Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Tuesday, April 24, 2012

Dataran Merdeka Dah kena tutup..


Aik?

Dorang tutup dataran merdeka beb.

Dorang pagar dengan pagar besi, pita kuning dan benda alah kotak2 tue. Apa ke nama dia tah aku tatau. Maksudnya disini pada 28 april nanti kena rempuh arh ke lokasi tersebut kalau nak duduk dan bantah. Alamak aii.. tak boleh nya nak bantah elok2. Kasi arh chance weh. 

Aku tak pasti samada seluruh kawasan dataran merdeka akan di pagari ataupun hanya tempat perkhemahan jek yang telah dipagari. Sapa2 yang berada di lokasi or berhampiran boleh larh tolong tinjau2kan suasana dan inform kat kami disini.

Alamak aiii.. tak sangka DBKL semakin lama semakin tegas. Mungkin sebab nak dekat2 BERSIH kot.. adoiii.. ari tue hishammuddin cakap lain.. sekarang lain pula tindakan nya.. apa citer seme neh beb?

Harus di ingat dataran merdeka harta awam bukan hak sesiapa pun. Dengar citer mdc pernah anjurkan program kat situ.. so program mcd = bertaraf nasional ka beb? Sapa2 ada info pasal neh tolong bagi detail sat.. Nak tunjuk kat orang betapa bias nya layanan mereka terhadap bersih.

Ameno : Depa buat macam bersih 2 larh neh.. 

Pompuan seksi menari di majlis BN. - UPDATED!

Maleh aku nak sembang kencang. Korang tengok gambar dulu.






Aku tatau neh majlis apa. Tapi ia anjuran yb umno der. Majlis neh lebih kurang cam mini konsert. Bersebelahan dengan majlis pelancaran bersih 3. Dipercayai mereka sengaja mengadakan majlis pada hari tersebut di kawasan yang berdekatan sebab nak mencuri tumpuan.

Aku sejujurnya tak kesah bab arak dan babi yang dihidangkan dalam majlis anjuran umno tue. Ia dihidangkan untuk orang2 bukan islam so what?





Ini pemikiran aku. Korang mungkin ada pemikiran lain. Ada juga orang yang berkata aku terlalu terbuka tapi aku cakap ini bukan terbuka tapi respect each other. Hanya kerana ko tak boleh makan maka jangan ko larang orang makan pula. 

Tapi dorang cakap neh majlis pelbagai kaum so kalau nak respect apa pun perlu ka ada babi dan arak disitu? Habis tue kalau selama neh elok je ko hidang lembu meskipun ada penganut hindu, ko tak fikir sensitiviti orang india pula? 

Kalau bercakap pasal sensitiviti, jangan fikir pasal umat islam jek, biar adil pada seme sebab islam itu adil der. Ini pandangan aku. Mungkin korang ada pendapat yang lain disitu. Tapi yang tak boleh diterima sepatutnya pertunjukkan tersebut. Pertunjukkan yang ada wanita2 berpakaian seksi dan terbuka kat depan belakang tue. Motif majlis? Susah nak cakap sebab info tak jelas. Kang cakap2 kang terfitnah arh sudah. Mampos disitu tak pasal2.

Apa pun nasihat aku kepada umno, toksah larh buat keraian2 macam neh lagi. Awak tue nak jadi pemimpin. Seorang pemimpin kena bawa imej baik dan kena bawa perkara2 yang baik kepada rakyat. Cuba belajar jadi role model bukan jadi maksiat model. Kalau pemimpin pun dah senget macam mana rakyat tak tiru der?

Tak habis2 dijaja perkara2 yang sewel kat rakyat lepas tue dalam tv dok pongpang2 cakap pas sesat.. oii malu larh sket der.. malu larh wooii..

Info detail pasal hal di atas kena baca sini.

Ameno : Neh tak keluar kat tv3.. 

Manusia paling tua kini di Malaysia..?

Lihat daftar pemilih kat bawah neh sat ;


Makcik neh berusia 116 tahun.  Dah lepas pun hari ulangtahun kelahiran dia. Kalau ini daftar pemilih yang betul, bermakna dia masih hidup lagi dan dia memang berkelayakkan mencipta record dunia sebagai manusia yang tertua sekali. Siyes.

Semakan boleh dilakukan di laman web SPR itu sendiri. Klik kat link yang disediakan ;


Wahh...

Ini antara daftar pengundi yang meragukan tapi kalau sungguh dia masih hidup lagi memang boleh jadi rekod dunia beb. 116 tahun tue.. Kalau nak tahu senarai pemegang rekod manusia paling tua di dunia tahun lepas berasal dari brazil. Yang dicatatkan ialah 114. 

Makna nya opah kat atas neh dah mengatasi dia sebab opah neh berusia 116 tahun pada tahun neh dan masih ada lagi. Wanita dari brazil tue dah pergi tahun lepas. Sekarang berpindah kepada wanita yang berasal dari amerika, juga dalam usia yang sama. Tapi kalau sungguh opah neh masih hidup dan ada, maka rekod tue patut jadi milik kita. Tolong berbuat sesuatu, sebab opah neh baru sahaja mencipta rekod dunia. Dia, ialah manusia paling tertua di dunia dan masih hidup lagi. Bai. 

Rujuk rekod dunia manusia paling tua disini.

Ameno : Baru perasan cipta rekod..

SPR cakap IC Hijau tak boleh mengundi tapi kenapa makcik ni ada dalam daftar pemilih pula?

Pendedahan pertama, ya memang tak boleh mengundi.

Tapi pendedahan yang kedua, boleh mengundi pula. Apa citer? Kedua2 IC tersebut ada tarikh luput. Yang pertama boleh check sini. Sekarang kita cakap pasal IC yang kedua. 

Lihat kat bawah neh oke ;


Inilah bukti yang kita ada. Dan rakan blogger, semut sempat rakam dalam bentuk video takut2 SPR padam lepas tue cakap kita menipu pula. 

Lihat kat bawah neh ;


Cakap banyak takmo. Sekarang bukti dah ada depan mata. Aku nak tanya kat SPR kenapa ;

1. IC ada tarikh luput patut warna hijau kan? Napa ic dia warna biru?

2. IC ada tarikh luput takley mengundi kan? Tapi kenapa dia boleh mengundi?

Mohon SPR jangan bagi alasan klise dengan menyalahkan kerani2 SPR ek. Tolong. Rasanya neh bukan sekadar masalah kerani semata2 neh masalah sistem. Ada sesuatu yang tak kena kat spr sekarang neh sebab tue kita ramai2 nak mai tolong BERSIHkan. Bai.

Ameno : SPR bangga2 cakap daftar pemilih mereka paling terbersih di dunia.. Heheheh.. lalwaks..

Anwar Ibrahim menangis atas bahu Ibrahim Ali.

kah kah kah

kah kah kah kah

kah kah kah kah kah

Citer dia gini. Tadi aku ada baca komen di facebook. Orang tue cakap kalau korang tengok video ucapan ibrahim ali di majlis pelancaran TIBAI.. lagi kelakar dari adegan2 dia yang rotan poster tue. Aku pun nak tengok larh tang mana kelakar nya tue. Mula2 tengok memang tak kelakar sangat tapi makin lama memang betul dia cakap.. makin kelakar.

kah kah kah

Adoiii..

Lawakkkk gileeeeeee satu halll... tapi yang lebih sadis ialah dia punya temberang pehhh.. kemain kawww..


Beberapa benda yang Ibrahim Ali sebut kat dalam video neh ialah ; 

1. Ibrahim Ali cakap anwar ibrahim marah bila ibrahim ali berdampingan dengan mana2 pemimpin..

2. Anwar Ibrahim tak senang ibrahim ali berjaya menemui beberapa pemimpin2 islam antarabangsa.

3. Bagi tepukan pada arwah tun ghafar baba [sepatutnya sedekahkan Alfatihah, bagi tepukan dapat apa ekekek]

4. Anwar ibrahim minta tolong nak jumpa ibrahim ali sebelum anwar ibrahim kena pecat. Lepas tue ibrahim ali cakap dia nak basuh kereta. [ Aku tahan gelak ]

5. Anwar peluk ibrahim ali dan menangis atas bahu ibrahim ali. [ aku tahan gelak ]

6. Ibrahim ali jek boleh selesaikan masalah anwar ibrahim ketika mahathir nak pecat dsai.

7. Siapa dsai dalam bahasa yang ringkas - pengkhianat, pembohong, peliwat, penghasut, pemecah belah, penyeleweng, pengadu domba, yang paling besar sekali kejahatan dsai ialah perpecahan terhadap orang melayu sekarang neh.

8. Pas jahanam sebab dsai.

9. Dap runtuh sebab dsai.  

10. Dsai menyokong pluralisme dan israel.

Setelah menonton video ucapan kat atas neh aku memang YAKIN sangat yang ibrahim ali memang bengong. Siyes. Suka2 jek nak tukar nama anwar. Macam lah nama ibrahim tue hak ekslusif milik dia jek. Bengong lagi. 

Sanggup depa beria2 nak balon dsai jek. Hebat sangat ke dsai neh? Dari dulu lagi aku tak faham2 kenapa seluruh umno dan ngo2 mesra bien begitu takutkan dsai? Aku tak nampak pun dsai tue hebat. Cam biasa2 jek. Takde larh best sebagaimana yang orang selalu gembar gemburkan pun. Hehehe.

Tapi yang aku paling tak tahan tue bila dia cakap anwar menangis atas bahu dia tue.. tue yang aku rasa kelakar gile. Tah betul tah tidak yang dsai beria2 nak nageh atas bahu dia.. ekekeke.. plawok2.. memang plawokk.. sama macam dia cakap mahathir jumpa dia dan bagitau seme hal [skandal] yang membabitkan dsai sebelum dsai dipecat. 

Hehehe.. dan2 jek mahathir nak bagitau dia apa seme. Kiranya dalam semua kejadian dan kisah.. dia larh satu2 hero kat sana dan hero kat sini. Boleh kata di mana ada ibrahim ali disitulah dia menjadi hero.. agaknya kot. Berdasarkan kepada cara dia bercerita.. hehehe.. ibrahim .. ibrahim. Cakap besar je larh ko.

Korang tengok lah sendiri buat gelak2 boleh larh.. tapi pastikan korang dah makan ubat antibiotik hapus fitnah supaya tak terjebak dengan virus fitnah oke.

Nota : Tibai = ada majlis syura? Ada mursyidul Am? Apa benda tue der? 

kah kah kah

Ameno : Nagis atas bahu ibrahim? Eekekeke.. tue part paling lawak tue der..

Monday, April 23, 2012

Surat PDRM tolak himpunan BERSIH 3.0.

Ini ialah surat dari PDRM itu sendiri. Dengan surat neh membuktikan bahawa ;

1. PDRM tidak mengizinkan BERSIH berhimpun di lokasi yang kita minta iaitu = dataran merdeka.

2. Jadi ini juga bermakna tiada jaminan keselamatan akan diberikan.

3. Automatik jika berhimpun juga di lokasi yang dinyatakan akan di anggap melanggar undang2.

Lihat surat kat bawah neh ;

 

Hishammudin dalam satu kenyataan ada bagitau bahawa dia tahu bahawa BERSIH bukan lah berbahaya kepada masyarakat. Dan dia juga mengatakan bahawa kerajaan mematuhi akta perhimpunan aman yang telah di luluskan.

Jadi sekarang neh apa masalah ek kalau DBKL dan PDRM bertolak ansur sket dengan BERSIH ye tak? Bukan nak guna lama pun. Makan masa beberapa jam jek. Masa himpunan bebas dsai tue boleh jek.. takan bersih tak boleh pula?

Aku tak pasti samada ajk bersih akan tukar venue atau tidak tapi pada pandangan aku dataran merdeka tue dah oke sesangat dah. Duduk bantah di kawasan yang terbuka baru larh orang perasan kenapa kita duduk ramai2 kat situ. 

So kalau nak tukar venue aku rasa sangat2 tak berbaloi tapi kalau nak tukar juga, aku cadangkan buat kat putrajaya dan buat hari bekerja. Kita ramai2 duduk dan bantah kat sana sebab sedikit sebanyak masalah2 yang membabitkan spr neh punca nya dari bien juga. Bai.

Ameno : Nak dekat2 perhimpunan mula larh keluar macam2 alasan..

Ini kenyataan penuh Shafie Afdal isu belanja Zahida Rafik rm1.5juta - Updated!

Kejap.


Aku nak fikir. Ada ke takde. Ada ke takde.. ermm takde kot. Alhamdullilah. Aku tak sebut. Keh Keh Keh. Shafie, kalau apa yang dicakapkan kat bawah neh ialah kenyataan betul, tolong betulkan balik dengan bukti.Sekarang baca kat bawah neh dulu.


Kat bawah neh statement shafie afdal berhubung perkara tersebut ;

Berikut adalah kenyataan penuh Shafie yang diterima hari ini;
“Saya mengikuti dengan rapat beberapa laporan di dalam media dan blog-blog tempatan yang telah mengaitkan nama saya dengan satu laporan polis oleh seorang yang bernama Noor Azman bin Azemi (No. K/P: 740214146237) No report AMPANG/007017/12 yang bertarikh 13 Mac 2012 yang mendakwa bekerja sebagai pemandu di bawah saya, dan mengaitkan saya dengan pembayaran wang yang sebegitu banyak kepada seorang artis bernama Zahida Binti Mohamed Rafik,” katanya.
“Dengan ini, saya ingin menyatakan bahawa semua yang tertera di dalam laporan polis berkenaan adalah TIDAK BENAR sama sekali dan kenyataan-kenyataan iringan oleh individu yang menyebar-luaskan salinan laporan polis berkenaan adalah BERNIAT JAHAT dan BERUNSUR POLITIK semata-mata.
“Sehubungan dengan itu, saya bersedia mengambil tindakan undang-undang terhadap sesiapa saja yang terus-terusan memfitnah saya dan mengaitkan saya dengan perkara ini.
Sekian, terima kasih.
Dato’ Seri Mohd Shafie Afdal – Putrajaya, 23 April 2012.”
Sumber : sini

Ini idea aku shafie ;

1. Pertama ko deal dengan individu yang dedahkan isu neh.
2. Kalau kes neh di bawa ke mahkamah pun oke. Maksud aku antara ko, dia dan zahida rafik.
3. Lepas tue kita tengok siapa betul dan siapa salah.
4. Hentikan mengugut2 orang dengan istilah saman. Ia tak berkesan zaman sekarang. PR dah banyak kali kena ugut saman dah. Korang hanya kayakan peguam2 jek. Siyes. 
5. Selesaikan masalah dengan sebarkan bukti. Kalau sungguh pemandu tue curi duit then buktikan, kalau sungguh yang berlaku sebaliknya mengaku salah lebih baik.
6. Dalam isu neh rakyat takmo tahu awak skandal dengan sapa2.. kita tak minat hal2 peribadi mana2 menteri tapi kita cuma minat nak amek tahu kalau2 dorang ada guna wang rakyat. Tue jek. Kalau ada memang logik rakyat melenting, kalau takde, baguslah.

Tolong jangan nafi dengan mengugut2 orang. Itu cara yang tidak bijak sekali sebab ia akan menimbulkan persepsi.. alah dia ugut nak saman larh.. apa seme. Heh.

Lagi satu kenyataan yang shafie harus dibetulkan ialah bila dia cakap orang yang menyebarkan laporan polis tersebut berniat jahat dan politik. Aku rasa dia takde spesifikkan sapa2 so ini bermaksud mana2 individu yang terlibat dalam menyebarkan berita neh dia anggap berniat jahat dan bermotifkan politik.

Ini satu pemikiran yang salah. Tak semestinya orang yang sebarkan isu neh berniat jahat. Contohnya cam yb zuraidah, dia sebarkan sebab ada orang datang mengadu kat dia. Aku pula sebarkan sebab aku nak tahu kebenaran. Orang lain yang sebarkan pula mungkin ada alasan2 tersendiri. 

Ko patut rasa beruntung sebab kami tanya depan2. Bayangkan ek kalau kita bisik belakang2.. pstttt orang tue kan skandal dengan orang tue kan ada bayar2 rm1.5juta deer.. then pssstt2 sana.. psttt2.. sini..  mengata belakang2.. tak rimas ka macam tue? Lagi rimas kan? So better tanya depan2. 

Nak call, takde no phone. Sebab tue yb zuraidah tanya kat parlimen supaya ia masuk news untuk ko alert. Alamakk aiii.. orang yang sebarkan pula ko sibukkan, focus pada apa yang disebarkan tue jek yang penting. Betul atau salah. Kalau betul cakap betul, kalau salah, nafi. Tapi ketika nafi.. jangan tak bagi bukti. 

Sebab apa nak bukti? Sebabnya.. nor azman tue cakap dia ada bukti. Tunggu masa je untuk didedahkan.. arhh sudah. Mari kita lihat siapa yang bercakap benar dan siapa pula yang bercakap sebaliknya. Bai. 

Updated ;

Kalau dia dah nafi, logiknya kita kena anggap penafian dia itu benar sehingga terbukti sebaliknya. Oleh itu aku percaya sekarang neh masa bola nor azman. Tolong dedahkan bukti seterusnya untuk kita sama2 menilai. Cepat der.. jangan lewat2kan ia.. penting untuk rakyat tahu sapa betul dan sapa salah oke.


Ameno : Hish.... focus pada benda penting larh.. shafie oii

Memo kantoi tersebar..

Aku tak tahu benda neh betul ke tak.

Kalau betul mohon sahkan. Kalau tak betul pun mohon sahkan juga. Kalau betul memang kes berat larh fitnah ke atas dsai neh ek.  Lihat bawah neh ;


Aku terfikir beberapa perkara dalam kepala hotak aku. Dan aku takmo huraikan disini. Kita minta pihak2 yang berkenaan sahkan dulu samada memo neh palsu atau tulen. Kalau palsu kita jangan sebarkan lagi, kalau tulen kita mohon penjelasan kenapa nak fitnah2 orang. Tue jek. Bai.

Sumber : sini

PTPTN, Pendidikan percuma dan 500 IPTS yang bakal bankrupt.

Kita dah cakap pasal PTPTN dan pendidikan percuma kat sini. 


Yang belum baca dari awal, baca lah dari awal dan sampaikan hujah masing2 tanpa perlu rasa apa2. Disini kita akan hormati semua pandangan tak kira lah pro apa pun ko. Yang penting pandangan mestilah dalam bentuk akal manusia bukan akal meroyan. 

Sekarang perhatikan respon balas yang wujud ;

1. Mahsuh pinjaman ptptn = tak logik sebab meningkatkan perbelanjaan kerajaan di kemudian hari. Jumlah subsidi akan meningkat = kerajaan terpaksa cut bajet untuk perbelanjaan lain semata2 untuk menampung pembayaran semula pinjaman ptptn. 

Memang tak logik bila ko fikir rm28billion tue kalau guna duit ko. Kalau guna duit pembayar cukai apa2 yang tak logik boleh jadi logik. Sebab itulah tujuan orang bayar cukai. Untuk mendapatkan sesuatu yang bermanfaat kepada mereka setelah bersusah payah bekerja dan membayar cukai kepada kerajaan.

Di norway sendiri, meskipun pendidikan dia percuma tetapi rakyat dia membayar cukai yang sangat tinggi. Ini adalah fakta. Walaupun ia keluar dari mulut najib, tetapi ia adalah fakta.

Dan rakyat malaysia tak bayar cukai ka? Bayar juga kan? Makan kfc pun ada cukai. Kereta pun ada cukai ada tol lagi. Apa yang kita tak bayar? Seme pun kita bayar der. Dan seme tue bukan nilai cukai yang rendah oke. Jadi setelah membayar sesuatu kepada kerajaan, jika kita minta sesuatu sebagai balasan bukan lah perkara yang salah pun.  

2. Ko cakap pinjaman hapus tapi PTPTN masih wujud, akal keling ke apa neh der?

Memang betul ptptn perlu wujud meskipun pinjaman akan dihapuskan. Kira macam first batch larh neh. Langkah seterusnya ialah pendidikan percuma. Maksud aku, mula2 hapuskan pinjaman ptptn kepada mahasiswa2 setelah pr amek alih putrajaya = macam rewards.

Lepas tue dasar pendidikan percuma diperkenalkan di mana aku berpendapat bahawa semua pendidikan adalah percuma sehingga terbukti mahasiswa lalai dan cuai ketika belajar dan mereka kena bayar balik setiap satu sen yang mereka guna ketika belajar sebab tue duit pembayar cukai. Kalau nak main2 apa seme.. guna duit ko sendiri jangan guna duit orang.

Dan kena ada syarat dan protokol tertentu. Tak boleh larh kita bagi pinjam dan convert pinjaman kepada biasiswa. Tak sesuai kaedah tue sebab di khuatiri akan disalahguna oleh pihak2 tertentu. Dah ramai orang complain dah. Dia dapat result bagus2 tapi pinjaman dia still pinjaman tak jadi biasiswa pun.

So kaedah yang sesuai adalah sebaliknya. Semua pendidikan tinggi adalah percuma sehingga terbukti mereka gagal patuhi syarat maka kena bayar balik. Kerajaan tidak perlu menanggung biawak hidup.

Gambar : Bloggers umno menggunakan fakta neh dengan mengatakan mahasiswa cina lebih ramai cemerlang berbanding melayu tetapi mereka lupa peluang untuk mendapatkan pembiayaian pendidikan bukan hanya melalui ptptn jek. Kita ada MARA, BAITULMAL, JPA, PETRONAS, TNB dan lain2 lagi. Untuk kiraan lebih adil ialah dedahkan jumlah permohonan ikut bangsa.. dan baru kita boleh nilai. Walaupun tak dapat dinafikan ramai jek pelajar2 yang main2 zaman sekarang.

3. Aku tak setuju idea ko. Ptptn neh bukan untuk belajar jer.. nak sara hidup lagi.. hantar duit kat kampung lagi apa seme.. 

Aku rasa ko patut belajar cari makan sendiri dan bekerja untuk bagi duit kat mak bapak ko. Gunakan pendidikan percuma sebagai pemangkin untuk ko menjadi lebih berusaha di masa hadapan.  Masa ada 24 jam. Ko boleh gunakan untuk belajar, untuk cari kerja part time, untuk pergi class, tidur dan solat. Masa itu cukup untuk lakukan apa2 perkara di atas asalkan ko pandai uruskan masa. 

Ko tak payah fikir macam mana nak bayar balik pinjaman sebab masa tue pinjaman dah sah2 percuma, ko cuma perlu belajar rajin2 dan kerja part time rajin2. Bukan aku nak kondem sangat tetapi contoh banyak depan mata neh.. mahasiswa zaman sekarang memang MALAS. Sorry. Tapi aku percaya bukan majoriti. Bukan nak cakap apa. Kalau nak makan tue.. cari larh sendiri der. Dah besar panjang. Usaha larh sket. 

4. Alah sekolah pun kena bayar.. takan nak masuk universiti nak percuma apa? ATAU saya nak pendidikan percuma dari sekolah rendah lagi.. kerajaan neh memang teruk lah..

Oke, aku dah lama tinggalkan zaman sekolah. Aku tak faham sangat sekolah sekarang neh macam mana. Tapi dari yang aku tahu, pendidikan di sekolah kerajaan memang percuma. Yang kena bayar yuran ialah mereka2 yang berkemampuan jek. Yang tak mampu dikecualikan. Lepas tue mereka kena bayar duit buku dan barang2 persekolahan. Barang2 tue sebenarnya yang lebih mahal dari yuran sekolah.

Ini termasuk harga2 makanan di kantin sekolah. Semakin lama semakin kecil tetapi rate harga makan tinggi. Ini kot yang korang komplain kan ye tak? Kalau bab neh, ia bukan dalam kategori pendidikan percuma. 

Sebab budak2 yang miskin apa seme [kalau tiada unsur2 penyelewengan di sekolah tersebut] memang dapat bantuan makanan percuma. Buku teks pun percuma. Baju sekolah pun baitumal bagi. Siap ada beg sekolah dan dibuka kan tabung lagi. Bagi aku kalau pendidikan di sekolah kerajaan, ia di tahap memang semua orang mampu. Tapi kualiti pembelajaran mungkin berbeza2 bagi setiap sekolah yang berbeza2 larh der. 

Bercakap pasal pendidikan di sekolah rendah dan tinggi aku berpendapat bahawa yuran2 sekolah di tahap yang munasabah. Tapi kalau anak ramai memang masak larh nak membayar nya juga sebab faktor2 sampingan contohnya tambang bas sekolah. Tapi still, ada bantuan larh seme tue. Pasal kat sini, kat kawasan aku neh aku tahu larh berapa ramai bebudak neh belajar tanpa bayar satu sen pun sebab miskin. Buku pun cikgu belikan. Sebab tue aku susah sket nak faham.. err korang komplain pasal apa hah?

Kalau sekolah swasta ko jangan cakap. Aku pun nak juga cari jalan macam mana nak kurangkan kos yuran di sekolah swasta neh. Pening nak bayar der. Tapi kualiti pendidikan aku cakap memang sesuatu yang sekolah kerajaan tak boleh bagi.

5. Hah eloklah tue pendidikan percuma. tapi takde kualiti buat apa?

Kan dah cakap.. yang takde kualiti kena bayar balik. Yang ada kualiti jek kita percumakan.

6. Sama larh dengan apa yang kerajaan buat sekarang. Yang ada kualiti seme jadi biasiswa der..

Tak sama langsung. Bagi pinjaman dulu then convert.. belum tentu lepas. Bagi percuma dulu then convert pinjaman adalah lebih baik. Dan yang penting mesti hapuskan riba apa seme. Student jek pun. Walaupun dorang result teruk... jangan ada riba waima satusen sekalipun.

Lepas tue pinjaman neh sebenarnya punca kepada pertumbuhan ipts apa seme. Lambakan ipts bermaksud lambakan mahasiswa. Pointer 2.0 pun mengaku mahasiswa.. adeh. Sorry der. Jangan marah ek.

7. Kalau gitu lingkuplah 500 ipts yang wujud di malaysia neh. Dorang nak belajar takde duit.. nak cekau kat mana? Macam larh ipta boleh penuhi permintaan yang wujud.. 

Ginilah pandangan aku.. semakin lama semakin rendah tahap A dinilai. Patut kerajaan tingkatkan balik kualiti A tue.. contohnya 80 ke atas baru boleh dapat A. Lepas tue bermakna result SPM akan semakin membuktikan pelajar makin ramai yang pandai2 or bodoh2 dalam teknik menghafal. 

So neh mengurangkan lagi tahap perasan seorang pelajar. Bila dah kurang perasan baru dorang boleh nilai tahap bakat masing2. Buka lebih banyak ipta dan convert je semua ipts tue jadi ipta. IPTS tue dah banyak untung. 

Sejak ptptn tumbuh, dorang pun memunculkan diri sebab apa? Sebab pelajar2 diberikan modal = untuk melabur di mana2 ipts = dorang. Nampaknya matlamat PTPTN tue dah semacam unit permodalan untuk mengkayakan IPTS2 di malaysia neh pula. Kalau mereka bakal lingkup pun aku rasa takde hal sebab dah banyak dah dorang sebat duit pelajar2 neh. Kesian mahasiswa.

8. Aku sokong hapus riba jek... ptptn terus wujud pun aku takde hal.

Oke, takde hal juga. Boleh sokong dan boleh tak sokong pendidikan percuma neh.

9. Jangan cakap banyak, lue pun pinjam PTPTN der.

Nope. Aku tak pinjam.. tapi aku sokong perjuangan pendidikan percuma sebab ia baik untuk generasi akan datang.

10. Bukan perjuangan sangat pun.. lebih kepada niat nak lari pinjaman.

Salah. Mahasiswa tue tak cakap pun takmo bayar. Mereka sedar mereka kena bayar dan mereka akan bayar. Mereka sekarang memperjuangkan hal masa depan. Tolong jangan nilai mereka hanya semata2 mereka di gantung pengajian oke. Maksudnya depa sedang berjuang untuk masa depan anak2 ko. Jadi jangan nak kutuk2 sangat der. Kang ko juga merasa benefitnya.. time tue timer kasih confirm takde kan?

Sebenarnya bagi pandangan aku.. terlalu banyak kemudahan yang kerajaan tawarkan tetapi tidak diterokai oleh rakyat malaysia. Selain dari ipta apa seme.. kita juga ada sekolah2 voke dan pusat giat mara serta pusat2 pembelajaran yang berdasarkan kemahiran. Which is kalau korang tak pandai guna akal korang boleh guna tenaga dan bakat.

Tapi sayangnya perkara2 seperti neh tidak mendapat promosi yang cukup meluas. Apa yang tv2 kerajaan buat ialah promote muka2 pemimpin jek. Aku pun dah naik fedup. Aku harap bila pr amek alih putrajaya nanti tolong larh sistematikkan balik kecelaruan yang wujud neh. Apa2 dasar yang baik dari bn tue boleh dipertingkatkan lagi supaya ia benar2 sampai kepada golongan sasaran.

Dan semalam ketika aku menonton running man, aku dapati ada satu idea bernas boleh diperolehi dari rancangan tue. Kat sana rupanya ada pusat kerjaya. Dia macam pusat pameran seluruh kerjaya2 yang wujud di korea. Kalau di malaysia kita boleh buat satu pusat kerjaya yang gah pun bagus. Jadikan pusat kerjaya neh sebagai penanda aras kepada lepasan SPM.. kepada apa yang mereka mahu pergi setelah tamat belajar. 

Dedahkan kepada mereka kerjaya2 yang wujud dan ajar mereka mengenali bakat dan kreativiti masing2 supaya mereka tahu buat satu2 keputusan. Maksud aku, mereka harus di ajar mengenali potensi diri supaya bila mereka buat keputusan untuk sambung belajar mereka boleh pilih bidang yang mereka pandai atau ada keinginan [minat]. Universiti harus berhenti menetapkan bidang pengajian mereka sebenarnya. Sebab pembelajaran di sekolah tue kadang2 kita mahir subjek2 tertentu sebab kaedah pengajaran bukan atas minat pun.

Boleh dikatakan rata2 student hari neh hilang punca. Dorang nak sambung belajar sebab seme orang berbuat demikian tapi bila belajar otak jam. Satu hapa tak boleh pergi. Dapat ijazah pula pointer lebih kurang nak apply kerja bagus dah tak boleh.. last2 hutang kena bayar.. kerja tetap tak begitu menarik gajinya.. masa terbuang 3,4 tahun sia2 jek.

Bukan seme ibu bapa kenal potensi anak2 dia ye. Bukan seme. Nak jumpa ibu bapa macam tue susah sebenarnya. Ada, tetapi bukan begitu meluas. Kalau potensi menari, menyanyi, mengarut mungkin ada jek kot ibu bapa macam neh. Kebanyakkan nya ibu bapa bersikap majoriti. Dia nak anak dia belajar sebab dia nak, bukan sebab anak dia nak. Bagi aku pemikiran neh salah. Ibu bapa harus berhenti berfikir seperti neh.

Sebaliknya, kita harus diajarkan dengan sikap bahawa ilmu ialah perkara yang berterusan. Belajar tak semestinya harus melalui universiti. Berjaya tak semestinya seseorang yang bergelar mahasiswa dan pendidikan pula haruslah bersifat sesuatu yang mudah didekati. Bai.


Ameno : Biarlah depa nak pendidikan percuma daripada depa mengarut nak berzina dan buang anak.. lue habiskan masa dengan pakwe makwe orang tue habiskan masa dengan berjuang.. so lue cermin diri lue baru lue sibuk cakap pasal dorang.. thanks.

Kisah UMNO yang malang..




Malang.

Anwar ibrahim mai perak semalam. Kat atas neh MMS dari kawan. Bukan email tapi MMS. So gambar kecik sket larh. Citer dia kat aku ialah ;

Anwar ibrahim datang ke perak atas program bertemu penyokong2 pr. Pagi sebelum dsai tiba tue.. pelbagai risalah di edarkan dari rumah ke rumah untuk memburuk2kan dsai dan nizar. Risalah neh ada depan masjid, dalam surau dan sebagaimana. Rasanya time subuh dorang edarkan kot. Rajin. Time solat subuh pun tak rajin macam neh. Namun apa yang kelakarnya.. risalah2 neh tak mendapat layanan penduduk sekitar. Ada yang pijak2 je.. 

Lepas tue.. dia dapat tahu yang budak2 pergi kutip balik risalah2 yang di edarkan ke rumah2 orang neh. Maksudnya orang2 umno letak risalah, then budak2 ingat permainan, depa pergi kutip balik semua risalah2 tersebut. Adoii.. kiranya tak sampai arh kat penduduk kawasan perumahan tue. Itulah ingat neh kawasan bandar ka? Budak2 kat kawasan neh 7 pagi dah bangun. Standard. Yang lebih awal 6 pagi bangun dah. Standard. Solat subuh lepas tue keluar main. 

Hehehe.. kesian kat korang. Sabar banyak2 larh ek. Lenkali buat bagi salam. Ketuk rumah orang then bagitau nak edar risalah. Yang pergi campak2 atas tanah sapa suruh. Camne larh orang nak perasan.

kah kah kah 

Kalau ikut dari citer dia tue, aku rasa kat mana anwar ibrahim berpijak kat situlah risalah akan di edarkan. Contohnya kalau dia nak pergi tanjung malim, so dorang akan edarkan risalah kat kawasan tersebut dan begitulah seterusnya. Maknanya dorang mesti aware dengan program dsai.

Kadang2 kesian juga tengok umno neh. Berhempas pulas ahli2 dia berjuang supaya rakyat sokong mereka kembali seperti dulu2. Tapi sayang sokongan yang diharapkan langsung tak membuahkan hasil sebagaimana yang di impikan. Ada jek slack sana sini. 

Macam2 dah dorang buat. Semua nya boleh dikatakan gagal. Gagal sebab masalah dan salah sendiri. Dorang tak faham apa yang rakyat inginkan. Kesian aku tengok. Takde sapa2 yang sudi jadi jujur di kalangan dorang. Meh larh aku bantu serba sedikit ye.

1. UMNO kena bersihkan parti sendiri terlebih dahulu. Yang mana corrupt, buang.

2. Lepas tue, kerajaan kena buka semua skandal rasuah dan tangkap semua mereka2 yang menyeleweng tak kira jawatan apa tanpa bias. Siasat adil seadil adilnya. Siasatan kena telus dan terbuka.

3. Semua projek2 yang bermasalah, pihak2 yang terlibat harus meletakkan jawatan sebab gagal laksanakan tanggungjawab. 

4. Bersihkan senarai daftar pemilih dan biarkan SPR menjadi badan yang bebas sebebas bebasnya. Pastikan hanya mereka yang berkelayakkan jek mengetuai SPR.. tanpa kira politik apa seme. Jangan lantik kroni bagai.

5. Media kena terbuka laporkan semua kes tanpa kira pandangan politik. Kerajaan kena terbuka menerima kritikan dan tidak boleh menekan media agar bersikap terpilih.

6. Hulurkan bantuan kepada semua rakyat tanpa kira pandangan politik, kroni dan apa2 sahaja. Sama jua dengan jawatan dalam kerajaan. Contoh kes, kenapa sesetengah tempat ada orang boleh dapat geran tanah rizab? Kenapa hanya orang2 umno jek yang selalu dapat projek sedangkan bila kita lihat usul, ada yang lebih baik dari mereka? 

Begitu juga dengan dana.. kenapa hanya berlegar2 kepada muka2 yang sama sahaja? Bila perkara2 seperti neh wujud, maka ia mengesan di ahti rakyat. Rakyat ingat sebab dorang sendiri yang rasai pengalaman tue jadi rakyat akan tolak umno disebabkan umno dipenuhi dengan mereka2 yang corrupt. Jangan pernah salahkan rakyat kenapa umno ditolak, jangan juga pandai2 nak salahkan pr dan dsai sebab bila umno menyeleweng dan corrupted, mereka menyeleweng dan corrupted atas keinginan sendiri, bukan paksaan pr dan dsai pun.

7. Jangan sesekali membandingkan diri sendiri dengan pr. PR itu bukan kerajaan pusat dan bukan pula memerintah malaysia neh selama 55 tahun. Jadi orang yang dah berusia, matang dan banyak pengalaman sepatutnya diri sendiri lebih baik dari orang lain bukan makin teruk.

8. Bersikap terbuka larh dalam menerima hujah2 anak muda yang kreatif, berdaya saing dan keterdepan. Masalahnya di sini ialah banyak sangat situasi yang tidak menerima hujah2 anak muda. Kreativiti mereka disekat sedangkan kalau disuruh mereka memacu proton sekalipun, percayalah, proton yang mereka akan cipta itu sendiri adalah lebih bagus dan murah berbanding dengan apa yang ada sekarang neh. Sebab apa? Sebab anak muda suka nak tonjolkan kreativiti dengan ikhlas bukan dengan sesetengah mentaliti yang hanya fikir keuntungan melampau2 jek.

9. Buat hubungan berhala2. Jangan buat program sana sini pongpang2.. suruh rakyat dengar ko bercakap. Hello.. tak payah mai sini pun takpe. Nak dengar ko bercakap buka tv je dah cukup. Bila ko mai kawasan orang, ko kena dengar apa yang orang nak cakap. Baru ko tahu apa itu masalah rakyat. Ini yang pr selalu buat. Sebab tue aku respect. Walaupun bukan begitu teliti ye cara dorang tapi dorang ada inisiatif dengar masalah orang.

10. Berhenti melindungi pesalah2 yang mencuri wang pembayar cukai dan berhenti menyebarkan auta. Dalam sejuta yang ko cakap, 100juta tak boleh pakai. Boleh nampak tak macam mana korang melayani rakyat? Jadi orang, cuba larh amalkan perkara2 yang baik. Tak mampu jadi alim takpe, tapi jangan jadi jahat. Faham tak?

Ini serba sedikit yang aku boleh beri untuk mengubah imej ko. Kalau umno ubah, insya-Allah dorang ada harapan. Tapi kalau masih takmo berubah bersedia larh untuk rebah. Aku dah tahu dari dulu larh. Lama2 dulu. Yang merosakkan umno tue sebenarnya bukan pemimpin umno tetapi penyokong2 umno sendiri. Sebab apa?

Sebab bila pemimpin2 mereka songlap sana sini, mereka neh larh ke depan membela penyelewengan2 tersebut. Ingatlah, sejauh mana pun pemimpin2 umno tue mencuri.. yang lebih teruk perangai nya bukan yang mencuri tetapi yang sokong pencuri tue meskipun bukti, fakta dan hujah seme dah cukup untuk dia nilai baik dan betul. Bai.

Ameno : Buang duit jek edar apa2 benda last2 tak sampai kat orang.. keh keh keh

Tipu-tipu Ibrahim Ali..

Aku neh pantang betul larh bila nampak Ibrahim Ali meroyan. Asalnya aku malas nak melayan. Tetapi aku percaya ramai penyokong2 umno boleh terpengaruh dengan tipu daya neh sebab mereka tue kebanyakkannya tidak berfikir mendalam bila mendapat satu2 info. Susah. 

Akal kita berbeza2. Aku tak boleh nak sumbangkan sedikit akal aku untuk dorang supaya dorang jadi bijak sket. Kalau boleh dah lama dah aku sumbang. Siyes.

kah kah kah

Baca kat bawah neh ek ;

"Saya kenal Anwar dah lama. Dari tahun 1970-an lagi... Ada sekali tu, dia ada hubungi saya dan suruh ke rumah... Masa itu dia merayu supaya jumpa dengan Mahathir untuk bagi dia peluang kedua... jangan pecat dia...

"Tapi saya tak nak bersekongkol... Saya tak nak hipokrit," katanya dalam ucapan perasmian pelancaran kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) di Kuala Lumpur malam tadi. -MK-


Kita analisis statement dia ;

1. Dia kenal dsai dah lama.

2. Ada sekali tue, dsai call ibrahim ali dan suruh ke rumah.

3. Masa tue dia merayu2 supaya jumpa mahathir untuk bagi dia peluang kedua.

4. Tapi ibrahim ali takmo.

5. Dia cakap dia takmo hipokrit dan bersetongkol.

Inilah pecahan kenyataan dia. Sekarang kita akan analisis lebih dalam.

1. Apa jawatan ibrahim ali ketika anwar ibrahim di pecat? = Jawatan parti. Jawatan neh kemudian nya di upgrade menjadi timbalan menteri. Di upgrade sebab jasa Ibrahim Ali mempertahankan tindakan mahathir yang memecat dsai.

2. Apa tindakan Ibrahim Ali ketika mahathir memecat dsai? = Menyokong mahathir sepenuhnya, jelajah satu malaysia membela tindakan mahathir. Siap hentak meja jerkah anwar ibrahim dalam satu mesyuarat umno di pwtc. = Anwar kena jerkah dengan Ibrahim Ali depan orang.

2. Jadi apa relevantnya anwar ibrahim merayu2 kat ibrahim ali agar jumpa mahathir supaya mengembalikan jawatan nya semula? = Lue fikirlah sendiri. Kalau lue dah kena jerkah, kena herdik dan orang tue jelajah satu malaysia untuk kutuk2 lue.. lue nak merayu bagai ka apa kat orang macam neh? Lue kalau takde akal mesti lue buat macam tue kan?

Lepas beberapa tahun, ketika paklah memerintah, zaman ibrahim ali jatuh. Dia hilang jawatan. Dia bengang dan rasa marah sehingga menyebabkan dia bertanding atas tiket bebas ketika pru pada tahun 2004. Lepas habis pru - 10, dia dipecat dari umno sebab buat hal sebagaimana yang disebut kat atas neh. Dia bertanding atas tiket bebas di pasir mas.

Dia masih tak berhenti. Dia merapati pimpinan pakatan rakyat khususnya tuk guru nik aziz. Dia rapati pas sebab nak menang kawasan jek. Tuk guru kena tipu. Ramai gak orang tak percaya ibrahim ali neh tapi dah tuk guru restu orang pun maleh nak cakap apa. Lepas menang kawasan dia orang pertama lompat. Boleh nampak tak pemikiran dia macam mana? Tapi nak cakap bodoh tak bodoh juga dia neh sebab dia tetap berjaya memperbodoh2kan pas dan pas sebenarnya lebih bodoh dari ibrahim ali sebab diperbodoh2kan der. Logic sense.

Sejarah dia melompat bukan bermula pada tahun 2008 der. Awal dari itu. Ketika parti semangat 46 dibubarkan. Dulu dia keluar umno sekejap. Join masuk sokong ku li. Lepas tue dia orang pertama lompat tinggal ku li dan masuk umno semula. 

Sejarah dia dengan demo pun bukan sejarah cikai2. Dia sendiri berdemo teruk2 sehingga menyebabkan rusuhan. Kita takmo citer pasal sejarah ibrahim ali kat sini. Dia patut faham sendiri bagaimana sikap dia neh. Sekarang kita nak cakap jika pada tahun 1998 dia cakap dia takmo hipokrit sokong dsai kenapa pada tahun 2008 dia boleh jadi hipokrit dan ke hulu ke hilir berceramah satu pentas dengan pimpinan PR?

Kenapa tak boleh pada tahun 1998 tapi boleh pula pada tahun 2008? Kalau tanya aku mudah jek jawapan dia. Tak boleh pada tahun 1998 sebab ada jawatan dan mencari jawatan. Walaupun dia dan dsai pernah dipenjarakan bersama2, berdemo sama2, tapi dsai pergi lebih jauh dari dia dalam bidang politik walaupun sama2 akhirnya masuk umno sebelum sama2 ditendang keluar dari umno.

Boleh pula pada tahun 2008 sebab masa tue takde jawatan, takde duit dan hilang pengaruh. Dia sanggup bersetongkol dengan sesiapa sahaja untuk mendapatkan apa yang dia mahu tanpa mempertahankan konsistensi perjuangan politik dia. Inilah dia mahluk yang bernama Ibrahim Ali. Makhluk yang tak boleh pakai. 


Cari mana satu ibrahim ali. Heh.

Ameno : Gambar ibrahim ali mencetuskan huru hara di UITM dulu2.. sapa ada ?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...