka seme spesis bangla mangla.. so apa untungnya kerajaan dok tanggung subsidi / cukai jualan untuk mereka? Faham tak?

Last baca benda kat bawah neh pula ;


Untuk minyak kerajaan bukan sahaja bekalkan subsidi malahan ada pengecualian cukai jualan. Maksudnya ;

kerajaan bagi subsidi + potong cukai jualan = syarikat minyak asing = yang upah pekerja asing = duit malaysia keluar dari negara = 1sen takde faedah kepada rakyat.

Tak reti aih aku tengok cara umno ruling malaysia. Aku rasa kita dah terkantoi sebab percayakan umno last2 umno tipu kita hidup2. Semua maklumat di atas korang leh baca dan selidik kat sini.

Nota : Penulisan aku agak belur sikit hari neh coz diri kue agak belur.. soweeiii

Ameno : Ngantuk siott..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...