Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 24 Ogos 2013

Simbol 4 Jari R4bia Bukan Lambang Syaitan.

Semalam sebelum tidur ada terbaca kat twitter yang simbol 4 jari yang dijadikan DP twitter dan facebook adalah lambang dajal.

Aku ingat dia troll jek. So aku abaikan. Then pagi tadi terbaca kat wall member facebook pasal isu yang sama. Dia update status. Sekali lagi aku ingat troll je kot. Takan seriyus ada orang kaitkan simbol tersebut dengan syaitan kot?

Then tadi bila terbaca update dari KHK = Kepala Hotak Kamu baru aku tahu. Memang seriyus ada orang kaitkan ia dengan lambang syaitan dan anggap ia isu akidah.

Aduhai.

Ada juga yang percaya pula tue. Padan la depa takmo guna DP tue. Rupa2nya ada sebab. Lihat gambar.

Bagi yang tidak tahu. Ini penjelasan maksud simbol tersebut. Ia takde kaitan dengan akidah le. Jangan la merepek sangat.

Tujuan Simbol 4 Jari R4BIA

Tujuan Display Profile (DP) simbol #R4BIA dipakai di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan menunjukkan tanda keprihatianan terhadap apa yang berlaku di Mesir. Selain itu, menimbulkan kesedaran orang ramai supaya lebih peka mengenai krisis atau pergolakan di Mesir pada ketika ini.

Maksud Simbol 4 Jari R4BIA

Rabi’ah/arba’ah bermaksud Empat. Rab’ah (angka 4) dijadikan sebagai simbol keteguhan, kekuatan, perlawanan dan persatuan untuk seluruh dunia yang mencintai kebebasan.
Simbol 4 jari sebagai simbol untuk mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi’ah yang telah dihancurkan oleh tentera junta. Simbol 4 jari untuk menunjuk ikon Rabi’ah.

Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan mulai Sabtu semalam (17 Ogos 2013) setelah mengecam keras pembantaian yang dilakukan tentera junta Mesir yang terjadi pada hari Jumat dan Sabtu di Ramses Square dan Masjid Fatih yang dikepung tentera junta.

Sumber rujukan : Tujuan Maksud Simbol 4 Jari R4BIA Di Laman Sosial Sebenar | melvister.com

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...