Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Sunday, July 31, 2011

Telur masin 80sen sebijik dan tipsi jimat duit sempena ramadhan.

Korang tahu tak telur masin tue apa? Ada sesetengah orang panggil ia telur asin. Tak kisahlah tue telur asin ka masin ka janji product yang aku maksudkan dalam kepala hotak aku sama dengan apa yang korang bayangkan dalam kepala hotak masing2.


Sebenarnya untuk pengetahuan korang harga telur masin di perak ialah rm0.40sebijik. Ya betul. Itu harga yang aku silap dengar. Harga sebenarnya ialah rm0.80sen sebijik. Ya. Ini harga yang aku tak silap dengar tapi rasa macam nak silap buat bayaran. Sejak bila harga telur masin di perak neh mahal nak mampos?

Memang benar aku jarang makan telur masin. Asal nak makan telur masin je mesti time ramadhan. Asal time ramadhan je mesti rasa nak makan telur masin. Apasal hah? Trend ka? Tradisi ka? Ataupun wajib? 

Kah kah kah

Pandai2lah korang fikir sendiri. Yang penting sekarang telur masin dah naik harga. Harga asal sebelum najib jadi piem ialah 40sen sebijik. Setahun dia jadi piem naik 20sen kepada 60sen sebijik. Dua tahun dia jadi piem naik lagi 20sen. Dari 60sen sebijik kepada 80sen sebijik. Harga neh kuatkuasa bila aku taktau. Aku pun dah malas nak tanya makcik tue. Dah lah aku silap dengar harga dia.

makcik harga telur masin neh berapa? [aku bawa rm10 je so kena tanya harga. Kalau rm100 aku bantai redah beli tak hengat donia. Siyes]

rm0.40sen <-- Makcik tue jawab. harga aku silap dengar.

rm0.40 yer makcik?

tak. 0.80sen sebijik <-- harga yang buat aku rasa macam nak teranjang seseorang.

ok. Saya nak 3 biji je <-- untuk 2 hari lepas kot. Kalau jimat cermat ler cara makan nya. Ye tak?

kah kah kah

Gila punya mahal. Itu baru telur masin. Belum apa kejadah barang lain. Sebab tue aku nak kongsi dengan korang tipsi aku jimat cermat time bulan ramadhan. Takyah pening2 kepala hotak korang nak fikir hari neh buka makan apa, nak beli lauk apa, nak buat kuih apa, nak bajet berapa dan segala bagai.

Ikut je plan aku yang nak masuk tahun keempat di perak neh. Caranya mudah. Iaitu berbuka di masjid. Lantak ko lah buka kat masjid mana atau apa. Asal nama tempat tue masjid, ada sediakan juadah berbuka, ko serbu lah sana. Meriah beb. Aku dah buat untuk 3 tahun berturut. Amat jarang2 sekali aku berbuka kat rumah. Aku pun tak perlu penat lelah macam orang lain yang beria2 masak segala bagai. Aku hanya perlu sediakan keperluan serba sedikit dan berlenggang2 ke masjid dengan seronok. 

So kalau korang nak jimat macam aku dan keluarga aku, jangan segan2 lepak masjid. Ini siyes punya cakap. Bukan main2. Mari kawan dengan masjid sebab boleh berbuka puasa percuma + dengar ceramah + dapat ilmu percuma.

Hidup is sempoi. Terlalu membazir untuk dibiarkan ia di isi dengan masa2 memasak juadah untuk berbuka puasa di bulan ramadhan.  <-- motto hidup seorang pemalas macam aku. Tak sia2 mak aku panggil aku pemalas. Memang sebijik kena dengan perangai aku.

kah kah kah

Ameno : Malas masak takpe, jangan malas benda lain beb. kah kah kah

Mismah, kau IC merah tapi napa ko boleh mengundi hah?

Mismah, ko neh sapa hah? Kenapa ko layak mengundi dengan IC merah ko tue? Ke memang IC merah layak mengundi? Aku taktahu. Aku pun tengah confused neh. Siyes. Tengok bawah neh.





Mismah ko jangan salah faham kat sini. Aku bukan nak marah ko. Ataupun nak tuduh2 ko tue dibeli oleh umno. Jangan fikir pelik2 mismah. Cuma aku nak dengar penjelasan ko je. Napa ko layak daftar mengundi? Ko baru daftar je kan mismah? SPR tulis kat situ yang ko tue pendaftaran tue baru. Kat ijok plak tue. Ijok mengingatkan aku kepada khalid ibrahim. Ijok juga mengingatkan aku kepada pakatan rakyat. Ijok juga mengingatkan aku kepada kekalahan bn. Hishh.. mismah mismah. 

Apasal seme yang aku ingat neh semacam ada kaitan dengan pengundi hantu neh mismah? Aku tak tuduh ko hantu ye mismah. Ko jangan salah faham. Cuma aku pelik je. Apa kata ko huraikan kepelikkan aku neh mismah. Boleh tak mismah? Ke nak aku cari ko kat alamat rumah ko sendiri mismah?

Lagi satu mismah, betul ke ko neh layak dapat PR kat malaysia neh? Aku bukan nak syak ko tue ejen indonesia yang cuba masuk malaysia secara beramai2 dan mendapatkan status PR sambil membawa agenda penyatuan malaysia-indonesia. Jangan salah faham. Cuma aku nak tanya je. Betul ke ko layak dapat status PR di malaysia neh? Takan tanya pun salah kot mismah?

kah kah kah



Ameno : PR boleh undi ka weh?

Saturday, July 30, 2011

PAS, tahlil berbayar dan kesesatan.


Kat atas neh ialah screenshot iklan tahlil yang dipetik dari harakah. Sekarang neh aku nak meluahkan pandangan ikhlas tentang hal neh. Pandangan aku ialah pandangan jujur berasaskan kepada persekitaran aku. Ini bukan entry cari pasal atau entry nak kutuk pas. Jadi tak perlu lah nak salah faham kat sini. Ini ialah entry berdiskusi sesama kita. Andai salah, maka betulkan. Andai berbeza, maka belajar untuk terima. Simple.

Pertama aku nak sentuh isu tahlil berbayar. Merujuk kepada perkara di atas neh. Sila lihat iklan ini live disini.

Dan ini ialah pemahaman akal aku ;

1. Pondok hilir boleh buat majlis tahlil. = sama macam catering buat kenduri kahwin

2. Tapi pondok hilir tidak menetapkan bayaran khusus. Sekadar sumbangan ikhlas. Memang tiada ketetapan bayaran. Aku dah tanya sendiri <-- testimoni aku. Aku tanya ustaz neh berapa sumbangan yang dia nak, dia cakap terpulang lah. Lainlah catering. Dia memang ada bayaran khusus bagi perkhidmatan mereka.

3. Tapi satu benda yang sama yang aku nampak secara kasar ialah ;

majlis tahlil berbayar = catering berbayar = sama2 perlukan duit = sama2 berikan perkhidmatan mereka.

Apakah kita di bolehkan mencari "wang" dengan berbuat demikian? Maksud aku majlil tahlil berbayar neh. Boleh ka kita berbuat demikian?

Ini jawapan yang aku terima daripada orang yang terlibat dalam perkara macam neh [untuk rekod mereka neh semua aku interview atas dunia realiti bukan online]

Jawapan pakcik A yang keluar duit buat tahlil :

Pakcik neh cakap yang majlis tahlil berbayar neh boleh jimatkan duit dia. Beban kenaikan barang makanan di malaysia neh meningkat dari tahun ke tahun. Jika ramai2 orang membayar kepada satu organisasi untuk mengadakan kenduri tahlil, apa masalahnya? Ibarat 3,4 orang anak dikenduri dalam satu persandingan. Kat situ jimat kos catering. Jadi apa masalahnya sehingga aku sibuk2 tanya? 

Jawapan pakcik B yang keluar duit buat tahlil ;

Kita bukan taktahu yang majlis tahlil neh bidaah. Benda yang tiada dalam islam. Tapi niat kita menyumbang untuk buat majlis tahlil neh cuma niat atas kertas. Pada hakikatnya kita nak bantu mereka2 yang melaksanakan kerja2 dakwah. Takan nak bagi macam tue aje kot. Hari2 makan sumbangan dan derma ikhlas, dorang pun ada perasaan malu. Jadi apa salahnya mereka menawarkan perkhidmatan tahlil berbayar di samping menaja makanan berbuka puasa mereka? Kita tak rugi pun. Anggaplah derma ikhlas.

nota : tiada kaitan dengan pondok yang di iklankan oleh harakah.

Kedua2 di atas neh menderma lebih dari rm100 untuk majlis tahlil berbayar. Masing2 ada jawapan dan niat yang berbeza. Kalau ikut pandangan aku maka ;

Aku fikir mereka menawarkan perkhidmatan majlis tahlil berbayar neh sedang menjual perkhidmatan. Mereka cuba mengambil kesempatan di atas masyarakat islam yang semakin terpesong dari islam. Tapi nampaknya persepsi aku neh tidak mewakili keseluruhan mereka yang terlibat. 

Ini kerana ada yang tanya aku, ustaz2 yang ambil sumbangan buat majlil tahlil tue gunakan duit untuk beli kereta mewah ka? Rumah besar ka? Sampaikan aku beria2 siasat segala bagai? Ceh.. terkena aku bhai. Aku insaf. Aku tak patut buruk sangka neh.

Tapi still.. still still.. boleh menimbulkan keraguan yang munasabah. Ini kerana tak semua mereka yang menganjurkan majlis tahlil berbayar neh mempunyai niat yang serupa. Mana yang ada niat ikhlas, mana yang ada niat sebaliknya kita tak tahu. Sebab tue wajar untuk kita pantau benda2 macam neh. Kita tidak mahu nanti ada persepsi yang mengatakan ustaz2 neh menjual bacaan tahlil mereka demi menghalalkan matlamat mereka.

Di samping itu benda neh juga ada side effect yang lain. Contohnya upah bacaan tahlil neh sendiri. Kenapa perlu susah payah upah orang buat tahlil? Ka sendiri tak pandai baca? Tak semestinya tahlil mesti dikendurikan. <-- siapa bagi persepsi neh? aku pun confused. 

Sendiri boleh buat tahlil ma. Sendiri baca sendiri lah sumbang bacaan tersebut kepada arwah. Daripada sumbang duit buat upah tahlil, baik bayar ustaz tersebut untuk mengajar mengaji. Lagi baguss wooo. Tapi niat orang yang menderma kepada pondok2 pengajian dakwah amatlah dipuji oleh aku. 

Walaupun mereka neh sedar bacaan tahlil neh tiada dalam amalan Nabi saw tetapi still mereka bagi duit. Mereka nak menderma dengan ikhlas. Mungkin ramai orang islam macam neh. Mungkin majoriti. Bukan sebab dorang tak reti baca tahlil. Bukan sebab dorang takde duit nak buat kenduri sendiri. Ataupun lain2 sebab. Sebaliknya mereka cuma nak menderma dengan ikhlas. Kagum aku.

Di sinilah kesalahan kerajaan umno bermula. Sepatutnya mereka memberikan peruntukan khusus kepada pondok2 seperti ini agar mereka tiada kerisauan dari segi kewangan dan keperluan harian. Tetapi disebabkan umno itu anti islam maka pondok2 seperti ini terpaksa hidup atas belas ihsan orang ramai. Sehingga kadangkala terpaksa menjual kebidaahan untuk sesuatu sebab. <-- ini fakta beb. Walaupun tak wajar menyalahkkan umno di atas majlis tahlil berbayar tapi still umno ada menyumbang kepada kesusahan mereka. Sedikit sebanyaklah.

Bacaan tahlil kepada si mati difahami oleh aku tidak akan sampai kepada arwah. Aku baca banyak pasal neh. Wujud pelbagai pandangan yang berbeza-beza. Dah macam tue, tak patutlah amalan neh diteruskan. Ataupun hentikan ia sekurang2nya sehingga mencapai satu persetujuan. Kita bukan mahu a memaksa b mendengar pandangan a dan begitulah sebaliknya. Cuma kita mahukan satu persetujuan di ikat bagi mengekang perbalahan umat islam. Once kita dah sama2 setuju kepada keputusan itu then kita patuhi lah. Adil bukan?

Berkaitan meminta derma dan sumbangan dengan menjadikan majlis tahlil sebagai platform aku rasa ianya tidak perlu diteruskan. Lebih baik terus terang je perlukan sumbangan dan derma ikhlas untuk berbuka puasa. Insya-Allah ramai orang akan derma. Mengharap pada Allah swt, bukan pada orang. Disebabkan mengharap pada orang lah kita kadangkala tersasar sehingga membidaahkan diri masing2. Tak perlu tengok jauh. Tengok diri sendiri sudah.

Dan pas sebagai parti islam sepatutnya alert tentang hal neh. Iklan neh berada di dalam harakahonline. Itu belum naskhah paper pas lagi. Mungkin lebih banyak dari yang neh. Yang mengundang persoalan di ahti aku ialah ;

iklan = product berbayar.

Maksudnya ko kena bayar dulu then mereka akan iklan kan product ko. Aik.. ko ada duit yerk bayar iklan? Bukan kah sepatutnya ko tiada wang disini? Ataupun harakah iklan kan secara percuma? Benda neh mewujudkan persepsi beb.

Rasa tak apa yang aku rasa? So benda neh just mengheret kepada satu situasi yang kurang menyenangkan kita semua. Aku bukan menyalahkan pas dalam isu neh. Team harakah mungkin tidak alert. Tetapi team harakah perlu open terima pandangan dan kritikan. Jangan bagi alasan macam neh kat aku ;

Hek eleyyy.. punyalah berlambak2 kemaksiatan yang berlaku di malaysia neh.. ko sibuk pongpang2 pasal pas.. ko ingat ko bagus dan alim sangat kaaa? Benda kecik takde apa pun. Diam sudey. <-- individu yang bakal marah aku kat sini.

Deerr.. rileks dulu derr. Aku tahu banyak benda buruk di dunia neh. Tapi sekarang skala aku pada pas. Pada harakahdaily. Dalam banyak2 kebaikan dalam harakah, aku spot satu benda yang kurang menyenangkan. So aku tegur sebagai kapasiti penyokong totok pas. Kerana apa aku tegur? Aku sayang maa. Aku sayangkan pas. Tapi pas kena faham lah. Islam itu islam. Pas itu pas. Pas bukan islam. Islam pun bukan pas. So, aku sekarang tegur pas. Bukan tegur islam. Kan ada beza disitu?

Boleh faham kan? Sekian.

Nota : Pakcik A dan Pakcik B bercakap dengan gaya bahasa dan ayat yang lain. Aku menulis balik kepada yang paling hampir dan menyamai maksud disitu. Harap maklum. 


Ameno : Pas ialah parti. Islam ialah kehidupan. Pas mengamalkan islam sebagai kehidupan. Oleh itu pas cenderung kepada kesilapan.

Hot : Konspirasi umno terhadap pelajar mesir terdedah - pendedahan hebat masakini!







Kat atas neh ada 5 dokumen. Korang kena baca dan fahamkan betul2. Nak download pun boleh. Just pergi link neh. Kat sini korang akan nampak lihat penindasan pro umno terhadap mana2 kakitangan yang tidak condong kepada perjuangan mereka. Aku rasa bebas pun kena tiaw sekali gak kot.

Ada 5 perkara yang mengeramkan diri aku berhubung perkara di atas.

1. Kos membaiki rumah kelab umno ialah usd 97 ribu. Wow. Itu nilai usd beb. Banyak tue. Tapi betul ke itu kos sebenar nya hah? Teruk sangat ke rumah tue sampai beriban2 nak repair plak? Tapi agak bias disini bilamana rumah2 lain tak disentuh langsung. Kira nak repair rumah dia je yerk. Penting diri sungguh. Gila dowh dorang neh. Tak adil.

2. Menteri besar terengganu bagi sumbangan ye? Atas kapasiti negeri, umno ataupun individu tue hah korang rasa? Kalau bukan guna duit sendiri sepatutnya kredit haruslah diberikan kepada rakyat marhaen.

3. Ahli yang berdaftar dengan umno cuma 50 orang je. Tapi kenapa program dapat sambutan hangat? Sebab kena paksa lah weh. Tak serta kan korang buang. Tak percaya?

4. Nampak tak apa alternatif dorang terhadap kakitangan yang tidak mesra umno? Apa yang dorang buat tue? Hello.. ko patut melindungi kakitangan dan mahasiswa malaysia di mesir. Bukan nya berpolitik sakan di mesir sana. Sampai menindas2 orang. Dok ampu2 umno sampai mampos. Macam lah umno tuhan ko. Ke memang ko anggap umno tuhan ko?

5. Mengangkat perjuangan umno dan bn di mesir? Boleh tak pakatan rakyat mesir ditubuhkan di sana bagi mengangkat agenda pr pula? Adil lah beb. Umno ada negeri, pr pun ada negeri. Kita saing cara sihat dan open lah kan. Biasiswa datang dari rakyat. Gaji pegawai pun datang dari rakyat gak. Kalau rakyat tak bising, korang sapa nak memekak?

Dan korang baca kat bawah neh pula. Ini antara kerja2 yang pengampu buat bagi memantapkan kedudukan dia sisi mahakotor umno.


Dan tengok kat bawah neh pula ;



Pengampu neh bagi maklumat pada papagomo untuk kenakan pelajar sendiri? Pengampu neh takde otak ka? Kalau ko tak puas ahti dengan seseorang, sepatutnya ko direct je lah dengan dia. Yang babitkan papagomo buat apa? Ustaz.. papa gomo neh menyebarkan video lucah lah. Sebar video lucah lagi bagus daripada berniaga pakej umrah ka? Korang baca bawah neh ;



Pengampu neh juga suruh orang masuk umno. Heheheh.. kerja sampingan yang ikhlas untuk masuk ke syurga umno ke ustaz pengampu? Opsss layak ke dipanggil ustaz hah? Aku dah terconfused lah pulakk.. Lihat bawah ;



Mahasiswa mesir perak yang di aniaya oleh pegawai pengampu neh ;





Nampak apa yang aku nampak? Rasa apa yang aku rasa? Inilah kejahatan dorang. Dorang sendiri main politik kat mesir. Dorang pongpang2 cakap pembangkang hasut pelajar segala bagai. Padahal pelajar pun tak rela menyokong dorang secara ikhlas itupun pasal kena jaga pengajian masing2. Kalau tak usahkata 50, nak lepas 10 individu pun belum tentu mampu beb.

Apa pun korang nak tengok pelbagai pendedahan dan kejahatan umno kat pelajar mesir wajib like page neh ==> sini

Aku bersama pelajar mesir yang di aniaya di sana. Fb dan email ustaz khairi jalaluddin neh dah kena hack sebab tue seme maklumat terdedah. Dan korang haruslah menyebarkan kejahatan mereka. Jangan dibagi muka. Biar kita dedahkan di satu dunia siapa sebenarnya yang main kotor, yang main sandiwara dan main tikam belakang sehingga menjejaskan pelajaran budak2 neh kat mesir.

Sepatutnya daripada sibuk pongpang2 nak mampuskan pengajian pelajar2, pegawai2 umno [bukan mesir pasal perjuangan dorang more to jaga umno not pelajar] neh sepatutnya rapati pelajar, amek ahti dan amek tahu masalah dorang. Bukan nya cantas mana2 yang tak sehaluan. Perbezaan politik tue biasalah. Mahzab pun ada 4. Takan ko expect pandangan politik cuma satu aje? Bengok weh. 

Ameno : Tolong sebarkan.

Friday, July 29, 2011

Diskaun Mykad hilang dengan cop umno disini !

Wey korang ada hilang mykad tak? Ataupun rosak ke? Okey kalau korang rajin + tak malu boleh lah apply surat sokongan diskaun daripada umno mengenai hal tersebut. Ini siyes beb. Betul2 siyes neh. Sila lihat bawah terlebih dahulu ;


Jangan tanya aku apa kaitan JPN dengan umno. Ataupun apa kaitan umno dengan JPN. Pasal aku siyes tak boleh nak jawab soklan tue secara tepat. Sebab tue aku kata aku nampak kerajaan [malaysia] = umno [parti]. Korang plak kata aku merapu sakan. Sekarang sapa yang merapu? Sapa yang buat aku nampak merapu? Sapa sebenarnya yang menyebabkan aku merapu sedemikian? Boleh fikir tak?

kah kah kah

Aku kebetulan nya dalam proses apply mykad sebab cip rosak ari tue, tapi kan.. siyes lah diskaun depan mata daripada umno pun tak hingin der aku amek. Menyampah lagi ada.


kah kah kah

Jadi jangan salahkan aku kalau aku anggap kerajaan = umno. Sebab dorang sendiri yang buat persepsi macam tue. Bukan aku. Tapi dorang. So daripada salahkan persepsi aku, baik korang betulkan mentaliti orang umno tue terlebih dahulu. Sekian.

Ameno : Ini mak bapak umno punya negara kah?

Ibrahim Ali otak pembelit - Ular pun kalah beb!



Gila + meroyan. Tak percaya? Meh tengok bawah ;

Menurut Ibrahim, keputusan menarik diri itu dibuat selepas kira-kira 50 ahlinya yang dihantar sebagai penyamar menyelinap di kalangan penyokong BERSIH 2.0 bagi memantau perkembangan pada hari tersebut. <-- Ini buktinya ibrahim ali main kotor. Dia mengaku terus terang bahawa dia menyuruh ahli2 perkasa menyelinap ke dalam bersih pada hari itu. Ini membuktikan kemungkinan besar orang yang baling batu [wujud] dan memprovokasi polis [andai wujud] ialah orang umno + perkasa. Kenyataan neh di buat oleh ibrahim ali sendiri beb. Bukan aku beb. 

"Mereka beritahu saya, peserta (BERSIH 2.0) adalah orang Melayu. Cina hanya sedikit, mungkin satu atau dua peratus, dan India lagi tidak ramai."Saya tanya mana (pemimpin DAP) Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng, mereka kata tak ada. Kemudian, saya tanya siapa yang ada? Mereka kata (ketua umum PKR) Anwar (Ibrahim) dan (presiden PAS) Abdul Hadi Awang," kata Ibrahim. <-- lokasi neh di klsentral. Polis menayangkan provokasi penyokong bersih di kl sentral. Dipercayai dengan peratusan yang tinggi bahawa provokasi di sana adalah cetusan orang umno + perkasa. 

Dan jika fikir ke dalam sket maka ;

1. Ibrahim ali soh 50 penyokong perkasa survey keadaan

2. Ibrahim ali duduk di rumah

3. Ibrahim ali cakap kalau dia mahu 3k ahli perkasa akan berada di atas jalan pada hari itu

4. Ibrahim ali dapat tahu bahawa cina dan india hanya sedikit. Melayu ramai.

5. Ibrahim ali batalkan perhimpunan perkasa saat akhir.

Soklan aku ialah adakah 3k ahli perkasa tue duduk serumah/setempat dengan ibrahim ali? Bukan kah nak pergi kl perlukan masa? Bukan kah ibrahim ali cakap 50 bas terkandas di lebuhraya sebelum neh? So ini laporan benar ataupun palsu? Jadi sepatutnya alasan perkasa membatalkan perhimpunan ialah bas terkandas di lebuhraya ataupun ibrahim ali yang meminta ia dibatalkan?

Jika kita (PERKASA) berkumpul, kita tidak boleh menahan penyokong kita daripada berarak, dan akan berlaku pertembungan di kalangan orang Melayu,” <-- Patriot pun tak cecah 300 orang pada hari tersebut tapi still berani berarak sebelum dihalang. Ini kan pula perkasa yang konon nya ada 300 orang di titiwangsa.. Kalau tak berani tue mengaku aje terus terang. Tak perlu lah nak tipu2.

"Jadi mengambil kira titah Agong dan Sultan, dan demi orang Melayu serta menyedari polis sibuk mengawal BERSIH, jadi saya buat keputusan berani supaya perhimpunan (PERKASA) tidak diadakan. Saya batalkan perhimpunan pada jam 1 petang.

"Jika saya teruskan pada hari itu, dengan senang saya boleh kumpulkan 3,000 orang. Apabila saya batalkan perhimpunan itu, di Titiwangsa sudahpun berada 300 ahli PERKASA,” dakwanya. <---- Batalkan perhimpunan pada jam 1 petang? Jam 1 petang tue lah crowd dari cina + india semakin ramai beb di kl sentral menuju ke masjid jamek dan plaza rakyat. Aku dari sana.Aku tahu lah. Mula2 nya aku pun tertanya2 gak ada ke orang cina + india pergi demo neh beb? 

Tapi memang ada. Ramai. Rata2 kaki demo [ahli pas] memberitahu kepada aku bahawa bersih 2.0 kali neh disertai lebih ramai dari orang2 cina + india berbanding bersih 1.0 hari tue. Dorang plak seme macam aku. Pakai baju biasa, act macam orang nak berjalan2 padahal nak pergi demo. 

Yang aku pula tak putus2 bertembung kumpulan 1malaysia. Ada pelbagai kaum bergabung pergi demo beb. Padahal aku rasa dorang kenal pun tidak. Aku cakap berdasarkan fakta. Sudahlah ibrahim ali. Ko boleh bercakap apa sahaja tapi sejarah membuktikan ko hanyalah pembohong. Ko tidak berada disana macam kami. Oleh itu segala apa yang ko cakapkan disini hanyalah ilusi dan rekaan ko semata2. SADIS.

Nasihat aku kepada ibrahim ali ialah berhentilah sebelum parah. Semakin lama semakin kronik penyakit ko neh weh.

kah kah kah


Ameno : suka cakap besar..

Thursday, July 28, 2011

Umno cakap NO kepada Alquran!


Ini ialah dua surat. Berdasarkan kepada keterangan surat neh dia bagitau bahawa di minta ahli2 umno agar jangan terpengaruh dengan hujah agama melainkan dengan apa yang disampaikan oleh kerajaan sahaja. Dia juga bagitau agar berhati2 dalam menjemput penceramah agama. Dia juga bagitau bahawa ada hujah yang tidak boleh diterima kerana ini bertentangan dengan ajaran umno.

Melihat kepada ejaan dan cara surat neh, jelas neh surat lama. Ejaan hujah di tulis sebagai hujjah? Tahun 1996 aku dah wujud. Dan aku sepatutnya dah pandai membaca dan mengeja tahun tue. Ejaan hujjah pada tahun 1996 ialah hujah bukan nya hujjah. Komputer pun dah wujud. Tataulah alau umno kapar neh sengkek sangat sampai guna mesin taip. Padahal boleh je cucuk minta peruntukan beli komputer dan printer.

Persoalan yang utama disini ialah bukan isi kandungan surat neh. Persoalan yang utama ialah adakah surat neh surat benar ataupun rekaan sahaja? Jika surat neh surat benar, kita bersedia bashing umno. Jika surat neh rekaan, apakah motif dan niat orang yang mereka surat neh? Dia dah bagi orang kena saman ka? Ataupun dia nak jatuhkan umno guna taktik keji? Taktik keji boleh digunapakai ke atas orang keji? Owhh taktik keji = digunakan oleh orang keji. Keji a lawan keji b, samada a ataupun menang b, kedua2nya tetap ada kaitan dengan keji. Urmm...

Sesiapa yang pakar tolong siasat kesahihan surat neh. Pasal dah ada yang syak bahawa ini mungkin surat palsu. Tapi ada juga yang menyatakan bahawa neh ialah surat benar kerana pernah menerima arahan tersebut. Dan aku pula? Taktau. Malas nak cakap walaupun aku percaya umno memang keji. Sekian.


Ameno : Umno tak tolak hujah keji + lucah + porno

Utusan paw duit RTM nak bayar hutang ka?


Apa itu utusan? Utusan ialah surat khabar milik orang umno. Sebab tue ramai orang suka panggil utusan sebagai utusan umno bukan utusan malaysia. Ini terjadi kerana utusan hanya menyiarkan kisah2 umno di dalam suratkhabar itu, bukan kisah "malaysia" sebagaimana nama nya.

Apa itu rtm? RTM ialah salah satu jabatan penerangan milik kerajaan malaysia. Dan ia berada di bawah menteri umno. Sebab itu umno buat rtm neh macam mak bapak dia yang punya.

Apa itu 8.6juta? 8.6juta ialah duit yang utusan nak pow daripada rtm atas alasan rtm telah melanggar syarat2 perjanjian haramjadah [kerajaan batalkan niat nak beriklan di utusan] bersama utusan. Hey.. tak boleh ka rtm taknak beriklan dengan kau hah utusan?

Cuba korang fikir mendalam sket.

1. RTM <-- kerajaan punya

2. RTM buat deal dengan utusan pasal pengiklanan [taktau lah depa nak iklan apa kan] <-- ada sign memorandum ka? Apa benefit kepada RTM kalau dia sign benda neh? Korang faham tak maksud aku apa? Kalau takde benefit kenapa RTM sign? 

3. Korang tengok matematik pasal hal neh ;

Jika rtm meneruskan pernjanjian dengan utusan = rtm keluar duit + dapat ber-iklan.

Jika rtm membatalkan perjanjian dengan utusan = rtm keluar duit bayar pampasan + takde iklan

Disini samada rtm teruskan ataupun batalkan, musibah tetap sama iaitu kena keluar duit. Sama keluar duit untuk bayar iklan, ataupun kena keluar duit bayar pampasan.

RTM beriklan dengan utusan = keluar duit
RTM batalkan beriklan dengan utusan = keluar duit.

So sekarang korang boleh faham tak kenapa aku angin neh? Ya betul. Betul sesangat dah tue.

BULLSHIT.

Duit aku turun dari langit.Sekian.

Nota : Baca neh pasal tuntutan saman ke atas utusan.
          Baca neh pasal belanjawan 2011

Ameno : Aku tengah fikir cara nak singkirkan rakyat yang bodoh.

Lagi juta2 terbuang disini... - kerajaan hang kaya sangat ka?

Perdana Menteri mengumumkan bahawa perbelanjaan mengurus untuk 2011 adalah RM162.8 bilion. Sekarang kerajaan meminta peruntukan tambahan sebanyak RM13.19 bilion untuk baki 6 bulan. Kini jumlah perbelanjaan mengurus ialah RM176 bilion. Adakah hasil persekutuan yang dianggarkan meningkat lebih daripada RM165.8 bilion?

Ameno : Maksudnya baru2 neh kerajaan mohon peruntukan tambahan di parlimen. Tahun lepas dorang cakap rm162.8 billion untuk mengurus malaysia sepanjang tahun 2011 tapi pada pertengahan tahun neh [2011] dorang minta tambahan sebanyak rm13.19billion. Aik.. ko cut segala bagai subsidi, ko minta dana lagi? Tak cukup ka? Tahun lepas di anggarkan hasil persekutuan ialah rm165.8billion. Tengok macam neh ;

Anggaran hasil persekutuan bagi tahun 2011 : rm165.8b

Anggaran perbelanjaan mengurus : rm162.8b <-- ini bermaksud ada lebihan 2billion lebih tapi..

Peruntukkan tambahan : rm13.19b

Nilai baru perbelanjaan mengurus bagi tahun 2011 : rm176b

So adakah berlaku defisit disini? HUTANG lagi? Pinjam duit dari mana hah? KWSP dah habis dia songlap. Mungkin SOSCO? No wonder lah sosco minta kaji kadar potongan

Lihat bawah pula ;

Berapakah bilangan Imam dan Guru Takmir yang akan menikmati Elaun atau Bantuan baru dari peruntukan tambahan RM 66 juta yang dipohon? Apakah kadar elaun baru yang akan digunapakai? <-- Salah satu peruntukan tambahan yang di mohon adalah untuk disalurkan kepada imam2. Imam seluruh malaysia ka? Baik korang tanya imam kat tempat masing2, dorang ada menikmati kenaikan baru ka takdak.

Apakah rasional bagi pelaksanaan Government Integrated Radio Network [GIRN] yang akan melibatkan kos sebanyak RM 35 juta? Kenapa tambah cost dari cost asal RM22.7 juta? Apakah manfaat kepada rakyat jelata daripada pelaksanaan GIRN? Kenapakah JPM yang menguruskan projek GIRN dan bukan Kementerian Penerangan? <-- Yang neh aku pun confused. GIRN tue apa hah? Ada ke orang zaman sekarang dengar radio kerajaan? Sorry, aku tanya je. Bukan nak kutuk. Tapi siyes aku tak faham matlamat benda alah neh.

Sebanyak RM1 juta dipohon untuk menampung kos penubuhan Suruhanjaya Siasatan Kematian Teoh Beng Hock. <-- Hehehe.. 1 juta? Untuk siasat kes je ko makan satu juta? Apa benda tue? 1juta neh secara spesificnya digunakan untuk apa? Cetak 88 naskah buah buku laporan penuh siasatan suruhanjaya diraja?

Sebanyak RM19,980,000.00 untuk mengajur dialog antarabangsa langkawi. <-- ko gila ka gomen? Nak anjur dialog pun makan juta2? Tang mana relevant nya angka juta2 neh? Dan kepentingan kepada rakyat? Rakyat terbanyak yang aku maksudkan disini.. well aku tak rasa ianya membawa kebaikan kepada rakyat langkawi sekalipun.

Sebanyak RM 150 juta dipohon untuk membayar Maswings Sendirian Berhad bagi sewa pajakan pesawat di Sabah dan Sarawak. Kenapa mahu bayar syarikat ini?  Siapakah pemilik syarikat Maswings Sendirian Berhad? Mohon Menteri berkenaan menyenaraikan butir-butir perbelanjaan bagi peruntukan tambahan ini. <-- Ya, aku pun teringin gak nak tahu. Sapa mangkuk yang memiliki syarikat neh hah?

Sebanyak RM 8.6 juta dipohon untuk bayaran pampasan kepada Utusan Melayu Malaysia Berhad atas alasan pembatalan slot masa siaran iklan dan televisyen RTM. Apakah sebab-sebab pembatalan? Adakah bayaran pampasan ini dimeterai dalam perjanjian di antara Kerajaan dan Utusan Malaysia? <-- hehhehe.. woit bahlol. Ko ingat aku bodoh ka? Utusan tue pun ko punya juga. Apa benda yang korang melalut guna duit rakyat neh hah? Aku maki karang. Bukan kah selama neh free ja rtm iklan kat utusan? Woor kena bayar lah tue? Iklan sumpah laknat eskay pun kena bayar lah tue? BABI betul. Beginilah duit kita digunakan.

RM 30 juta dibelanja oleh Kementerian Dalam Negeri bagi maksud kawalan keselamatan semasa Pilhan Raya Umum DUN Sarawak. Ada kah jumlah ini luar jangkaan atau lebih daripada budget. <-- Untuk pilihanraya negeri yang begitu singkat iaitu cuma 10 hari je ko gunapakai 30juta utk kawal keselamatan? Ko lantik polis tambahan ka? Ke gaji overtime polis2 neh? Lagi bagus ko bagi data dan stastistik yang menyokong hal di atas neh.

Lagi lanjut korang baca sini. Kalau taknak sakit ahti jangan baca. Tapi kalau nak rasa sakit ahti sila baca.

Ameno : Petik duit dari pokok gamaknya kita semua neh.

Tutorial : Tukar tulisan facebook korang kepada kaler kuning, hijau, merah dan lain2 kaler.

Korang teringin tak nak tengok tulisan facebook korang berwarna lain selain dari warna hitam? Baru2 neh aku tengok ramai gak orang main tulisan biru kat facebook masing2. Sampaikan ada group yang menyampah dengan tulisan kaler biru neh. Tak caya? Tengok bawah neh hah ; 



Rupanya ramai gak menyampah dengan tulisan biru tue. Ke memang dorang menyampah dengan segala kaler maler biru di malaysia neh?

kah kah kah

Okey. Berbalik pada topic di atas. Mula2 untuk tukar kaler tulisan facebook korang, korang kena like benda kat bawah neh terlebih dahulu ;


Selepas itu korang kena copy code di bawah neh ;

@[184559744940365:WRITE UR TEXT HERE]

Copy code yang neh ========> @[184559744940365:  perkataan yang korang hajatkan nak tukar selain dari warna hitam ===> WRITE UR TEXT HERE]  


Dah siap.

Hah apa? Keluar warna biru ka? Bukan kuning? Takde warna hijau yerk? Warna oren dan merah pun tak boleh? Hah, memang pown. Boleh kaler biru je. Hahahaha.. Aku pun teringin gak nak tukar tulisan facebook aku kepada kaler ungu. Tapi taktau cara nya. Tulisan biru neh boleh pasal memang facebook ada tulisan biru untuk mengambarkan link. So benda neh normal lah. Apa pula yang korang beria2 tukar tulisan facebook  korang jadi biru sampaikan ia macam perkara baru pula. Kalau tak percaya cuba korang klik kat tulisan korang tue. Nanti dia direct ke page yang korang like kat atas tadi. 


kah kah kah


Jangan marah aku weh. Aku cuma melawak je tadi. Saja nak rapatkan hubungan lagi. Lagi satu kan aku dapati bahawa ;

tulisan biru neh ada banyak code. Sesiapa sahaja boleh bangunkan aplikasi neh di facebook.


tulisan biru neh hanya boleh jadi time korang masukkan code. No code no biru.


Tulisan biru neh tak jadi kalau korang tak like ataupun unlike page tersebut.


Tulisan biru takan jadi kalau korang tukar code lain / ataupun tukar no2 dalam code tersebut.


Tulisan juga takan jadi kalau korang like page lain dan gunakan code lain.

Kesemua di atas hasil testimoni aku sendiri. Aku dah cuba tadi. Dapatlah sahabat2 fb aku tgk aku meroyan kat fb tadi.

kah kah kah

So pada sesiapa yang rasa bosan, benda neh leh larh jadi permainan korang. Tapi aku siyes sungguh kalau boleh memang nak tulisan kaler2 dalam facebook. Bukan kaler biru taw. Kaler lain selain dari biru. Takde ke sesiapa yang pandai boleh buat hah? 

Ameno : Tulisan twitter pun kena main kaler2 gak.. baru best.

Wednesday, July 27, 2011

Brader kuning ini berjaya sampai ke depan najib!

WOW..

Cita2 dorang nak jabat tangan dengan najib di kl sentral tak lepas lah. Sebab belum sempat nak berjabat tangan, dorang kena tahan dengan polis. Ini semua gara2 kerajaan kita sekarang fobia dengan kuning. 

kah kah kah

SADIS BETUL LAH!

Lihat bawah ;

Sdr. Zaki Yamani, Zulfikar, Sachi, Rozan & Ramai lg aktivis ditangkap sebentar td di KL Sentral <-- Kena tahan di kl sentral akibat pakai baju kuning dan berkumpul di mcdonald. Dorang kumpul ramai2 sebab nak jabat tangan najib. Dan sekarang dorang akan dibawa ke balai polis travers untuk disoalsiat..


Antara gambar yang sempat dorang amek dan upload ke twitter. Tapi aku paling suka gambar neh. Gambar neh best wooo.. depan2 najib lagi tue. Wa salute lue brader.. 




Aku tengok muka najib pun cam terkejut semacam. Huk alohh.. najib. Orang cuma nak jabat tangan lue ma. Sambil2 hantar memo. Lue tak sudi ka ber-rakyat orang yang berbeza pandangan dari lue? Kalau macam tue tak satu malaysia lah jawab nya. Itu baru 1 umno. Itupun tak tentu 1 umno support lue. Mostly dorang cuma pandai bodek lue aje. 

Kah kah kah


Tonton video neh okey ;



Lebih banyak gambar disini

Ameno : Rugi nya aku tak join sekaki..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...