Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Tuesday, January 31, 2012

Murah gile harga melayu atau sukar gile orang bukan melayu nak masuk kelab golf neh?


Peh.

Apa benda neh?

Aku pun tak berapa nak sure sangat. Tapi dorang cakap benda neh racist. Racist sebab harga untuk keahlian kaum bukan melayu mahal gegila. Benda neh yang aku faham pun ialah ;

1. Di atas neh ialah notis harga.

2. Notis neh ialah harga bagi setiap keahlian untuk kelab golf negara subang [KGNS]

3. Setiap harga yang ditawarkan sangatlah berbeza mengikut bangsa.

4. Yang paling murah ialah kuato untuk orang melayu. Yang paling mahal ialah rate untuk orang india.

5. Cakap terus terang aku memang tak faham sangat konsep keahlian, konsep golf dan apa2 benda yang related dengan benda2 neh beb.

6. Tapi aku faham falsafah mudah disini. Kalau orang melayu nak jadi ahli dia kena bayar rm35k. Ataupun nak jual keahlian sendiri kepada orang lain. Harga bagi melayu neh paling murah. Kiranya notis di atas neh macam penanda aras. Permintaan dan penawaran larh kot. Muahaha..

7. Kalau india dan cina nak keahlian or nak jual keahlian dorang paling kurang cina kena ada 45k dan india pula kena ada 60k. Peh. Apahal rate dorang lebih tinggi? Pasal dorang lebih kaya ke apa? Atau pada demand untuk dorang lebih? Muahahaha.. aku pun tatau larh.

8. Kelab neh pun ada ikut sistem kuata beb. 45% = mesti melayu, 35% = mesti cina dan baki lagi 20% = mesti  india atau lain2 kaum. 

Hairan. Maksud aku apa pointnya sistem kuota neh? Hebat sangat ke golf neh sampai orang berebut2 nak main sehingga kena buat kuato? Kata president yang jual ahli jawatankuasa disiplin umno, tan sri megat najmuddin megat khas, kuota neh bersandarkan kepada niat yang baik sebab kalau di ikutkan kelab2 golf yang lain hanya mensasarkan satu bangsa je beb. 

Peh. Satu bangsa je? Kelab golf? Tapi kita 1 malaysia? Kenapa hanya mensasarkan 1 bangsa je? Best sangat kot golf neh sampai berlumba2 jadi ahli? Ramai juga orang kaya di malaysia neh. Boleh buat kelab golf 1malaysia pula pas neh. Versi jimat dan versi rakyat.

kah kah kah

Dan yang aku hairan juga, kenapa mesti ada rate yang berbeza untuk bangsa yang berbeza? Ada baiknya kalau buat satu rate yang selari je. Sapa ada duit mainlah golf, sapa takde duit pergilah belakang rumah main baling selipar. Pun okey gak pew. Aku selalu main dulu. Hidup gak. Membesar gak. Muahahaah..

Berita penuh disini

Ameno :  Kelab golf pun tak satu malaysia rupanya.. muahahaha..

Kad raya awal untuk Ibrahim Ali


Fulamak..

Raya lambat lagi tapi ibrahim ali dah dapat kad raya. Jeles gile aku neh. Siyes neh. Betul2 punya cakap neh beb. Muahahahah.. tengok atas neh. Kat atas tue kad raya taw.  Peh.

Aku dapat kad raya neh dari blog ASD. ASD cakap kad raya neh dikirimkan oleh salah seorang pembaca blog nya. Tujuan nya nak balas balik apa yang ibrahim ali buat dalam satu majlis open house yang meraikan tahun baru cina baru2 neh.

Ibrahim ali masa tue bagi angpow guna kertas angpow putih. Bagi adat orang cina, putih itu warna suwey dan disamakan dengan warna hari kemamposan. Orang raya happy2 kaler merah jek beb. Terima kasih ibrahim ali. Baru aku tahu putih ialah warna sensitif time tahun baru cina. Selama neh aku ingat kaler hitam je. Muahaha..

Apa pun aku no komen dalam isu kad raya neh. Bagi aku ibrahim ali wajar minta maaf je. Dah tatau, lue minta maaf selesai larh seme masalah. Jangan nak meroyan pula. Manakala kepada mereka2 yang nak balas perbuatan ibrahim ali neh wa siyes taktau nak sokong ka nak bantah ka apa. Wa duduk tengah2 je larh ek. Tak campur dan tak tolak. Tengok je. Amacam? Okey tak?

kah kah kah

Ameno : Ibrahim ali tue larh ko.. racist sangat..

Rosmah Mansur tak beli 61 helai kain pun - Rezza Shah.


Rosmah tak beli. Tapi dia yang beli. Dia beli khusus untuk stok kedai nya di london. Itu sahaja. Apa kena mengena dengan rosmah? Apahal rosmah hadir bersama dia? Ataupun apahal dia hadir bersama rosmah? Mana wa tahu.

kah kah kah

Kenapa kain itu dibeli? Rezza Shah cakap untuk stok kedainya. Okey. Lantaklah bisnes dia. Apahal kita nak semak sangat sampai sibuk dalam urusan bisnes orang kan? Tapi kita hairan gak. Mula2 rosmah nafi. Patutnya dia bagitau larh ini cuma salah faham. Yang beli kain tue rezza shah. Bukan nya saya. Saya tukang teman jek. Adoiiyaii media aussie neh. Kang kena saman kang..

Tapi dia tak cakap macam tue pun. Dia menafikan. Sambil tue dia bagitau yang pereka fashion bakal buat press statement. Ini yang buat makin heran. Media aussie tetap pertahankan dakwaan selepas rosmah nafi. Selepas tue pereka fashion keluarkan kenyataan media bahawa rosmah ada buat pembelian tetapi jumlah pembelian tidak sebagaimana yang digambarkan. Ia dirahsiakan demi menjaga hak para pelanggan.

Jadi kita disini makin terpinau2 pening. Apahal2 begitu? Apahal2 begini? Kenapa kejap begitu dan kejap begini? Ada atau tidak membuat pembelian? Rosmah nafi dan kemudian nya pereka fashion sahkan ada. Dan terkini rezza shah cakap yang buat pembelian tue dia bukan nya rosmah. Hait? Pelik beb.

Pereka fashion tak mengatakan pun bahawa rosmah ada membuat pembelian 61 helai kain. Dia cuma mengesahkan bahawa rosmah ada buat pembelian di butiknya. Pihak lain yang dipercayai kumpulan IFF pun ada buat pembelian. Pembelian dibuat secara berasingan. Ini yang di keluarkan oleh si kapp tue.

Jadi sampai disini aku dah faham bahawa ;

1. Ya, rosmah buat pembelian.

2. Ya, kumpulan iff pun ada buat pembelian.

3. Pembelian dibuat secara berasingan.

4. Jumlah yang rosmah dan kumpulan iff beli tidak dapat dinyatakan.

5. Namun yang sahihnya isu pembelian neh wujud dan bukan nya fitnah or rekaan.

6. Cuma jumlah perbelanjaan dan sumber wang perbelanjaan [samada wang rakyat or wang sendiri] sahaja menjadi tanda tanya.

Tapi bila reza shah keluarkan statement terbaru dia, dia buat aku makin pelik. Kenapa? Ini bermakna dia pun turut sekali ke sdyney kan? So dia naik kapal terbang sekali ka? Dia pun menetap di penthouse tue sekali ka? Arhh sudah. Jangan guna wang rakyat sudah larh woit. Berbelanja sebagaimana yang ko suka dengan syarat guna duit ko rosmah, bukan duit rakyat. Itu je yang penting pun. Bai.

Ameno : Rezza shah bukan bagi tambah reda.. bagi tambah bingung lagi ada..

Ceramah Hasan Ali ramai ke tak ramai semalam?

Confused aku beb. Ramai ke tak ramai sebenarnya? Lihat bawah neh dulu ;




Semalam wall sahabat bagitau bahawa ceramah hasan ali neh tak ramai. Dia baca update dari TKO. Dan blogger kerajaan pula cakap pehh memang ramai gileww wa cakap lue. So aku pun taktau benda neh ramai ka tak ramai ka atau apa ka.

Bagi aku isu ceramah hasan ali neh ramai ka tak ramai memang penting. Sebab? Sebab kita nak tengok sejauh mana apa yang berlaku pada hasan ali boleh memberikan kesan kepada pas dan pr. Sebab tue kita kena amek note ceramah dia ramai ka tak ramai.

Kita juga kena sampaikan apa yang benar. Maksudnya disini ialah jika ramai kena cakap ramai dan jika tak ramai kena cakap tak ramai. Jangan menipu fakta dan apa sahaja sebab apa kalau kita tak diberitahu gambaran yang sebenar maka kita akan fikir bahawa pemecatan hasan ali neh tiada impak walhal sebaliknya. 

Bila kita disajikan dengan info yang palsu maka kita tidak akan nampak masalah yang sebenar sehingga mengabaikan masalah terbabit. Ini yang kita tidak mahu. Biar kita tahu apa masalah kita sebab kita boleh bersedia cari jalan untuk atasi masalah yang timbul. Itu yang paling baik. So, ada sesiapa boleh bagitau tak samada ceramah hasan ali semalam ramai ka tak ramai?

Ameno : Hasan Ali start berkempen pasal islam atau pasal nak burukkan pas?

Buku Jingga bukan Alquran tapi persefahaman antara parti pakatan rakyat.


MB kedah bukan di asak untuk berhenti. Jangan salah faham. Kita cuma menyatakan pendirian kita mengenai AUKU. Yang neh orang2 yang sokong MB kena faham. Meskipun aku juga tak suka kekasaran dilemparkan ke atas ustaz itu bukan pula bererti aku sokong AUKU neh. 

Pendirian ustaz mengenai AUKU neh menyimpang dari apa yang dijanjikan bersama menerusi buku jingga. Tolong larh faham.

Ustaz menyatakan bahawa ;
Menyentuh soal prinsip Buku Jingga yang mahu memansuhkan AUKU, Azizan(gambar) menegaskan “Buku Jingga bukan al-Quran” yang harus dipatuhi sepanjang masa.
“Ada perkara boleh laksana dan ada perkara yang tidak boleh...kena lihat pada keadaan,” katanya kepada The Malaysian Insider.
“Kalau Pakatan Rakyat nak ambil tindakan terhadap saya, ambillah...ini urusan universiti, saya tidak campur tangan (dalam soal tindakan tatatertib),” tambahnya.
Azizan turut menyifatkan Aziz “buta undang-undang” dan tidak bersikap seperti tokoh akademik.
“Macam mana beliau (Aziz) suruh saya campur tangan dalam hal pentadbiran universiti? Yang kedua perkara ini sudah dibawa ke mahkamah...jadi buat apa nak bising, tunggu sahaja kes bermula.
“Sekarang nak suruh saya buat macam Umno pula, semua perkara di bawah urusan KUIN...saya tidak campur tangan, biar pihak pengurusan dan pentadbiran yang buat,” katanya.
Beliau menambah: “Kalau beliau pakar perlembagaan patut tahu bila dah bawa ke mahkamah buat apa nak bising. Beliau dangkal, belajar perlembagaan tapi tidak tahu prosedur.”
Azizan turut menegaskan AUKU telah dilaksanakan di KUIN sejak sekian lama dan ia tidak mendatangkan sebarang masalah.
“Saya anak AUKU, tiada masalah...KUIN adalah hak Kedah, bukan pusat. Jadilah rasional, ‘gentleman’ sikit.
“Undang-undang di KUIN sebelum saya masuk sudah ada. Di Selangor ada tak AUKU? Universiti di Selangor ada AUKU tak? Kami universiti swasta, teori lain...amalan lain,” katanya.
Beliau menambah segala urusan KUIN dilaksanakan pentadbiran universiti bukannya beliau yang memegang jawatan Pengerusi Lembaga Pengarah KUIN.
“Tanggungjawab di bawah urusan pentadbiran, kita ada rektor, ada kakitangan KUIN bukan saya.
“Kalau Pakatan Rakyat nak pecat, pecatlah...ingat mudah,” katanya. -TMI-

Isu nya simple ;

1. Tiada sesiapa pun paksa ustaz campurtangan tindakan kuin terhadap mahasiswa. Jika ustaz mahu biarkan pihak kuin uruskan mahasiswa mereka, okey fine. Kita tak persoalkan ustaz dalam ketegasan dia nak mengasingkan pentadbiran negeri dengan pentadbiran universiti malahan aku nampak hujah dia memang rasional bab beb. Memang kita suka sebab dia nampak ada border disini.

2. Kita juga faham bahawa apa2 sahaja tindakan kuin terhadap mahasiswa adalah apa yang pentadbiran kuin inginkan bukan apa yang ustazkan inginkan or arahkan. Ini pun kita faham.

3. Yang kita tak faham, persoalkan dan pertikaikan disini ialah kenapa ustaz mesti berdiri bersama pentadbiran kuin? Kenapa bukan bersama mahasiswa? Kenapa ustaz mesti jadi dipihak yang menyokong kuin dan bukan nya menentang pentadbiran kuin? Ini yang kita confused.

Ustaz boleh nyatakan perbezaan disini. Jika ustaz bersama auku dan sokong dengan auku, kenapa tidak sahaja nyatakan ia secara terbuka dan terang-terangan. At least kita boleh nampak pendirian ustaz dalam isu auku neh di mana. Guna ayat kiasan neh kita susah sket nak baca. 

Mungkin ustaz tak suka auku tapi terpaksa redha dengan auku sebab pentadbiran kuin dah gunapakai akta auku? Mungkin juga memang ustaz selama neh rasa auku okey dan perjuangan pr dalam isu auku neh tak relevant? Beri sket penjelasan di manakah pendirian ustaz dalam perkara neh. Ini yang paling penting.

Jika che rosli terangan2 menyokong lynas dan tidak sehaluan dengan pkr dalam isu neh, ada baiknya jika ustaz juga nyatakan pendirian ustaz terangan2. Samada ustaz sokong dengan pengekalan auku atau sokong mahsuh auku?

Apa pun pendapat ustaz adalah hak ustaz sepenuhnya. Memang buku jingga bukan Alquran tetapi ia adalah perjanjian persefahaman antara ketiga2 parti untuk mencapai beberapa misi tertentu. Jika misi auku bukanlah misi yang ustaz sokong, nyatakan sahaja terangan2 supaya lain kita boleh bercakap dengan jelas, pas tolak auku cuma ustaz sahaja yang sokong auku dan itupun kita tak marah sebab itu hak dan pendirian ustaz. Siapa lah kita nak sekat2 pandangan orang kan? Bai.

Ameno :  Bukan hentam tapi bagitau je.

Isu israel : PAS tidak bersama Anwar ibrahim.


Okey. Aku punya pendirian pun sama macam tue. Namun aku hormat pandangan anwar mengenai hak nya untuk nyatakan pandangan dia. Bagi aku perbezaan pandangan itu normal. Jika dia suka dan setuju dengan isu penyelesaian dua negara itu dia punya pasal. Bagi aku, aku tak setuju sebab neh wayang sahaja. Tak guna nya kita bersetuju dan sokong sesuatu yang wayang seperti neh.


Baca pula pandangan pas di bawah neh beb ;
Dalam reaksi spontan di Facebook, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi (kanan)mengingatkan para pimpinan bahawa “Israel adalah sebuah entiti haram.”

“Ia terlalu besar dosanya terhadap ummat Islam seaqidah meskipun kita berada jauh di Tanah Melayu,” tegas beliau.

Ketika dihubungi Harakahdaily, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan pendirian PAS yang tidak mengiktiraf kewujudan Israel.

“Mereka mendapat tanah itu secara kejam, membunuh dan menghalau rakyat Palestine daripada buminya sendiri. Bukan menjajah, tapi secara merampas secara kejam bersama tentera Haganah pada tahun 1948.

PAS tidak akan mengiktiraf kewujudan Israel,” tegas beliau.

Dalam pada itu, Naib Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Mahfodz Mohamad (kiri) menegaskan pendirian Pakatan Rakyat adalah untuk berdiri di tempat orang yang ditindas, dan bukannya yang menindas, di mana dalam isu ini ialah Israel.

“Sejarah telah menunjukkan bahawa untuk meluaskan negerinya, Israel telah menghalau rakyat Palestine keluar daripada tanah mereka ketika peperangan meletus pada 1948.

Ramai rakyat Palestine dihalau keluar dari rumah mereka untuk membuka ruang kepada Israel. Mereka sampai hari ini masih dalam kesusahan. Sebagai warga Muslim, kita mesti bersama mereka, dan bukan sebaliknya,” tegas beliau yang dipetik News Straits Times. -HD-


Ambil ahti?

Raih sokongan?

Minta simpati?

Aku pun ingin begitu. Tapi aku tak mampu hipokrit dalam isu neh. Ahti aku berkata kepada ahti aku, pergi mamposlah sama israel neh. Siapa dia yang aku perlu kesahkan soal keselamatan dia bagai? 

So, aku sokong sangat mat sabu dan pendirian pas dalam isu neh. Israel bukan sapa2 yang perlu kita kesahkan pun. Soal bisnes ka, hubungan dagang ka apa ka itu seme urusan yang bn dan umno jalin dengan mereka. Bukan urusan aku sebagai rakyat malaysia. Belum tentu apa yang bn buat dengan israel mewakili kehendak rakyat malaysia so tak payah pongpang cakap aku hipokrit bagai disini.

Dan lagi satu, belum tentu apa yang ko setuju aku juga akan setuju. So terima sahaja bahawa kita berbeza pandangan disini. Aku sokong pendirian pas dalam isu israel dan menolak pandangan dsai dalam isu neh.

Bagi aku isu neh simple sahaja. Bukan yahudi yang aku benci dan tolak neh. Aku dah bagitau sebabnya disini kenapa. Israel tidak dibenci kerana dia israel, yahudi atau apa sahaja. Ia bukan masalah bangsa, akidah ataupun agama. Ia masalah kezaliman. Seseorang yang jahat, apabila dia jahat, tak kira apa bangsa dan agama yang dia anuti, dia memang layak untuk dibencikan.

Walaupun mungkin ada harapan untuk dia berubah dan insaf, tetapi itu bukan alasan bahawa kesalahan lampau dia terhapus. Dia tetap perlu dihukum. Ini bererti yang kita benci ialah perbuatan, bukan individu.

Sama konsepnya dengan kejahatan israel disini. Dengan israel, walaupun kita cuba untuk bersangka baik, tetapi sejarah dan apa yang akan berlaku pada masa akan datang, tidak akan membenarkan itu berlaku. 

Ia bukan kita tidak mahu bersangka baik kepada israel tetapi ia adalah ibarat seperti kita mempercayai suatu hari nanti, syaitan akan bersolat. FIkirlah, ia sesuatu yang mustahil. Bukan tak hingin nak buat tetapi sangat tidak mampu nak buat. Bai. 

Ameno : Jika israel datang rumah ko dan rampas hak ko kemudian nya orang ketiga datang dan soh ko share berdua dengan apa yang dalam rumah tue.. boleh meh?

Monday, January 30, 2012

Skandal gula yang anda mesti tahu.


Alahai ramai nya geng2 umno yang marah bila kita naikkan isu gula neh. Mereka ingat kita saja2 nak buat lawak kot bila membangkitkan isu gula di malaysia neh. Mereka sepatutnya bersyukur andai isu neh berjaya membuatkan kerajaan terpaksa bercakap benar dan sekaligus berjaya menyelamatkan wang rakyat dari terus dibazirkan. 

Bila rakyat malaysia untung, rakyat umno pun turut untung sebenarnya. Jadi jangan pongpang bising bekap menteri2 umno tue lagi. Dorang bekap menteri umno bukan pasal menteri umno itu betul tapi sebab selevel dengan dorang. 

Bagi umno, ahli umno wajib bekap menteri umno. Ini general knowledge. Walhal sepatutnya ahli umno sebelum bekap menteri umno, dia kena fahami isu. Kalau isu tersebut ternyata menteri di pihak benar, then bekap. Kalau isu tersebut ternyata menimbulkan keraguan yang munasabah untuk dipersoalkan, maka silalah selari dengan rakyat. Ini tidak, asal umno, sokong je. Betul salah seme main langgar. Haizhh bosan. 

Okey sekarang kita mulai dengan isu subsidi. Tadi aku dah dapat penjelasan dari member pasal neh. Dia cakap kat aku subsidi gula yang dimaksudkan oleh kerajaan ialah ;

Satu bayaran khusus kepada pengimport2 gula di malaysia. 

Maksudnya apa? Maksudnya ==> pengimport akan import gula bagi memenuhi keperluan rakyat malaysia. Dan gula itu akan dijual semula kepada rakyat mengikut harga yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Contoh ;

Harga gula yang diimport oleh dua syarikat yang diberikan AP untuk mengimport gula = rm2.00

Harga gula diimport yang dijual semula kepada rakyat malaysia = rm1.80

Nilai subsidi = 0.20 per kilogram.

Nilai subsidi per kilo x jumlah gula yang di import selama setahun = nilai subsidi yang ditanggung oleh kerajaan.

Ini mekanisme nya.

Maksudnya, memang benar subsidi untuk gula wujud. Subsidi itu digunakan untuk kebaikan rakyat dengan menyalurkan kepada syarikat2 yang mengimport gula. Maksudnya disini kerajaan salurkan duit kepada syarikat2, bukan kepada rakyat. Faham tak?

Bila ko import satu2 barang dan harga jual berkurangan dengan harga yang diimport, maka kerajaan akan bayar sejumlah wang kepada ko agar ko boleh cover kerugian akibat menjual barang dengan harga yang murah.  Kerajaan salur duit kepada syarikat2 yang diberikan AP untuk mengimport gula, bukan kepada rakyat malaysia.
Ada beza kah?

Ada. 

Di mana bezanya? 

Bezanya ialah ;

1. Kontrak ditetapkan oleh syarikat gula dengan pihak yang mengimport. Bukan kerajaan dengan pihak yang mengeluarkan gula.

2. Kita tidak tahu apa2 butiran yang termaktub antara syarikat gula dengan pihak yang mengimport gula di malaysia. Siapa tahu bahawa dia sebenarnya beli gula dengan nilai rm1.40 sekilogram tapi dia bagitau kerajaan bahawa nilai gula yang dia beli ialah rm2.00 dan kerajaan pula terpaksa bayar 0.20sen semula kepada dia untuk setiap sekilogram gula kerana gula dijual dengan harga rm1.80 [contoh sahaja]. 

3. Sila rujuk jawapan ismail sabri disini. Aku ada tanya dia pasal neh tadi. Jawapan dia ialah MITTI telah mencari pembekal yang menawarkan harga yang terbaik dan telah pun menandatangani kontrak.

Aku tak pastilah samada mitti yang import dan jual semula gula neh kepada rakyat malaysia. Sedangkan menurut MP tony pua, gula malaysia di import melalui dua syarikat [rujuk sini] iaitu Malayan Sugar Manufacturing Holdings (MSM Holdings) dan Tradewinds Corporation Bhd.

Mungkin juga yang sebenarnya ismail sabri maksudkan apa yang aku dah jelaskan di 1 dan 2 tadi. Jadi, kita anggap sahaja ismail bercakap benar. Jika ismail sabri bercakap benar ini bermakna apa2 sahaja harga gula pasaran hadapan ka, pasaran semasa ka, sudah tidak menjadi isu disini sebab harga gula antara malaysia dan syarikat pengeluar keluar telah dimuktamadkan melalui kontrak perjanjian.

Sudah semestinya nilai gula yang ditawarkan oleh syarikat pembekal gula adalah berkurangan ataupun seiring dengan harga yang ditawarkan oleh pasaran kan? Tak logik pula kita selaku pengimport nak mengimport gula dengan harga yang lebih mahal dari pasaran kan? 

Contohnya jika kita rujuk jadual pasaran hadapan [mesti kaedah neh di ambil kira sebelum tandatangan sebarang MOU kan?] gula per kilo rm2 then kita sign perjanjian dengan pembekal gula sekurang2nya samada ia rm2 per kilo ataupun lebih rendah dari itu lagi. Takan harga pasaran hadapan rm2, kita nak sign perjanjian yang bagi harga rm3 per kilo pula?

Jadi, sepatutnya samada subsidi yang disalurkan kepada syarikat yang diberikan lesen ap kekal ataupun berkurangan. Bukan nya naik sebagaimana yang dimaklumkan oleh ismail sabri melalui utusan semalam. Dengan mengambil kira harga gula di pasaran hadapan [rujuk sini] kita melihat harga komoditi gula semakin lama semakin berkurangan. 

Dan habis bab tue, kita masuk bab AP pula. AP gula ialah lesen yang dibekalkan oleh kerajaan kepada syarikat2 tertentu yang diberikan hak untuk mengimport. Tiada lesen neh maka no import2 gula. Lesen AP GULA dan kilang gula di malaysia neh dah masuk ke dalam sistem monopoli. Maknanya hanya kerajaan je berhak menentukan siapa boleh berniaga gula dan siapa pula tidak boleh.

Bagus ka benda neh?

Bagus. Satu je bagusnya. Bagusnya sistem monopoli dan ap neh ialah kerajaan boleh menentukan harga pasaran bagi melindungi hak rakyat. Ini kebaikan lesen ap gula dan monopoli. Tapi adakah ini tujuan yang digunakan oleh kerajaan? 

Keburukkan sistem monopoli dan lesen ap gula neh pula ada banyak. Jika sesebuah syarikat contohnya astro, dibiarkan memonopoli perniagaan satelit tv, di mana dia je boleh buat tv satelit, tiada persaingan, maka dia akan mengambil kesempatan memainkan harga. Dia akan naikkan harga suka2 sebab dia tahu di malaysia neh hanya dia jek berhak menawarkan tv satelit.

Bila tiada persaingan, ini juga akan menyebabkan perkhidmatan yang ditawarkan menjadi "lembab" sebab tiada impak bagi meningkatkan prestasi.  Sama larh juga halnya dengan kes gula neh. Bila sistem monopoli digunakan pakai, maka syarikat2 yang diberikan hak untuk hasilkan gula dan untuk mengimport gula akan boleh suka2 memainkan harga pasaran bagi mendesak kerajaan meletakkan harga yang mereka inginkan. 

Katakanlah subsidi 0.20 tidak mencukupi untuk memperbesarkan perniagaan, mereka mahukan keuntungan yang lebih, maka mereka akan main harga dengan kerajaan. Sorok gula, utamakan negara2 luar [import gula dan jual kepada negara lain melalui anak2 syarikat yang berada di luar negara], dan macam2 lagi masalah yang akan sengaja ditimbulkan bagi menaikkan harga gula di malaysia.

Sistem monopoli neh juga akan memperbodohkan rakyat sebenarnya. Bila hanya syarikat2 tertentu je boleh berniaga gula, dan syarikat2 lain dilarang menerokai pasaran gula, kita dapati sudah tentu perniagaan gula neh menguntungkan. Kalau ia benar2 merugikan siapa pula sanggup nak berniaga dan dibiarkan rugi dan terus rugi?

Ini bermaksud, sistem monopoli digunakan bagi mengekalkan kekayaan seseorang dan orang lain tidak boleh menjadi kaya sepertinya. Ataupun sekurang2nya dia tidak mahu perniagaan nya digangu bila terlalu banyak persaingan. Bayangkan dulu A je jual gula, bila pasaran jadi bebas maka A, B, C dan D pun jual gula. 

Dan bila masing2 jual gula, maka pasaran akan berpecah. Masing2 akan tawarkan harga yang mampu menarik perhatian pelanggan akan membeli product mereka. So disinilah kita rasa hairan kenapa kerajaan hanya membenarkan syarikat2 tertentu je jual gula? Dah larh hanya syarikat2 tertentu je boleh produce dan import gula, syarikat2 itu juga mendapat pelbagai subsidi2 dari kerajaan atas alasan untuk kebaikan rakyat.

Sebab itu adalah amat baik jika kerajaan hentikan terus subsidi gula neh. Biar sahaja syarikat2 yang mahu mengimport gula, import dan jual di malaysia. Manakala gula yang dihasilkan dalam negara, harus dijual dengan harga yang sekurang2nya pulang modal dan untung. Jangan jual dengan harga yang sama macam gula yang diimport pula.

Lepas tue hanya pastikan rakyat malaysia je yang beli gula yang diproduce dalam negara. Gula yang di import sesiapa yang nak beli lantak larh. Yang penting gula yang dihasilkan dalam negara harus diutamakan kepada rakyat tempatan terlebih dahulu. 

Kerajaan nak guna sistem catu ka, sistem apa ka, lantak, janji melalui sistem neh kita boleh atasi dua perkara ;

1. Mahsuhkan subsidi gula 100%. Subsidi yang ada disalurkan kepada tempat2 yang lebih memerlukan.

2.  Kekang orang luar daripada menikmati subsidi untuk rakyat. 

Jika dirujuk pada harga gula pasaran semasa disini,

harga gula mengikut pasaran us = rm2.60 sekilo

harga gula mengikut pasaran EU = rm1.65 sekilo.

harga gula mengikut standard pasaran antarabangsa = rm1.70 sekilo.

Kita import gula dari Aussie. Lihat sini. Gula kita pula pergi kepada india. Lihat sini. Aku tak pasti macam mana perniagaan gula di malaysia neh berjalan. Tapi kalau kita ada kilang gula sendiri kenapa tidak kita utamakan rakyat sendiri? 

Kenapa perlu wujud import dan eskport? Itu seme tugas menteri untuk explain. Aku cuma merungkai persoalan sebab tak faham kenapa mesti kerajaan mengekport gula kepada negara luar sedangkan dalam negara sendiri pun terpaksa import gula bagi memenuhi keperluan? 

Jika pengeluaran gula yang dikeluarkan oleh tiga kilang gula yang wujud di malaysia [under felda = yakni kerajaan malaysia punya] mencukupi, maka apa perlu susah2 import gula lagi? Utamakanlah keperluan rakyat tempatan. Ka, harga yang ditawarkan oleh india lebih mahal dari apa yang ditawarkan oleh rakyat malaysia? 

Jadi adakah ini bermakna, modus operandi kilang gula yang konon nya diberikan hak untuk monopoli bagi melindungi rakyat malaysia sudah bertukar kepada mencari keuntungan semata2? Tanya jek. Jawablah. Bai.

Ameno : Dedahkan dokumen subsidi gula dan dedahkan dokumen perjanjian antara syarikat di malaysia dengan pembekal gula di luar negara.. dua buah syarikat yang diberikan lesen AP, dengar citer kerajaan ada share nya.. so mestilah boleh didedahkan.. kan?

Harga gula dunia menurun, tapi subsidi gula di malaysia meningkat?

Sila rujuk berita di bawah neh terlebih dahulu. Berita di petik dari utusan malaysia yang pongpang pasal subsidi gula meningkat sebab kerajaan tidak bercadang nak menaikkan harga gula. Ayat yang digunakan benar2 mengelikan ahti dan minda aku.

Muahahah..


Nak baca? Yang buat aku rasa kelakar sebab dia cakap peningkatan subsidi gula adalah untuk kurangkan beban rakyat. Bagi aku, kalau benda neh betul, aku no hal. Sama sekali tak kesah. Siyes. Tapi masalahnya benda neh mengelirukan. 

Aku sebenarnya tak pernah percaya ada subsidi untuk gula. Bagi aku subsidi yang dimaksudkan disini ialah ;

kerajaan nak jual harga lebih mahal dari harga yang sedia ada, bila tak dapat jual dengan harga tersebut, maka dia anggap itu ialah subsidi. Contoh ; harga gula rm.2.30. Kerajaan planning nak jual rm4. Tapi hanya dapat jual dengan rm2.30 je, jadi rm4- rm2.30 = lebihan neh di anggap sebagai subsidi. Aku menganggap macam neh. Teori aku larh. Jangan korang percaya pula. Ini ialah anggapan aku dari dulu lagi bila bab2 susbsidi neh. 

Tapi yang aku nak ulas neh bukan bab teori meori subsidi neh. Sebaliknya isu harga gula mengikut pasaran dunia. Pasal apa nak pongpang gula ikut pasaran dunia? Mudah, sebab si ismail sabri yang pongpang dulu dalam artikel di atas neh. Lihat bawah sat ;

Nampak apa yang aku nampak? Si ismail cakap harga gula di pasaran dunia telah meningkat. Walaupun aku tak faham apa kaitan nya dengan kita tapi aku nak bagi korang bukti bahawa harga gula mengikut pasaran dunia telah menurun. [info dari berita semasa]

Benda kat atas neh aku dah convert kepada matawang ringgit malaysia. Lihat sini. Aku tak faham bagaimana tapi aku percaya index neh menjadi pengukur kepada harga gula sedunia. So sekarang neh soalan aku pada ismail ialah ;

1. Di dunia manakah, harga pasaran gula telah meningkat?

2. Adakah malaysia membeli gula 100% daripada luar?

3. Berapa banyak jumlah penggunaan gula di malaysia berbanding jumlah import dan jumlah penghasilan gula dalam negara? Yelah, kalau pengeluaran gula dalam negara tidak berjaya dipenuhi, itu bermaksud pengeluaran kurang berbanding penawaran, itu sebabnya ada import mengimport neh kan?

4. Ada tak gula2 yang dihasilkan dalam negara dijual kepada negara luar berbanding mengutamakan keperluan rakyat sendiri, itu sebabnya malaysia terpaksa import dan naikkan harga gula sekaligus menyusahkan rakyat malaysia. Ada tak?

5. Apa yang berlaku ketika harga gula di pasaran dunia menurun, namun kerajaan masih mengekalkan harga gula mengikut harga yang telah dinaikkan? Maksud aku disini ialah dari segi wang. Jika ada lebihan kos, apa yang kerajaan buat? Pasti dan sahihkah pengimportan gula neh melibatkan susbsidi bila harga gula dunia menurun?

6. Untuk setiap [tatau tong ka, kampit ka, kilogram ka apa ka] gula yang di import dengan nilai rm74 paling rendah, dan rm88 paling mahal, berapa banyak paket2 kecil gula dihasilkan? Ini perlu supaya kita tahu relevant ka tak relevant harga gula semakin lama semakin meningkat neh.

Di malaysia neh, kita ada 3 kilang gula sendiri.  Dan ia dimiliki oleh kerajaan. Ke, dah tukar?

Muahahaha..

Lagi satu, yang aku nak tanya si ismail neh. Sejak bila gula yang aku beli di malaysia neh lebih murah berbanding rakyat bangladesh, indonesia, thailand dan geng2 PATI di malaysia neh? Sejak bila?
Dan apa point kerajaan buat kerja mengarut kat bawah neh?


1malaysia? 1gula? 1mengarut? 1bahlol?

Buang duit je cop2 benda mengarut bagai neh. Instead dok pongpang2 menyemakkan otak rakyat mengenai kerajaan bagi subsidi itu, subsidi ini, subsidi seme benda baik ko tunjukkan kepada aku apa hujahnya subsidi yang ko salurkan itu wujud dan relevant. Bai.

Ameno : Asyik kantoi je...

Sunday, January 29, 2012

Penyelesaian dua negara - Wayang barat yang tidak perlu disokong.


Anwar rupanya sokong kepada penyelesaian dua negara ataupun lebih dikenali sebagai two states solution. Ini hak dan pandangan dia untuk selari dengan PBB dan geng2 penipu dalam kes neh. Bukanlah sesuatu yang aku nak komplain pasal pandangan dia dalam isu dia. Jika dia rasa penyelesaian dua negara itu baik dan bagus pada palestine, okey.

Cuma aku tak menyokong apa yang dia sokong. Penyelesaian dua negara neh sebenarnya dah lama menjadi agenda geng2 penipu dalam usaha untuk melakonkan watak kekonon nya depa mempertahankan palestine. Mereka kata mereka pertahankan palestine dan hak rakyat palestine dengan menyokong dan memberikan cadangan mengenai penyelesaian dua negara tetapi dalam masa yang sama mereka juga ialah geng2 yang mengagalkan usaha2 tersebut. 

Geng2 penipu neh termasuk PBB [pelakon keadilan] hanya berlakon semata2 dalam mempertahankan palestine. Mulut kemain pongpang2. Resolusi kemain berlambak2. Tapi usaha? Hampeh. Cuma dalam dua tahun kebelakangan neh kita melihat PBB terkesan apabila negara2 arab dan sekitar palestine mula bangkit menentang kezaliman dan bersedia mempertahankan palestine secara terang-terangan waima dengan nyawa sekalipun. Ini termasuk iran.

Ramai yang tidak tahu apa itu penyelesaian dua negara. Sebenarnya penyelesaian dua negara ataupun two states solution neh dicadangkan oleh siapa aku tak pasti. Tapi aku melihat amerika dan geng2 dia yang beria2 cakap pasal benda neh dalam setiap persidangan demi persidangan dalam menyelesaian konflik israel - palestine. 

Penyelesaian dua negara neh sebagai ganti kepada penyelesaian satu negara. Penyelesaian satu negara ialah dimana palestine dan israel bergabung duduk di bawah satu negara dan hormat menghormati antara satu sama lain dan saling menerima sesama mereka. Sudah tentu ini akan dimulai dengan mencari nama negara mereka bukan? Israel ataupun palestine? Kalau yang neh pun dah bercanggah, boleh pergi ka kepada penyelesaian satu negara?
 

Itu sebab wujudnya penyelesaian dua negara. Yakni, sebuah negara yang dipecahkan kepada dua mengikut persefahaman dan masing2 saling hormat menghormati kedaulatan masing2 dan menerima syarat2 perjanjian aman yang telah dimuktamadkan.  [ Ataupun bahasa kasarnya, sebuah negara palestine, yang terpaksa menjadi dua dan beri sebahagian haknya kepada israel sebab israel kaki pembunuh dan main kasar. ]

Penyelesaian neh sebenarnya pun tak relevant. Ia menyebabkan palestine terpaksa mengalah dan berkorban dari segi sempadan negara dan beberapa hak yang lain. Namun, yang baiknya palestine sudi berkompromi dan memahami segala usaha2 untuk mendamaikan dua pihak menerusi resolusi damai neh.

Cuba ko bayangkan, seseorang yang masuk ke rumah ko, rampas segala harta benda ko dan tiba2 orang ketiga datang dan cakap hey aku cadangkan korang berdua divide larh apa2 yang ada di rumah neh ikut keserasian masing2. Macam mana? Israel sepatutnya berbangga kan? Dah larh datang negara orang then jajah negara orang tue then tiba2 dapat penyelesaian mudah neh.

Tapi yang peliknya israel menentang pula benda neh sekeras-kerasnya sebab dia tidak mahu berkompromi dengan palestine dalam apa2 hal mengenai sempadan dan apa2 sahaja. Bagi dia, apa yang dia dah dapat tawan tidak boleh dikompromikan sama sekali. Apa yang tinggal untuk palestine, kalau dia nak, okey, kalau dia taknak ada aku kesah? 

So kalau dah macam tue takan palestine nak jadi aku patuh dan aku ikut pula? Walhal palestine dah terlalu lama berkompromi sebenarnya. Mereka sedang mempertahankan hak2 mereka tetapi israel pula diiktirafkan sebagai sebuah negara oleh geng2 penipu neh dan palestine pula yang kena bersusah payah mencari jalan bagi mengiktirafkan bahawa dia juga ialah sebuah negara yang merdeka. Bukan di bawah kekuasaan dan penjajahan israel.

Penyelesaian dua negara neh sebenarnya gagal bukan disebabkan kedegilan atau kezaliman palestine  terhadap israel walaupun itu yang sering dihamburkan oleh geng2 penipu dalam pelbagai media mereka. Yang sebenarnya isu neh dah di spin habis. 

Penyelesaian dua negara neh gagal disebabkan israel dan geng2 penipu neh sebenarnya. Mereka kat depan media kemain mengaku saya sokong itu, saya sokong ini, saya sokong blablabolas.. tapi bila time nak mengundi itu neh bagi menyokong pendirian palestine sebagai sebuah negara yang berdaulat, geng2 penipu neh larh yang paling kuat membantah. 

Macam isu unesco tahun lepas. Sebagai sebuah negara yang berdaulat, unesco harus menerima palestine sebahagian dari ahlinya. Ini bermakna jika ada sesiapa yang cuba mencemar kedaulatan negara2 yang berada di dalam keahilian unesco, unesco ada hak mempertahankan dan mempersoalkan tindakan tersebut. Ini salah satu langkah dalam mengiktirafkan kenegaraan palestine [berdasarkan sempadan] juga selangkah ke arah penyelesaian dua negara.

Walaupun undi unesco itu bukan sebahagian dari rancangan amerika yang konon nya favour kepada penyelesaian dua negara tetapi ia adalah usaha palestine sendiri bagi menyelesaikan konflik negara mereka dalam mempertahankan hak rakyat palestine di dunia neh. 

Tetapi siapa yang beria2 canang depan media dan siapa pula yang beria2 bantah bila sesi mengundi? Boleh faham tak?  Sebab tue aku cakap penyelesaian dua negara neh sia2. PBB dan geng2 penipu neh hanya berdrama jek. Palestine bukan tidak bersetuju dengan penyelesaian dua negara [setelah diasak, didesak] tetapi mereka setuju cuma biarlah setimpal dan berbaloi. 

Bukan seme kawasan rumah ko punya, aku dapat sekangkang kera. Patuhi sahaja perjanjian sempadan 1967, ini yang di bangkitkan oleh palestine. Ini sahaja syarat paling utamanya. Israel tak rugi apa pun kalau patuhi 1967. Ini kerana israel dari takde negara, tiba2 ada tanah dan negara sendiri, dan yang paling bestnya bagi israel jika penyelesaian dua negara neh dimuktamadkan, kita akan terpaksa hormati kedaulatan israel, suka dan tak suka sekalipun. So, mana ruginya israel? 

Melainkan, israel sebenarnya nak seluruh palestine dan memaksa rakyat palestine berambos jauh2. Ataupun israel sebenarnya nak menghambaabdikan rakyat2 palestine dan menjajah mereka. Ataupun kedua2nya sekali.  Ataupun ada sebab2 ketiga, keempat dan banyak2 sebab yang kita sendiri belum ketahui.

Dan mungkin penyelesaian dua negara adalah wayang dan propaganda supaya usaha2 neh tidak ternampak secara terang-terangan. Ini yang aku rasa sebenarnya sedang berlaku. So, bila aku rasa aku dah tahu propaganda mereka, lagi aku nak sokong penyelesaian dua negara neh buat apa? Itu pasal aku cakap tadi, aku tidak menyokong apa yang anwar ibrahim menyokong. Hak masing2 disini. Terserah.

Nota : Ramai yang tidak tahu bahawa palestine sebenarnya sudah lama beralah dalam menyediakan diri untuk mengikuti protokol penyelesaian dua buah negara. Israel pula sering melanggar protokol2 neh namun media us macam biasa, bias kepada palestine dan seringkali palestine dianggap sebagai punca kegagalan dalam menyelesaikan konflik damai israel - palestine. 

Ameno : Diam bukan bererti bisu. 

Saturday, January 28, 2012

Pandangan Ustaz Fathul Bari mengenai perlantikkan Khalid Ibrahim sebagai Exco Agama.

WOWW..

Macam tak percaya pula.. pandangan yang sangat2 adil dan tepat. Lihat bawah neh sendiri beb ;


Antara point2 ustaz yang aku respect ;

1. Bersangka baik, mungkin kerana pru nak dekat maka tak sempat nak cari calon yang bersesuaian untuk jawatan tersebut.

2. Bersangka baik, mentang2 lah dia dari pkr, janganlah nak assume dia tak reti agama.

Sebelum2 neh ada geng2 dari pas yang marah2 kekonon nya khalid ibrahim tak layak bagai larh pegang jawatan neh.. bagi aku hujah2 ustaz neh ada tepatnya. Aku pun bukan nya pro pkr dan khalid ibrahim dalam isu neh yer, tapi ada masanya pas kena gak terima realiti dan hakikat bahawa exco agama neh bukan hak milik rasmi parti pas.

Pas kena berlapang dada dan aku rasa pas juga perlu buat pembaruan dengan menekankan konsep islam for all dengan mencari peluang agar boleh jadi exco selain dari exco agama. Kena usaha kan benda tue agar rakyat melihat selain dalam bidang agama, pas juga berbakat dalam bidang yang lain.

Apa pun macam tak percaya pula ustaz fathul bari makin terbuka.. hehehe nice beb. Bai.

Ameno : Good..

Haram jatuhkan pemerintah dengan undi? Bila masa ustaz Idris Sulaiman sebut begini?

Aku dah tengok video neh sampai habis. Takde sepatah haram pun ustaz bagitau haram jatuhkan pemerintah waima dengan undi sekalipun sebagaimana tajuk video neh. Aku tak nafikan pandangan ustaz neh agak bercelaru dan mengelirukan penonton tetapi still benda yang ada pada tajuk itu tiada dinyatakan dalam kuliah di dalam video bawah neh ;



Serang ikut topic bermaksud berbahas ikut topic. Kalau ikut apa yang aku nampak, ustaz neh diserang sebab konon nya dia menyatakan bahawa haram jatuhkan pemerintah waima dengan undi sekalipun walhal benda tue tiada langsung dalam video di atas neh. Nada. Obso. Takde beb. Takde. Aku dah tengok memang takde.

Ramai gile maki hamun ustaz neh. Tajuk neh diletakkan oleh si abu aqif yang kerja dia asyik melaga2kan para ulama je. Itu je yang dia suka buat. Dia nak sokong umno? Takde hal. Ustaz neh nak sokong umno? Takde hal. Nak sokong? Sokong larh. Tapi jangan sampai memutarbelitkan keterangan dan menggunakan islam bagi menampakkan bahawa ko di pihak yang benar.

Apa maksudnya disini?

1. Video di atas neh ada bagitau kita kena taat pada pemimpin2 yang zalim. Dia cakap ada dalilnya.

2. Dalam masa yang sama dia juga bagitau taat pada pemimpin2 yang zalim hanya berlandaskan perkara2 yang baik sahaja, perkara2 yang mungkar, ko jangan taat.

3. Kesimpulan neh dia ambil setelah menghimpunkan kesemua hadis dan dalil2 dengan menggunakan hujah bahawa umat islam wajib beriman dengan kesemuanya bukan mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian yang lain pula.

Apa maksudnya?

Maksudnya, jika pemimpin zalim => kita kena taat.

Jika pemimpin zalim itu melakukan kebaikan ==> kita kena taat.

Jika pemimpin zalim itu melakukan kemungkaran ==> kita jangan taat.

Kesimpulan nya ==> taat najib + bn time depa buat benda baik, time depa buat benda tak baik, jangan taat.

Bukan kah memang selama neh yang kita buat? Ada sapa2 pergi bakar rumah najib semata2 dia bersolat ka? Ada sapa2 pergi serang balai polis semata2 kerajaan ketatkan undang2 cegah jenayah ka? Ada sapa2 buat begitu? Mana ada beb.

So, sampai disini hujah2 ustaz neh memang relevant dan sesuai walaupun dia seolah2 cuba spinning sana sini dan ia dilihat seperti mengelirukan penonton tetapi tiada sebab kita nak marah sebab kita tidak melakukan apa2 perkara yang salah berkenaan dengan dalil2 yang dikemukakan dalam soal mentaati pemerintah yang zalim.

4. Dia juga menegaskan bahawa untuk menentang pemimpin2 yang zalim neh perlu bersandarkan kepada bukti dan hujah kuat berserta dalil yang membenarkan tindakan kita. Maksudnya disini ialah kalau bab2 peribadi, najib lupa baca bismillah ketika makan, tak pakai serban, agak2 lah oiit nak jatuhkan dia. 

Kalau taknak taat pemimpin, mestilah bersandarkan kepada bukti yang kukuh. Inilah yang kita yang buat selama neh. Bukti, hujah dan keterangan bagi membenarkan kata2 kita. So aku taknampak pointnya di mana kita perlu melalak maki hamun ustaz idris bila dia pointkan hujah2 neh. Melainkan korang tak buat dan patuh sebagaimana yang dia sarankan di dalam kuliahnya, mungkin ada larh sebab korang nak rasa melalak. 

5. Bab bersubahat turut disentuh oleh ustaz neh.  Ustaz neh sedang menggunakan dalil2 bagi membenarkan tindakan dia agar kita patuh pada bn walaupun memang itulah yang kita buat selama neh. Kalau tak patuh dah lama pergi bakar rumah2 pemimpin bn.  Patuh bukan bererti jangan berdemotransi. Jangan salah faham.

Patuh bererti ko taat kepada undang2 yang diprinsipkan dalam perlembagaan yang diamalkan oleh sesebuah negara. Pemimpin ialah penerima amanah bagi menjaga prinsip perlembagaan neh. Taat pada pemimpin itu bukan bererti ko taat pada batang tubuh pemimpin. Taat pada pemimpin itu bererti ko taat pada buku undang2 yang telah disepakati. 

Yang neh ustaz dah terlepas pandang. Bab neh hujah2 ustaz sangat tidak relevant. Instead of maki hamun adalah lebih baik kita bidas hujah ustaz neh dengan menggunakan cara yang matang. Maki hamun seme orang boleh buat tetapi maki hamun tidak akan mengclearkan kecelaruan dalam statement ustaz dalam video di atas neh.

Dalil ustaz dalam urusan subahat itu tepat, tafsiran ustaz juga tepat tetapi cara ia patut diamalkan adalah salah. Apa yang pakatan rakyat buat ialah kita berlepas diri daripada kezaliman pemerintah mengikut prinsip undang2 yang telah ditetapkan. Kita tak langgar mana2 prinsip perlembagaan bagi menzahirkan kezaliman pemerintah. Kita melakukan semua nya mengikut lunas dan prinsip undang2.

Tidak pernah ada lagi mana2 saranan suruh kita pergi bunuh najib, bunuh pemimpin2 bn dan sebagainya. Tidak pernah ada. Kita memerangi mereka menggunakan cara yang betul dengan bukti yang betul. Bukan bukti rekaan or fitnah semata2.

Tetapi apa yang ustaz sampaikan disini ialah kita kena berlepas diri daripada kezaliman tetapi kita kena kasih dan sayang kepada mereka yang mengamalkan kezaliman? Ini kelakar. Ustaz cakap pasal kaedah tetapi ustaz lupa kaedah yang paling penting disini.

Kaedah yang paling penting dalam menanggani isu subahat ialah ;

- Menerangkan apa itu zalim.

- Menerangkan bahawa kezaliman itu membawa kepada kemungkaran.

- Memberitahu dan menasihati pemimpin bahawa perbuatan itu mungkar dan harus dihentikan.Inilah cara kasih sayang yang betul.

- Jika pemimpin masih berdegil dan memerangi pula orang menasihati dia, maka kita kena bangkit dan memerangi pemerintah yang zalim itu.Ini juga cara kasih sayang yang betul.

- Untuk memerangi pemimpin yang zalim, kita juga akan menggunakan cara yang betul. Dan ini juga cara kasih sayang. Bukan pergi bunuh or tikam orang ek.

Ingat, kita bukan nya dalam situasi begini ;

Oii najib, lue zalim bhai, gua cadang baik lue berhenti buat kerja2 tue.

Laa.. lepak larh.. masa masih panjang.

Panjang ka pendek ka bukan isu, ada rakyat dizalimi neh.. lue jangan buat begini beb.

Sabar2.. gua ada banyak benda fikir neh.

Asyik bagi alasan je.. cepatlah settle kan..

Nantilah... wa fikir dulu macam mana..

Dah lama tunggu neh.. agak2 lah oiitt..

Ko jangan desak larh.. aku neh piem.. banyak benda nak fikir taw..

Maksudnya, bila kita nasihat pemimpin, dorang balas guna alasan dan hujah2 tertentu. Ini kira pemimpin zalim yang degil tapi masih tahu berkasih sayang dengan rakyat dan cuba untuk mengubah.

Sebaliknya kita dalam situasi begini ;

Oii najib, lue zalim larh.. gua cadang baik lue jangan teruskan benda2 neh.

Apa bukti ko ada?

Neh bukti neh hah.. baik ko renti sebelum aku sebar kan..

Sebarkanlah.. ingat aku takut? Aku punya jentera media bersepah. Tahu larh aku nak spin.

Ko nak nafikan bukti neh?

Bukan sekadar nafi, terbalikkan hujah dan fitnah ko pun boleh beb.

Perlu ke?

Tak perlu sebab isa dan cefour lebih mudah dengan ko.

Nampak? Kita nak tetapkan itu neh.. kena tengok situasi. Melalui situasi2 tertentu, kita ada dalil2 tertentu bagi membenarkan tindakan2 kita. Kita juga kena tengok mudharat dari segi majoriti. Jika lebih ramai orang dizalimi, berbanding yang tidak dizalimi = majoriti dizalimi, maka suara majoriti harus didengar dan difahami.

Jadi hujah ustaz pasal subahat itu adalah longgar. Ustaz bagi dalil pasal subahat tetapi ustaz tiada dalil bagi mengadoptkan subahat dalam situasi taat kepada pemerintah zalim bila dia melakukan hal2 yang mungkar dan maksiat, itu pasal hujah ustaz idris jadi bercelaru. Kasih sayanglah, apa larh, itu seme bukan dalam konteks bercinta2an sahaja. Kasih bukan bererti meredhakan kezaliman. Kasih bererti hey geng, jom sama2 pergi syurga sana, i will recorrect u, u will recorrect me. Itu maksud kasih sayang.

6. Ustaz ada bagi pandangan pasal mudharat. Maksudnya disini jika bn jatuh, lebih banyak kemudharatan pada kita berbanding jika bn masih kekal memerintah. Ustaz tak cakap macam neh bulat2. Tetapi ahli2 dan penyokong2 umno dan pr mungkin melihat keterangan ustaz adalah seperti itu. 

Bagi pandangan aku, itu bukan urusan dan masalah ustaz secara individu. Samada ia memudharatkan ka ataupun tidak memudharatkan ka ataupun kurang memudharatkan ka, itu biar kita melihat dan menentukan melalui peti undi. Ini prinsip demokrasi yang kita sokong dan peti undi mestilah bersih dari segala unsur2 manipulasi dan penipuan untuk melihat sejauh mana mudharatnya kita bila bn bukan pemerintah lagi di malaysia neh.

7. Ustaz juga ada bagi pandangan antara mudarat2 yang bakal timbul andai menentang kerajaan, akan berlaku huru hara, tidak merasa selamat, berlaku peperangan dan etc2.  Contoh yang akan berlaku andai kita menentang pemimpin yang zalim. Ini seme contoh2 dari sudut yang negatif sahaja. Manusia neh hanya bab2 negatif ja dia nampak. Bab2 positif dia taknak pandang.

Korea dan jepun dah banyak kali tumbangkan pemimpin2 yang "tidak buat kerja". Takde pun berlaku peperangan dan huru hara. Sama gak australia dan perancis. Dorang rileks jer bertukar kerajaan apasal kita bila tukar kerajaan mesti jadi huru hara bagai?

Itu bukan pasal menumbangkan pemerintah zalim, itu dah masuk ke dalam konteks pemerintah yang zalim dah jatuh tetapi tidak mahu menerima hakikat bahawa mereka dah jatuh lalu buat provokasi bagi melahirkan rasa marah, sakit ahti dan geram. 

8. Ustaz idris ada ulas jangan taat pada kerajaan negeri selangor andai kerajaan negeri selangor tidak taat kepada kerajaan pusat. Ini satu contoh yang paling penting. Ustaz memang bijak bila cakap macam neh. 

Itu sebab aku menentang bn. Isu nya mudah. Bila bn tidak mentaati pemerintah besar [Allah swt] maka siapalah aku, nak taati pemimpin2 bn? Nah, hujah dan dalil mengenai hal neh tidak perlu diperincikan lagi. Barangsiapa tidak taat kepada Allah swt, tiada daya aku nak mentaati dia. Nah, bukankah sama je dengan apa yang ustaz analogikan bab pemerintah pusat dan pemerintah negeri?


Maksudnya ;


Pandangan ustaz : taat pada negeri selagi mana negeri taat pada pusat.

Pandangan aku : taat pada pusat selagi mana pusat taat pada Allah swt.

Betul?

Yang baik dari ustaz, kita ambil. Yang mana kurang baik, kurang jelas dan mengelirukan, kita kena tinggal. Bukannya, pergi maki hamun dia. Dan yang paling penting ustaz tak cakap pun pasal haram jatuhkan pemerintah dengan undi. Yang neh jangan ada sampai salah faham pula. Tapi yang bestnya ustaz mengakui juga meskipun bukan secara direct bahawa bn ialah secular. Bai

Ameno : Rupanya geng2 umno memang suka ada2kan benda yang tiada..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...