Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Wednesday, October 12, 2011

Hot : Pendatang asing kena kepung. - Marilah mengundi oii warga asing!

Peh.

Pendatang asing yang nak mengcollect ic kena kepung beb. Arh sudah. Kantoi larh plak.. mana pengimport pendatang asing nak letak muka neh? Lihat bawah neh ;


Sekumpulan kira-kira 200 orang yang dipercayai pendatang, kini sedang dikepung di sebuah resort dekat Putrajaya hari ini.
NONEExco Pemuda PAS, Mohd Adram Musa berkata pihaknya bersama-sama penduduk kampung Desa Seri Putra, sedang mengepung mereka kerana mendakwa mereka akan diberi kewarganegaran dan didaftar sebagai pengundi.
Mohd Adram yang berada di tempat berkenaan, memberitahu demikian ketika dihubungi Malaysiakini.
Beliau juga merupakan timbalan pengerusi lajnah pemulihan demokrasi dan mobilisasi Rakyat Pemuda PAS.
Mohd Adram berkata, pihaknya bersama-sama penduduk kampung Desa Seri Putra sedang mengepung mereka kerana mendakwa mereka akan diberi kewarganegaran dan didaftar sebagai pengundi


NONEBeliau mendakwa pihaknya mendapat maklumat tersebut melalui risikan jentera mereka dan mengekori enam buah bas yang membawa kumpulan tersebut sejak jam 7.30 pagi tadi.


Bagaimanapun, katanya, bas-bas berkenaan telah beredar dari situ, meninggalkan kumpulan tersebut di resort berkenaan. -MKINI-





200 ORANG? Nak bagi IC? Peh. Habislah malaysia. Dah jadi sarang syurga penduduk warga asing. Nanti habis seme nepal, indonesia, bangla menuntut hak mereka di negara neh. 

kah kah kah

Ameno : 200 baru sikit.. ikut calculation aku dorang nak bagi pada beratus2 ribu orang..

Ini dia jumlah elaun sebenar Najib Razak - Updated!



Hari tue aku kena bantai kat satu group. Depa kata aku fitnah sebab tak bagi source kepada gaji menteri. Aku pun malas nak argue banyak2 pasal memang betul pun aku tak bagi source. 

Dan disebabkan itu.. hehehe.. aku bernekad cari fakta pasal neh. Kali neh aku bekalkan korang source sekali. Lepas neh sapa2 nak bantai aku boleh larh tukar kepada bantai diri sendiri. Sebab apa? Sebab korang bodoh piang. Hanya yang bodoh piang je sokong kenaikan elaun ahli parlimen.



Elaun keraian


RM1,500.00  <-- Ini yang biasa kita panggil gaji Ahli Parlimen.


Elaun ini akan meningkat berdasarkan jawatan dalam parlimen. 

Seorang ahli parlimen yang berjawatan dalam kerajaan ;


Contoh ;


Bagi perdana menteri ; rm22,826.25 sebulan, 


Bagi menteri kabinet ; rm14, 907.00 sebulan


Berhak menerima elaun keraian, kemudahan2 ahli parlimen walaupun dia seorang perdana menteri, menteri besar, speaker dan sebagainya.


Seseorang yang menjadi ahli parlimen dan adun dalam masa yang sama berhak menerima dua elaun keraian dalam sebulan selama tempoh perkhidmatan.

Elaun khas

RM1,500 + rm750 sebulan.

Elaun tempat tinggal

Berbeza kadar mengikut jawatan. [Ahli parlimen biasa tanpa jawatan tiada kemudahan ini]

Elaun Mesyuarat

rm200 sehari jika menghadiri persidangan parlimen. 

rm150 sehari jika menghadiri seminar anjuran kementerian / agensi kerajaan yang berkaitan.


Elaun mesyuarat hanya boleh dituntut sekali sehari meskipun dia hadiri lain2 mesyuarat. 


[Nota : berbeza kadar mengikut jawatan ahli parlimen]

Elaun elektrik dan Air

Percuma. Sebagaimana yang diperuntukkan kepada ahli parlimen yang berjawatan. Ahli parlimen tanpa jawatan tiada peruntukan ini.

Elaun bekalan gas dan pembentungan

Percuma. Sebagaimana yang diperuntukkan kepada ahli parlimen yang berjawatan. Ahli parlimen tanpa jawatan tiada peruntukan ini.


Elaun telefon

Untuk rumah rasmi / kediaman peribadi ;

- Disediakan oleh kerajaan jika menggunakan rumah rasmi.


- Ditanggung oleh kerajaan jika menggunakan rumah peribadi.

- Line disediakan mengikut peruntukkan dan keperluan.


- Lain2 gajet dan elaun telefon disediakan mengikut peruntukan dan keperluan atas bidang elaun perdana menteri.

- Had penggunaan sebagai perdana menteri ialah tiada had atas tugas rasmi. 

Untuk ahli parlimen ; rm1,500 peruntukan pembelian telefon berserta resit dalam tempoh 3 tahun dan rm900.00 sebulan had penggunaan telefon bimbit. Untuk telefon talian tetap sewa ditanggung kerajaan sepenuhnya.

Elaun harian


Bagi ahli parlimen sahaja.

rm100.00 setiap 24jam atau kurang, ketika bertugas dalam negara. [luar kuala lumpur]

rm150.00 setiap 24jam atau kurang, ketika bertugas di luar negara

Elaun neh bertambah mengikut jawatan dalam kerajaan bagi perdana menteri dan timbalan perdana menteri, menteri besar, dan lain2 menteri termasuk setiausaha. 

Elaun makan

Boleh dituntut berdasarkan pekeliling yang dikeluarkan kerajaan.

Elaun sewa hotel 
Dalam negara : rm350.00 [paling had] semalam.


Luar negara : boleh dituntut berpandukan sistem saraan malaysia.

Elaun perbelanjaan pelbagai
a) tambang pengangkutan awam jika tidak menggunakan kereta sendiri; 

b) bayaran talipon dan taligram atas urusan rasmi; 

c) belanja dobi yang disokong dengan resit semasa 
menginap di hotel; 

d) bayaran cukai lapanganterbang yang disokong dengan resit; 

e) bayaran "excess baggage" untuk barang-barang rasmi 
yang disokong dengan resit. 

f) bayaran tempat letak kereta dan bayaran "toll" yang 
disokong dengan resit; 

g) 25% dari Elaun Makan bagi maksud bayaran "Tips" "gratuities" dan 
"porterage" semasa bertugas rasmi di luar Malaysia. 

h) 3% daripada jumiah tuntutan perjalanan di luar Malaysia sebagai 
gantirugi berkaitan penukaran matawang asing.



Elaun perjalanan

Bagi ahli parlimen 

- Kelas bisnes bagi perjalanan rasmi.


- kereta api percuma kelas satu. Keutamaan diberi andai menggunakan feri.


Keistimewaan di atas bertambah jika memegang jawatan PM, TPM, MB dan lain2 menteri.
[Nota : mereka tidak perlu membayar tambang]

Elaun kereta rasmi

Kemudahan petrol di tanggung/dibekal oleh kerajaan sepenuhnya untuk urusan rasmi. 

[Nota : Ahli parlimen berjawatan sahaja ada kenderaan rasmi]

Elaun kereta peribadi

Kemudahan petrol, bayaran sewa dan tambang [andai menyewa] di tanggung/dibekal oleh kerajaan sepenuhnya untuk urusan rasmi dengan syarat didaftarkan sebagai kereta milik peribadi di bawah parlimen. Perlukan resit sebagai sandaran.

[Nota : Semua ahli parlimen]

Elaun pemandu kereta

Ahli parlimen

rm1,200 tanpa perlu mengemukakan resit.

Ahli parlimen berjawatan kerajaan. [BN DAN PR]

Gaji, elaun hotel, bonus semua ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan berdasarkan kepada gaji yang ditetapkan ke atas mereka. Mengikut kegunaan rasmi.

Elaun pakaian panas

Tidak ditetapkan. Mereka berhak pohon tanpa ada had tempoh / nilai berdasarkan surat pekililing yang dikeluarkan sebelum neh. 

Elaun pakaian rasmi

rm1,000.

Elaun meraikan pelawat

Mengikut cadangan majlis. [Hanya untuk ahli parlimen yang memegang jawatan rasmi dalam kerajaan negeri dan pusat, Yang dipertua dewan negara, Yang dipertua negeri, setiausaha]
Elaun surat menyurat

Percuma.

Elaun kesihatan

Percuma jika dirawat oleh hospital / klinik kerajaan 

Di tanggung oleh kerajaan jika di rawat oleh hospital swasta [dalam dan luar negara].

Kemudahan ini turut dirasai oleh ahli keluarga. Semua ini percuma kecuali rawatan pergigian.

Selain dari ini, setiap ahli parlimen berhak mendapat lesen senjata api percuma, lesen motor kereta percuma, cuti rehat sebanyak 30 hari setahun, pinjaman pembelian komputer, pinjaman yang senang untuk pembelian kereta [rm100,000 paling had] dan rumah [rm360,000 paling had], Pencen 1/4 dari gaji yang diperolehi, perbelanjaan pelepasan jawatan dan lain2 perkara yang dirasakan bersesuaian dengan keadaan ahli parlimen ketika itu. Mereka juga dibekalkan dengan komputer peribadi percuma yang bernilai rm6,000 [paling tinggi] bagi sepenggal parlimen. Lepas dilantik lagi, boleh tukar lagi. Hehehehe. 

Ingat ;

1. Gaji ahli parlimen bukan bermaksud gaji perdana menteri. Gaji ahli parlimen ialah gaji ahli parlimen. Gaji perdana menteri ialah gaji perdana menteri. Jika dia ialah ahli parlimen + perdana menteri maka kiraan gaji dia berbeza sebab memegang dua jawatan. Dan begitu lah juga jika dia ialah menteri kewangan dan sebagainya. Kalau ada 5 jawatan, maka gaji untuk kelima2 jawatan ada berbeza2. Harap maklum.

2. Bukan semua ahli parlimen pakatan rakyat mendapat kemudahan elaun yang diperuntukkan di atas neh. Arwah DR. LOLO berkali2 memberitahu bahawa dia tidak mendapat peruntukan yang telah termaktub dalam perlembagaan. Dia telah meninggal, dan mereka yang menganiaya kawasan yang dia jaga.. kena jawab depan Allah swt. Padan muka. Sapa suruh umno tindas orang islam.

3. Telefon bimbit, komputer, dan apa2 barangan yang MP pakai.. seme guna duit kita beb. Kalau MP tak bagi no hp dia kat kita, dia bersalah sebab no dia tue pun kita yang bayar tiap2 bulan.

4. Najib dan MP pergi mana2 pun di bayar. Keluar dari kl, dibayar rm100 [ahli parlimen biasa] sehari, ke luar negara, rm150 [ahli parlimen biasa] sehari.. itu tak masuk tipsi lagi.

5. Rawatan lutut najib di australia tue pun kita bayar.

6. Najib pergi kazaksthan pun kita bayar dia lagi.. disamping dia bayar kepada orang lain itupun guna wang kita.

So.. boleh faham tak betapa bagusnya jadi Ahli Parlimen? Aku pun nak jadi macam neh. Hanya perlu pandai tidur, bodek, beli degree, dan berlakon depan rakyat. Aku yakin aku mampu jayakan watak neh. Hehehe.

Hidup mesti mao jadi ahli parlimen. Undilah amenoworld untuk kesejahteraan rakyat malaysia. Yeah!!!

Updated ;

Satu persoalan yang wajar difikirkan ;

adakah ahli parlimen bayar cukai?


Untuk rekod keseluruhan elaun ahli parlimen ialah rm5,900 + rm1,500 + 300 = rm7,700 sebulan. Ini ialah elaun sebagai seorang ahli parlimen yang biasa. Elaun bulanan berbeza dengan elaun kawasan. Elaun kawasan ialah peruntukkan yang lain. Elaun kawasan neh larh yang depa selalu hulur2 wang kat rakyat. Bukan hulur guna gaji depa.

Kalau elaun ahli parlimen berjawatan menteri lagi banyak. Kalau ahli parlimen yang ada jawatan adun pun banyak. Pendek kata paling2 busuk boleh dapat rm7k sebulan, takan tak reti bersyukur bhai?


Lagi mao naik kah? Lue fikirlah sendiri!

Nota : Untuk rekod, ahli parlimen juga ada pencen. 


 Updated ;


ini elaun2 utk Yang Dipertua Dewan Negara atau Dewan Rakyat la bodoh...asal la ko ni suke jadi batu api..nk bua research pun agak2 la nk kencing bodoh nk mampus..







 Bodoh nak mampus? Sapa? Ko? 


kah kah kah 


Nota : Terima kasih kepada rakan2 yang sudi betulkan saya.

Artikel neh telah diedit. 

Ameno : Dah cukuplah tue..

Tuesday, October 11, 2011

Elaun kenaikan Ahli Parlimen akan tetap dibahaskan ye?

Nanti dulu. Kalau tetap dibahaskan ini bermaksud usul kenaikan elaun ahli parlimen belum ditarikbalik. Faham tak? Walaupun nazri sendiri kata usul tersebut telah ditarikbalik sebelum neh. Kalau telah ditarikbalik apa pula perlu dibahaskan lagi? Andai ia diperbahaskan, ini bermakna ia ada harapan untuk dinaikkan. Alamak. Lihat bawah neh beb ;




Sekarang aku fikir macam neh ;

Najib : Marilah kita naikkan elaun2 kita neh. Kos sara hidup dah makin meningkat walaupun kita pergi mana2 pun free je. Beban kerja kita dah bertambah2 walaupun kita bukan buat kerja sangat. Moh lah kita pakat2 sefahaman naikkan elaun kita.

Anwar : Taknak aku. Rakyat merempat sana sini ada ahti nak naikkan elaun.

Rakyat : Gila larh korang. Kerja dah larh malas. Turun padang time pru je. Itupun nak naikkan elaun ? Dah lama pergi sana sini di tanggung habis itupun tak cukup2 lagi ke?Apa yang korang buat dengan elauan bulanan rm10ribu + elaun tol rm5k sebulan? Joli sampai mampos ka?

Najib : Rakyat dah bengang neh.. adeh camne? Botak kepala aku fikir nak balon duit rakyat neh..

Rosmah : Takpe bang.. kita kan ada mp bebas dan menteri bebal. Marilah kita gunakan mereka sebagai umpan. He He He

Najib : Hehehe.. nazri ko pergi cakap bahawa usul neh telah ditarikbalik bukti kerajaan dengar pendapat rakyat. Chookeong ko pergi bantah penarikkan balik usul neh dan bagi lah alasan merapu2 supaya kita boleh bincangkan juga hal neh dalam parlimen.

Nazri : Usul kenaikan elaun ahli parlimen telah ditarikbalik. Kerajaan bn sering mendengar luahan rakyat dari segenap segi. Kami prihatin dan juara rakyat.

Choo keong : Saya tidak setuju. Kita berhak bincangkan hal neh dalam parlimen walaupun tukang usul [najib = bn] telah tarikbalik idea bodoh neh. Saya tetap nak bahas. Saya sokong perbahasan neh. Kita boleh dan berhak bahaskan ia. Saya akan buat usul untuk bahaskan ia dalam parlimen nanti.

kah kah kah

Faham tak?

Watak di atas neh ialah rekaan saya semata2. Sapa makan cili dia rasa pedas. Sapa makan pisang, dia rasa pisang, sapa makan sup, dia rasa sup. Ehh betul kan? 

kah kah kah

Lue fikirlah sendiri.

Ameno : Pakat2 habiskan duit belaka

Kos lawatan Najib ke kazakhstan ialah RM1juta.

What the hell is this?

RM1JUTA untuk pergi urus kahwin anak sambil berlakon buat2 kerja?

Baca bawah neh ;

Kerajaan membelanjakan RM1,072,213.22 untuk lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke Kazakhstan Jun lalu.

Dalam satu jawapan bertulis hari ni, kerajaan memaklumkan lawatan 5 dan 6 Jun itu di atas jemputan Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazabayev.

Najib kemudiannya juga mengetuai deligasi negara ke Forum Ekonomi Islam Sedunia ke-7 di Astana pada 7 hingga 9 Jun.

"Untuk makluman Dewan yang mulia ini, jumlah perbelanjaan yang digunakan bagi lawatan rasmi YAB Perdana Menteri ke Kazakhstan adalah sebanyak RM1,072,213.22," jawapan itu dipetik.

Penjelasan itu diberikan kerajaan bagi menjawab soalan Tian Chua (PKR-Batu) yang menanyakan Menteri Luar Negeri, apakah matlamat utama rombongan Perdana Menteri ke Kazakhstan pada Jun dan Perth pada Hari Merdeka serta kos yang terpaksa ditanggung kerajaan untuk rombongan itu.

Dalam jawapan itu juga turut menjelaskan Perdana Menteri juga turut ke Turkmenistan pada 11 hingga 12 Julai 2011 juga atas jemputan presiden negara itu.

Untuk lawatan itu pula, kerajaan memaklumkan telah membelanjakan RM323,268.19. -harakah-

Kesimpulan nya ialah ;

Najib, lue pergi kazakstan berapa kos nya?

1juta lebih sikit.

Berapa hari najib?

Lima hari je.

Bila najib?

5,6,7,8,9 jun

Owh..

5 hari = 1 juta lebih. 

Tahniah.

Rakyat malaysia memang suka jimat cermat neh najib. Harap lepas neh iklan jimat cermat edisi baru leh dikeluarkan pula yer.

Lepas tue lue pergi mana najib?

Turkmenistan

Berapa kos nya najib?

Murah sket berbanding negara jiran.. iaitu 300 ratus ribu lebih je.

Berapa hari najib?

Dua hari jek.

Cantik.

Ini salah satu cara untuk mengalakkan ekonomi malaysia. Amalan jimat cermat untuk rakyat marhaen je bhai.

Dan dengan neh aku pun nak ucapkan

f*ck

kepada najib. Sekian. Bai.

Ameno : lima hari sejuta.. dah 2 tahun berapa plak?

Kenapa kita kena tolak subsidi.

Rakyat malaysia, kita semua kena tolak subsidi. Kenapa kita kena tolak subsidi? Apa yang best sangat subsidi neh? Kenapa mesti ada subsidi? Apa itu subsidi?

Subsidi ialah istilah yang kerajaan cadangkan dan canangkan kepada kita.  

Maksudnya disini ialah ;

Bagi kerajaan apabila mereka menghulurkan hak rakyat, ia adalah bukti bahawa kerajaan sedang buat kerja. Bagi memberikan pemahaman kepada rakyat bahawa kerajaan sedang buat kerja, maka istilah subsidi dicadangkan. Apabila rakyat ditarbiah dengan perkataan subsidi secara automatiknya rakyat akan ditampal dengan rasa prihatin dan kasih kepada kerajaan. Bagi mereka, tanpa kerajaan bn maka tiada lah subsidi walaupun secara fakta subsidi ialah hak milik rakyat samada kerajaan buat kerja ataupun tidak buat kerja.

Sebab itu cadang dan canang istilah subsidi neh diperluaskan oleh kerajaan agar rakyat tidak berpaling dengan mengundi yang lain. Walaupun seteruk mana mereka menyeleweng, sejahat mana mereka merompak wang rakyat, andai dijaja isu subsidi maka rakyat sedikit sebanyak akan mengenangkan jasa BN.

Kita harus membetulkan balik maksud sebenar subsidi disini. Selagi mana istilah subsidi tidak dibetulkan selagi itulah kerajaan akan mengambil kesempatan terhadap rakyat dengan istilah tersebut.

Apa yang best sangat subsidi neh?

1. Subsidi ialah hak. Hak neh selayaknya diberikan kepada pihak yang berhak. Adakah semua rakyat malaysia berhak menerima hak masing2? Ya. Semua rakyat malaysia dan bukan rakyat malaysia berhak menerima hak masing2 berdasarkan kepada perlembagaan negara.

2. Contoh kes ;

Subsidi petrol. 

Petrol ialah kegunaan orang yang memiliki kenderaan. Andai kata subsidi petrol yang diperuntukkan oleh kerajaan hanya untuk orang2 miskin dan mestilah berwarganegara malaysia, maka itulah yang harus dilaksanakan oleh kerajaan.

Dengan mengagihkan subsidi kepada golongan yang berhak dan layak, kerajaan boleh menggunakan wang selebihnya untuk perkara2 yang lain. Contohnya ;

meningkatkan fasiliti dan gaji kakitangan hospital kerajaan agar setanding dengan perubatan swasta. Kita tidak mahu lagi wujud orang2 begini ;

- rakyat terpaksa berusaha keras untuk menjadi kaya raya atas tuntutan hidup. Mereka mahukan perubatan yang baik, mereka mahukan pendidikan yang baik, mereka mahukan rumah yang baik, mereka mahukan kualiti hidup yang baik tetapi semua itu memerlukan kos yang sangat tinggi, disebabkan itu dikalangan mereka ada yang berusaha menggunakan apa sahaja cara untuk mencapai matlamat. Seolah2 matlamat mereka adalah hidup demi duit. Dan mengabaikan aspek2 yang lebih penting seperti kerohanian, agama, dan pergaulan sosial.

- rakyat yang miskin pula terpaksa merayu2 mengharapkan bantuan dan simpati. Walaupun mereka sedar mereka memerlukan bantuan tetapi mereka juga ada perasaan malu. Ada yang gagal dapatkan bantuan sehingga mati akibat tidak mampu merawat penyakit.

-  faktor gaji yang rendah di kalangan pekerja kerajaan menyebabkan pekerja2 di hospital kerajaan kurang berdaya saing. Mereka bukan sahaja kerap marah, tidak mesra pelanggan, malahan ada di sesetengah hospital, mereka tidak mematuhi piagam yang ditetapkan sehingga menyebabkan kematian, kecacatan, dan sebagainya. Andai lebihan subsidi digunakan untuk menaikkan gaji mereka agar selevel dengan beban kerja mereka, sudah tentu faktor kekurangan pegawai perubatan dapat di atasi sekaligus mengurangkan beban mereka.

Selain itu, sudah sampai masanya kerajaan menghulurkan lebihan subsidi kepada perkara2 yang lebih memerlukan perhatian. Antara cadangan ialah melantik badan bebas yang memantau operasi hospital kerajaan secara berkala dengan mengejut dan berlakon sebagai pesakit. Cara sama boleh digunapakai untuk semua agensi kerajaan bagi meningkatkan kecekapan pekerja kerajaan.

Sesetengah orang akan bertanya, kenapa subsidi untuk orang miskin je? Bagaimana dengan orang kaya? Apakah kami tidak membayar cukai? Kenapa hanya kami sahaja yang perlu memberi lagi dan lagi?

Ada banyak sebab kenapa subsidi hanya untuk golongan yang berhak. Orang yang berhak menerima subsidi, bukan sampai bila2 hanya akan menerima subsidi. Mereka juga perlu di ajar agar keluar dari kelompok penerima subsidi. Ini perlu dilakukan supaya mereka boleh berdikari dan subsidi disalurkan pula kepada golongan yang lain. Keadaan neh akan berterusan, sehinggalah tiada lagi rakyat malaysia yang layak menerima subsidi.

Penerima subsidi juga tidak boleh dibuat berdasarkan bangsa dan agama. Ia harus dibuat berdasarkan rakyat malaysia. Sesiapa yang miskin dan perlukan bantuan, maka dia seharusnya layak menerima tanpa kira bangsa dan anutan dia.

Andai kata penerima subsidi dikurangkan, sudah tentu kerajaan ada lebihan wang. Maka dari sini, golongan kaya akan menerima faedah. Sudah semestinya lebihan wang akan disalurkan kepada sektor pendidikan, pengangkutan, perubatan, jalanraya, harga kereta yang lebih rendah dan sebagainya. Untuk sektor2 seperti neh, tidak patut ada tingkat perbezaan di antara golongan kaya dan miskin. 

Jika kerajaan mampu sediakan sekolah satu sistem yang efisien, sudah tentu orang2 kaya akan menghantar anak2 mereka belajar di sekolah kerajaan. Yakni, mereka mampu lakukan penjimatan dari segi kos pendidikan untuk anak2. Dari sini, mereka dapat kembali merasa pembayaran wang cukai mereka. 

Jika kerajaan boleh hapuskan tol dan tingkatkan tahap keselamatan, sudah tentu ianya akan dirasai oleh semua golongan tanpa kira kaya dan miskin. Yakni, mereka dapat kurangkan kos perjalanan dan bayaran untuk menjaga keselamatan masing2. Dari sini, semua rakyat malaysia berhasil menikmati kembali cukai yang mereka bayar.  Sudah tentu orang2 kaya tidak akan merunggut lagi kenapa mereka perlu bayar lebih.

Jika kerajaan boleh wujudkan pasaran kos pendidikan yang berpatutan untuk semua rakyat malaysia, dengan kualiti pendidikan yang setara dengan tahap piawaian antarabangsa, sudah tentu orang2 kaya tidak akan salurkan wang ke luar negara bagi menghantar anak2 belajar di luar negara.  Yakni, mereka dapat lakukan penjimatan dari segi kos pendidikan lanjutan untuk anak2. 

Sebaliknya kita yang akan menarik pelajar luar masuk ke malaysia. Suasana seperti ini sudah tentu akan dirasai oleh golongan2 kaya dan sudah tentu mereka seronok kerana dapat merasai kembali hasil pembayaran wang cukai mereka. 

Jadi, tolak subsidi kita boleh maju?
Ya. Sudah tentu.

Tapi kenapa hanya subsidi yang membabitkan rakyat? Bagaimana pula dengan subsidi untuk kroni kerajaan?

Kita akan tolak semua bentuk subsidi. Bukan hanya rakyat sahaja perlu di educate untuk mengeluarkan diri dari kelompok subsidi, kerajaan pun sama. Kita tidak mahu lagi wang kerajaan digunakan untuk bailout MAS, PROTON dan lain2 GLC. 

Kita juga tidak mahu kerajaan wujudkan subsidi IPP untuk syarikat2 besar seperti YTL. Subsidi untuk rumah rasmi PM dan TPM pun tidak perlu. Sudah sampai masanya untuk kerajaan beli rumah rasmi sendiri, dan hanya gunakan api dan elektrik jika ada urusan rasmi yang mewajibkan penggunaan rumah terbabit.
6 perkara yang paling penting ;

pendidikan

pengangkutan

sara hidup yang berpatutan

keselamatan
kesihatan

rumah

Kita dapat tinggal dengan selesa, kita boleh membeli belah dengan selesa, kita boleh bergerak dengan selesa, kita boleh belajar dengan selesa, kita boleh mengubati penyakit dengan selesa, sambil hidup dengan tahap keselamatan yang selesa, lalu apa lagi yang kita inginkan dalam kehidupan neh? 

Kerajaan sekarang tak boleh bagi apa yang kita inginkan di atas. Subsidi hanyalah ubat untuk mengkhayalkan kita. Sampai bila kita kena hidup berasaskan subsidi? Kerajaan sepatutnya salurkan subsidi kepada golongan dan sektor yang memerlukan sambil mendidik masyarakat betapa peri pentingnya untuk keluar dari kehidupan bersubsidi.

Dalam waktu yang sama, kerajaan juga sepatutnya tidak menyalahgunakan istilah subsidi untuk kepentingan politik mereka. Subsidi ialah hak kepada mereka yang berhak. Subsidi itu sendiri ialah antara cabang kerja yang kerajaan kena laksanakan dengan telus. Bukan nya mengagihkan ia kepada golongan tertentu [kroni] dan menyasarkan kepada penyokong mereka sahaja. Suasana seperti ini menyebabkan rakyat malaysia berbalah sesama mereka.  

Yang layak mendapat subsidi, merunggut kerana tidak dibantu. Yang tidak layak pula, merunggut kepada orang lain dengki dia dapat, yang tidak dapat pula hairan kenapa mereka berbalah, sedangkan dia boleh hidup walaupun tanpa subsidi, meskipun dia agak marah kerana terlalu kerap memberi daripada menerima kembali wang cukai mereka dan begitulah seterusnya. Dan sampai bila2. Andai yang hak tidak menerima hak, yang tidak berhak, menerima hak dan yang tidak layak seringkali dipaksa mengeluarkan hak sehingga melebihi dari apa yang sepatutnya.

Memandangkan kerajaan sekarang gagal educate rakyat apa itu subsidi dan sering mencandukan kita dengan subsidi, maka kita kena cari jalan lain untuk ubah cara hidup dan pemikiran kita agar kita lebih maju ke depan berbanding negara2 lain. Kita kena sentiasa berfikir bahawa kitalah perintis dan bukannya pengikut.  

Untuk langkah pertama, kita kena ubah kerajaan sekarang. Kerajaan sekarang tidak pandai menguruskan malaysia dan malaysians. Kita kena berani mengubah andai kita mahu berubah. Kita tak pernah rugi apa andai menolak kerajaan corrupt. Tetapi kita akan rugi berterusan andai undi kerajaan yang rasuahkan subsidi semata2 demi undi.

Lagipun, ini baru isu penyelewengan wang subsidi. Kita belum ambilkira penyelewengan wang zakat lagi.  Jika kesemua neh di ambilkira, maka kita akan faham betapa teruknya kita di aniaya oleh kerajaan selama neh.

Sudah sampainya masa untuk kita menolak subsidi. Kita mampu berdikari dengan usaha dan kaki kita sendiri. Buktikan ia dengan menolak BN terlebih dahulu.

Ameno : Apa pun nak menipu lah kerajaan neh..

Monday, October 10, 2011

Rosmah Mansur Menteri Kewangan ketiga.

Ya. Betul. Tak percaya? Tengok bawah neh ;



Nampak? Tengok bahagian yang bertanda tue. Nampak tak?  

Isu nya ialah ;

1. Najib buat lawatan mesra dengan kakitangan kementerian yang terlibat dalam penyediaan laporan bajet 2012.

2. Najib buat sekali perjumpaan tertutup dengan pegawai2 kanan penyedia laporan terbabit.

3. Mem kita, rosmah mansur turut ikut serta dalam lawatan mesra dan perjumpaan tertutup terbabit.

What?

Lawatan mesra = okey.

Perjumpaan tertutup = disokey.

Siapa mem rosmah neh? Apa jawatan rasmi dia dalam kerajaan? Kenapa dia ikut serta dalam perjumpaan tutup yang membincangkan perjalanan kewangan negara?

Jawapan nya ialah ;

ROSMAH MANSUR IALAH MENTERI KEWANGAN KETIGA ALIAS MENTERI BAYANGAN KEPADA NAJIB RAZAK.

Agaknya larh. Persepsi aku je. Tapi rasanya macam betul. Kalau tak betul, apsal dia ikut campur dalam urusan kewangan negara?

Ka.. memang dia yang control wang negara selama neh? 

Owh My Allah swt..

Mampuih den.. mesti tak dapat bonus rm500 dari mem rosmah lepas neh. Almaklumlah den kan selalu mengempakkan rosmah mansur selama neh..

kah kah kah

Dan baru den tahu.. patutlah nama singkat dia RM. Rupanya ada erti yang mendalam. 

kah kah kah

Ameno : Rosmah mansur cipta sejarah sebagai isteri pm pertama yang mengikuti meeting rahsia pasal bajet 2012. Peh. Makin hebat. 

Jet peribadi sapa pula neh..?

Menteri dan TV Hijrah mewah berbelanja

Ini kisah seorang menteri yang belum sepenggal berada dalam kabinet dah mula tunjuk hidup mewah. Menteri lain yang berpuluh tahun pegang jawatan, tak hidup semewah menteri yang sorang ni. Bukan nak menuduh, jauh sekali nak fitnah. Tetapi inilah hakikat yang berlaku di depan mata. Belum habis edah isu pembaikian rumah yang bernilai berjuta-juta ringgit itu, hari ini timbul pula keborosannya berbelanja duit kerajaan.

Sikap borosnya hanya Tuhan saja yang tahu. Selain gaya hidupnya yang keterlaluan mewah sehingga mengalahkan ahli perniagaan dan jutawan, menteri ini juga dikatakan tidak mesra pekerja di bawahnya.

Baru-baru ini, pada 27 September 2011, TV Hijrah dikatakan telah menempah atau menyewa khas sebuah jet peribadi untuk membawa krewnya bersama menteri yang juga penaungnya membuat liputan sambutan Hari Raya Aidilfitri yang diadakan di Dewan Orang Ramai Guar Cempedak, Yan, Kedah.

Tindakan ini amat mengejutkan kerana TV Hijrah yang baru dua tahun beroperasi boleh berbelanja besar semata-mata hendak pergi buat liputan program Solehah di Rumah Budi, Yan, selepas ke majlis Rumah Terbuka Aidilfitri itu. RTM yang berpuluh-puluh tahun beroperasi pun masih belum mampu hidup sederhana mewah, inikan pula nak bermewah-mewahan seperti dinikmati dan dikecapi TV Hijrah yang berusia baru setahun jagung itu.

Nak tanya pihak pengurusan TV Hijrah, ada apa-apa perjanjian istimewa ke dengan orang yang ada kepentingan dengan projek itu sehingga menempah jet peribadi untuk membawa mereka ke Yan. Atau mereka mendapat kelulusan Lembag Pengarah yang dipengerusikan oleh Tan Sri Yusof Nor atau atas arahan menterinya atau CEOnya memandai-mandai membuat keputusan sendiri?
Inilah yang menimbulkan tanda tanya dengan sikap mewah TV Hijrah dan menteri yang menjaganya. Walhal, terbang naik MAS, AirAsia atau Firefly pun boleh sampai setakat ke lapangan terbang Kedah tu.

Naik van yang menjadi pengangkutan utama krew RTM keliling Malaysia untuk menyiapkan program pun boleh. Tak ada masalahnya. Setakat Kuala Lumpur ke Kedah, lalu Lebuh Raya Utara Selatan dengan tolnya tak sampai RM30 dan minyak tak sampai RM100 pun boleh sampai.


Tak perlulah baik jet peribadi dan tak perlulah nak tunjuk hidup bermewah-mewahan. Menteri berkenaan sepatutnya bertanggungjawab dalam kes ini. Beliau wajar memberi penjelasan kepada rakyat yang nak tahu kenapa naik jet peribadi untuk ke program kecil.

Gambar:
Jet peribadi yang disewa khas oleh pengurusan TV Hijrah untuk menerbangkan krew program Solehah dan menteri berkenaan ke Kedah

1. Bukan aku yang tulis artikel neh.

2. Aku siar atas permintaan penulis email.

3. Lihat gambar yang dimaksudkan di bawah neh ;



Jeng jeng jeng..

Ada orang nampak..

Jeng jeng jeng..

Orang yang nampak sudah marah..

Jeng jeng jeng..

Umat islam jangan suka meminta2 dan tamak..

Jeng jeng jeng..

Allah swt maha melihat..

Nota : Kisah ini benar berdasarkan kepada persepsi penulis. Saya selaku penyiar, sekadar menyediakan platform. Harap maklum.

Ameno : Isu zakat.. dari orang berkaitan.. aku dah dengar banyak komplain.. habislah.. mulut orang bukan mulut tempayan..

Sunday, October 9, 2011

Bajet 2012 - Jamil khir : Bajet neh untuk dunia akhirat.



Tolong jamil khir..

Tolong....

Tolong...

Tolong..

Tolong jangan bodek sampai tak hengat donia boleh tak?

Sedikit petikan dari atas neh ;

"Kita  ingin lihat pembangunan keseluruhan termasuk di kelantan [<-- macam biasa, kelantan gak yang ko sebut padahal sabah, sarawak dan perak ialah negeri yang lebih mundur dari kelantan] dan dalam konteks negara kita adalah pembangunan yang seimbang termasuk rohani dan jasmani [Apa? Seimbang rohani dan jasmani? Apa tue? Apa kaitan benda tue dengan bajet 2012?]

"Bajet ini juga demi untuk kesinambungan kepimpinan dan untuk meletakkan negara di landasan sebenar seiringan dengan pembangunan dunia dan akhirat [Apa? Apa benda orang neh merepek dan mengarut?]

"Saya melihat samada ada tohmahan dan cakap2 kosong itu hanyalah untuk merendahkan bajet ini sendiri, sedangkan hakikatnya ia membantu rakyat sejak kecil hinggalah mereka mati. Apabila kerajaan mengambilkira pembinaan hospital, sekolah, pembinaan hospital baru dan sebagainya, bermakna kita mengambil peduli perihal dari lahir sampailah kematian". [Apa? Kalau takde hospital orang tak boleh mati ke? Asal mati mesti guna hospital ke? Ko neh pernah ziarah orang meninggal ke tak? Apa semua hospital di malaysia neh kerajaan punya ke? Apa benda orang neh melalut dan meroyan bagai?]

Jamil khir,

Aku tahu rumah ko besar. Aku tatau dari mana ko dapat dana, tapi aku percaya benda tue dah menyusahkan diri ko. Aku ada bukti. Buktinya ko meroyan di atas. Sila baca semula apa yang ko komen pasa bajet 2012. Takde satu pun kena dengan isu bajet. Semua nya merapu dan mengarut. Bukti ko dipercayai telah makan duit tetttt.. . Padan muka. Berani ko makan, berani ko tanggung. Dunia akhirat. Yang neh baru betul.

Ameno : Patutlah jakim makin meroyan. Menteri dorang pun dah berapa betul otaknya.

Saturday, October 8, 2011

Bajet 2012 - Zahrain : Anwar berbohong, Zulkifli : Kagum penyangak dapat bantuan.



Aku nak gelak je larh. Kelakar gile komen2 di atas neh. Sedikit petikan dari komen2 di atas neh ;

"Ini belanjawan yang beri pukulan kepada pembangkang. Jadi saya turut alu-alukan dan gembira walaupun ekonomi luar dan dalam tidak menentu tetapi kerajaan tetap berani kemukakan belanjawan yang cukup berani," kata Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali. <-- Pukulan kepada pembangkang? Aku tak faham napa dia nak kaitkan bajet 2012 dengan pembangkang? Apa yang penting ialah dia ulas bajet neh dari segi kebaikan kepada rakyat. Apahal lak dia nak kaitkan bajet neh dengan anti dia kepada pembangkang?


Datuk Zulkifli Noordin berkata: "Belanjawan kali ini membuat saya teruja dan kagum, saya anggap ia syumul (menyeluruh) dan merangkumi semua struktur, semua lapisan rakyat daripada yang kecil sampai dewasa daripada miskin kepada berada. Daripada swasta, kerajaan dan pasukan keselamatan kepada kakitangan awam dan ia menyentuh semua."

Zulkifli berkata, beliau juga kagum sebab penyangak dan penyamun boleh mendapat faedah menerusi bantuan peguam daripada Yayasan Guaman Kebangsaan. "Maknanya, semua yang masuk mahkamah dapat bantuan. Ini tidak pernah berlaku di tempat lain. Rakyat perlu hargai kerana ia bajet rakyat," katanya. <-- kah kah kah.  

Kepala hotak kau. Benda neh dah lama di luar negara. Neh mesti tak pernah tengok drama csi, laws and justice dan boston apatah.. dah lama dah.. drama tue.. peguam percuma kepada mereka yang tidak mampu dah lama wujud di luar negara, si zul neh nampak sangat penipu.

Lagi satu melabelkan orang yang belum didapati bersalah sebagai penyangak adalah melampau. Bukan seme orang yang tak dapat bayar yuran guaman dan upah peguam tue penyangak. Ingat seme yang tak mampu / miskin = penyangak ke apa? Razak baginda kaya raya dan mampu bayar yuran guaman tapi dia pun penyangak gak pa. Khir toyo pun penyangak gak pe. Sengal betul peguam neh. 

Datuk Seri Zahrain Hashim ialah bajet kerajaan kali ini benar-benar memberi kesan untuk ekonomi berkembang lebih maju. "Tetapi belanjawan yang dikemukakan oleh pihak pembangkang adalah satu khayalan saja kerana (Ketua Pembangkang) Anwar Ibrahim bukan seorang pakar ekonomi. "(Bekas Perdana Menteri) Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri berpendapat Anwar tidak tahu mengenai ekonomi, sebaliknya beliau hanya berbohong. "Oleh itu, beliau disaran menyimpan Buku Jingga berkenaan dan tidak perlu menyebutnya lagi," katanya. <-- Neh satu lagi oak senget. Nak komen pasal bajet najib tapi babitkan anwar ibrahim perhal? Kan dua benda neh berbeza? Apa kebaikan pada bajet 2012 itu yang patut ko focus, neh tak pasal2 melalut komen pasal anwar pembohong dan etc. Apa kena mengena anwar dengan bajet 2012? 

Takde kena mengena pun. Bajet pr lain, bajet bn lain, ulaskan lah dengan pro. Janganlah merepek je 24jam. Anwar pembohong? So.. benda neh ada kaitan dengan bajet ka? Dia neh lari topik betul. Orang suruh ulas pasal bajet bn tapi dia melalut citer pasal buku jingga. Haitt.. dah makan ubat ke blom?


Dorang neh memang muka wajib tayang dalam utusan dan tv3 setiap kali ada apa2. Aku rasa wakil rakyat bn seme dah mampos kot.




kah kah kah



Ameno : Bajet bn bagus? keji gile tuduhan itu.

Friday, October 7, 2011

Najib: Elaun, kemudahan Ahli Parlimen akan dinaikkan.

F*ck!!
Kepala hotak kau. 

Dah lah kaki ponteng, pemalas, suka tidur, merepek tak tentu hala, ada yang tak pandai berbahas, jawapan ikut skrip, turun padang time pilihanraya, buat bantuan terpilih, suka kronisme lagi ada ahti nak naikkan elaun ahli parlimen?

Ini ialah keF**ckan yang nyata dan jelas.

100% aku bantah. Kesemua MP baik dari PR dan BN memang ramai yang pemalas, kaki ponteng, suka skip, dan kaki tidur. Itu tak masuk lagi, apabila kerja2 membantu rakyat yang tertangguh disebabkan budaya kerja dorang yang tak pandai bahagi kerja sendiri [perniagaan] dengan tugas terhadap rakyat. Dok pongpang cakap MP tak boleh involved dengan bussiness konon tapi berlambak2 MP macam tue. Semak oi semak!

Aku nak bagitau najib, elok ko tarikbalik usul bodoh ko neh. Dan MP PR korang pun tak payah nak semak happy dengan usul bodohnakmampos neh. Korang tue pemalas tahu tak PEMALAS. Baca betul2 kat bawah neh ;

PEMALAS.

Aku ulang

PEMALAS.
Ingat kampung baru ingat bn
Ingat kampung baru ingat pr
Ingat kampung baru ingat mp2 pemalas.

Dasar pemalas, tak sedar diri, pandai membodek, kuat mengampu, dasar tak sedar dek untung lagi mao kenaikan elaun dan kemudahan? 

BULLSHIT lah neh semua

Yang terbeban tue sekarang kami, bukan nya korang. MP seme hidup senang lenang, bila kena bamboo ada yang tolong bekap bagai.. apa yang susahnya tah? G mamposlah sesiapa yang bawa dan sokong idea neh. G, mampos!


KUALA LUMPUR, 7 Okt — Bajet 2012 bukan sahaja menyentuh kebajikan rakyat jelata, malah turut menekankan usaha mahu menjaga kepentingan ahli-ahli Parlimen - mengkaji semula elaun dan kemudahan wakil rakyat.
“Menyedari tanggungjawab, tugas dan beban kerja ahli-ahli Parlimen yang semakin bertambah dari hari ke hari dan perlunya kita memupuk budaya politik baru bersesuaian dengan program transformasi politik yang saya umumkan baru-baru ini, maka kerajaan dengan bercadang untuk mengkaji semula elaun dan kemudahan ahli-ahli Parlimen sekalian,” katanya ketika membentangkan Bajet 2012 di Parlimen petang ini.
Bagaimanapun kata Najib, “dengan syarat kedua-dua pihak... parti kerajan dan parti pembangkang mestilah seiya sekata bersetuju.”
Kata Najib, elaun baru itu akan berkuat kuasa pada 1 Januari depan.
Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan kadar kenaikan yang hendak dibawa.

Ameno : Bodohnakmampos.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...