Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Saturday, March 31, 2012

Tipiem, hukum sambut April Fool tue haram.

Mungkin terlalu busy sampai tatau. Takley nak salahkan tipiem yang tersambut april fool gak. Dia terlalu sibuk buat urusan macam2 sampai terlepas perkara2 yang penting macam neh. Tanggungjawab kita yang tahu kena lah saling mengingatkan tipiem kita kan. 

Kita neh rakyat yang berdedikasi. Kita jalankan tanggungjawab kita dengan menjadi rakyat yang sering ingat mengingatkan pemimpin2 kita apa yang boleh dan apa yang tak boleh dibuat.

Samada pemimpin nak ikut ke taknak nasihat2 kita itu lain citer. Asalkan kita dah lepas tanggungjawab kita dengan memberikan peringatan kepada mereka cukuplah. Tadi melalui berita TMI tipiem kita ada membuat lawak. Mungkin bersempena sambutan april fool esoknya. Buktinya ada di bawah neh ;



Bukti bahawa sambutan april fool tue haram boleh klik sini. Harap lepas neh tipiem kita alert lah sikit. Buat lawak ke apa ke takde masalah sebenarnya. Cuma janganlah buat lawak april fool pula.

kah kah kah

Ameno : Sekolah malaysia lebih bagus dari britain? Kah kah kah German? Lagi kah kah kah.

Ibrahim Ali nasihatkan rakyat agar berhati-hati dengan Anwar sebelum berlakunya bencana.

Kalau dulu ;

Makan bola
Tidur bola
Minum bola
Kerja bola

Bola bola bola dan bola.

Tapi sekarang ;

Buka tv kisah anwar
Buka radio kisah anwar
Buka paper aikk anwar lagi?
Buka fb pun ada anwar.
Buka twitter lagi2 lah anwar

Anwar ada di mana2. Anwar sana dan anwar sini. Hey, aku reti boring oke. Korang penyokong umno tak reti ka nak boring? Ibrahim Ali ko tak reti ka nak boring? Sapa sebenarnya anwarisme neh? Kita orang ka  korang? Nama dsai tak pernah lekang disebut dari bibir korang 24 jam sehari, 7 hari seminggu, non stop. 

Adoiii dalam pembangkang punyalah banyak pemimpin, nama anwar juga korang angkat2. Kenapa mesti anwar? Sudahlah dok serang individu. Kecik ahti pembangkang2 yang lain. Contohnya lim kit siang dan karpal singh. 

Dah bertahun2 depa jadi pembangkang tapi populariti dorang tidak segah anwar walhal anwar tue baru jek jadi pembangkang, sedangkan mereka berdua tue dah jadi pembangkang zaman berzaman lebih lama dari dsai lagi. Apa daa..

kah kah kah

Serangan terbaru untuk dsai datang dari ibrahim ali pula.

Ong ong..

PASIR MAS – Rakyat dinasihatkan berhati-hati sekiranya masih mahu menyokong Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Umum Ke 13, kelak. Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali menasihati rakyat agar menilai semula tindak-tanduk pemimpin pembangkang ini, sebelum berlakunya bencana kepada negara.

Menurutnya, Anwar tidak lekang dengan kontroversi, dibangkitkan oleh bekas pengikut setianya, Presiden Parti Bersatu India Malaysia (MIUP), Datuk S. Nallakarupan. “Isu demi isu dikaitkan dengan Anwar malah ia bukannya kontroversi yang kecil, tetapi melibatkan isu moral pemimpin terbabit.

“Bukan Nallakarupan yang lantang bersuara, tetapi ramai lagi bekas pengikutnya, mula ‘membuka pekung’ Anwar,” katanya selepas menyampaikan sumbangan zink kepada 250 mangsa ribut di Kelar, berjumlah RM 80,000, semalam. Menurutnya, rakyat perlu mengambil serius terhadap semua pendedahan yang dilakukan bekas pengikut Anwar, agar tidak lagi hidup dalam pembohongannya.

Beliau berkata, pemimpin pembangkang itu menimbulkan isu baru, dengan menyokong Israel dan pluralisme kerana cuba beralih kepada sokongan kaum bukan beragama Islam. Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas berkata, Anwar bijak bermain dengan sentimen mereka, kerana pemimpin PKR ini, hanya mahukan undi kaum lain.

“Anwar tidak lagi mendapat sokongan orang Islam dan Melayu, sebab itulah dia menggunakan pelbagai isu untuk memancing undi,” katanya, semalam. -SH-

Psttt..

Tindak tanduk anwar boleh menghasilkan bencana kata ibrahim ali.

kah kah kah

Kepada rakyat meh? Kepada bien kot lebih tepat. Patut arh takut semacam.

kah kah kah

Adoiiii.. inilah pemimpin pembangkang yang orang paling kenal di malaysia. Selama neh jarang ek orang kenal siapa pemimpin2 pembangkang di malaysia neh. Siyes. Time aku sekolah tue dulu haram aku kenal sapa pemimpin pembangkang. 

Yang aku kenal orang tue dari parti neh, bukan orang kerajaan. Kerja dia hentam kerajaan. Tapi anwar ibrahim berjaya membuatkan seme orang bercakap pasal dia. Lupakan samada benda tue bab betul, fitnah, rekaan, fakta or tuduhan. Yang penting sekarang kalau orang ingat najib orang akan teringat anwar juga.

kah kah kah

Ameno :  Umno + kumpulan anti anwar = anwarisme.. nama kumpulan pun siap letak nama anwar lagi.. kah kah kah

RM609j peruntukkan segera telah dibayar kepada kerajaan negeri.

Kerajaan telah membuat pembayaran RM608.68 juta sepanjang tempoh 11 minggu kepada rakyat melalui lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin ke seluruh negara.

Menurut jawapan bertulis di Dewan Rakyat, "peruntukan segera" yang diluluskan dari Januari hingga 15 Mac telah diserahkan semasa lawatan mereka ke 14 negeri, dengan Perak merekodkan kelulusan tertinggi sebanyak RM220.38 juta untuk 34 projek. -MKINI-

Telah dibayar. Baca betul2. Telah dibayar = disalurkan kepada kerajaan negeri untuk buat projek. Mari kita imbas semula angka2 yang disebutkan oleh najib dan muhyiddin dalam ceramah2 mereka dan aku menganggap ia sebagai projek segera ;



Perak ada 34 projek. Johor ada 24 projek. Tapi nilai peruntukkan agak berdekatan. Mungkin skala projek2 di johor lebih besar kot. Itu citer lain. Sekarang neh citer pasal peruntukkan yang ditelah diluluskan oleh najib neh sebenarnya telah dibayar oleh kerajaan pusat kepada kerajaan2 negeri. Maksudnya apa?

Maksudnya kementerian kewangan dah pun bagi atau salur wang tersebut kepada kerajaan negeri masing2. Kedah, penang, kelantan dan selangor dapat sikit jek. Tapi boleh ke kalau kerajaan negeri kedah, penang, kelantan dan selangor sahkan jumlah peruntukkan di atas neh benar2 telah diterima oleh mereka ataupun ia hanya sekadar kata2 kosong dari kementerian najib?

Aku siyes macam sukar nak percaya bahawa kerajaan dah salur peruntukkan2 neh kat kerajaan2 negeri untuk buat projek. Takan tak perlu analisis pelan2 perancangan? Takan main lulus tanpa melalui apa2 prosuder? Ini dah melanggar tata kerja yang betul. 

Satu2 projek tue kena kaji dulu bukan asal nak buat projek nah terus lulus. Kang runtuh sana sini, bocor sana sini yang rugi rakyat gak sebab kena tampung sana sini. Tapi kalau betulkan benda neh dah disalurkan kepada kerajaan2 negeri, mohon kerajaan pusat tunjukkan bukti pembayaran dan mohon kerajaan negeri tunjukkan bukti kewujudan projek2 tersebut.

Jangan berani pongpang tapi bila kita minta bukti haram nak kasi. Bai.

Ameno : Wayang jek seme neh..

Friday, March 30, 2012

Vale memenangi award syarikat paling teruk di dunia.

Ini bukan cakap kosong. Ini bukan persepsi aku. Ini juga bukan tuduhan pembangkang. Ini ialah realiti. Bukti? Boleh. Lihat sahaja video kat bawah neh ;

 

Vale yang memenangi award tue sekarang berada di mana? Ya,betul. Ada di malaysia. Dia kini ada di perak. Lebih tepat manjung. Kenapa VALE memenangi award neh? Takan dia angkat diri dia sebagai calon untuk memenangi award neh? Itu kerja gila.

Mana ada syarikat yang mahu mencalonkan diri sendiri untuk award yang mencemarkan reputasi dan imej syarikat sendiri. Itu bodoh namanya. Vale, dicalonkan oleh rakyat yang ditindas, menderita dan dianiaya. Dalam erti kata lain, ia di undi oleh rakyat. Hanya rakyat yang memahami rakyat.

Untuk rekod, ini ialah anugerah yang baru je VALE terima pada awal tahun neh. Tahun 2012. Rujuk sini

kah kah kah

Bagusnya. Syarikat neh bertindak buruk dan teruk kepada kakitangan dan rakyat brazil disebabkan kelemahan pentadbir brazil menangani dan menguruskan syarikat vale dengan telus.

Wujudnya campurtangan politik dan permainan wang disini sehingga rakyat teraniaya. Adakah malaysia akan menimpa nasib yang sama? Macam aku sebut sebelum2 neh. Rakyat malaysia dan warga perak tidak menolak pembangunan. Sama dalam kes vale. Jika ia boleh membawa kebaikan pada rakyat perak, pintu memang sentiasa terbuka untuk mereka tetapi haruslah mematuhi syarat2 tertentu. 

Tetapi malangnya belum apa2 dah langgar syarat. Syarat bahawa pantai teluk rubiah harus dibangunkan untuk industri pelancongan dah bertukar menjadi industri berat. Itu bukan sekadar syarat. Ia tertakluk pada pelan pembangunan fiskal negara. Dalam dasar dan polisi pembangunan bagi negeri perak, telah ditetapkan dalam perundangan bahawa kawasan pantai teluk rubiah dan hutan simpan yang terjual kepada vale, hanya boleh dibangunkan untuk pembangunan yang berasaskan pelancongan semata2.

Kenapa mesti pelancongan? Apa salahnya tukar zon? Mesti ramai orang tanya soalan neh kan? Jawapan dia ialah kerana kawasan tersebut telah ditakrifkan sebagai kawasan sensitif alam sekitar tahap II. Sebarang pembangunan yang tidak mengikuti zon yang telah ditetapkan dalam rancangan fiskal negara akan menimbulkan kesan negatif kepada ekosistem dan sosio ekonomi. 

Apa itu rancangan fiskal negara? Ia telah ditetapkan awal2 lagi. Mereka mengkaji stuktur bentuk muka bumi dan geografi sebelum mengesahkan bahawa kawasan2 neh adalah begini, kawasan2 tue adalah begitu. Ada kawasan2 yang tidak boleh diusik. Pantai teluk rubiah dan hutan simpan yang terjual kepada vale tertakluk kepada zon yang tidak sepatutnya ditukar sejak dari awal lagi. Itu telah merosakkan ekosistem.

Pembangunan yang tidak terurus, dengan alam sekitar yang semakin tercemar, tidak membantu kawasan2 yang telah ditakrifkan sebagai zon sensitif alam sekitar bertambah baik, sebaliknya ia menjadi teruk dan semakin teruk.

Dalam satu kenyataan kepada FMT, vale cakap mereka hanya menghasilkan habuk je. Ya, hanya habuk.


Dan aku terfikir. Bagaimana dengan habuk neh vale berjaya memenangi award syarikat paling buruk di dunia? Apakah yang ada pada habuk neh vale? Apa? 


Tolong baca sini juga.

Ameno : Habuk je vale kata..

Teluk Rubiah, Vale dan Zambry. - Part 3.

Sehari sebelum demo. Mungkin ramai yang tidak tahu isu apa yang membabitkan teluk rubiah neh, takpe boleh klik sini dan sini terlebih dahulu.

Semalam zambry ada keluarkan satu statement. Mari kita teliti statement dia berhubung isu neh ;

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, kerajaan negeri sedang mempertimbang untuk diklasifikasi beberapa dokumen berhubung projek pelaburan bijih besi di Teluk Rubiah, Lumut, yang menurutnya, bagi membuktikan kepura-puraan pakatan pembangkang yang konon menjadi pejuang alam sekitar.
NONEKatanya, kerajaan negeri tidak teragak-agak untuk diklasifikasi beberapa dokumen bagi membuktikan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (kiri) sebenarnya bersetuju terhadap projek berkenaan semasa menjadi Menteri Besar selama 11 bulan pakatan pembangkang mentadbir negeri.  
    
"Saya cabar Nizar beritahu perkara sebenar. Saya mahu lihat jika dia cukup bertanggungjawab untuk beritahu rakyat bahawa dia juga terlibat dalam projek ini," kata Zambry selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di Pejabat Daerah dan Tanah Perak Tengah di Seri Iskandar semalam.
   
NONE"Tidak dinafikan pelaburan Vale adalah usaha kita (kerajaan Barisan Nasional) apabila ada perbincangan tidak formal dengan syarikat itu sebelum pilihan raya umum 2008.
    
"Tetapi apabila pembangkang ambil alih pentadbiran negeri mereka meneruskannya dan projek pelaburan itu telah disetujui secara rasmi," katanya.  

Ketika ditanya mengenai perhimpunan awam "Save Teluk Rubiah" yang dijadual Sabtu ini, Zambry (kanan) berkata ia jelas bertujuan untuk menimbulkan isu terhadap kerajaan BN tambahan memandangkan pilihan raya umum ke-13 yang akan berlangsung.
 
"Vale bukan Lynas. Ia adalah kilang penghasilan bijih besi dan tidak ada kena mengena dengan radioaktif. Projek Vale datang lebih awal," katanya.

- Bernama

Ya,

Apa yang zambry cakap itu betul. Kita tidak mao tipu2. PR juga bersetuju dengan projek vale neh. Dan projek vale neh takde kena mengena dengan radioaktif bagai. Jangan samakan vale dengan lynas. Ini dua isu yang berbeza yang menimbulkan kesan yang berbeza juga.

Pengakuan pr yang bersetuju dengan projek neh dibuat oleh nizar jamaluddin sendiri. Maaf, tiada press statement atau video untuk membuktikan hal tersebut tetapi aku mendengar dengan telinga aku sendiri. Namun perlu difahami bahawa ;

1. Walaupun pr bersetuju dengan projek neh, pr tidak bersetuju dengan tapak lokasi yang disasarkan oleh vale. Sebaliknya pr usulkan tapak lain dan vale sendiri bersetuju dengan tapak baru yang dicadangkan oleh pr.

2. Tapak yang dicadangkan oleh pr ialah tapak yang membawa kurang impak terhadap ekosistem dan jauh dari kawasan penempatan penduduk.

Setakat neh yang aku tahu. Lebih2 aku tak boleh ulas sebab tidak tahu. Bercakap benda yang tidak tahu hanya akan merugikan kita je. Kalau zambry nak dedah, dipersilakan dedah. Mari kita lihat siapa sebenarnya yang akan terperangkap dalam isu neh.

Zambry, ketika meluluskan projek neh dia terlupa bahawa ;

1. Kawasan yang dijual kepada vale ialah punca rezeki nelayan2 di sekitar. Kalau kita tengok map, kita akan dapati kebanyakkan kawasan tue ialah kawasan tempat nelayan cari makan. Tapi kawasan tue dah dijual kepada vale sekaligus nelayan tak boleh memasuki kawasan tue untuk menangkap ikan = kawasan perikanan jadi terhad = pendapatan nelayan susut. Ini zambry kata tak menjejaskan penduduk?

2. Ada nelayan2 yang dibayar untuk tutup mulut. Tapi bukan seme nelayan setuju dibayar. Yang sanggup dibayar tue kita taktahu lah nak cakap apa, tuduh lebih2 kang susah, kita bukan tahu citer sebenar. Mungkin dorang terdesak, mungkin dorang dipengaruhi, mungkin juga dorang ditipu. Kita susah nak predict keputusan mereka kalau tidak memahami situasi mereka.

3. Ada juga yang dibayar untuk berpindah bila perkara neh semakin meluas. Semakin ramai orang mula bangkit menyuarakan rasa marah kepada kerajaan negeri di atas tindakan gopoh mereka meluluskan projek neh tanpa mengambilkira kesan terhadap penduduk dan alam sekitar.

4. Kenapa aku cakap gopoh? Ini kerana sebelum projek neh diluluskan oleh kerajaan negeri, satu mesyuarat antara kerajaan negeri dan penduduk sekitar diadakan untuk berbincang. Hasil perbincangan tersebut memutuskan bahawa 99% mereka yang berada dalam bilik mesyuarat menolak projek neh. Tetapi walaupun penduduk menolak, projek neh masih berjalan dan diluluskan oleh zambry.

5. Kalau mereka kata, kenapa tidak bertindak sebelum perkara neh pergi jauh lebih dalam, mereka seme tue taktau kronologi kejadian. Penduduk2 sekitar dah menentang lama dulu dah. Sebelum tanah dijual mereka dah bantah, selepas tanah dijual pun mereka masih bantah, sebelum projek berjalan pun mereka bantah dan selepas projek berjalan pun mereka tetap bantah. Masalahnya bantah punya bantah, sapa pun takmo amek peduli. Maksud aku kerajaan negeri takmo amek peduli. Walaupun berbakul2 bantahan disuarakan. 

6. Ini bukan isu pr, jangan salah faham. Kalau ditanya pada mereka2 yang bantah projek neh, mereka tak bantah pasal bn yang luluskan projek neh tapi sebab kesan yang bakal timbul. Penduduk2 sekitar tidak menolak pembangunan. Mereka suka dan seronok bn boleh bawa pelaburan yang besar kepada penduduk perak kerana ini akan membantu ekonomi penduduk secara langsung dan tidak langsung cuma mereka berharap agar jangan lah disebabkan projek neh kepentingan rakyat jadi taruhan balas pula. 

Maksudnya, kalau bn nak buat projek, okey ko buat. Tapi benda2 yang dah sedia hak rakyat, ko jangan usik. Pergi tempatkan vale di satu kawasan yang tidak menganggu kepentingan rakyat. Ini maksudnya. Tapi bn gagal faham. Aku faham kenapa bn gagal faham. Aku akan dedahkan kelak tapi bukan sekarang.  Ini masa berkabung, kena hormatlah der. 

Ada banyak isu yang perlu dibongkar dan dishare kepada penduduk2 perak supaya dorang alert apa itu vale. Nanti kita sambung lagi. 


Penduduk dan rakyat perak please alert ==> klik sini.

Ameno : Dedahkan jek seme zambry, dedah, mari kita lihat siapa yang kena. 

Thursday, March 29, 2012

Polis Pukul Peneroka Felda Lahad Datu ? Betul ke?



Ini gambar apa? Itulah yang aku terfikir ketika mula2 tengok gambar di atas neh. Orang kata neh gambar polis sedang membantai orang. Orang yang dimaksudkan disini ialah peneroka felda. Depa dibantai atas sebab apa aku tak pasti. Tapi caption menyatakan begini ;

tuntut tanah yang di rampas FELDA, ini balasan nya diberikan oleh tentera najib...kekayaan didahulukan, kesengsaraan rakyat diutamakan. lepas rampas tanah orang kampung,pegi pukul orang plak
sahabat2, tanah ni milik orng kampung, tapi felda ceroboh n rampas dulu, 17000 ekar, lpas tuntut blik, mahkamah kluarkan surah perintah d mana orng kampung ble masuk ke tanah dorang balik. tapi FELDA main kotor, hantar polisko( kuli-kulinya) p pukul orng kampung...soma polisko yng ada dlm gambar ni trmasuk 40 polisko lain yng ada di kawasan itu sedang menghadapi dakwaan di mahkamah

Menurut rakan blogger, benda neh diambil dari fb. Fb mana? Sapa? Tidak dinyatakan. So macam mana kita nak tolong dia nyatakan apa yang dia rasa? Maklumat bersifat separa spekulasi macam neh nak ulas memang susah. Macam mana nak kata polis tue salah? Macam mana nak kata peneroka tue betul? Nak citer apa pun bagi lah lengkap selengkap selengkapnya. Barulah kita boleh up penghujahan kat sini.

Kalau betul dorang kena bantai sebab mengamok tanah kena rampas, nak juga aku up isu neh. Tapi kalau dok citer separuh2 macam neh baik toksah lah. Buang masa. Kang orang kata kita fitnah jek. Gambar hanya boleh menceritakan satu2 keadaan tetapi bukan hal sebenar. Ingat tue. Bai

Sumber : sini.

Ameno : Tak lengkap info neh..

Tun Mahathir kecam Amerika sekat minyak Iran.

Mahathir, anda mengecam orang yang salah. Kenapa amerika yang anda marahkan jika najib sendiri yang rela bersetuju dengan kehendak amerika? Logik ka? Mana ada logik. Oleh kerana najib sendiri yang rela bersetuju maka sebelum sibuk pongpang nak balon amerika, balon dulu yang dekat neh. Siapa lagi kalau bukan najib.

Lihat bawah neh ;


Kata mahathir ;

“Saya tidak bersetuju dengan cara Amerika Syarikat yang mahu melaksanakan sekatan terhadap minyak Iran sedangkan orang lain enggan berbuat demikian.

“Sekiranya negara lain enggan berbuat demikian, mereka akan mengambil tindakan umpamanya menyekat dagangan, mata wang dan pelbagai lagi.

“Amerika Syarikat hendak buat sesuatu buatlah tetapi mengapa perlu paksa negara lain. Cara mereka seolah-olah membuli negara seperti kita tetapi dia tidak berani lakukan terhadap China, India ataupun Eropah,” -SH-

Bagus, aku setuju dengan hujah mahathir tapi masalahnya sekali lagi aku cakap, ini bukan pasal amerika tapi pasal najib. Dah tak setuju napa tunduk? Tak payah lah layan tuntutan dorang. Semakin melayan semakin menunduk lagi lah depa besar kepala membuli. 

Yang sebenarnya toksah dok pongpang mengambarkan malaysia kena buli lah. Hakikatnya saya menurut perintah sebab money money money. Tue jek hal yang sebenarnya. Dulu mahathir elok je lantang bersuara aap2 dasar yang dia tak setuju. Ada pernah amerika mai serang ka? Takde pun. 

So, hakikatnya terbukti kini, najib ialah perdana menteri malaysia yang sangat lemah. Orang kata paklah lemah sebab kuat tidur tapi aku cakap najib lebih lemah dari paklah at least paklah lemah sebab dia kuat tidur tapi najib tak tidur pun lemah juga, so apa citer? 

Sumber gambar prinstscreen : ASD.

Ameno : Amerika buli najib, najib buli kita, iran mesti balas dendam kat kita tak pasal2. 

Sah adun PAS lompat..

Lompat? Lompat apa? Lompat parti? Biar betul. Betul. Ada bukti. Lihat bawah. Jangan terkejut lah weh. Benda neh memang normal nak2 dekat pru. Tak boleh buat apa dah. Siyes.


Dah baca? Bagus. Adun yang dimaksudkan ialah berada dalam gambar bawah neh ;


Sah. Memang sah. Betul2 sah. Gila-gila punya sah. Sah adun pas melompat adalah satu lagi fitnah bahlol dari blogger umno.

kah kah kah

Gambar kemain ko. Kami sedia merampas kembali permatang pauh konon. Urat saraf aku siap tergelak2 lagi. Gegila poyo.

kah kah kah

Orang terserempak kat kedai makan pun dikatakan lompat. Yang lebih dasat siap reka2 skrip tue. Susah sangat ka nak pergi tanya ka siasat ka apa yang sedang berlaku? Payahlah gini. Duduk makan sekali pun salah. Dah lah tangkap gambar curi. Tengok gambar betul2. Ada nampak macam dorang tengah bersiap untuk digambar kan tak? Takde kan?

Itu snap curi. Orang umno dan pas berkawan walaupun dasar parti berbeza. Aku sendiri pun berlambak2 kawan umno. Bergambar, paw makan, paw belanja, lepak lagi dalam rumah dorang pun ada. Takan lah buat benda tue seme di anggap sokong umno? Politik is politik lah, politik tue citer lain, kawan citer lain, sedara citer lain, raya sekali citer lain, paw belanja citer lain pula. Susah sangat meh nak faham?

Isu neh sebenarnya mudah jek. Adun pas pergi makan. Sekali terserempak dengan kawan lama. Kawan lama itu ialah pemuda umno. Pemuda umno tue kematian abang ipar. Dia pergi bersalaman dengan kawan lama dia [adun pas] dan bagitau yang abang ipar dia dah meninggal dunia. Gamaknya dorang saling kenal mengenal lah tue. Tue jek yang berlaku di restoran tersebut.

Macam aku cakap tadi, sepatutnya blogger umno pergi tanya kat pemuda umno yang dok bersalaman dengan adun pas tue terlebih dulu. Tanya dia what happen? Why is he came here and eat at this restaurant? Is he planning to lompat parti and joining umno then? Ewahh english plak i. 

Dah siasat, dah tahu citer sebenar barulah ko tulis bagai. Patutnya ko tulis lihatlah walaupun umno dan pas berbeza pendirian politik tapi bila sedara mara meninggal, kita tetap duduk sekali mengenangkan sahabat2 yang telah pergi. Betul tak aku cakap neh? Selalu nak ulas dari sudut negatif dan fitnah. Itulah dia blogger umno. Itulah dia. Apa pun tak boleh lah. Apa pun tak boleh!

kah kah kah

Gambar printscreen ehsan ASD. Berita penuh dan penjelasan adun pas pun boleh rujuk blog ASD.. klik sini oke.

Ameno : Baik korang jangan bergambar dengan orang umno.. kang tak pasal2 kena tuduh.. kah kah kah

Wednesday, March 28, 2012

Chopper 1malaysia kini di pasaran - USD150,000.00 sebiji.


Lihat gambar di atas neh. Tue apa? Orang panggil chopper. Aku panggil motor besar. Lagi selesa panggil motor besar dari chooper. Okey sekarang lupakan isu nama dan gelaran. Meh kita lihat isu neh lebih detail. Kita akan cakap pasal fakta disini. Mari kita fahamkan apa kaitan wang rakyat dengan motor besar neh.



1. Motor neh dibeli guna wang rakyat. Korang leh baca kat utusan sendiri disini. Sila fahamkan bila dia tulis begini ;

Menurut Najib, kemunculan 1Malaysia Chopper merupakan satu pendekatan mempromosi negara ini dan permulaan baik dalam kerjasama di antara Malaysia dan AS untuk menerokai bidang permotoran khususnya motosikal berkuasa besar.

Aku tak faham najib meroyan pasal apa. Benda neh under pelancongan. Apa kena mengena dengan menerokai industri permotoran? Dia ada plan buat RnD ka? Takda. Kilang motor? Takde. So apa maksud dia menerokai industri permotoran hanya dengan menjadikan motor neh sebagai bahan pelancongan ? Aihh.. aku harap dia tak fikir yang rakyat malaysia neh adalah bebal2 belaka.. or sekurang2nya pembaca utusan adalah bebal2 belaka..

 
2. Benda neh under kementerian pelancongan. Boleh dilihat bila utusan tulis begini ;

Beliau berkata demikian selepas menerima 1Malaysia Chopper bagi pihak Kementerian Pelancongan serta merasmikan pakej pelancongan '5 Mountains Motorcycle Tour' di pekarangan Menara Dato' Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

3. Chopper neh sekarang ada sebiji. Dan harga dia usd USD150,000.00.


4. Apa tujuan chooper 1malaysia neh? Meh aku story sikit ;


- Untuk masuk rancangan discovery channel bagi 2 episode.

- menjadi pameran dalam bilik pameran


5. Apa kebaikan kepada malaysia? Menurut ng yen yen chopper neh nanti akan menarik pelancong ke malaysia.


Jangan gelak dulu. Tolong jangan gelak. Aku percaya takde orang kat dunia neh nak melawat satu2 negara untuk melihat chopper. Siyes. Chopper bukan benda unik. Ia ada di mana2 sekarang neh. Dalam tv luar tv benda tue dah selalu tengok.


Ya, tak dapat dinafikan size dan reka bentuk maybe berbeza2, tapi still benda tue bukan benda unik sehingga mendorong satu2 orang nak datang ke malaysia semata2 nak melihat chopper. Tolong faham, aku bukan nak kritik sebarangan. Kalau nak dijadikan pameran aku takley nak kata apa lah. Keputusan dah dibuat, barang dah siap, duit dah keluar.


Yang aku boleh tolong tambahbaik kat sini ialah apa kata sewakan chooper tue. Maksud aku untuk dibawa round2 macam kuda. Sekali pusing rm5. Lebih kurang gitu lah. Daripada jadi bahan pameran = besi berkarat kan. At least dapat gak  rakyat malaysia merasa naik chopper kan?

Cuma kalau nak kata ia boleh menarik pelancong masuk ke malaysia, siyes aku cakap, itu jawapan sasau. Tolonglah faham. Nak mempromosikan malaysia sebagai destinasi pelancongan, kena perbanyakkan benda unik dan berbeza bukan apa yang dorang ada, kita buat sekali. Strategi yang ng yen2 guna neh sangat salah. 

Untuk menarik pelancong malaysia aku tak nafikan, ada kelebihan disini, teringin gak aku nak pegang2 benda alah tue selalu tengok orang punya, nak sentuh2 tak berani satgi kena sound sesia jek.

Tapi nak tarik pelancong luar? Aku cakap itu strategi bodoh. Namun yang paling aku kesalkan sekali ialah nama chooper neh. Still lagi nak kaitkan dengan nama 1 malaysia. Cukuplah chooper malaysia jek. 1 tue tak perlu wujud. Berapa lama lah sangat najib jadi piem di malaysia neh. Bila dia berambos apa jadi dengan slogan2 dia? Turut sama berambos ma. Piem lain kalau betul masih bien akan cipta slogan baru, kalau pr pun sama, slogan baru. So takpayah nak satu malaysia sangat lah weh. Fikir panjang oke. Bai.

Sumber bergambar disini. 


Ameno : Aii najib.. kemain rock lagi. kah3x..

Joget-joget atas pentas umno.



Tak percaya?

Tengok gambar kat belakang tue lah. Tue banner apa? Muka sapa? Terpampang tulisan apa? Nampak tak? Paling2 koman pun nampak kan muka najib kat banner tue, betul?

Yang kat atas pentas tue sapa? Artis ek? Aku tak kenal kalau betul depa tue artis. Sorry lah ek. Gambar pun kecik. So tak jelas. Orang kat belakang takde. Maksud aku kerusi tue kosong. Nasib baik. Kalau pompuan yang duduk maybe tak kisah kalau lelaki aku fikir mao meleleh air liur. Mana tak nya ada pompuan berdua joget depan dia gitu, gile arh.

kah kah kah

Aku kan memang kelakar gile tengok gambar kat atas neh. Bukan apa saat tengok gambar neh aku terbayangkan najib yang dok pongpang bahawa umno perjuangkan islam bagai. Kelakar siot. Takan penganjur buat event apa pun dia tak perasan? At least dia sepatutnya bagi warning acara2 event tue biarlah selari dengan konsep umno.

Jangan buat acara2 yang merapu sakan sehingga menjejaskan nama baik dia dan umno. Dah lah terpampang muka dia kat belakang tue. Clear plak tue. Kalau dia boleh keluarkan arahan2 dan surat pekeliling yang menindas pro2 pr takanlah arahan2 atau garis panduan tertentu bagi event2 umno, dia tak boleh nak tetapkan, betul tak? 

Yang sebetulnya bukan tak boleh, cuma tak mahu. Orang yang tak mahu neh biasanya suka lah pada benda2 macam kat atas neh. Kalau dah suka tue maksudnya apa? Maksudnya kata2 perjuangan islam tue retorik. Yang neh baru betul. Umno hanya melaungkan slogan retorik perjuangkan islam, perjuangkan akidah tapi habuk pun takde. 

Jangan marahkan persepsi orang. Sendiri yang buat, aku tak suruh, rakyat tak paksa, awak sendiri yang tunjuk, so pepandai lah tanggung. Bai.

Ameno : Tak agak2 betul pompuan berdua tue.. 

Surat Arahan Turun Bendera Politik.



Lihat surat kat atas neh. Surat kat atas neh mengeluarkan arahan bahawa semua bendera politik harus diturunkan daripada premis2 kerajaan dalam masa 7 hari bekerja sebelum majlis tolong turunkan. Surat neh diberikan kepada siapa? Tah. Tidak dinyatakan dengan jelas.

At least kalau ada nama ka apa ka boleh lah kita fahamkan kenapa arahan tersebut dikeluarkan, tapi oleh kerana info neh sangat ringkas maka nak cakap apa pun susah. Kalau surat neh ditujukan kepada pembangkang aku setuju sangat arahan di atas neh. Kat tempat aku bendera pas dan bn berkibaran di kawasan sekolah sekalipun. Pandangan itu menyakitkan. Siyes.

Aku bukan marah pada pas dan bn mengantungkan bendera cuma aku tak gemar cara mereka mengantungkan bendera politik. Bagi aku itu buang duit. Orang kata itu mencetuskan suasana pilihanraya, senang cakap nak bagi havoc lagi lah. Contoh kalau musim perayaan, takde bunga api tak sah kan, mestilah nak main bunga api juga macam tue juga dengan pru. Kalau takde bendera tak sah lah, macam mana nak rasai kemeriahan pilihanraya.

Tapi bagi aku pula tue seme tak berfaedah. Instead mengantung bendera parti seme, better korang gantung manisfesto dan hujah. Maksudnya kalau pr perintah apa yang pr akan buat di kawasan tersebut, apa rancangan pembangunan mereka, apa keburukkan bn disitu, dan etc2. Bagi aku kalau korang gantung benda macam neh orang akan baca dan cuba faham. Sebab nak masuk tv segala bagai media tak dapat kan? So better lah pr gantung banner2 macam neh at least sambil gantung banner sambil berkempen. 

Tapi dalam hal lain pula, jika benar premis kerajaan digunakan untuk mengantungkan bendera politik, pr kena hormat arahan di atas neh. Memang kena buang. Dan kena belajar sedar diri. Cuba bayangkan kalau perak tue pr yang perintah lepas tue bien pergi gantung bendera dia kat seme premis2 kerajaan, apakah pr tidak akan keluarkan arahan sepertimana arahan di atas? Mesti keluarkan juga kan? 

Sama juga dengan kes neh. Kawasan perak diperintah oleh bien, ko boleh suka dan boleh tak suka tapi oleh kerana dadu dipegang oleh bien, maka ko terpaksa menurut arahan. Dan walaupun bien mengantungkan bendera di kawasan sekolah dan etc2 seme, pas dan pr tidak perlu mencontohi mereka. Sekolah tempat bebudak belajar. Kena belajar hormat pada persekitaran bebudak neh. Tak kira bien atau pr, asalkan ada sahaja bendera mereka disitu siyes aku merasakan itu sampah.

Sumber : semut.

Ameno : Sekolah bukan tempat politik.

Tuesday, March 27, 2012

PM belanja juta2 round Malaysia? Nak tipu pun tak agak2 der..





Ini ialah jawapan dari parlimen. Terima kasih YB, sebab upload benda neh kat dalam facebook yb. Mari kita sama2 perhatikan apa benda yang dimaksudkan dalam kenyataan di atas neh.

1. YB tanya piem berapa banyak peruntukkan segera yang telah diluluskan semasa lawatan rasmi najib dan muhyiddin ke negeri2.

2. Lepas tue jawapan bertulis yang didapati ialah ;

- jumlah peruntukkan segera yang diluluskan oleh piem dan tipiem ialah sebanyak 

rm608.68 juta.

608.68 juta neh apa? Jumlah wang yang piem dan tipiem habiskan semasa melawat satu malaysia ka?

Bukan.

Jumlah peruntukkan segera yang diluluskan.

Contoh?

 " Oleh kerana masyarakat orang asli taat dan setia kepada kita, saya tambah lagi 30 juta. " <-- Najib.

Inilah yang kita panggil express punya projek. Aku cenderung tak percaya kepada kewujudan angka2 neh. Siyes. Tapi dalam masa yang sama aku juga tak berapa nak suka membaca bila ada orang beranggapan bahawa najib round2 satu malaysia dan buang duit sebanyak rm608.68juta. Salah makna tue. Nak marah boleh tapi kena marah dengan memahami perkara yang sebenar. Barulah tujuan marah tue boleh disalurkan dengan betul.

Jawapan parlimen neh sepatutnya berdasarkan kepada fakta. Kalau diminta bukti, betul ka peruntukkan tersebut telah diluluskan, mungkin parlimen boleh bagi bukti tapi betul ke tak betul peruntukkan tue telah dibelanjakan atau akan dibelanjakan bagi kegunaan projek2 yang dicadangkan, itu belum pasti lagi.

Maksud aku disini ialah najib dan muhyiddin boleh pongpang cakap 10 juta sana, 10 juta sini, then bagitau kementerian kita telah luluskan 10 juta untuk itu, 10 juta untuk ini.. then bila masuk bab pelaksanaan dan perancangan masa tue baru kita boleh nampak sejauh mana benda neh akan pergi. Adakah ia mati tengah jalan or mati sebab tak cukup dana? Itu seme melibatkan perkara yang lebih dalam lagi der.

Lainlah kalau najib boleh bagi bukti bahawa peruntukkan2 segera yang diluluskan tue memang sedang berjalan. Maksud aku disini ialah jika ada bukti ia benar2 wujud, oke aku surrender dengan syak wasangka aku. Siyes.

Angka2 neh sapa2 pun boleh sebut dan cakap tapi tah betul tah tidak sapa yang tahu kan? Apa pun fahami dulu benda yang ingin dibenci, jangan dok galak nak membenci sampai tersalah benci. Bai.

Ameno : Main wayang jek piem neh. 

Tindakan dia takde kaitan dengan saya - Respon Nazri Aziz insiden pergaduhan anak.

Nazri aziz dah bagi respon isu anak dia yang terlibat dalam insiden bergaduhan di kondominium mount kiara baru2 neh. Respon dia rujuk bawah ;


Artikel neh telah disunting di mana aku cuma amek part2 yang penting jek. Kalau nak artikel penuh klik sini.

1. Nazri aziz kata dia tak boleh komen isu neh sebab nanti menimbulkan prejudis. Okey, aku setuju. Memang betul, kalau dia komen, takut lebih2 sampai tersalah komen. So untuk elakkan daripada tersalah komen better tak perlu komen apa2.

2. Nazri aziz juga sebut bahawa dia tidak patut dipertanggungjawabkan dengan apa2 yang dilakukan oleh anak dia, tiada kaitan dengan dia. Yang neh pun aku setuju. Budak tue bukan budak bawah umur der. Dia dah dewasa dan besar panjang so sendiri buat sendiri lah tanggung. Memang memalukan mak bapak tapi still sendiri buat sendiri gak tanggung.

3. Kenyataan polis pula menyebut bahawa insiden pergaduhan tue hanya melibatkan bodyguard nedim anak nazri aziz dengan pengawal keselamatan. Tatau kenapa nama anak nazri terkait. Yang neh aku tak setuju dengan polis. 

Terkaitnya nedim dalam isu neh sebab bodyguard tue bodyguard nedim. Cuba kalau si nedim tue nasihatkan bodyguard dia bebaik2, hoii dia soh register nama berasingan tue register je lah, yang lue nak melawan dia kenapa? Dia pekerja kat sini, lue respect lah, dan lue pekerja wa, lue ikut lah cakap wa. Nah, simple. 

Nedim, walaupun mungkin tidak membantai pegawal keselamatan terbabit, tetapi jika dia tidak menghalang ataupun meleraikan pergaduhan tersebut itu bermaksud dia merelakan dan merestui tindakan bodyguard dia. Harus di ingat bodyguard dia tue ditugaskan untuk melindungi diri dia, jadi apa2 tindakan yang bodyguard dia buat adalah berpaksikan kepada restu bos dia. Sebab, sedang bekerja ma. Bukan terserempak kat situ. Sebab tue nedim perlu dikaitkan dalam kes neh.  Jadi tolong faham.

Anyway, wartawan tak tanya pula isu porche dan kekayaan luar biasa anak nazri aziz ye? Yang tue aku rasa nazri boleh boleh ulas kan? Lain kali tolong tanya nak dengar gak respon nazri aziz atas isu neh. Awat kaya sangat anak hang tue oii.

Ameno : Ce tengok gambar senyum nazri aziz tue bebaik..

Email peribadi Anwar Ibrahim tersebar..

Kalau ikut pemahaman aku, email neh tidak mungkin boleh diprintscreen kalau bukan saudara yy ialah individu yang mengemail dsai. Kalaupun bukan blogger yy yang email dia, ini bermakna pengirim email lah yang printscreen dan sebarkan kepada yy. Betul?

Sekarang kita perhatikan dulu kandungan email tersebut ;


Blogger yy menulis : Selepas itu Anwar Ibrahim menghantar emel untuk mendapatkan maklumat lelaki tersebut.
Menurut apa yang aku faham kat atas neh ialah, dsai membalas email orang tersebut, bukan di pihak yang menghantar. Kalau ikut kronologi penulisan yy, dia nak bagi gambaran seolah2 dsai yang approach pengirim email tersebut sebaliknya kalau diperhatikan dari printscreen di atas, dsai hanya reply email sahaja, bukan di pihak yang approach, cakap based fact oke.

Lepas tue blogger yy siarkan printscreen kat bawah neh pula ;


dan



Menurut apa yang aku faham kat atas neh ialah perbualan lama. Lihat tarikh 2011 kan? Sekarang neh aku nampak ;

1. Perbezaan masa. Kalau ikut kronologi blogger yy, yang masa 7.53 di anggap email yang dsai hantar dulu dan kemudian nya email masa 7.25 di anggap kemudian. Aku tak tuduh2 ye, itu susunan dari blogger yy sendiri. Klik link kat sumber tue dan baca sendiri posting dia.

2. Account twitter dan facebook dsai pernah dihack dulu. Aku tak ingat bila tapi memang pernah. Aku tak kata yang tukang hack buat kerja neh tapi aku nak bagi kita fikir semua aspek sebelum membuat penilaian.

Aku pun sangsi juga adakah neh email dsai yang sebenar? Adakah ini twitter dsai yang sebenar? Dia printscreen tanpa url.. aku cadangkan bagi membuktikan kata2 ko, buktikan dulu email dan twitter dsai tue adalah mewakili dsai terlebih dahulu.

Caranya, ko klik kat twitter dsai yang dalam mesej twitter tue then ko klik kanan, then kita tengok dia direct pergi mana.. bukti kena kukuh lah, jangan anggap bila kita minta bukti kita meragui itu neh, cuma kalau nak suruh kita menilai satu2 kisah, bukan kah lebih baik diperlengkapkan semua bukti terlebih dahulu?

Sejujurnya aku no komen atas email neh kalau pun benar email neh dari dsai pun. Seseorang mungkin ada niat bergurau dan etc, kita taktau. Dsai pun pernah bergurau time perjumpaan bloggers dulu, then dia terangkan dia bergurau tapi ye lah, mungkin ada orang kadangkala sensitif tak suka gurauan macam tue. Apa pun terpulang pada penilaian masing2. Lain orang lain cara pemikiran mereka. Simple.

Sumber : sini

Ameno : Sapa yang kirim email tue ek.. dia dah memusuhi dsai ka sekarang? 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...