Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 14 Februari 2012

Apa masalahnya sambut Valentine? - Nazri Aziz.


Mana ada masalah. Nak sambut ko sambutlah. Ada aku kesah? Yang orang nak cegah sekarang bebudak muda beragama islam yang belum berkahwin daripada meraikan sambutan neh. 

Lagipun dah cukup2lah perayaan yang kita umat islam raikan. Perlu ke kita sibuk menyemak nak meraikan sesuatu yang bukan pun penting melainkan ia lebih kepada semangat melariskan barangan perniagaan sempena valentine? Tokey2 kaya makin kaya.. ko dapat apa jek?

Ini hujah dari akal beb. Hujah agama belum bagi lagi. Si nazri aziz neh memang tongong. Tapi yang aku lebih terkejut ialah ada juga individu2 yang aku percaya melayu + beragama islam boleh slumber siott masuk paper kutuk pas cegah sambutan valentine ke atas umat islam. Ko biar betik beb? 

Baca bawah neh ;


Sumber nstp. Klik jek sini kalau nak baca direct. Aku rasa ramai orang confused napa pas melarang sambutan valentine ke atas umat islam. Cuba baca balik apa yang aku taip sebelum neh.

AKU RASA RAMAI ORANG CONFUSED KENAPA PAS MELARANG SAMBUTAN VALENTINE.

Of course korang akan confused kalau ini yang korang anggap. Untuk rekod, pas tidak melarang sambutan valentine. Yang larang neh termaktub sebahagian dari fatwa negara = keputusan muzakarah yang melibatkan orang cerdik pandai agama.

Orang cerdik pandai agama = bukan semua nya datang dari PAS. Mereka melarang setelah memikirkan niat dan kesan akibat menyambut hari tersebut terhadap umat islam. Ia bukan suka2 pas cakap larang terus ia menjadi larangan. Ia juga bukan keputusan dari majlis fatwa negara malahan ia terpakai untuk semua negara yang majoritinya penduduk islam. Ini pengetahuan am geng. Pengetahuan am. Bagaimana dua orang individu islam di atas neh boleh mempersoalkan pas? Hairan.

Muka lelaki pertama ada dalam gambar di atas neh. Kalau lah aku.. adoii. Minta jejauh geng. Jauh nak bagi komen2 macam neh dalam paper. Buat kena maki je lah. Tak pasal2. Niat valentine itu sebenarnya menjurus kepada konsep kasih sayang antara kekasih. Ia dikomersilkan sehingga merangkumi semua jenis hubungan kasih sayang. Seiringan dengan perubahan zaman. 

Seme nya atas satu sebab. Duit. Lagi ramai orang beli hadiah untuk raikan valentine lebih bagus. So why focus pada kekasih jek kalau kita boleh sasarkan seme jenis perhubungan yang wujud? Sah2 jika dinilai dari hujah akal korang dipergunakan untuk mengkayakan orang lain. Sadis. 

Dan nazri juga sebenarnya dah salah faham. Dia tak faham konsep bercerai roboh bersatu teguh. Maksudnya disini jika ko nak beromen, ko kena cari pakwe dulu. Kena buka baju dulu. Kena ringan2 dulu then baru berat2. Maaf ek guna hujah lucah dan direct neh. Tapi rasanya ia memang sesuai mengambarkan situasi neh. Ko kena bina jalan2 untuk beromen.

Ko tak boleh cakap heyo .. aku nak beromen. Tetttt... terus2 ko dah dibegitukan. Tidak. Konsep moral umat islam juga begini. Valentine ialah salah satu jalan2 yang boleh digunakan untuk merosakkan akidah umat islam. Jalan2 neh jika dibina betul2 ia akan bersatu teguh dan boleh menghancurkan moral umat islam.

Dan apa yang pas buat ialah pecahkan jalan2 yang telah teguh neh. Pas kasi roboh. Mula2 boleh sambut valentine tapi sekarang dah tak boleh. Kegiatan nak beromen telah disukarkan dengan pertambahan halangan. Dah lah hari2 biasa pun rasa risau dengan jabatan pencegahan maksiat. Neh larangan valentine pula dikuatkuasakan ke atas umat islam. Demm.. lagi sukar nak beromen. Kemana aku nak mengadu neh oiii?

Jika nazri fahami konsep neh nescaya dia tidak akan berasa pas berada di alam keconfused.  Sebaliknya dia akan sedar diri nya lah yang sebenarnya sedang confused. Seseorang pencuri pun belajar untuk mencuri. Jadi seseorang yang buang anak pun dia akan belajar untuk beromen2 dulu dan ia mungkin dipratikkan pada hari2 tertentu atas nama kasih sayang. Tolonglah faham.

Artikel melarang sambutan valentine hanya terpakai untuk umat islam. Tiada larangan ke atas orang bukan islam. Jangan salah faham. tq

Ameno : Sapa yang sebenarnya confused?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...