Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 29 Mac 2014

Bas Dua Alam Bernilai 6 Juta.

Just nak kongsi satu berita yang aku baru baca. Ia adalah mengenai bas AMPHICOACH. Apa itu bas AMPHICOACH? Ataupun bas dua alam yang ditranslatekan ke BM oleh harian metro. Ataupun bas Ambifia. Alamak ai. Tak payah la nak translate semua. Lain macam pula aku baca nama bas neh. BAS dua alam? Bas ambifia? Ko ingat cantik sangat ke nama bas neh dalam BM? Gila babeng lagi ada la.

Berikut gambar bas ;


Apa kegunaan bas neh?

Digunakan dalam industri pelancongan. Tapi dia ada kelebihan lain juga. Kata MB Terengganu Ahmad Said, bas ini juga ada multi fuction. Selain digunakan dalam kegiatan pelancongan ia juga boleh digunakan untuk mengangkut / memindahkan mangsa banjir.

WOW.

WOWWW..

WOWWWWW....

Nampak macam menarik.

Dan lagi. Kata Ahmad Said bila tiba musim tengkujuh bas tersebut akan digunakan sebagai kenderaan memandangkan ia boleh memuatkan 50 orang penumpang dalam satu2 masa dan juga bersesuaian dengan keadaan (musim banjir).

Dan errr.. berapa banyak Ahmad Said beli?

2 biji buat permulaan der.

Dan err lagi. Berapa harga dia?

RM6juta beb.

Apa? 2 biji bas dan 6 juta ringgit Malaysia?

Okey.. <-- telan air liur. Fine. Aku faham dia ada pelbagai fungsi, tapi 6 juta?


Saja2 la aku check internet pasal amphicoach neh. Ada laman web yang citer pasal dia dan harga dia beb.

--> http://en.wikipedia.org/wiki/AmphiCoach_GTS-1

Aku baca2 la harga dia dalam pound sterling. £280,000 <-- ini harga dia.

Kalau convert ke matawang kita memang makan juta. Untuk dua buah kenderaan dalam 3 juta dan lebih sikit. Ini semua disebabkan nilai matawang.

Tapi kan, harga kat atas neh tetiba jadi 6 juta. 2 kali ganda kot dari apa yang diperlihatkan di website atas tue. Pe citer? Aku taknak la tuduh2. Kita tunggu la kot2 Ahmad Said rajin nak perincikan harga bas tue. Hihi.

Dan lagi satu, aku rasa kalau la Malaysia lebih sanggup laburkan duit untuk RND lebih baik. 6 juta dan kepakaran anak tempatan. Tapi di Malaysia kita ada pemimpin2 yang tak sanggup labur untuk RND tapi sanggup lebur untuk kepentingan sendiri. What to expect? This is Malaysia kot.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...