Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 12 Jun 2012

Boleh komplain Sultan - Paper dulu-dulu.


Kerajaan negeri perak boleh pecat sultan. Ada kuasa yang diperuntukkan kepada kerajaan negeri melalui dewan negara perak untuk memecat mana2 sultan yang melakukan kesalahan besar yang menyalahi undang2 negara.

Dalam artikel yang sama juga ada tertera bahawa rakyat boleh mengemukakan aduan kepada dewan rakyat berhubung salah laku sultan. Kalau ia masih diamalkan sekarang, aku berharap sangat diberikan pencerahan bagaimana nak mengadu pasal sultan. 

Pasal aku nak buat beberapa aduan. Pasal penjualan tanah kepada warga asing itu yang terutamanya. Kalau takde dah abaikan je larh.

KAH KAH KAH

Dan dalam artikel yang sama juga ada jelas tertera statement neh ;

"Pada dasarnya pertelingkahan di antara raja-raja melayu dan kerajaan pusat diselesaikan secara rundingan"

Maksudnya disini ialah kerajaan pusat pernah bertelingkah dengan raja2 melayu. Aku rasa asas kepada pertelingkahan tersebut ialah untuk mengurangkan kuasa raja2 di malaysia pada ketika itu. Dan aku juga dapat tahu bahawa umno sendiri pernah menyokong gagasan  republik. Rujuk video neh.

Kalau sungguh nampaknya sistem pentadbiran negara pilihan aku dan umno takde beza. Ataupun lebih tepat sistem yang aku mahu diamalkan di malaysia adalah sistem yang mahathir juga PERNAH inginkan. Jika umno PERNAH ada keinginan dan mahathir juga PERNAH ada keinginan, maka apa sebab aku tak boleh hah?

kah kah kah

Ameno : UMNO mudah lupa.. bukan melayu mudah lupa oke. Ekekeke

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...