Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 23 Januari 2012

Zambry harap tuah pada tahun Naga?


Sebagai MB yang beragama islam adalah amat tidak manis zambry buat statement begini. Agama kita berbeza2. Walaupun dia mungkin ada maksud yang lain tetapi lebih baik jangan sebab ini boleh menjurus kepada salah faham dan salah tanggapan pada pandangan orang lain terutamanya yang beragama islam.

Kadang2 sebagai manusia kita pun rasa macam okey. Contohnya macam bila kaca pecah kita anggap bad luck. Walhal ahti kita sendiri rasa berdegup2 sebelum tue lagi sehingga menyebabkan kaca pecah. Makna nya kita tak ahti2 time pegang barang akibat kegelisahan lalu menyebabkan kaca pecah.

Maksudnya disini, kita rasa tak selesa sebelum kaca tue pecah lagi, tapi kita tak nampak " punca sebenar " sebab ahti gelisah neh benda dalaman yang sukar dibaca tapi bab kaca pecah neh benda yang senang nampak so automatik kita anggap owhh kaca pecah.. mesti ada sesuatu berlaku dan bila ia betul2 maka mula larh kita beranggapan bahawa bila setiap kali kaca pecah memang bad thing is coming.

Persepsi neh kadangkala menyusahkan sebab ia boleh di anggap benar lama kelamaan sehingga ia menjadi sebahagian dari amalan. Contohnya tahun2 seperti aries dan blablabla. Begitu ramai orang2 islam yang mempercayai hal2 seperti neh meskipun kita tahu persamaan yang wujud hanyalah kebetulan nya semata2. Mempercayai tahun2 kelahiran boleh mengambarkan sikap2 tertentu sesungguhnya bukanlah sesuatu yang perlu diamalkan oleh mana2 orang islam. Itu seme adalah karut lagi mengarut.

Sama juga dengan ucapan2 si zambry neh. Dia mungkin sekadar berucap dan menganggap bahawa ucapan2 dia ialah sekadar ucapan2 biasa tapi neh juga boleh menimbulkan persepsi seolah2 dia menjerumuskan diri dia dalam mempercayai tahun2 tertentu ada tuah2 tertentu walhal dalam islam kita tiada perkara2 seperti itu. 

Tuah ataupun malang adalah ciptaan manusia sendiri. Tak kira lah cara mana kita berdepan dengan tuah or malang tapi semua tue terjadi adalah disebabkan oleh manusia samada diri sendiri or orang lain penyebabnya. Kerajaan yang baik mungkin boleh bagi tuah [polisi dan amalan pentadbiran yang baik] kepada rakyat dan sama juga jika sebaliknya. 

Ucapan zambry neh sebenarnya tidak perlu ada. Ia boleh menimbulkan salah sangka. Dia kena jaga tutur kata dia. Walaupun tak hingin nak salah sangka tapi fikirlah bahawa penilaian dan pandangan manusia neh berbeza2. Cegah lebih baik.

Ameno : Tuah sendiri usaha..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...