Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 4 April 2012

Gambar penyerang Adam Adli tersebar dan kejadian sebenar di kampung kerinchi.


Kat atas neh gambar individu yang tumbuk adam adli. Sepatutnya isu neh selesai cara baik. Tak perlu pun nak bertumbuk apa seme. Individu dan kumpulan yang terbabit dengan pergaduhan tue sebenarnya dikatakan dari NGO Pekida.

Herm.. patutlah pun. Bahasa badan dulu bukan bahasa akal. Orang yang suka main bahasa badan tak kira lah sapa dan apa sebab nya pun memang wajar dikondem. Aku pun sebenarnya kurang jelas apa tujuan adam kat sana. Tapi aku rasa maybe dia ada kat sana sebab nak bersama2 sokong penduduk yang menghadapi masalah perpindahan kot.

Lihat video kat bawah neh ;


 

Kalau korang tengok video kat atas neh maka korang akan dapati bahawa ; 

1. Nurul Izzah berunding cara baik dengan polis.

2. Penduduk menjelaskan bahawa mereka tidak tolak pembangunan.

3. Penduduk sebenarnya tidak mendapat kunci untuk meneruskan perpindahan.

4. Ko nak halau orang keluar dari rumah lama, at least ko sediakan rumah baru dulu. Oleh kerana rumah baru tak wujud macam mana lah depa nak keluar dari rumah lama? 

5. Nurul izzah dan penduduk yang bermasalah tue minta tempoh. Mereka dah pergi ke pejabat perumahan untuk meneruskan perpindahan dan siap nak bayar sewa bulanan lagi tapi masalahnya usah kata nak bayar sewa je tak boleh, kunci pun takde. Macam mana dorang tak rasa cuak? 

6. Jika diperhatikan rundingan neh sangat damai. Semua penguatkuasa memberikan sepenuh kerjasama kepada nurul izzah dan penduduk2 yang bermasalah.

7. Tapi, apahal rundingan tue tiba2 menjadi ganas? Mudah. Disebabkan orang yang tiada otak wujud disitu. Orang yang tiada otak, kalau wujud di mana2 memang akan menghasilkan situasi yang sebegitu.

8. Kalau diperhatikan dari minit ke 3.09minit kita lihat insiden kekecohan bermula disebabkan lelaki berbaju biru tue.

9. Lelaki berbaju biru tue sakit otak. Kadang2 kita kena faham. Sesetengah orang tue bukan takmo berpindah disebabkan apa2, tetapi disebabkan dah lama tinggal disitu. Mereka rasa sayang nak tinggalkan rumah dan persekitaran tersebut. Orang kata dah lama tinggal disitu dan last2 kena pindah, jadi dia rasa sukar. Ini sebenarnya boleh diselesaikan cara baik dengan memujuk dia. Bagi dia faham. Penguatkuasa okey je tak main kasar tapi jiran2 kat situ main kasar dengan jiran2 sendiri. Bodoh ke tak? Bagi lah mereka tue masa untuk mengenangkan dan menenangkan diri. Tak perlu provoke bagai seme. Sebab tue aku cakap dia sakit otak.

10. Lepas tue aku taktau kenapa adam naik, aku siyes tak tahu. Tapi selepas adam naik, geng2 biru menjadi semakin panas. Ya, aku agak bersetuju bahawa adam adli tak sepatutnya masuk campur urusan disitu. Sebab apa? Sebab dia orang luar. Adalah lebih baik jika jiran2 dia, orang2 yang rapat dengan dia, memujuk individu tersebut agar menerima hakikat bahawa rumah tersebut bakal dirobohkan. Bagi dia faham. Aku tak nampak kenapa ia rumit untuk dilakukan sehingga perlu bergaduh sakan.

11. Apa yang dilakukan oleh adam memang kurang tepat, tetapi tindakan baju biru juga adalah salah. Bahasa mulut harus digunapakai. Bukan bahasa badan. Kalau ko marah sebab dia masuk campur oke ko cakap lah jangan masuk campur. Slowtalk bebaik dengan adam adli. Apa perlu ko berkasar2 dengan dia semata2 dia pro mahasiswa yang condong kepada pr? Perbuatan itu adalah salah.

12. Nurul Izzah dah selesaikan isu tersebut cara baik. Bersama2 nurul izzah, wakil penduduk yang terjejas dan penguatkuasa. Kita tengok tiada masalah.

13. Tapi time nak roboh mungkin ada penduduk yang liat takmo terima perpindahan, ini normal lah. Berlaku di mana2 perpindahan sekalipun sebab mereka dah sayang rumah tue. Dah lama duduk kat situ. Jadi tindakan memujuk harus dilakukan, bukan main kasar or bercakap kasar macam budak2 biru. Itu salah.

14. Selepas itu difahamkan rakan adam adli dibawa ke balai polis. Aku taktau kenapa. Adakah kerana nak disoalsiasat atau apa? Aku harap polis tahan individu yang tumbuk adam adli tue. Jangan tahan orang yang salah. Tak boleh lah bersikap macam tue. 

Dalam isu neh aku tak bela sapa2 pun. Aku tengok penyelesaian bersama dah wujud. Kiranya isu neh isu kecik je. Aku melihat nurul izzah dah melakukan usaha untuk membantu dan memberikan kerjasama kepada penguatkuasa. Penduduk pun sama. Jadi sebagai orang luar, janganlah kita masuk campur jika itu bukan urusan kita. Dan sebagai orang yang terlibat, kalaupun ko marah dan sebagainya, selesaikan guna bahasa mulut dan bukan bahasa badan.


Apa2 penyelesaian tidak boleh dicapai jika guna bahasa badan. Kalau bahasa mulut insya-Allah rundingan boleh dicapai. Simple. 

Ameno : Apa pun tak boleh lah puak2 taksub neh..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...