Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Monday, April 30, 2012

MSTAR geng kosmo rupanya..

Pembohong.

Patutlah seme dok tuduh2 cakap bersih pukul wartawan sampai mampos, sampai koma apa seme. Rupanya ia disebarkan oleh pemberita2 yang tak bertanggungjawab. Masak arh macam tue. Dah larh media arus perdana ada seme akses. Kat tv, paper, online, sms apa seme.

Lihat kat bawah neh ;


MSTAR, tak silap aku kepakaran ko tulis pasal gosip artis jek kan? So ko tulis pasal tue jek lah oke. Bab bersih neh bukan bab gosip oke. Ia bab berita semasa. So ko kalau tak reti tulis fakta toksah tulis. Habis citer. Bengong arh ko MSTAR. Sengaja nak memburuk2kan bersih je seme neh.

Ameno : APTB.

Satu lagi video terkantoi..

Hish..

Hish hish hish dan hish..

Hishhhh lagiiiiiiii.........



Itulah, lenkali jangan cakap besar. Dan jangan cakap berlagak2 tak tentu hala. Jangan juga suka cakap lepas dan jangan sesekali cakap meroyan. Kesian aku tengok. Rumput pun lagi banyak dari orang. Camne tue?

kah kah kah

Ameno : Sorry naa.. saja nak komen sebab rasa lawak.. bahana racist... seme orang tak suka taw..

Wartawan kosmo kantoi menipu.

Hey

TV3,

Buletin utama, 

Najib,

Utusan,

Kosmo,

Bloggers umno ;

Korang jangan takde maruah menyebarkan berita palsu. Boleh tak?


Semalam buletin utama cakap bersih serang dua wartawan. Azri dan dia neh hah. Tapi nampaknya dia bukan diserang pendemo bersih. Dia kena serang dengan polis. Polis serang dia, bersih yang dapat nama buruk?

Aku bukan kata takde pendemo2 bersih neh takde yang langgar arahan tapi siapa serang siapa, maka siapa lah yang ko sebut. Jangan lah yang serang orang lain, orang lain pula ko marahkan.

Cerdik sket na. Cerdik. Tolong oke. Tolong. Bai.

Ameno : Nak mula meletakkan kesalahan ke atas bersih semata2..

Ini adalah BERSIH 3 - Pengalaman saya.

Awal. 

9.30 aku dah ada kat sini. Aku tengok orang memang ramai. Ada yang berjalan kaki dari jalan duta. Aku taktau kenapa tapi ia bukan satu perjalanan yang dekat kalau ko jalan kaki dari duta ke dataran der. 


Kat masjid jamek orang dah start ramai..


Anak muda bersama bersih 3

Orang semakin ramai walhal baru pukul 10 lebih kurang. Aku ikut rakan2 wartawan. Saja tengok cara dorang cover isu.


 Makcik neh kuning tapi slack dia pakai beg pink tue.. hehhehe..


Jalan belum penuh. Masa neh jalan masih dibuka untuk laluan kenderaan awam.

Lepas tue crowd semakin ramai. Tengok seven E penuh sesak dengan orang

Team demi team muncul. Setiap kali team muncul kita sorak.. Geng2 wartawan aku tengok berpecah2. Ada yang mara ke depan, ada yang pergi naik tempat tinggi. Macam tue rupanya dorang buat kerja. Ekekeke..


Anti lynas mai. Bukan dari klcc oke. Yang dari klcc lewat sket combine sini.


LYNAS, please get out from malaysia..

Mekdi crowded. Gua dah bengang time neh. Ke seven E penuh, ke mekdi penuh, ke burger king err maleh gua tak layan sangat restoran tue.. tapi penuh gak sama macam neh..



Orang semakin ramai memenuhi lrt masjid jamek.. lokasi berkumpul.




CM dari jarak jauh. Penuh. Orang2 dari CM mai sini. Ambiga kat sana masa tue. Tapi sana sini memang crowded. Wartawan kat sini pun ada.

Ramai mula memasuki masjid. Sejurus azan dilaungkan, terus solat ramai2. Luar, dalam, masjid. Masa neh gua panjat bumbung. Follow wartawan. Gile kaw tak boleh bernafas dah aku. Ramai gile manusiaa.. Steady tengok wartawan naik atas tangkap gambar dari sudut atas.

Hadirin dari CM.. berkumpul dan semakin merapati geng2 bersih kat masjid jamek.

Mana pula wayar USB handphone aku? Dah lesap. Aku nak upload gambar ketika seme dah berkumpul dari sisi lain. Alamak aii. Nanti aku upload sini.

Lepas dah sesak penuh padat aku nak cabut kejap. Pergi surau pudu. Aku takley lompat masuk ke masjid jamek. Lepas tue aku patah balik. On the way terus ke dataran. Aku terserempak dengan beberapa makcik. Dia cakap polis buat kerja gila. Dia serang orang. 

Aku terserempak dengan ramai orang. Aku tanya. Macam2 jawapan aku dapat.

Polis bantai orang.

Polis tangkap pompuan.

Polis tembak water canon.

Polis baling teargas.

Polis heret orang.

What happen? Kenapa polis serang orang? Dah gila ke? Aku jalan depan dorang seme berundur lari. Ada juga yang tak lari. Dorang lepak satu sudut. Bukan seme kena serang oke. Maksud aku bukan seme keadaan seperti seme orang kena serang. Orang2 yang kena serang neh rupanya lari dari dataran. Aku baru tahu selepas tue.

Walaupun belum kena teargas tapi aku dah sesak nafas. Bau dia sangat kuat kat orang2 yang kena serang. Makcik2, pakcik2, uncle, auntie, seme cukup. Orang OKU pun ada. Seme lari walaupun guna kerusi.

Last aku lepak satu sudut. Dengar citer dulu. Dorang cakap ;

POLIS bagi kebenaran untuk masuk dataran. Jadi dorang masuk. Lepas masuk, polis serang. Ini info yang aku awal2 dapat. Jadi aku confused. Aik, polis dah bagi izin napa polis serang? Celaka. Kita seme maki polis kat situ.

Lepas tue polis mai. Trak dia pun mai. Apahal? Seme kena. Kami tak buat apa2 oke. Asap datang dari atas. Aku ingat dari helikopter. Sebab masa tue aku nampak helikopter berlegar2. Lari lagi macam orang bodoh. Dah lah takde warning. 

Apa pula salah kami disitu? Aku tak nampak pun sesiapa langgar arahan atau melakukan provokasi kepada polis. Tapi kalau dah tiba2 kena serang lepas tue apa? Takan nak kami diam2? Kena maki memang normal lah.

Memang ada orang baling botol. Baling kayu. Baling plastik. Baling pasir. Baling macam2 sampai aku tak tau apa benda dorang baling. Ada orang cakap jangan. Unit amal pun datang cakap jangan. Dia tolak seme orang berundur ke belakang tapi dia kena tolak balik. Dia sorang. Datang lagi geng unit amal. Suruh bersabar. Sabar? Nak buat apa sabar? Tiba2 jek polis serang perhimpunan aman? Ko gila ka?

Lepas tue situasi kembali memuncak.

Lari seme lari. Ada trak lah pula. Pakcik tue cakap ada orang mati. Lepas tue uncle cakap polis bunuh orang. Lepas tue makcik cakap ada dua orang mati kena bunuh. Lepas tue datang lagi pakcik cakap remaja kena belasah. Seme yang lari bawa pelbagai citer. Versi banyak. Aku tak salahkan versi. 

Versi neh pelbagai sebab mereka berdiri dari sudut yang berbeza. Versi adalah benar berdasarkan andaian mereka pada ketika itu walaupun secara moral, salah menyebarkan versi yang tidak sahih tanpa memberitahu kepada individu2 yang dengar versi tersebut bahawa kisah tersebut adalah tidak sahih. 

Aku jadi bengang gak. Aku dah tak larat dah. Kejap ke depan kejap ke belakang. Dorang cakap fru ada kat depan nak serang. Aku nak ke depan atau ke belakang?

Aku duduk kejap. Fikir. 

Better aku patah balik pergi masjid jamek je lah. Aku patah balik. Polis kejar orang sana sini. Aku dah pening kena teargas dari atas tadi. Selepas berfikir dengan teliti aku rasa teargas tue pun bukan dari atas bangunan.

Dorang tembak, mungkin dia kejar dan tembak benda alah tue sampai ke tempat aku berdiri. Kalau betul lah polis kejar so tak hairan juga kalau teargas boleh sampai ke tempat pendemo yang tak buat apa2. Boleh fikir tak apa perasan bila benda tue datang depan ko dan ko tatau apa2 ketika itu? Good. Seme lari macam orang bodoh.

Sekarang yang aku faham ialah polis dah bagi warning kat dataran. Sekarang, ketika tulis benda neh. Ketika kejadian aku tak faham apa pun. Tapi dia expect warning dia tue semua orang yang belakang2 dengar kot. Lepas tue dia pergi balon semua orang tak kira sapa pun. Itu tindakan yang salah.

Oleh kerana yang merusuh tue orang2 di dataran maka orang2 disitu je lah ko halang. Yang tak lepasi dataran ko takde hak nak balon. Sebab kami tak langgar apa2. Kami apa pun taktau sebenarnya. Kami lagi kelam kabut tengok orang lari. Bertambah2 kelam kabut bila ada pendemo cakap ada orang mati kena tembak apa seme. Boleh fikir tak macam mana situasi kami di belakang neh? 

Aku tanya setiap orang kat situ. Aku tanya dan aku dengar macam2 jawapan. Aku tengok macam2 situasi. Pakcik makcik uncle auntie seme kena. Seme kena. Walaupun tak buat apa2 tapi seme kena oke, seme kena. 

Lepas tue unit amal lalu. Dia cakap, kita bagi arahan seme bersurai. Kita taktau kenapa polis serang. Aku dapat SMS tapi tak baca. Mase neh kepala aku sakit. Aku tersedut teargas tadi. Asalnya sebab ada pompuan tue dia taktau yang kena tutup hidung. Aku tolong dia blah dan suruh dia tutup hidung tapi aku sendiri lupa tutup. Demm.

Time neh aku boleh cakap seme jalan berselerak. Aku masih binggung. Rasanya aku dah nampak motif serangan di sogo. Seme neh berkait dengan dataran. Tapi aku tak kata keganasan itu betul. Cuma masing2 ada emosi yang berbeza. 

Kalau seorang buat provoke, kemudian orang lain nampak dan ikut pula tindakan tersebut ia akan berjangkit. Itulah sebenarnya yang berlaku di sogo. Palitan emosi + dendam + di provoke = chaos. Aku tak menyokong apa2 tindakan dari mana2 pihak bila ia melibatkan keganasan. Bersih ialah demo aman dan ia harus kekal begitu.

Aku lihat dengan jelas video fmt bahawa unit amal sendiri larang jangan rempuh dataran. TV3 biol bodoh cakap unit amal ketuai team provoke? G matilah kaw tv3. Seterusnya siapa yang benarkan korang sendiri boleh lihat kat sini. Korang boleh bagi sejuta alasan. Satu ratus juta pula. Tapi jangan paksa orang menerima alasan korang. Sebab orang cenderung terima fakta.



1. Tangan individu yang tidak dikenali bagi isyarat cakap jangan. Dia maybe cakap kat azmin jangan rempuh. Atau dia cakap kat peserta2 bersih. Dia tatau yang azmin sedang menerima isyarat tangan dari dsai.

2. Unit amal bagi arahan jangan rempuh. Semua anak panah tue menunjukkan mereka2 yang cakap jangan masuk, jangan rempuh, jangan terus mara. 

3. Ketika neh polis dah berundur. Ini belum sampai betul2 depan dataran oke. Ini baru jalan masuk ke dataran.

4. Yang langgar dataran ialah lelaki bawah neh oke ;


Siapa dia? Aku taktahu. Siasatlah sedalam dalamnya. 

5. Ikhlas pandangan aku ialah kalau mana2 pimpunan nak suruh orang langgar undang2 / rempuh atau apa sahaja, mana2 pimpinan patut turun dari situ dan langgar dulu. Bersama2 rakyat kena balon. Bukan dok atas kereta lepas tue cabut. 

6. Ikhlas aku cakap juga betapa aku respect chegubard. Dia ikut saf rakyat. Aku takmo puji lebih2 sebab sikap tue memang wajar ada pada pemimpin kalau takde toksah berangan jadi pemimpin der.

Bersih neh perhimpunan aman. Ambiga dan A.Samad Said tak suruh langgar pun. Jadi arahan dari dsai tue tak valid dan tak boleh larh nak anggap bahawa itu arahan dari jawatankuasa bersih kepada peserta bersih.

                                         Kami aman sebelum dsai bagi isyarat tangan kat azmin.










                                                        Unit amal jadi mangsa. Mereka bertungkus lumus menjaga kami semua. 


Dsai patut turun bawah. Turun dan tendang penghadang tue sendiri. Tunjukkan keberanian, yang bagi isyarat kat orang buat apa? 

Lepas tue ada pula cakap dsai suruh berunding apa seme. Maaf cakaplah. Suruh berunding tapi siapa? Rakyat? Bukan kah dia yang kena berunding bagi pihak rakyat? Baru lah logic. Last2 sapa jadi mangsa keadaan?

Last2 sapa kena bantai? ==> rakyat.

Sapa kena teargas? Watercanon? Peluru hidup? ==> rakyat.

Sapa sakit? ==> rakyat.

Sapa penat berlari kena kejar? ==> rakyat.

Sapa termakan provokasi dan bertempur dengan polis? ==> rakyat.

Dataran merdeka seharusnya menjadi tempat awam. Aku sangat2 setuju DBKL dan PDRM tak sepatutnya menghalang kami dari menggunakan dataran. Sepatutnya bila orang dah rempuh, polis balik cukuplah. Jangan dilayan mereka2 yang merempuh tue.

Kenapa tibai juga? Tibai hanya memburukkan keadaan yang sedia buruk. Tapi aku setuju dengan arahan ambiga bahawa kita tak boleh langgar arahan polis sebab demo neh demo aman. Oleh kerana itu, walaupun kita mungkin cenderung nak langgar tetap kena ikut arahan pengerusi bersih. 

Bila kita langgar, kita langgar atas kesilapan sendiri yang ketika itu didorong oleh beberapa politician. Sepatutnya mereka tak dorong, mereka patut cakap jangan dan tunjukkan isyarat tangan, jangan2.. bukan membenarkan. Kesilapan sedikit akhirnya mengundang tragedi kepada kita semua. 

Start rusuhan dari sini, ia akhirnya berjangkit dan meleret kepada insiden sogo dan masjid jamek. Hakikatnya geng2 sana memang taktau apa2. Geng2 sana mungkin dipengaruhi untuk memprovokasi. Ini termasuklah geng2 beruk atas kereta dan geng2 bawa kayu. 


                                                 Pengakuan dari Zaharin = umno totok.

Sila siasat mereka2 kat atas neh siapa dan kenapa bertindak agresif. Lebih adil siasat seme.

                                                            Ini polis india atau bangla?


Polis, video neh orang alih kawat besi, bukan rempuh oke.
 

Sampai2 je info kat aku, 2 orang mati. Kemudiannya 4 orang. Berpuluh yang lain cedera. Polis buat. Jadi seterusnya apa2 provokasi yang mungkin rakan2 kami buat samada melalui perbuatan, mulut, tangan atau apa.. ia dicetuskan kerana kami tatau apa2. Tapi sampai betul2 di masjid jamek kami sebenarnya sudah bertenang. Kami sudah berjaya bertenang dan ditenangkan. 

Tapi polis tetap bawa masuk FRU dan kejar. Lepaskan teargas. Banyak kali. Aku dari luar lari masuk dalam dan panjat balik masuk atas sebab lrt ditutup. Masa polis tengah2 plan nak serang semula, aku pergi cari port nak menyorok dulu. Kat sini ada orang yang tatau apa2. Orang awam terperangkap yang keliru. Dia tatau nak selamatkan diri dari teargas. Aku bantu dia sedikit sebanyak. Kesian gak tengok dia. Keliru tak pasal2.

Nanti aku upload gambar sebab wayar usb hilang plak. Kat mana2 ceruk tah. 

Aku ketika neh betul2 confused gile. Kenapa dia nak serang orang yang sedang berdemo aman2 ek? Kenapa dia tembak orang ek? Kenapa polis kenapa? Aku tatau pasal isyarat tangan dsai oke. Aku jelas taktau pasal tue. 

Aku marah polis bodoh. Dari atas. Keji gila nak serang kami kat sepanjang2 jalan. Ramai orang terperangkap. Tatau nak lari ke mana. Dari sepanjang2 jalan, ada yang panjat bumbung sebab nak lari dari teargas. Aku mara ke depan je macam nak separuh mati. Yang tangkap gambar tue memang respect arh dia boleh bertahan kat situ.

Bila dah berjaya tembus lrt [pintu tutup, aku masuk secara haram], aku rileks dulu. Penat seme cukup. Lepas tue ramai masuk lrt. Seme stock nak lari dari water canon. Takde pasal sebenarnya. Takde pasal langsung. Di masjid jamek apa pun takde. Tindakan menyerang kami di masjid jamek adalah kekejaman.

Dan ia berterusan. Lepas tue unit amal datang. Ramai2 halang pendemo bertempur atau membalas provokasi. Kami bertenang. Aku jenguk kat luar dari atas bumbung. Dari pudu ke jalan menuju dataran lepas tue kembali semula ke jamek adalah satu seksaan bagi aku. Letih nak mampos. Itupun aku pergi balik sogo pasal berita kereta tue. Kadang2 memang bengap juga tindakan aku neh. Demm.

Lepak tunggu tindakan polis. Ada yang tanya kenapa serang? Polis tak bagi amaran langsung. Dorang bersiap2 kan then terus tembak. Wajar kah? Sepatutnya bagi lah arahan melalui loudspeaker neh tidak asal dia nak serang terus serang. Kita lah kena pandai2 predict tindakan dorang seterusnya apa.  


Mereka nya modus operandi ialah membentuk kumpulan dan pergi ke kumpulan sasaran. Dorang suruh balik2, berpecah. Lepas tue orang lari then patah balik bila polis dah berundur. Dorang baca tue sebagai satu perbuatan melanggar arahan polis. Lepas tue dorang berkumpul terus tembak teargas. Sampai ke depan menara maybank. Ada kereta kena tembak.









Di menara maybank dorang cakap ada 8 letupan. Aku rasa kelakar gile nak kaitkan dengan bersih. Tolonglah kami tak main letup2 oke. Yang suka letup2 tue korang jek kot. Polis kembali dengan water canon. Trak tue keluar masuk keluar masuk. Maybe dia pergi serang then kembali kemudian pergi serang dan kembali.


Jalan kembali dibuka kepada kenderaan awam. Masa neh lah berita pasal kat sogo tue tersebar. Seme dok cakap benda tue. Aku dah tahu. Ingat nak gerak sogo tapi polis kat bawah tengah siap nak baling teargas dan sembur watercanon. Arhh penat. Nak lari mana larat dah. Menyesal tak makan tadi.


Lepas tue polis lepaskan tembakan. Bertubi2. Aku nak tangkap gambar tak boleh. Sebelum serang, boleh. Aku tak kuat macam sesetengah yang lain. Mereka boleh tembus asap tue siot. Maybe ada skill tertentu ataupun dah practise banyak kali. Hehehehe.

Keadaan reda pun polis serang. Tah hapa2 tah. Itu jek aku nak cakap. Berkumpul semula penuh masjid jamek. Ramai balik sebab dah letih. Unit amal sampai suruh balik. Katanya demo dah lama habis. Tapi dorang takmo sebab nak langgar dataran. 


Unit amal nasihat. Balik lah. Polis datang. Dorang provoke polis. Unit amal cakap jangan. Aku pun cakap jangan larh der. Kali neh dah turun ke bawah. Atas jalan. Aku nampak ramai pendemo bersihkan kawasan dan jalan. Aku tengok tapi tak tolong. Aku cari kedai.


Aku beli air then aku tanya tokei kedai. Best tak meniaga? Dia senyum. Orang lain pun tanya. Dia jawab untung banyak. Dari tadi tak tutup. Walaupun polis tengah serang dia tetap buka, steady. 


Aku keluar nampak geng2 pendemo letak sampah kat tepi tong sampah. Salute. Nak buang dalam tong sampah dah penuh der. Lepas tue ada uncle india lalu. Dia bercakap sorang2 kot, kereta polis kena baling batu. Aku tanya. Dia bukan nak jawab. 

Makcik lain yang jawab. Bagitau, polis langgar seorang remaja dan dia dah mati. Tatau polis tue terlanggar atau sengaja langgar. Aku masa neh dah buka badge bersih. Dah tak larat nak lari dah. Pergi sogo lepas tue balik. Masa balik jumpa kereta yang kena tembak. Macam citer kat atas tue. 


Sebelum tue aku masuk lrt. Polis tak bagi. Tapi apatah alasan yang aku bagi aku pun tak ingat. Mungkin sebab dah penat sangat. Turun bawah ke putra-lrt macam nak pengsan. Penuh dengan bau gas. Cabut. Naik atas. Lagi keji. Station tak berjalan dowh. Jalankaki la aku ke puduraya.


Orang masih ramai tapi aku dah nak pengsan. Aku masuk pudu lepas tue dengar lah beberapa orang bercakap pasal bersih2. Nasib baik aku penat. Kalau aku tak penat aku akan cakap apahal? Macam di lrt. Bila ada pompuan dok cakap apa bersih2 neh. Sekali aku tanya hah apahal? Apa ko nak tahu? Diam pula dia. 


Aku bukan cari gaduh oke. Tapi kalau dia berani sembang kencang pasal bersih napa tak jek berbual2 dengan orang yang support bersih? Kalau dengan dedua kawan dia baik toksah. Tak berkembang info dia pasal bersih. Betul tak?


Tamat. Sampai di pudu bergerak ke tbs kemudian ke duta. Aku ada update blog. Tue time aku nak balik. Aku jenuh tunggu. Elok aku buka internet. Kemain penat sebenarnya. Tapi nak tidur kang betul2 jadi cam rumah aku. Aku dah larh jenis slumber ada-aku-kesah? 


Kesimpulannya demo bersih neh berjaya. Berjaya bagi aku sehinggalah isyarat dsai memusnahkan segala-galanya. Dia mungkin ada alasan yang lain. Tapi video membuktikan hal sebaliknya. Ingin aku jelas, jelaskan dengan ikhlas. Ketahuilah, kita memang ada musuh yang sama tapi kita belum tentu mempunyai kaedah yang serupa. Bai.


Ameno : Polis, apa salah saya? Saya patuhi seme arahan oke.

Sunday, April 29, 2012

Konspirasi serangan dataran merdeka terdedah.

Benarlah kata orang kebenaran tidak boleh diselindungkan.

Bersih neh under sapa?

Ambiga dan kali neh kita ada A.Samad Said. Dengar citer a.samad said terduduk di satu sudut dengan wajah yang sayu dan bagitau dia kepenatan ketika berdemo. Betul ke itu hal sebenarnya?

Kalaupun ada orang yang layak memberikan arahan untuk langgar penghadang, orang itu hanya ambiga atau a.samad said ataupun kedua2 insan neh. Tiada orang lain berhak. Apatah lagi ambiga dah keluarkan arahan kita takan langgar sekatan polis.

Angah kbsb, better ko delete kembali memori wassap kita tadi. Aku dah menyesal sekarang. Menyesal habis.

Nak salahkan sb yang rempuh dataran merdeka? Betul ka sb yang pergi memandai2 rempuh? Lue salahkan dulu sapa yang bagi arahan. Patutla member2 gua dah bagi hint.. kalau taktau jangan cakap der.. gua pun pelik gak. Tatau apa?

Perhimpunan neh sepatutnya perhimpunan aman. Tapi ada orang otak senget menjadikan ia huru hara. Ambiga, kali neh saya bersetuju marilah kita bersama2 mempertimbangkan semula dengan siapa kita bersama.

Lihat bawah. Kebenaran di hadapan anda.

 

Ini ialah perhimpunan aman. Dsai tak sepatutnya bagi isyarat suruh rempuh halangan. Lepas tue bila rakyat kena serang dia kat mana? Bila rakyat kena balon, dia kat mana? Dsai bagi isyarat, barulah rakyat naik semangat slogankan suruh masuk di waktu chegu bard bagi ucapan bahawa kita tak boleh melepasi sekatan sebab polis tak bagi kebenaran. Apa benda tue?

Demm.

Nak hentam aku? Aku dah agak tegar dsai bersepah. Tapi aku tegar fakta. Aku tak peduli dengan sentimen korang. Aku hanya mahu peduli dengan sentimen rakyat.

1. Dsai bagi arahan = isyarat.

2. Azmin ali menyampaikan isyarat dsai. Ada facebooker cakap azmin ali yang bagi kebenaran tapi kalau lue tengok video di atas neh jelaskan yang azmin hanya membenarkan apa yang dsai arahkan. Arahan tidak keluar dari mulut azmin sendiri.

3. Lepas tue rakyat dok rempuh. Itupun sebab dah dapat greenlight. Yang rempuh tue kita tatau nak cakap apa. Mungkin dia lupa bahawa boss bersih ialah ambiga dan a.samad said bukan dsai.

4. Lepas kena rempuh, baru polis bertindak balas.

5. Jadi seterusnya apa yang berlaku, lue sendiri yang cari pasal.

6. Dengan neh gua surrender dengan segala bagai pendedahan sebab rasa malu. Ada macam2 info bab dataran yang gua dapat. Tapi gua nak masukkan dalam bakol sampah. Erase. Delete. G mampos. Walaupun gua tahu sb memang bersepah tapi gua reti malu bila tengok video kat atas neh. Gua dah taknak amek port pasal isu dataran merdeka lagi dah. Bab sogo dan masjid jamek je gua nak cover.

7. Kalau polis pukul lue di dataran merdeka, itu masalah orang yang bagi arahan.

8. Lepas tue sentimen tersebut mungkin meleret2 di bawa sampai ke sogo.

9. Nasib baik sampai masjid jamek kami kembali bertenang.

10. Dalam pada itu tak kurang berita2 bahawa kematian peserta2 bersih dihebahkan dari mulut ke mulut untuk menaikkan semangat rakyat.

11. Mula2 gua fikir neh kerja sb.

12. Tapi rasanya better gua berfikir semula dan kumpul segala bukti yang ada sebelum buat analisis ia disebarkan oleh sb. Boleh jadi ia bukanlah sebagaimana yang gua sangka. 

Dan, nasihat gua kepada diri gua sendiri, gua kena fikir masak2. Gua kali neh benar2 terkejut. Sampai taktau nak gambarkan sejauh mana gua terkejut. Bai.

Lupa, gua juga nak sesiapa bertanggungjawab bersihkan kembali nama unit amal yang teruk kena kecam. Lue yang pandai2 bagi isyarat apahal unit amal pula kena kecam? Lue jangan nak lepas tangan. Tenkiu.

Tak boleh tengok ye? Klik sini ==> https://www.facebook.com/my.remi/posts/282475921844299?notif_t=share_reply

Kredit kepada rakan reporter yang upload kebenaran neh. Thanks.

Ameno : Bagi arahan suruh rempuh halangan = beri keizinan untuk peserta melakukan provokasi. 

Kejadian sebenar kenapa PENDEMO BERSIH 3 dan POLIS bertempur.

 

Aku cadangkan bercakap lah benar walaupun ko mungkin tak suka. Video kat atas neh ramai yang sebar dan aku nak bagitau mereka berdua neh penipu. Ada video yang jelas membuktikan bahawa siapa yang serang siapa dulu. 


Korang lihat kat bawah neh oke ;

 

Siapa provoke sapa neh? Sekarang aku nak dedahkan mereka2 yang bertindak liar dan ganas ketika berdemo. Tapi kenapa ada pula yang komen begini ;

1. Eley peserta bersih kasar hang nampak, polis kasar hang tak nampak. <-- Oiii tue bezanya hang dengan polis. Kalau hang dan polis sama2 kasar toksah dok pongpang lakalau kena kutuk dengan orang awam

2. Heyy ko ada bukti ka pendemo bersih yang buat hal neh? <-- Takde. Sebab tue kita kena dedahkan mereka2 yang buat provoke neh. Biar disiasat. Masa tue nanti kita tahu lah sapa benar sapa salah.

Korang tak perlu buat ayat ;

SB yang menyamar apa seme tue der.. = bukti takde der. Cakap mesti ada bukti der. Lue mesti rasa geram, gua pun geram tapi bukti tetap bukti neh. Sekarang neh dari lue dok pongpang2 marilah kita sama2 berpakat cari bukti der. Gua sedang cari bukti lue pun cari bukti ada bukti nanti kita dedah. Lue jangan sibuk dok alih/spin/divert isu mentaliti penyokong2 bersih yang ganas neh. Terima hakikat dan siasat habis habisan.

Punca provoke polis der. Yang dok sembur2 = memang betul der. Sapa tak geram kena sembur. Tue bab lain. Bab sembur = kita dah balas dengan ejek2 dan maki dorang. Tak ingat meh? Dia main kasar, kita balas bahasa kasar. Kita takley guna tangan. Unit amal dah larang. Tak cukup kakitangan. Sedey aku tengok unit amal kena buli.

Dia cakap sudah2.. sudah2.. sorang unit amal = kena kawal 50 - 70 orang awam. Gila kaw. Kena tolak seme cukup. Warna merah dah tak relevan dengan unit amal. Guna kaler oren menyengat, ikat kepala, bawa loceng. Tiup loceng untuk amankan pendemo der. Siyes aku sedih tengok unit amal diperkotakkatikkan oleh pendemo2 bersih. Gua pun dah tatau nak jerit apa dah masa tue.

Polis sembur satu hal. Tapi kena faham kenapa polis start sembur dulu. Semua neh berpunca dari mereka yang pergi rempuh halangan berpagar di dataran merdeka. 

Untuk rekod ;

- bersih, ambiga, a.samad said tak pernah suruh sapa2 pergi rempuh sapa2. Last statement ambiga keluarkan cuma ialah KITA AKAN CUBA SEDAYA UPAYA RAPAT DENGAN DATARAN SEDEKAT YANG MUNGKIN TETAPI TIDAK AKAN BERHIMPUN DI DATARAN SEBALIKNYA AKAN BERHIMPUN ATAS JALAN SEBAB DIDESAK OLEH DBKL.

- Jadi muka sesiapa yang terpampang dalam utusan, lelaki baju hitam tue tolong ko ke depan mengakui kenapa ko berbuat demikian. Aku takmo tuduh dia. Sebab aku sendiri dok rempuh2 orang. Nak tahu kenapa? PANAS. PANAS. PANAS dan SESAK SESAK SESAK. PANAS + SESAK = TENSION.

- Aku boleh cakap bahawa aku setuju ambiga kena bertanggungjawab dalam kes neh.  

- Dia kena sediakan barisan peguambela dan penasihat2 kepada pendemo2 yang geram time tue.

- Aku percaya ramai yang first time join demo semalam. Dorang gagal kawal emosi. Perlu di ajar untuk berdemo lagi. Hehehe.. supaya lebih matang oke. Practise makes perfect.

- Ingat, kalau sorang SB provoke dah cukup. Dia provoke, sorang pendemo terpedaya ia akan meleret2 macam video di atas tue.

- Ketika aku berdemo semalam 7 - 8 kali aku nampak dorang balik botol. Dah tegur. Kita tegur dorang balas. Unit amal tegur dorang balas. Tahu dorang cakap apa? Polis buli kita. Sampai bila nak bersabar? Dorang tunjuk samseng. Kita kena ajar. Maksudnya apa? 

Maksudnya sedikit sebanyak apa yang berlaku semalam adalah satu dendam kesumat yang dihadapi oleh mereka2 yang sering kena buli. Kalau seseorang tue asyik dibuli, dibuli dan dibuli sampai satu tahap dia akan melawan. Apa yang PDRM dapat semalam hanya sedikit dari apa yang pendemo2 dah selalu dapat. Aku tak kata tindakan tue betul tapi penilaian harus dibuat berdasarkan kepada semua andaian2 yang wujud.

- Apa yang berlaku di dataran merdeka tue sebenarnya bukan perkara yang polis tak boleh consider. Dengan keadaan yang begitu sesak, sila lihat video kat bawah neh ;

 

Sepanjang2 jalan semua menuju ke dataran merdeka. Dah kena tolak dari arah belakang ko nak cakap apa? Mungkin bukan nak rempuh tapi ter-rempuh ataupun terpaksa rempuh. Kang kalau pergi jalan sana.. kemana pula akhirnya mereka? Buat pusingan U-Turn padahal matlamat dataran kan? Aku ada tanya mereka2 yang ada kat situ. Dorang cakap orang dari belakang semakin padat.. nak taknak kena jalan ke depan. 

Kalau ikut gambar pun sedaya upaya dorang pun maleh nak rempuh tapi ye lah macam biasa sekali lagi mereka2 yang berpakaian biasa tah datang dari mana.. [nanti aku upload gambar utusan oke] ada jek hal yang mereka buat. Bukan nak tuduh2 tapi siasatan harus dijalankan.

Bab polis kena belasah kaw2, kena tikam apa seme adalah penipuan semata2. Maksud aku yang accident tue jela polis kena. Kena tolak dan pukul dari luar kereta. Selain dari tue mana ada. Mana ada polis meninggal. Mana ada pendemo bersih meninggal. Buat masa sekarang semua selamat. Tiada kematian yang dilaporkan.

Bab polis belasah orang awam tue memang ada. Citer dia gini. Orang lain baling botol orang lain yang dapat geram dari polis. Ini silap besar juga neh. Ada baby terperangkap kat tengah2 time polis baling teargas. Ini yang aku marahkan sangat. Apa jek ko nak paksa orang bersurai di jalan masjid jamek sedangkan yang langgar arahan tue di dataran jek. 

Masjid jamek takde hal.

- MAHKAMAH KELUARKAN ARAHAN = larangan penggunaan hanya meliputi dataran merdeka sahaja. Jika sesiapa langgar arahan tersebut, polis boleh bertindak balas. Tapi masalahnya lepas polis pergi serang dataran yang dia datang serang masjid jamek apa hal?

- Masa perhimpunan sampai 4 petang jek. Belum pukul 4 yang mai serang orang di dataran buat apa der? Lepas tue meleret2 kat sogo dan lain2 kawasan. Why?

- SB masuk dalam kawasan perhimpunan. Aku nampak ada SB dok perhati kiri kanan. Lepas tue ada satu SB kena tarik keluar sebab orang dah perasan dia SB. Ketika naik LRT juga.. aku pun terperasan sorang SB baju merah aikk tadi dia dengan kita tapi sekarang dia dok tolong polis berkawal pula, apa citer?

- Bukan aku nak tuduh2 tapi polis melakukan provokasi. Korang perasan tak apa yang aku perasan? Citer dia gini. Pendemo berdiri kat atas jalan. Lepas tue ramai2 polis pergi kejar dan acah2 kan dia. Apahal tue? Lepas tue pendemo yang lain2 rasa hak eley lue apahal polis? Nak main2 ka? Oke jom kita main. Tue yang terjadi antara mereka provoke memprovoke.

- Tapi satu hal yang silap besar time tue ada pendemo yang gilababi pergi baling kayu dan batu. Kena marah der. Kita marah. Oii lue apahal baling batu. Unit amal pun alahaii sedih aku tengok. Tak cukup kakitangan yang nak kawal crowd. Sana sini seme cukup macam2 provokasi berlaku. Hey... tahu kah korang unit amal pun kena tolak dengan pendemo bersih bila disuruh jangan menghampiri polis?

- Unit amal unit yang bertugas mengawal peserta demo pun depa lawan. Bengong betul larh. Kalau melawan polis tue logik gak. Gua pun paneh ahti dengan polis. Ada ka patut dia tembak teargas dari atas. Korang tahu dia buat apa? Dorang naik atas bumbung dan tembak. Mula2 ingat helikopter tapi auntie ada cakap dia memang nampak polis tembak dari atas. No warning at all. 

- Bab peluru hidup tue betul bukan rekaan. Bab orang berdarah tue betul bukan rekaan. Kena kat leher. Kebetulan aku terserempak dengan lelaki yang bagi baju kat lelaki yang berdarah2 leher tue. Korang mungkin dah tengok gambar dia. Aku dapat info serba sedikit pasal tue. Ini satu lagi aku tak faham. Apa ke hel nya tembak depan2 main acu kat kepala2 orang ? 

- Lepas tue kamera wartawan kena rampas. Apa masalahnya? Wartawan terbabit berjaya rakam satu aksi polis belasah pendemo lepas tue kamera dia kena rampas, filem kena tarik. Mak ai. Apahal tue?

- Pada pukul 2 aku dengar polis yang tak pakai baju seragam bagi arahan kena balik IPD. So seme polis bergerak balik IPD. Dorang tinggalkan lokasi masjid jamek. Aku suspect masa di IPD berlaku sesuatu perbincangan.

- Ada individu yang report setiap apa yang pendemo cakap. Aku perhatikan pakcik tue. Dia cakap lah apa2 yang pendemo cakap contoh, hancur umno hancur.. dan blablab.. dia suruh tulis, tulis. Sapa tah dia. 

- Sebelum dataran kena serang, lrt masjid jamek ditutup semua pintu kecuali satu. Apahal nak menyesakkan kawasan yang dah sedia sesak?

Sebenarnya itu makanan dia. 

Dah sampai ke satu tahap bahasa lembut takley jalan. Aku takmo bekap dan sokong apa2 keganasan. Tapi manusia pun ada had masing2. Polis atau pendemo sama jek dalam situasi neh. Sepanjang yang aku tahu pendemo bersih nak demo aman jek. Entah apa yang berlaku semalam sejujurnya aku pun tak pasti kat mana silapnya pendemo2 neh sehingga bertindak agresif. 

Bukan seme yang ditahan tue mencetuskan provokasi dan keganasan. Lagi satu bab motor rosak dan sampah sarap. Alamak aii. Bab motor rosak aku takde info so takmo cakap. Tapi dah polis cakap bersih buat so bagi bukti. Bab sampah berlonggok2 ko nampak, bab sampah kena kutip selepas insiden tue ko tak nampak pula? Jangan buat citer separuh benar lah weh.

Silap BERSIH yang paling utama bila setiap ketua2 yang bertugas menjaga di lokasi masing2 tidak berada disitu untuk mengawal situasi. Tapi untuk tidak menambahkan kesilapan kita, marilah kita serahkan semua pendemo2 yang gagal mengawal emosi kepada pihak2 yang tertentu untuk disiasat. 

Dari situ kita boleh menilai semula di mana salah silap kita dan seterusnya membuat penambaikkan agar demo akan datang lebih tersusun dan aman. Ya, betul demo lain oke, demo lain.

kah kah kah

Updated ;

Korang tengok video neh. Aku time neh kat atas. Aku lah yang dok jerit2 jangan lontar botol apa seme. Dari sana ke sini seme stock lontar botol seme aku sound woitt jangan. Tapi neh rakaman versi pendek je kot. Cuba dengar versi panjang kot2 ada suara aku termasuk ke..


kah kah kah






Ameno : Kacau bilau sebab ramai orang..

Penjelasan kejadian sebenar isu kereta polis diterbalikkan.

" Ada orang baling batu pada kereta polis. Patutlah.. "

" Sapa2? Sapa yang kurang ajar sangat tue? Ada rakam tak gambar dia? " Aku tanya.

Pakcik india potpet2 sambil berjalan depan aku. Aku masa neh dah tanggal lencana bersih. Tujuan nya? Sebab aku nak meronda2 tanpa dikejar polis. Kalau aku pakai lencana bersih maka polis akan tahu aku pendemo bersih. 

Jadi strategi aku memakai baju putih = baju rasmi pengamal media [baju kaler lain pun boleh, tapi kalau pakai baju putih, pakai pas dan bawa kamera automatik orang dah boleh detect sebagai wartawan] adalah untuk neh. Ini tujuannya, untuk melakukan apa2 yang aku rasa perlu dan patut dilakukan.

Oke, lupakan hal neh. Kita citer pasal kereta dulu.

Betul ke provokasi datang dari pendemo bersih ?

Punca provokasi sebenarnya sebab mereka kena serang dengan teargas. Marah. Nak cakap LRT kena tutup? Takde kaitan. Untuk rekod, LRT jalan bandaran tidak ditutup, cuma masjid jamek dan plaza rakyat jek. Aku kan dari LRT semenjak2 dari tadi.. dok pusing2 kat situ last2 tetap sangkut kat MASJID JAMEK. Hanya masjid jamek jek dari kedua2 arah, sri petaling dan ampang serta plaza rakyat dia shutdown tadi.

Kalau dorang cakap LRT tue kena tutup ia mungkin selepas insiden provokasi. Sebelum provokasi lrt tue bebas digunakan sebenarnya. Yang aku tahu kat situ ada monorel. Yang tue aku dengar citer ditutup. Fakta atau tidak aku taktau. Aku cuma dengar citer. 

Sekarang mari kita lihat video kat bawah neh oke ;

 

Ini part 1. Yang neh pun dah cukup sebenarnya untuk explain apa yang berlaku. Harus diingat, aku tak kenal langsung sapa uncle india tue dan uncle india tue pula hanya mengomel2 sendiri bukan pergi kecoh2kan kat orang kereta polis kena baling batu. Bila aku dah dengar aku cakap apa2 yang patut then aku pergi ke lokasi kejadian yang mana dah clear masa tue [polis dah took over].

Lihat jek gambar kat bawah neh dulu ;


- Ada kon

- Ada batu

- Lampu kereta pecah

- Kereta kemek

- Kaki sempat tendang kereta.. maksudnya kelajuan kereta neh dah berkurang atas sesuatu sebab.

- Cermin kereta pecah. Baling botol air boleh pecahkan cermin ka? Kalau tengah memandu ko baling batu cermin pecah kena muka ko macam mana ko nak memandu dengan betul?

Lihat gambar kat bawah neh pula ;

Individu neh secara tidak sengaja di langgar oleh polis. Tapi apa info yang sampai kat telinga aku? Polis bawa kereta laju2 sampai langgar seorang budak remaja sehingga maut.


Ini bukan darah azri tapi darah indidivu yang dilanggar tue. Tolong betulkan fakta anda.


Ini cameraman. Dia sedang keluar dari kereta. Kenapa? Sebab dia nak tolong polis yang berada dalam kereta tue.

Anak panah merah ialah pembelasah. Anak panah hijau orang yang sedang cuba menolong. Last2 dia surrender sebab dengan dia2 sekali kena tibai. Azri juga membalas balik asakan. Itu normal sebab refleksi nak melindungi diri. Dia juga nak jaga filem dia. Dan dengan gambar neh mohon amek tindakan ke atas pencetus provokasi. Penting untuk menjaga kredibliti bersih.


Lihat gambar kat atas neh. Nampak apa yang aku nampak? Kepala pemandu dah ke atas stereng. Napa? Yang korang g belasah kereta dia sapa suruh? Sapa suruh lompat atas kereta dia? Sapa suruh bertindak kasar? Sapa suruh jadi samseng, kurang ajar dan biadap?


Anak panah merah = pembelasah kereta polis. Anak panah merah [arh aku dah malas nak tukar kaler dia kepada lain] = azri, individu yang dibelasah. Dia mai dari arah bertentangan. Dia mai nak tolong. Sebab apa? Aku rasa dia neh kot antara cameraman yang dilantik oleh polis. Dia kena rakam semua perkara2 yang berlaku. Last2 kena tibai dengan orang. Adoi.

Dan diharapkan dengan gambar neh penganjur bersih boleh membersihkan nama baik bersih dengan menyerahkan mereka kepada pihak polis kerana bertindak liar ketika berhimpun.


Anak panah hijau = penghenti provokasi. 


Anak panah hijau = penghalang / pelindung. Anak panah merah = pembelasah. Kenapa dia belasah azri? Dia tak perasan kot azri mai dari arah bertentangan. Lepas belasah azri dia letak kon dalam kereta then dia lari. Kon tue tak kena polis yang berada dalam kereta tue dan aku tatau apa motif dia enh. 

Sekali lagi perhatikan aksi membelasah dia kat bawah neh ;


Ada pendemo bersih yang balon si azri neh gak. Jangan2 dorang neh salah sangka ingat dia polis yang melanggar pendemo bersih. Dah korang baling2 batu, lepas tue nak salahkan orang terlanggar plak apa ke hel?



Individu yang baling kon tue = individu yang sama terbalikkan kereta = lepas tue rasa bangga sebab dapat terbalikkan kereta. Pada awalnya pendemo bersih ingatkan ada orang bawah kereta tapi takde.. tapi lepas tue oke lah dorang cuma rakam tapi apahal ada 3 orang individu tersebut bersorak termasuk yang pakai baju oren tue hah?

Dorang2 neh tak pakai baju bersih dan buat provoke sana sini. Individu yang baling kon tue juga baling pada pendemo bersih oke. Lihat video selangortv kat sini sendiri. Jadi diharap penganjur bersih boleh bersikap adil dalam isu neh. Siasat siapa mereka dan kenapa mereka berbuat demikian.


Anak panah merah = yang cuba melindungi polis. Yang belasah2 tadi tue dah lari kemana? Anak panah hijau menunjukkan pistol polis yang terdedah.. ermm..  memang kalau nak rembat semudah ABC jek.

Kesimpulannya kat sini ialah ;

1. Aku tak kenal siapa yang buat provokasi, kalau korang kata mereka pelakon, penyamar, sb atau apa maka biarkan sahaja bersih serahkan mereka kepada polis untuk dinilai. Kita boleh trace mereka semula berdasarkan video2 yang wujud. Bukan kah kita dah ada teknologi perincian gambar ? Mari kita kaji kebenaran neh bersama2. 

2. Kebanyakkan yang provoke tak pakai pun baju bersih. Ini analisis aku. Mungkin dorang neh ikut ikutan. Maksudnya dia tengok tiba2 ada crowd bersih jadi dia pun sibuk2 ikut. Pada asalnya dia bukan nak join bersih. Mungkin dia berjalan2 kat kl. 

Oleh kerana dia tatau bahawa kita dilarang berbuat provokasi maka dia pun berbuat sesuka ahti dia. Namun yang lebih menyedihkan ialah kenapa yang menghalang tersangatlah kurang berbanding dari yang menyorak? Kalau aku ada disitu sah2 aku sound then rakam, tangkap gambar dorang jelas2 dan paparkan di blog aku inilah pencetus provokasi. Aku tak kesah der. Kalau ko provoke ko tetaplah provoke. Ko jangan bagi alasan haktui kat aku oke. 

Apatah lagi dah dipesan bahawa sesiapa yang memprovokasi akan dianggap sb dan kita sewajarnya menghentikan mereka.. tetapi kenapa crowd sogo tak alert pasal neh? Disebabkan anda terlalu lemah menghalang mereka, maka seluruh bersih 3 menjadi mangsa kini.  Aku, ko dan kita seme tak pasal2. Kalau pun sungguh dia sb, so what? HALANG lah.. HALANG..takan seratus dua ratus orang kat situ pun SB gak kot?

3. Mana unit amal? Unit amal tiada. Itu lah punca masalah neh menjadi besar. Hadirin terlalu ramai. Unit amal tersangatnya kurang. Unit amal terlatih dalam menanggani sebarang bentuk provokasi. Bukan salahkan unit amal ye. Cuma menegaskan betapa pentingnya unit amal dalam kes seperti neh. Apabila hadirin berpecah selepas diserang teargas, peluang untuk mereka bertindak agresif memang terbuka. 

Ia perkara normal sebenarnya. Selalu sangat dah bersabar akhirnya dapat peluang untuk belasah polis, memang lah amek cukup2. Tapi sayang, tindakan neh tersangatlah salah. Sudah sewajibnya bersih menghantar individu2 yang terlibat dalam provokasi neh kepada mereka2 yang berkuasa. Walaupun mungkin ada yang secara tidak sengaja terpengaruh untuk melakukan provokasi ia tetaplah salah.

Aku sangat percaya memang wujud sb di mana2 tetapi kan.. aku lebih2 lagi percaya ia bukan masalah SB, ia adalah bagaimana cara kita mengawal situasi. Kalau letak 10 SB dihadapan kita sekalipun, kalau kita pandai kawal keadaan kita tetaplah pandai kawal keadaan, kalau kita tak pandai kawal keadaan, takde SB sekalipun kita tetap boleh terbabas. Renungkan.

Updated ;

Bukti yang lebih jelas bahawa azri datang dari arah bertentangan. Dia bukan pemandu kereta tersebut. Aku cadangkan jadi orang belajar cari fakta sebelum tuduh melulu. tenkiu.



Updated ;


29 / 4


Azri melalui utusan MENGAKUI bahawa dia bukan nak SELAMATKAN POLIS sebaliknya nak tangkap gambar kejadian. Macam aku ada tulis kat atas neh, aku suspect dia petugas media bagi pihak polis so memang tanggungjawab dia sepenuhnya untuk merakam apa seme. 

Ameno : Sila dakwa 7 individu di atas neh ye. tq
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...