Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 26 November 2013

Hot : Bil Elektrik Atas RM70.00 Akan Dikenakan GST!!!!

Levi ada. GST pun ada. So elektrik pun ada cukai. Telefon pun ada cukai. Internet pun ada cukai. Prepaid pun ada cukai. Semua benda pun ada cukai. Apa lagi kerajaan yang mahu kenakan cukai? Bagaimana dengan udara? 

Setakat neh kerajaan belum pula berniat nak mencukaikan udara, kenapa? Kalau di fikirkan2 setiap manusia yang bernyawa di dunia neh perlu menghirup udara untuk terus bernafas kan? Apa kata kerajaan kenakan cukai terhadap udara pula. Insya-Allah kerajaan pasti dapat buat collection cukai yang amat2 tinggi jika menswastakan udara di negara ini. Cuba la. Aku ikhlas bagi idea neh.

Rujuk gambar ;


Bil elektrik bawah rm70 takde cukai katanya. Buat ayat macam la kebanyakkan orang guna bil elektrik bawah rm70. Cuba fikir permainan dorang kat sini. Plan pertama dorang naikkan tarif. Bila tarif dinaikkan ini bermaksud apa? Ini bermaksud lebih banyak orang akan terpaksa membayar lebih dari rm70 setiap bulan. Sebab apa? Sebab plan pertama tadi, naikkan tarif.

Dalam hotak dorang ;

Plan A naikkan tarif.

Plan B lebih banyak pengguna akan masuk dalam kategori kena bayar rm70 ke atas

Plan C lebih banyak kutipan cukai akan diraih

Plan D lebih banyak duit yang kerajaan dapat, lebih enjoy kita sebagai pemimpin negara. Yeahhh..

Nampak tak disitu?

Belum apa2 lagi dah buat hal nak kenakan orang. Belum lagi GST dilaksanakan secara total. Plan2 nak menganiaya orang depa dah mula fikirkan satu persatu. Plan2 memperbodohkan dan menyusahkan orang depa dah mula buat satu persatu.

Jangan ingat orang yang guna elektrik banyak itu bermaksud dia orang kaya beb. Kadang2 dalam satu family tue anak dia ramai. Bila anak dia ramai, kena masak air yang lebih banyak kalau guna cerek elektrik. Kena guna seterika dengan kerap untuk gosok baju anak2. Kena guna kipas yang lebih banyak sebab anak2 semua nak berkipas.. tak masuk tv, tak masuk bab cas hp, tak masuk bab lampu, tak masuk bab komputer bila anak2 nak buat kerja sekolah ke apa. So nampak tak betapa bodohnya konsep sesiapa yang bawah rm20.00 tue dapat percuma? Aku dah kondem idea tue di thread yang lepas2. Dah malas nak repeat kenapa aku kondem idea bodoh tue. 

Sekarang neh kita tak perlu bergaji besar untuk bayar cukai. Walaupun semakin ramai dari kita sudah terlepas dari keperluan untuk membayar cukai pendapatan, kita tidak terlepas untuk membayar pelbagai cukai2 lain yang sedia ada dan yang sedia menanti untuk ada. Di negara ini kita tidak perlu menjadi kaya untuk menbayar cukai. Cukup kita perlu membeli barang, melanggan perkhidmatan waima beli prepaid sekalipun, dan bayar bil elektrik maka kita sudah pun memainkan peranan kita disitu untuk membantu kerajaan bagi memajukan negara ini.  Dan dengan semua yang telah kita beri, dengan semua bentuk kerjasama yang telah kita tunjukkan, apakah kita masih lagi layak digelar rakyat yang tidak tahu bersyukur dan berterima kasih? Apa lagi yang kerajaan mahukan? Tidak cukup2 lagi ke saluran kutipan cukai yang sedia ada?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...