Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Wednesday, February 29, 2012

Mahathir, Hudud dan orang islam malaysia.

P1 ko jangan cari pasal dengan aku lah. Jangan bikin aku panas beb.

Semalam kecoh pasal mahathir hina hudud. Ada dua orang upload video mahathir pasal hudud dan kedua2 video terbabit diremoved tanpa sebab or maybe kerana di report dan sebagainya. Takpe. Kat sini aku korbankan page aku untuk upload video terbabit. Aku letak title yang lebih soft kerana aku mahu mengundang discussion yang lebih aman.

Fahami dulu statement mahathir sebelum menyerang atau menyokong melulu geng. Kat bawah neh statement mahathir dalam bentuk bertulis.

Kita harus tahu, apa dia hukum hudud neh. Yang pertama nya hukum hudud neh dibentuk oleh ahli2 fekah, dia tidak terdapat dalam Alquran. Dalam Alquran ada hukum2 yang tidaklah begitu keras seperti hukum hudud ciptaan ahli2 fekah. Sebab tue apabila kita nak laksanakan sesuatu kita harus rujuk kepada Alquran. Kerana itulah punca kepada asas kepada agama kita. Dan kalau kita baca Alquran dalam bahasa yang kita faham, kalau kita baca dalam bahasa arab mungkin kita tak faham. 

Walaupun bunyinya sedap tapi kita tak faham. Dalam bahasa kita sendiri kalau kita kaji, baca dalam Alquran terdapat sekurang2nya 43 ayat yang menekankan apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil. Dalam islam yang utama bukan hukuman itu, bukan pun saksi yang empat itu tetapi hukuman yang adil.

Kita hidup dalam masyarakat yang berbilang agama. Ada pendapat yang disuarakan oleh pihak yang nak melaksanakan hukum hudud di malaysia, mereka berkata bahawa hukum hudud neh akan dikenakan kepada orang islam sahaja. Orang bukan islam tidak akan dikenakan hukum hudud.

Apa akan terjadi apabila seorang orang islam dan seorang bukan islam melakukan satu jenayah mencuri seumpamanya. Apabila kita hukum mereka, yang islam kita potong tangan yang bukan islam kita masuk dalam jail selama dua bulan. Kalau kita tanya kepada diri kita, apakah ini adil? Adil kah orang islam putus tangan, orang bukan islam masuk jail dua bulan lepas tue keluar bebas? Adil kah?

Kalau jawapan nya tidak adil, dia bukan islam. Dalam islam hukuman mesti adil. Kalau kita dapati kes rogol umpamanya.. sebenarnya dalam surah An-Nisa takde hukuman yang disebutkan apa yang dipanggil sebagai hukum hudud. 

Apabila seseorang wanita yang dirogol dia kenal betul2 siapa yang merogolnya, tetapi dia tidak dapat mengadakan 4 orang saksi yang bebas daripada dosa besar untuk memberitahu kepada mahkamah bahawa dia dirogol oleh si polan si polan. Oleh kerana dia tidak mempunyai 4 orang saksi, apabila dia membuat tuduhan, maka tuduhan neh di anggap sebagainya ciptaan nya yang sendiri. Dan untuk ini dia akan disebat 80kali.

Kemudian perempuan neh hamil dan melahirkan anak maka dia akan dituduh telah berzina. Dan hukuman bagi orang yang berzina, ini tiada dalam Alquran tetapi orang, ahli fekah kata hukuman bagi orang yang berzina ialah rejam dengan batu sampai mati. Adil kah? Mangsa rogol dibunuh, perogol disebat semata2 kerana takde 4 orang saksi. Ini semua ditambah tokok kepada agama kita.

Sebab tue kita sanggup membelakangkang ajaran Alquran dan mengutamakan hukum yang amat berat neh. Kerana kita berpendapat kalau hukuman itu berat, maka kita [tidak jelas] sendiri islam [atau insaf ** tak jelas]. Tidak benar. Dalam buku Alquran, kita baca Alquran dalam bahasa yang kita boleh faham kita akan dapati beberapa kali disebut apabila kamu menghukum hukumlah dengan adil. 

Yang pertama ialah adil. Bukan soal saksi, bukan soal hukum hukuman yang berat tetapi keadilan. Sebab tue mereka yang membuat cadangan yang nak melaksanakan hukum hudud mereka sebenarnya bukan bercakap berkenaan pasal hukum islam tetapi ini ialah ciptaan mereka sendiri. Dan kita tidak dapat terima. TK.  -Mahathir-
Sendiri translate. Kalau ada yang salah tolong betulkan ek. 

Ini versi video ;

 

Sabar. 

Jangan marah Mahathir. Kalau korang tanya aku, itu jawapan aku. Kenapa? Sebabnya mudah. Walaupun mahathir tidak faham apa itu hudud tetapi dia faham satu perkara yang paling penting ialah islam = adil. Cuba perhatikan bait demi bait yang mahathir ucapkan di atas neh. Dia benar2 menerima bahawa islam = adil walaupun dia gagal faham apa itu hudud dan etc.

Mahathir bagi hujah maka kita harus lawan hujah. Bukan lawan maki dan marah. Marah seme orang boleh tapi apa hujah yang boleh kita ketengahkan supaya kita nak orang faham apa sebenarnya yang sedang cuba kita sampaikan melalui hudud. 


1. Hukum hudud ciptaan ahli fekah.

Perkataan hudud itu sendiri aku taktau sapa yang cipta. Tetapi maksud dia tak silap aku mencegah / membanteras. Aku dah lupa. Tolong betulkan ye. Tetapi instead of perkataan hudud, kita harus teliti kandungan yang terdapat dalam hudud. Hudud ialah ciptaan Allah swt. Ia bukan ciptaan ahli fekah. Ia direct datang dari Allah swt. Maksudnya apa? Maksudnya jenis2 hukuman yang terdapat dalam teks hukuman hudud ialah sesuatu yang datang dari Allah swt.

Ulama2 hebat telah sedaya upaya memperincikan kandungan Alquran dalam bentuk teks yang senang kita faham dan hadam. Kenapa nak bagi kita mudah faham? Supaya kita boleh serap ilmu dan faedah menerusinya. Apa yang Allah swt beri, semua nya bersebab. Samada kita tahu atau tidak tahu. 

2. Baca Alquran dalam bahasa sendiri.

Saranan yang baik dari Mahathir. Kalau suruh aku baca Alquran, aku setakat boleh baca jek, tafsir? Aku tak boleh buat even baca dalam bahasa melayu sekalipun sebab kerja2 menafsir Alquran ialah kerja2 orang yang ada ilmu. Baca boleh baca Alquran dalam bahasa sendiri supaya kita faham apa yang kita baca tetapi jangan buat kerja2 penafsiran kerana ia memerlukan ilmu dan kefahaman yang sangat dalam.

Kita tak boleh suka2 tafsir Alquran sebab kita takde ilmu. Setiap ayat dalam Alquran berkait antara satu sama lain dan mengandungi peristiwa dan kejadian tertentu apabila ia diturunkan dan sampai kepada Muhammad saw untuk disampaikan kepada seluruh manusia. Apakah kita hafal dan ketahui setiap peristiwa tersebut? Kita tidak. Jadi, kita jangan buat kerja yang memang bukan kerja kita dari mula.

3. Hukum hudud tidak terdapat Alquran.

Kalau secara direct Allah swt menyebut hukum hudud, aku rasa ia memang tiada. Hudud ialah satu siri hukuman yang disusun oleh ulama2 yang mengkaji Alquran. Jenis2 hukuman yang terdapat dalam hudud ialah jenis2 hukuman yang memang Allah swt tetapkan. Ia ditarik keluar dari Alquran, dikaji, dibincangkan, disusun dan diedarkan agar kita faham apa itu hukuman2 yang sepatutnya dan setimpalnya bagi jenis2 jenayah tertentu.  

Sepertimana yang kita sedia maklum islam = sangat lengkap pengisian nya. Adalah janggal jika kita ada semua tetapi tiada perundangan islam. Jadi ahli2 agama yang bijak pandai telah menyusun dan mengkaji satu sistem yang masih diperbincangkan sehingga ke hari neh iaitu perundangan islam.

Ada yang telah melaksanakannya, ada yang telah dipinda, ada yang masih dikaji dan ada yang masih hebat diperdebatkan. Itu semua dilakukan oleh orang2 yang arif ilmu agama. Kita neh setakat dok tepi boleh lah. Mahathir dalam isu neh, dia sama seperti aku. Hanya layak duduk tepi. 

4. Merogol dan zina.

Yang ada dalam perincian teks hudud antaranya zina, murtad, menuduh orang baik berzina, mencuri, merompak dan minum arak. Merogol bukan sesuatu yang terkandung dalam teks perincian hudud meskipun merogol ada terkandung dalam undang2 jenayah islam.

Hukum berzina dan merogol ialah dua jenis pengadilan yang berbeza syaratnya. Namun perbuatan zina dan rogol tetap perlu di seiringkan bukti keadaan. Ini penting bagi mengelak fitnah. 

Untuk membicarakan satu2 kes, perlu ada penghujahan. Dalam kes zina, kita anggap 4 saksi ialah penghujahan. 4 saksi tersebut mestilah bukan orang fasik. Kita tidak mahu nanti ada saksi2 dibayar / di upah untuk menfitnah orang.  Itu pentingnya saksi yang berkredibliti.

Namun kalau tiada saksi, kes tetap boleh berjalan. Asalkan ada bukti2 yang menyokong kepada perlakuan tersebut. Namun, harus di ingat mengintai orang lain yang melakukan zina ialah perbuatan yang haram. Contohnya, ko rakam dengan niat nak membuktikan dia berzina. Ini salah walaupun niat ko nampak macam baik.

Mengintai orang yang melakukan kesalahan [zina] sorok2, tidak dibolehkan. Kalau dia melakukan aksi tersebut terang-terangan macam bawa pergi hotel, taman dan tempat2 yang memang orang boleh nampak mereka akan melakukan perzinaan, itu lain citer. Kalau tahu, call jek jabatan pencegahan maksiat, jangan nak mengintip orang pula. Dalam erti kata lain, maksiat yang dilakukan secara terbuka kita kena banteras, maksiat yang dilakukan sorok2, jangan pula kita intip. Setiap manusia ada harapan untuk bertaubat.

Keadilan dalam kes rogol tetap boleh dicapai walaupun diadili berdasarkan perundangan islam. Momantai beb. Dalam perundangan islam kita focus kepada keadilan. Apa2 keterangan, bahan, saksi, hujah, sistem, yang boleh membantu menegakkan keadilan kepada mangsa, kita akan gunapakai untuk tegakkan yang haq dan hukum yang batil.

5. Hudud kejam dan berat.

Mata mahathir melihat hudud sebagai kejam tetapi ia kena pada tempatnya. Bayangkan jika zina ditakuti, apa kebaikan kepada rakyat disini? Kejam menghukum penzina tetapi tidak kah lebih kejam bunuh dan buang bayi? Melaksanakan yang sedikit keras dan kejam berbanding dengan yang lebih kejam dan zalim yang mana satu lebih baik disini? Jika yang kejam neh dapat membendung yang lebih kejam, bukan kah ia baik?

Ini juga satu konsep keadilan yang kita sukar nak faham menerusi kaca mata kasar. Contohnya minum arak. Nampak macam berat kena sebat 40kali tetapi kesan dan impak daripada meminum arak adalah sangat teruk. Tak percaya tanya lah orang2 yang minum arak sendiri. Mereka sendiri pun tahu apa impak arak terhadap diri mereka beb. Jadi jika hukuman yang keras boleh mencegah jenayah yang lebih keras aku tak nampak kenapa ia satu bentuk kesalahan pula.

6. Dua hukuman berbeza untuk penganut yang berbeza atas kesalahan yang sama. Tidak adil.

Bercakap pasal dua set hukuman yang berbeza memang sampai bila2 pun tidak akan habis. Se-eloknya biarlah gunakan satu set hukuman yang merangkumi semua jenis rakyat di malaysia neh.

Apa yang terjadi sekarang neh ialah undang2 kita tidak adil. Kita mahukan satu set undang2 yang adil tetapi kita diberikan pelbagai set undang2 yang mana utk orang kaya begini hukum dia, untuk orang miskin begini, untuk rakyat begini, utk pemimpin begini dan etc. Contohnya khir merompak didenda setahun, rakyat mencuri susu tin dipenjara 2 bulan, rakyat mencuri susu tepung penjara dua tahun dan etc. Boleh nampak tak asbab utama kenapa rakyat marah, merompak, sakit ahti, berdendam dan memberontak disini?

Kalau kita tak mahu laksanakan hudud, kita harus ada satu set hukuman yang adil. Allah swt suruh kita berlaku adil, oleh kerana kita tidak tahu menentukan apa itu adil, maka kita ada garis panduan yang jelas menerusi Alquran untuk ajar kita apa itu adil tapi itupun kita tolak. Walaupun aku bersetuju bahawa perundangan islam adalah optional asalkan kita berada di landasan yang adil tetapi masalah sekarang neh landasan kita sekarang neh pun jelas tidak adil. 

Namun ianya sangat penting untuk kita faham adil harus kena pada tempatnya. Jika seseorang muslim itu dipotong tangan dan seseorang bukan muslim itu dipenjara 20 tahun aku nampak ia sama2 berat. Satu hilang tangan, satu hilang kebebasan. Asalkan adil dan kena pada tempat. Tapi kita takan dapat yang itu dengan perundangan sekarang. Yang neh aku percaya kita sama2 jelas.

7. Kalau bukan islam mencuri penjara dua bulan dan orang islam kena potong tangan kenapa?

Fahami dulu cara hukuman ini akan dijalankan.

- Adakah mahathir nak kata perundangan malaysia meringankan hukuman pencuri?

- Jika ya, maka beratkan lah ia agar ia selari dengan perundangan islam. Semua benda boleh di ubah. Ini boleh dibuat untuk selarikan hukuman dan jumlah denda. Aku tak nampak ia kaedah yang buruk dan teruk. Asalkan ia bertujuan baik aku percaya semua orang takde masalah untuk setuju.

- Orang islam tidak akan di potong tangan secara membuta tuli. Ia perlukan kesalahan yang berulangan dengan kadar kecurian yang besar. Maksudnya akibat perbuatan mencuri, dia menyebabkan orang lain susah dan teraniaya dengan teruk.

Contoh kes ragut ;

Dia meragut, mangsa mati. So jika dia dipotong tangan, bukan kah ini pertimbangan yang baik bagi keluarga mangsa? Namun terdapat juga kes di mana nyawa dibalas nyawa. Dan ada juga kes di mana keluarga yang kehilangan nyawa memaafkan penjenayah dan penjenayah dihukum dengan hukuman yang lain. Sebab tue perlunya mereka2 yang teraniaya, menjadi mangsa tampil ke depan, berhujah, bercakap atas kandang saksi, atas mahkamah, depan hakim, meluahkan apa yang mereka rasa, keperitan mereka, kesengsaraan, dan sebagainya supaya hakim dan penjenayah boleh nampak dan lihat sendiri apa beban yang mangsa tanggung akibat satu2 penjenayahan yang dilakukan terhadap dia. Bukan saksi jek penting, mangsa pun penting juga. Khalifah umar menekankan konsep mendengar keterangan bukan sahaja dari pihak yang menyiasat kes, malahan dari pihak mangsa juga. Ini elemen penting yang diabaikan total oleh perundangan kita. Lainlah kalau mereka2 neh orang politik tak pun orang2 yang popular dan berstatus sket.. mereka sudah ada suara dan ruang tapi orang2 biasa macam kita? Pernah perundangan negara kita amek kesah? Pergi masuk bakolsampahlah ko.

Harus di ingat, perundangan islam dalam hudud ia bukan sesuatu yang static. Maksudnya disini setiap kes yang kes berbeza akan diadili bersandarkan kepada kes2 tersebut. Ia bukannya static asal mencuri straight potong tangan. Jangan salah faham.

8. Rejam sampai mati.

Bercakap pasal rejam. Aku belum hadam yang tue lagi. Biarlah orang arif mengungkapkan isu rejam neh. Aku sendiri pun masih sedang cuba memahaminya. Cuma nak clearkan isu bahawa rejam tidak akan dilakukan atas individu yang dirogol, melahirkan anak dan etc2. Ia bukan masalah hukum. Ia masalah sistem keadilan. Apa yang mahathir ungkapkan itu sebenarnya masalah cara mana keadilan itu akan diterjemahkan. 

Sebenarnya bercakap pasal ketidakadilan, ia memang wujud pada masa sekarang neh. Sekarang neh terdapat ketidakadilan yang sungguh nyata dalam perundangan malaysia. Aku percaya mahathir sedang menterjemahkan konsep ketidakadilan neh dan mengaitkan ia dengan perundangan islam dengan menerangkan peranan hakim. Hakim, jika ia tidak adil, maka ia memang tidak akan adil tak kira perundangan apa pun yang dia pakai. 

Mahathir faham yang neh. Dia ada keraguan tentang neh. Keraguan dia sangat munasabah. Orang yang ada pengalaman pernah masuk campur sistem kehakiman akan ada keraguan macam neh. Tak pelik jika ia keluar dari mulut Mahathir. Satu persoalan yang kita kena kaji ialah memikirkan macam mana nak melantik hakim yang adil disamping membicarakan satu2 kes perundangan islam mengikuti ketetapan yang juga adil.

Nota : Artikel neh tidak merujuk kepada mana2 sumber. Ia hasil penulisan sendiri. Jika ada kesilapan dalam artikel neh mohon diperbetulkan. Tenkiu.

Ameno : Masih banyak yang perlu kita belajar pasal hudud neh.. daripada dok kondem2.. baik kita sama2 cari jalan atasi bagaimana nak fahamkan apa itu hudud, macam mana nak laksanakan ia dan bagaimana pelaksanaan hudud boleh membentuk moral umat islam agar kembali kepada ajaran islam yang sebenar-benarnya. 

Oi Asrullah Affendi betul ke nak lindungi Nurul Izzah?

P1 ko memang brengset kalau ko nak tahu larh kan.

Rasa nya ramai dah kenal sapa asrullah neh betul tak? Dia ialah individu yang dikatakan ingin menyerang nurul izzah. Lihat gambar dia kat bawah neh terlebih dahulu geng ;



Dia ada dua account fb. Orang lain dah dedahkan salah satu acc fb dia. Tapi aku dapat tahu dia ada dua. Dan aku malas nak bagi kedua2 link fb dia. Sebab aku bukan nak mengalakkan orang pergi attack dia sebaliknya aku nak minta dia masuk sini berhujah cara gentlemen. 

Aku bukan jenis suka tuduh melulu. Tapi ini hujah aku kenapa aku berani kata dia bersalah pada hari tersebut. Berbekalkan hujah ketua dia yang aku petik dari malaysiakini ;


ADUN Umno bagi kerusi Lepar Mohd Shohaimi Jusoh hari ini mendakwa bahawa lelaki yang  dituduh cuba menyerang Nurul Izzah Anwar sebenarnya cuba "melindungi" naib presiden PKR itu.

NONEKatanya, pembantu beliau Asrullah Effendi Abdullah cuba merampas mikrofon dari Nurul Izzah bagi menghalang ahli parlimen PKR itu daripada terus berucap atas alasan penduduk tempatan yang membantah acara itu semakin tidak dapat dikawal.

"Saya difahamkan beliau mengetuai kumpulan belia yang tidak bersetuju dengan kehadiran pemimpin PKR itu tetapi keadaan keadaan menjadi tegang sehingga tidak terkawal, jadi beliau naik ke pentas untuk melindungi Nurul Izzah.

"Beliau mahu menyelamatkannya sebelum kumpulan belia itu menyerbu ke pentas. Jadi beliau merampas mikrofon supaya Nurul Izzah berhenti daripada bercakap. Beliau takut kerana akan dipersalahkan jika berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini," kata Mohd Shohaimi ketika dihubungi.

Asrul, 

Cuba ko baca balik apa yang ketua ko dok potpet kat atas neh?

1. Dia cakap ko cuba protect nurul izzah.

2. ko merampas mike untuk halang nurul izzah dari berucap supaya keadaan menjadi terkawal.

3. ko mengetuai sekumpulan belia yang tidak bersetuju dengan kehadiran pemimpin pkr ke tempat tersebut.

4. ko cuba menyelamatkannya [nurul izzah] apabila kumpulan belia tersebut mula menyerbu ke pentas.

5. ko takut dipersalahkan jika berlaku sesuatu yang tidak di ingini.

Ini 5 point paling penting untuk mengatakan ko bersalah sepenuhnya dalam insiden neh. Kenapa? Neh hujah aku. Jika ko rasa aku salah then balas kembali dengan hujah bukan meroyan or memaki hamun bagai apatah lagi menyerang aku.

1. Ko mengetuai kumpulan belia tersebut.

Apa motif ko mengetuai kumpulan tersebut? Apa motif ko menghadiri ke majlis tersebut? Ko takde buat apa2 plan dan discussion ka sebelum pergi ke majlis orang? Takan ko calling2 oii jom2.. kita p majlis nurul izzah? Mesti ada perbincangan kan untuk buat apa2 dan apa betul? Yang sebenarnya bila ko bertindak pergi ke majlis orang tanpa apa2 sebab yang munasabah [contohnya berdebat / berhujah] itu dah tentu2 salah.

Dan menjadi lebih2 salah bila ko sendiri mengetuai kumpulan terbabit tanpa ada apa2 perancangan. Nah, ko memilih untuk mengelak / lari dari menjawab tapi bila ko menyerang majlis orang masa tue ko tak fikir panjang pula? Ko bawa nama umno. Ko bawa imej umno. Kalau ko taknak membantu umno kembali ke perjuangan asal ko tak perlu rosakkan benda yang dah sedia teruk. Ini nasihat ikhlas aku sebagai seseorang yang berkawan dengan semua pihak.

2. Ko rampas mike nurul izzah sebab kumpulan belia menjadi semakin tak terkawal.

Maksudnya ko memang berada berhampiran dengan dia, dekat dengan dia dan berniat nak memprovokasi dia. Apa salahnya ko panggil balik semua belia2 tersebut dan blah dari lokasi? Dah korang yang serbu kan? Bukan nya nurul izzah. Kenapa mesti ko berfikiran bahawa rampas mike ialah tindakan yang cerdik berbanding bercakap dengan geng2 sendiri? Harus di ingat, ko dikatakan ketua oleh ketua ko sendiri. Dan takan seorang ketua yang mengetuai kumpulan belia pada hari itu tidak reti nak tenangkan perasaan ahli2 sendiri? Heh.

3. Ko rampas mike sebab nak protect dan takut dipersalahkan.

Buat benda salah satu salah. Taknak mengaku salah satu hal yang lain. Menjadikan yang salah itu sebagai satu perbuatan yang baik dan betul pula? Itu satu hal yang lain. Jadi orang biarlah kita munasabah sket beb. Though neh bukan statement ko tapi aku kira statement ketua ko mewakili diri ko juga bukan?

Kalau ko dah takut dipersalahkan kenapa pula ko berani mengetuai sekumpulan belia yang berniat provokasi dari awal lagi? Isu neh simple jek asrullulah. Kita neh walaupun berbeza parti, pendirian, pandangan dan etc2, harus belajar mengungkapkan perbezaan kita mengikut kaedah yang betul. 

Takde siapa2 pun paksa ko wajib sokong pr. Ko nak sokong umno? Sokong je lah. Sapa pun tak marah. Tapi jangan halang orang lain dari sokong dan berkempen cara betul. Majlis ko, kempen ko, orang2 pr takan kacau langsung pun der. Ko nak berkempen 24 jam sehari itu ko punya pasal. Tapi dalam masa yang sama ko kena belajar respect jika orang2 pr nak berkempen tak kira lah di mana2 tempat sekalipun.

Hah, apa? Tidak suka, tidak bersetuju? Marah? Sakit ahti? Janganlah keluar rumah dan pergi kat majlis tersebut. Duduk diam2 satu tempat. Majlis tue bukan tak berakhir. Dia akan berakhir. Ko nak risau apa. Kalau nak berhujah? Berdebat? Buatlah cara baik, proper. Dan beberapa kali pemimpin2 pr berlapang dada berikan mike kepada orang2 bn untuk berhujah atas pentas pr. Tak pernah sekalipun pemimpin2 pr menghalang geng2 bn untuk berhujah. Berhujah lah kamu atas pentas walaupun atas pentas pr sekalipun.

Yang kita marah, yang kita benci dan tak suka ialah bilamana geng2 korang menunjukkan kesamsengan, kebiadapan dan kelancauan yang amat. Korang melayan orang2 pr neh macam kami neh menumpang di bumi malaysia walaupun kami ialah rakyat malaysia sama jek macam korang. Selagi korang melayan orang2 pr macam anak tiri selagi itulah korang jangan mimpi bien mampu tawan malaysia kembali. Bai

Ameno : Jawablah asrul.. blog neh terbuka dengan perdebatan sihat.

Monday, February 27, 2012

Berita antarabangsa melaporkan himpunan Hijau 2.0





Berita2 antarabangsa telah melaporkan himpunan hijau yang berlangsung semalam. Antara berita2 yang tersiar di beberapa laman web news ialah ;


1. bbc







Neh sebahagian kecil yang aku dapat baca. Dan di aljazeera pula versi video pendek dibuat bagi menerangkan apa itu proses tanah jarang dan effectnya kepada rakyat. Video terbabit diterbitkan secara bersiri bagi mendedahkan kesan nya kepada rakyat [dalam kes neh rakyat pahang]. Video terbabit diterbitkan oleh crew aljazeera sendiri. Nak tonton sila klik sini dan sini.

Ada di antara berita tue melaporkan kehadiran adalah 3,000. Mesti kes baca dari satu sumber dan tidak berada di kawasan himpunan. Sebab tue wartawan tue tak tahu citer. Apa pun impak positif daripada laporan2 tersebut ialah kita kini akan lebih dikenali sebagai satu perjuangan hijau yang memperjuangkan kehidupan sihat tanpa radioaktif.

Dan LYNAS pula akan berdepan dengan persepsi rakyat dari seluruh dunia. Ini antara impak yang LYNAS dan pemegang saham LYNAS akan rasakan. Antara kesan2 selepas HIJAU semalam. Bai

Ameno : Apa selepas hijau? Banyak beb. 

Betul ke kilang RARE EARTH Bukit Merah masih wujud?

Panas.

Biar betul kisah neh beb?

Lihat gambar kat bawah neh terlebih dahulu ;



Gambar2 kat atas neh merujuk kepada satu kilang yang sangat2 misteri. Sesiapa pun tak boleh masuk kat sana. Lokasi dia di ipoh perak. Kalau korang nak tahu lanjut pasal kilang neh baca kat blog MSK. Sana ada detail.

Aku nak ulas gak isu neh cuma dari sudut yang berbeza sket. Aku nak minta sesiapa yang mengetahui kewujudan kilang neh tampil dan memberikan sebarang info yang berkaitan untuk disebarkan. Kalau sungguh neh kilang rare earth kenapa ia dirahsiakan? 

Aku boleh faham bukan seme orang boleh keluar masuk kilang neh sebab ia ada radioaktif cuma aku tak faham kenapa ia dirahsiakan andai benar ia benar2 kilang rare earth. Tue jek. Dan kalau sungguh ia benar2 kilang rare earth.. rasanya ada sesuatu yang perlu orang perak dan orang yang menetap di perak [iaitu aku] lakukan. Sudah tentu kami takan bodoh2 nak menentang tanpa kajian dan fakta ilmiah.

Kami akan kaji dan membuat pelbagai research dan survey sebelum memuktamadkan sebarang keputusan. Senang cakap siasat dulu baru lah buat apa2 keputusan. Macam kes di kuantan tue le. Kes kuantan tue ada kajian dan fakta ilmiah bukan main menentang tanpa memahami kes ye. Harap maklum. Bai.


Ameno : Kena korek info... ada sapa2 sudi share?

Inilah muka pakar mencarut pulau pinang di Himpunan Hijau 2.0 semalam.

Butoh.

Bukan aku yang mencarut beb. Tapi orang yang serang himpunan hijau pulau pinang oke. Berkali2 dia mencarut. Peh. Anak didik adnan yaakob kini berada di mana2 pun beb.

kah kah kah

Mai tengok.










Benda neh jadi panas sebab ;

1. Sekumpulan provokasi datang menyemak kat majlis orang. Bila lim guan eng sampai dorang semakin meroyan.

2. Then LGE cakap "ini umno jangan layan"

3. Dorang tiba2 jadi bengkek dan panas. Aik, kalau takde kaitan dengan umno lue nak panas buat apa?

kah kah kah

Kan dah kantoi disitu.

Kisah gambar pula.

1. Gambar 1,2 dan 4 menunjukkan individu yang membutoh2kan orang semalam. Aksi dia mencarut berkali2 memang panas. Orang lain seme tengok jek. 

2. Gambar 3. Ini lah individu yang tak habis2 suruh orang balik melaka. Dia juga individu yang pernah aku lihat di beberapa demo yang dibuat oleh umno. Sesiapa rajin tolong godek please. Ini member ghani tak silap aku. Btw cakap pasal ghani.. ghani tak turun pula semalam. Takan dah retired kot? Muahahaha.

3. Gambar 5 ialah individu yang mengaku dia ahli pas. Tolong kenali individu neh. Mungkin sengaja nak burukkan reputasi pas.

4. Gambar 6 dan 8 ialah gambar ketika seorang pendemo pro himpunan hijau diserang bertubi2 dan beramai2 oleh samseng2 provokasi neh.

5. Gambar 7 dan 9 ialah gambar di mana lelaki2 neh mengamuk sakan sebab nama umno disebut. Tiada sesiapa maki umno cuma sebut nama umno jek. Tapi apahal dorang panas kalau tiada kaitan dengan umno? Siap mengungkit pongpang pasal BR1M lagi. Kalau tak pro umno buat apa defend umno bagai?

kah kah kah

Dalam isu macam neh sepatutnya geng2 yang tak pro umno tetapi marah bila nama umno disebut seharusnya kena belajar menghormati perhimpunan orang lain. Ko nak demo sangat pada hari dan kawasan yang sama? Demo lah cara aman. Buat apa ko serang orang?

Dah la serang orang lepas tue berlagak2 pula nak marah LGE. Seriyus aku cakap menteri2 selangor, penang dan kedah neh memang dah beberapa kali kena sembur. Ini bukti betapa rileks nya mereka sebagai rakyat di negeri memasing2 hadir untuk sembur mb dan km memasing2. Kalau kena dengan mb pro bn usah kata sembur [meluahkan rasa marah] nak dekat pun jangan mimpi der. Jangan mimpi wa cakap lue.

Walaupun aku tidak suka kepada aksi samseng2 kat atas neh tapi satu benda yang aku rasa impak positif daripada tindakan samseng2 di atas neh ialah ketua menteri pulau pinang tak arahkan pun body guard or even polis ketika kejadian untuk tahan mereka semua dan rileks jek walaupun kena serang. Masih ingat kes ahli pkr nak serah surat kat najib bersempena isu bersih di kl sentral hari tue? Apa dia dapat? Sekarang lue orang banding sendiri. Bai

Ameno : Apa pun tak boleh.

Betul ke bilik hotel boleh berkunci dari luar? Kes Ustaz BadrolAmin. - UPDATED!


Ketua Penerangan Negeri Selangor, Dr Badrulamin Bahrom dinasihatkan supaya mengambil cuti selama sebulan sehingga beliau dibersihkan dari tuduhan yang dikatakan berkhalwat pada Sabtu lalu.

Kerajaan Negeri telah menerima penjelasan Dr Badrulamin berhubung kejadian itu dan mendesak pihak Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) melakukan siasatan secara telus, adil dan professional demi menjaga maruah beliau sebagai muslim sebagaimana yang dituntut dalam ajaran Islam.


Kerajaan Negeri berharap cuti rehat yang diberikan ini dapat digunakan untuk menumpukan perhatian kepada musibah yang sedang ditanggung oleh beliau dan melakukan usaha-usaha bagi membersihkan nama beliau.


Sepanjang tempoh bercuti ini, tugas-tugas beliau sebagai Ketua Penerangan Kerajaan Negeri Selangor akan diambil alih sementara waktu oleh Sekretariat akhbar Pejabat Dato’ Menteri Besar yang diketuai oleh Setiausaha Akhbar Dato' Menteri Besar.


Akhir sekali Kerajaan Negeri Selangor menyeru semua pihak supaya tidak membuat andaian-andaian negatif dan menyerahkan hal ini kepada pihak berwajib melakukan penyiasatan.



DIkeluarkan oleh

SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

Di suruh bercuti.

Dalam kes neh memang terbukti ada keraguan yang munasabah sebab tue lah ustaz disuruh bercuti. Ini tanggapan dan persepsi orang. Kalau dia jelas tidak bersalah, tiada keraguan, of course kerajaan negeri selangor takan suruh dia bercuti. 

Aku ada terbaca komen daripada shukur di blog aku semalam. Dia saksi kejadian. Apa yang dia cakap TIDAK MEWAKILI pendirian aku. Aku suka berpegang kepada sesiapa pun berhak menyatakan apa yang dia tahu dan samada ia benar atau tidak, itu analisis masing2. Aku tak suruh sesiapa percaya dan aku juga tidak berminat nak menyekat mana2 pihak dari menyatakan apa2 disini. Itu sahaja.

Dia cakap macam neh kat ruangan komen ;

saya pekerja hotel tersebut malah saya tahu cerita tersebut dari hari pertama sehingga hari ketiga (hari penangkapan tu)...tapi saya xnak bising2 kat sini...sehingga jika ada yang cuba memfitnah orang lain dengan mengatakan ini konspirasi...kami tahu juga dan lihat dengan mata kepala sendiri bagaimana hari ke dua suami wanita tersebut merayu isterinya supaya pulang ke rumah...apa2 pun kita tunggu lah...yang pasti 20 orang yg di dakwa tu TIADA..yang ada hanya suami isteri tersebut..dan saya nampak dengan mata kepala saya sendiri Badrul Amin di tampar oleh suami perempuan itu...20 orang yg di dakwa adalah fitnah Badrul Amin.

Ini pandangan ikhlas aku dalam isu neh. Aku bagi pandangan selaku rakyat. Aku tidak mahu berpihak dan memihak kepada sesiapa pun dalam isu neh.

1. Ustaz dikatakan di tangkap khalwat. Ustaz dah nafikan. Namun JAIP menyatakan hal yang sebaliknya. Kenyataan JAIP tidak sama dengan kenyataan ustaz. Ada konflik kat sini. So kat sini aku dah taktahu sapa bercakap betul dan siapa bercakap tidak betul.

2. Macam2 andaian muncul apabila isteri orang lain datang untuk berjumpa ustaz. Ada macam2 persepsi. Antaranya ada yang mengatakan perlu ke ustaz masuk bilik sekali? Kalau nak uruskan hal sewa bilik hotel ke apa susah sangat ke nak gunakan isteri ustaz yang turut sekali dalam rapat rakyat di kuantan semalam? Bagaimana dengan telefon? Takan bilik ustaz berkunci dari luar sedangkan bilik hotel berkunci dari dalam. Bilik hotel apa yang boleh berkunci dari luar. Ini pandangan orang. Aku tak nampak pandangan seperti neh boleh diketepikan.

3. Namun dalam masa yang sama tokok tambah citer, fitnah, bertuala lah, apa lah benda2 yang sebenarnya takde kaitan dengan kes tidak perlu di ada2kan. Nak cakap ka apa ka biarlah menulis berdasarkan hal yang benar or sekurang2nya dalam pengetahuan ko. 

Janganlah buat2 citer macam yoyo oh jek ustaz tue bertuala dan etc2. Neh dah mendatangkan kes seolah2 korang memang menuduh ustaz telah berzina or sekurang2 dalam proses melakukan perzinaan. JAIP pun cuma cakap tangkap khalwat. Takde pun JAIP buat citer bertuala dan etc2 tue seme takde langsung dalam statement JAIP. So janganlah tokok tambah citer beb. 

4. Ustaz harus diberikan ruang untuk bersuara. Selain dari ustaz, JAIP, pasangan suami isteri yang terlibat, saksi kejadian dan segala2 yang terlibat dalam kes neh harus diberikan ruang dan hak yang sama rata untuk bersuara. Jangan menuduh sehingga terbukti ustaz bersalah dan jangan pula menganggap neh konspirasi umno sehingga ia terbukti benar.

Simple. Dalam kes neh kedua2 pihak harus sama2 berlapang dada. Baik dari side ustaz baik dari side anti ustaz. Kedua2 pihak jangan saling tuduh menuduh dan salah menyalahkan apatah lagi fitnah menfitnah. Biarkan sahaja kes neh berjalan dan disiasat. Kalau benar ustaz bersalah, aku percaya ustaz tahu laluan dia dan kalau sebaliknya kita sama2 harus menerima hakikat tersebut. Simple.

Nota : Kalau boleh elakkan main isu peribadi orang ye.  

Updated ;

 
Adakah anda sudah membacanya? Bagus. Harus di ingat individu yang mengaku bahawa dia di tahan dalam bilik oleh JAIP ialah ustaz badrolamin sendiri. JAIP tidak bercakap demikian pun. JAIP cuma cakap ditangkap khalwat tetapi tidak menyebut mana2 keadaan tertentu.

Yang sebut bilik2 neh bloggers umno dan ironinya, ustaz pun mengatakan dia ditahan dalam bilik. Baca sini jika anda tidak percaya. So sekarang anda tahu kenapa kes neh jadi bercelaru? Kalau boleh elakkan daripada menyebelahi mana2 pihak dan biarkan sahaja JAIP selesaikan kes neh. Simple as that. Bai.

Ameno : Jangan mendekati sesuatu yang boleh menimbulkan syak beb. 

Hot : Video pendemo pendemo Anti LYNAS diserang - Aik napa ada bendera umno?

Okey.

Berbalik pada kisah samseng2 yang suka buat pasal. Dorang neh memang dah bengang gamaknya bila melihat anti lynas mendapat sambutan hangat. Sorry lah samseng2 korang punya plan bukan menambahbaikan persepsi terhadap lynas or bien sebaliknya semakin memburukkan suasana. Itu akibatnya bila suka bertindak tanpa berfikir beb.

Lihat bawah neh. Versi video ;

 

Sekarang ada sesiapa perasan ghani and the geng tak? 

kah kah kah

Nasihat aku kalau korang sokong lynas jemput lah lynas buat kilang sebelah rumah korang. Tapi pastikan korang tinggal ditempat yang takde kaitan dengan rakyat yang tak inginkan lynas okey? Lihat versi gambar pula. Tadi aku dah share sekeping dua. Neh ada lagi.










Lihat gambar terakhir di atas neh. Aku takmo tuduh samseng neh datang dari mana. Tapi apa kena mengena bendera tersebut dengan samseng2 yang buat kacau ketika protes anti lynas di penang sebentar tadi? Boleh fahamkan kenapa? Jangan marah ye kalau sendiri yang rosakkan nama baik sendiri. Bai


Updated ;

1. SIla lihat topi yang mereka pakai tue. Ada lambang apa?

2. Geng2 anti lynas bukan sahaja diserang malahan dirosakkan barang2 yang mereka bawa untuk protes aman.

3. Geng2 anti lynas tidak menyerang sebaliknya diserang. 

Tolong jangan up / fitnah geng2 anti lynas cuba cetuskan rusuhan jika anda tidak berada di sana maka janganlah buat2 citer macam tahu segala2nya. Aku bukan nak bekap anti lynas sebab aku pro mereka tapi aku tahu sangat dorang bukan protes untuk cari pasal dorang cuma nak suarakan bantahan secara aman so memang dorang akan mengelak dari memprovokasi pun. Bai. 

Updated ;

Lagi video terkini pasal kekacauan di penang tadi.



Ameno : Buatlah protes sendiri jangan kaco protes aman orang lain der

Sunday, February 26, 2012

Warna Warni HIJAU 2.0 yang membuatkan LYNAS semakin lemas.

Macam biasa. 


Aku dah expect apa yang najib, tv3 dan geng2 mereka akan berkata. Takpe. Tue nanti dulu kita jawab. Sekarang neh kita kasi up dulu isu pasal hijau 2.0 yang berlangsung seluruh negara siang tadi. 

Antara yang berlaku di sekitar kl tadi ;

 

Neh video dari malaysiakini. Video aku ada sikit2 apa yang malaysiakini paparkan kat atas neh. Cuma suntingan malaysiakini lebih kemas. So aku siarkan disini. Bezanya malaysiakini tak siarkan babak2 terakhir yang mana time finishing hijau 2.0 di kl tadi berlambak2 kereta yang hon tanda sokongan kepada kami peserta2 himpun hijau 2.0 tadi beb. Best.

Yang neh pula video dari member facebook. Masa neh lah panas gile. Berpeluh badan aku. Boleh kata rata2 kami kat sana berpeluh sebab berjemur siot. Makk ai. Cuaca.. panas terik. Dah la kena berjalan dari puduraya sampai ke mj [aku lew tew].


Gambar2 yang aku sempat tangkap tadi tak banyak. Lebih kepada rakam sebenarnya. Aku suka flashback balik apa yang berlaku time tue. Saja. Buat kenang-kenangan beb. Tadi siap berdiri sebelah haris ibrahim. Dengar dia berucap. Time neh larh baru nak tengok pemimpin dekat2. 

Kat bawah nanti aku upload aku punya gambar. Kat sini aku nak share gambar2 di mj yang orang lain angkut dulu oke. Sumber ABU.







Yang neh dari kamera aku sendiri ;







Dek terlalu merakam sampai aku terlupa sepatutnya aku kena tangkap gambar. Baru senang nak stori. Neh tidak aku asyik rakam memanjang sampai dah pening kepala mana nak edit bagai lagi. Senang2 printscreen jek bila aku ada masa kelak. Muahahaha.

Tapi memang best sangat sampai kalau tak rakam macam tak best pula. Penuh memori kamera aku. Pasal merakam. Kalau tangkap gambar je dia oke. Aku citer sikit pengalaman aku kat sana ;

1. Kehadiran mostly orang cina. Terus terang aku cakap. Orang melayu ada tapi majoriti memang cina arh ramai.

2. Gambar pertama dan ketiga time neh dah dekat2 finishing demo. Bersurai pun awal sangat. Mungkin panas kot. Aku pun dua kali naik tandas. Panas siot. Yang gambar pertama tue budak yang pakai topeng tue tadi siap menari poco2. Masa tue kami tengah mengumpat pasal rosmah siot. Lawak. Yang sebenarnya aku tak kenal mana2 individu yang datang berhimpun hari neh pun tapi aku main slumber jek bersembang or dengar dorang bersembang. Layan.

3. Gambar ketiga plak ada sorang pompuan tue kena ceramah dengan lelaki seksi rambut panjang tue pasal isu topik vs personaliti. Dia minta focus pasal isu bukan personaliti. Aku plak galakkan dia berceramah masa tue beb. Muahaha.

4. Gambar kedua plak polis tengok keadaan. Sebenarnya masa neh memang betul ramai peserta2 demo berkumpul tepi jalanraya untuk raih sokongan. Tindakan neh agak bahaya tapi polis tak buat apa pun. Rileks jek beb. Peh. Polis terbaek [ayat manis siot].

5. Korang tengok gambar kelima plak. Korang tahu mamat neh baring tengah2 panas berapa minit? Lama siot. Aku siap rakam lagi. Biar betul mamat neh. Tidur terus ke apa. Muahaha.

6. Antara kereta2 yang bagi sokongan kepada anti lynas. Tenkiu. Sorry tak sempat nak snap seme kereta tapi ada yang aku rakam. Bunyi2 hon korang dalam kenangan. Terima kasih bebanyak2. Walaupun tak dapat nak berhimpun sekali tetapi setiap kali ada hon yang kedengaran kami macam dapat semangat sebab kami tahu perjuangan kami dekat di ahti korang seme. Oke.

Yang neh pula sekitar kuantan. Sumber blogger addin. Sebab dia berada di sana.









Yang neh pun sama. Sekitar kuantan gak. Neh sumbangan ABU gak.

























Yang neh pula ada cerita masing2. Mai tengok.




Pelbagai bangsa yang bersama2 untuk himpunan hijau 2.





Dua gambar neh merujuk kepada MCA. Dorang pun anti lynas beb. Alamak macam mana tue?




Neh dari rakan2 kk, sabah. Mereka pun anti lynas gak.




Neh dari perak. Aku dapat tahu dekat 2k orang berhimpun. Gambar2 penuh nanti kalau dapat aku upload sini.




Bukti kami benar2 mahu hijau dan benar2 hijau. Kemas balik selepas berhimpun beb.  Masa kat mj tadi aku berani jamin kami tak tinggal sebarang sampah. Siyes beb.




Orang asli pun bantah LYNAS beb. Semua orang faham sangat bahaya dan kesan radiasi kepada manusia neh beb. Kucing kalau boleh demo, dorang pun join juga beb.




Uncle neh sumbangkan air mineral kepada orang ramai yang hadir himpunan lynas 2 beb. Cayalah uncle.



Memang dapat minuman free. Tapi jangan risau sebelum mereka mai berhimpun neh depa tak expect pun dapat minuman free ye. Mai sebab nak bantah lynas. Dapat air percuma layan kan ajek. Cayalah mereka yang menaja neh. Ikhlas yang pasti bukan pasal nak undi oke.


Polis pada hari neh memang terbaek. Aku suspect dorang pun bantah lynas gak. Mana tak nya neh pasal nyawa beb. Kerja gile taat kat bien sampai sanggup korbankan nyawa. Kat mj pun sama. 

Bayangkan ek ketika pendemo2 lynas sedang meraih sokongan dari pengguna2 jalanraya siang tadi, polis tak larang / halang or tegur sekalipun. Depa perhatikan jek. Aku macam tak percaya. Tapi itulah dia yang aku alami siang tadi di MJ. Boleh kata hari neh memang aku manis mulut puji2 polis beb.


kah kah kah


Hijau payung hijau beb. Lue ada? Muahaha..

 
Ketika kami berhimpun tadi rupanya website lynas di godam. Aku taktau sapa punya kerja. Tapi of course geng2 anti lynas punya kerja lah neh. Impak negatif ka positif ka tetap ada melalui perbuatan neh beb. Berani buat kenalah terima kritikan ka pujian ka apa2 yang mendatang kelak oke.


Aku tak minat nak share2 gambar pemimpin yang aku percaya ramai orang dah share tadi. Aku suka berpegang dengan kata2 haris ibrahim siang tadi ketika di mj bahawa ;


1. lynas bukan agenda pr.


2. lynas ialah bantahan yang lahir dari rakyat sendiri.


3. Apa yang berlaku hari neh mencerminkan kemahuan rakyat, pr cuma bersama2 suara rakyat bukan mendepani rakyat.


4. Apa yang terjadi dalam himpunan hijau 2 neh membuktikan keinginan yang lahir dari suara rakyat sendiri terhadap projek lynas. Semua [kreativiti] yang ada disini ialah usaha rakyat, takde kaitan dengan politik dan sebagainya. Ini semua kerja keras rakyat dan ngo yang terlibat.


Aku dengar sampai terlupa nak rakam masa neh. Tapi memang best bila dapat lihat seorang pejuang bercakap depan2 tanpa melalui kaca tv. Selalu nampak segak jek kan hari neh amekaw seme berpeluh sakan. Panas siot.

Yang neh pula dari penang. Update dari BBUTV3.



Yang neh versi aman. Yang kat bawah neh versi samseng. Alamak kami boleh jek berhimpun aman tanpa provokasi. Sapa punya kerja lah. Ada sapa2 nampak ghani or geng2 dia ka? Muahahah








Nanti pasal samseng2 neh aku update di entry yang lain. Share sini sket untuk himpunan hijau jek. Oke.


Selepas tue macam biasa mesti geng2 penyokong lynas akan ejek2 kita dan tanya apa selepas hijau? Apa yang kami dapat? Kepuasan apa yang kami raih? Ada keuntungan ka? Okey itu seme kita akan jawab kat mereka satu persatu2. Meremeh2 usaha kami mungkin kesukaan korang tetapi bila sesuatu kebaikan itu hadir korang juga tak malu tumpang semangkok. Jangan nak cong lah. Ingat BR1M? Itu ialah apa selepas BERSIH. Bai.


Ameno : Penat tapi berbaloi2..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...