Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Monday, June 27, 2011

Hot : Pelajar UM diberikan notis larang sertai BERSIH.


Kat atas neh ialah notis warning dari pihak universiti UM kepada pelajar2 mereka yang melarang menyertai perhimpunan bersih samada secara langsung ataupun secara tidak langsung. Jika mana-mana pelajar didapati menyertai perhimpunan neh maka mereka akan dikenakan tindakan tatatertib mengikut akta AUKU.

Nampaknya ugutan demi ugutan di keluarkan untuk menakut2kan rakyat malaysia. Sebelum neh ketua polis negara dah pesan jangan sertai bersih dan sekarang menteri kdn pula cakap akta isa boleh digunakan terhadap peserta perhimpunan bersih.

Masalahnya sekarang arahan di atas neh arahan berat sebelah. Ko patut cakap semua pelajar dilarang menyertai mana2 perhimpunan baik bersih, perkasa ataupun patriot. Semua dilarang disertai oleh mereka. Okey fine kalau macam tue aku boleh tolenrasi walaupun rasa marah gak sebab larangan neh dikeluarkan untuk sekat suara mahasiswa tetapi aku rasa aku boleh faham.

Tetapi ia jadi semakin FACK, bila ko cuma keluarkan arahan bahawa pelajar2 tidak boleh menyertai bersih sahaja. Habis tue yang lain macam mana? Boleh lah tue? Sertai perhimpunan perkasa + patriot boleh ka? Pasal takde notis pun pasal mereka. Ke akan datang baru buat notis selepas arahan dari PM diterima?

Pendidikan ialah pendidikan. Ko tak boleh bersikap memihak kepada mana2 parti. Yang bagi ko duit sekarang bukan kerajaan. Tetapi pembayar cukai. Dan hari neh ko pihak pentadbir telah melawan tangan orang yang memberi ko makan. Aku tiru kata2 umno neh. Heh.

Malaysia no hope kalau terus diperintah oleh kerajaan zalim. Kerajaan pongpangpongpang cakap kita nak jadikan malaysia macam mesir. Ini terbukti kerajaan sedar bahawa mereka zalim macam hosni, kita ditindas macam rakyat mesir dan perhimpunan ini ialah revolusi.

Apa pun tak boleh lah kerajaan neh.

Ameno : Berat sebelah.

Sunday, June 26, 2011

Fatwa : Pakai baju bersih HARAM masuk masjid.


Sekarang neh ada fatwa baru. Kalau korang pakai baju kuning yang tertulis bersih lebih baik korang jangan jejak kaki kat masjid. Kalau korang taknak ;

1. kena halau

2.di katakan sebagai munafik

Baik korang jangan masuk masjid. Kalau nak masuk gak sila tukar baju lain. Pakai baju patriotik boleh kot. 

kah kah kah

Maklumat dari facebook yang aku dapat ialah ;

temanku ini telah dikasari,dihalau dan hampir dibelasah ketika hendak mengerjakan solat zohor di Masjid Bandaraya Likas,Kota Kinabalu oleh Hj Paiman AJK masjid tersebut..kerana apa? kerana dia memakai baju BERSIH..x cukup dgn itu Hj Paiman telah mengurniakan temanku ini dgn gelaran" MUNAFIK" kerana memakai baju BERSIH dlm masjid dan juga mungkin sempena hari Lahir Hj Paiman..
by: Abg Dai

Maksudnya kat sini ;

1. Individu kat atas neh nak menunaikan solat.

2. Tetapi ajk masjid halau dia keluar dari masjid. Itu satu hal.

3. Then cakap dia munafiq plak. Ini satu hal lagi.

Nampaknya tv3 dan media arus perdana telah berjaya menanamkan sikap benci kepada peserta bersih dan memecahbelahkan perpaduan umat islam apabila pakcik2 dan makcik2 yang takde internet kena tipu habis habisan angkara berita fitnah ciptaan mereka. Hanya Allah swt yang mampu membalas perbuatan tv3.

Ameno : Haiii pakcik.. ko neh kenapa? Tunjukkanlah teladan yang baik sebagai ajk pls.

Updated : SMS ugutan yang bodoh, 8 individu kuning yang tak berdosa dan kumpulan gilababi kaler merah.



Updated ;

Bukan 100% tapi lebih aku rasa. Saja dowh nak buat line panas. Nak tambahkan perasa lew tew. No sms yang dikatakan mengugut itu ialah 0126390039 kot. Aku tak pasti sangat. Tapi memang dari no 012. Kalau korang ada nombor dia leh share sini. 

Aku tak pasti samada kj dah buat report polis ke belum. Tapi bagi aku kalau sungguh dia takut mesti dia report polis. Dan sudah semestinya polis leh track nombor tue.  Pasal semua no maxis kena register dulu baru leh guna. Bukan macam digi. Mereka memang ada prepaid pakai buang yang leh tahan selama seminggu tak silap aku.

So apa lagi. Kesan lah nombor yang ugut tue. Bawa dia masuk tv. Aku nak dengar apa dia cakapkan. Hey aku mungkin tak kenal sapa dia tapi orang lain akan kenal dia juga. Dan kalau terbukti dia penyokong pr boleh lah kita maki dia ramai2 tapi kalau terbukti dia dibayar untuk mensensasikan suasana kita semua sudah tahu ini siapa punya angkara. So apa lagi, PUM pergilah report polis dan polis buatlah kerja. Heh.

Lepas tue yang aku tak puas ahti masa tengok berita tadi bila gilababi mengatakan bersih akan dilawan habis2 oleh patriot. Alah pepaham lah gilababi tue sapa. Perasan tak gilababi tue memakai baju apa? Ya betul gilababi memakai baju merah. Baju merah itu ialah bersempena patriot. Patriot itu apa? Patriot ialah prhimpunan dibawah PUM pada hari yang sama seperti perhimpunan bersih. 

Ini bermaksud patriot juga ialah perhimpunan. Itu satu hal. Hal yang lain patriot juga ada baju. Dan nampaknya polis tidak menahan patrioter meskipun patriot memakai baju rasmi mereka. Ini bermaksud gilababi boleh berhimpunan pada hari itu dan pada bila2 masa boleh memakai baju mereka yang mempromosikan perhimpunan mereka dan tidak akan ditangkap.

So apabila aku yang pro bersih apabila melihat kebiasan berlaku di depan mata, apakah aku boleh bersabar? Sudah tentulah tidak. Sebab itu aku gelar mereka gilababi. Aku cukup2 bengang melihat kami pro bersih ditindas dan difitnah hari2 dalam tv namun dalam masa yang sama kerajaan membela perhimpunan gilababi. Ini memang gilababi punya sistem beb. Babi gila kalau baca neh pun akan teranjang gilababi neh sebab telah memalukan geng2 babi aku rasa. Babi pun takmo mengaku dorang sedara bhai. Heh.

Dan yang aku paling tak boleh blah bila melihat dorang mengaitkan perhimpunan bersih dengan komunis dan chinpeng. Bangang dowh. Ini taktik keji. Dorang suka mengaitkan bangsa cina di malaysia dengan komunis dan chin peng. Dalam erti kata lain tv3 tadi telah menyebarkan fahaman racist supaya penonton membenci kaum cina. Aku tak boleh terima neh. Ko nak halang bersih. Aku faham ketakutan ko. Tapi ko tak boleh fitnah bersih hanya semata2 nak halang bersih. Ini salah. 

Ko nak halang bersih apa segala bagai pun kemukakan fakta bahawa bersih itu ini. Bukan sentimen emosi + ketakutan semata2. Sudah pula tue main ugut2 orang. 8 orang ditahan kerana pakai baju bersih. Alasan polis ialah alasan yang kalau babi dengar, babi pun gelak aku rasa. Heh

Kesemua mereka ditahan ialah kerana mengadakan perhimpunan haram. Polis berjaya tahan 8 daripada individu yang berkumpul disitu [lupa nama tempat] dan mereka semua akan ditahan di bawah akta apa tah.  Aku malas nak dengar. Yang aku tahu alasan penahanan tue dah cukup lawak. Hanya pakai baju kuning + berkumpul = dikatakan perhimpunan haram?

Semua orang tahu perhimpunan bersih ialah pada 9 julai. Kalau taktahu meh aku bagitau sekali lagi. Bersih = 9 julai. Mana2 individu yang berkumpul pada hari2 sebelum ataupun selepas 9 julai yang memakai baju bersih = bukan perhimpunan bersih. Maka apa sebab polis nak tahan mereka? Taktau. Ini ikut sistem gilababi agaknya.

Dalam berita yang sama khalid ibrahim cakap dia tak mampu nak bagi jaminan keselamatan kepada peserta bersih. Tujuan tv3 ialah nak mengatakan bahawa pakatan rakyat neh takmo bantu rakyat lah tue. Yang sebenarnya tv3 tak faham. Bersih memang tiada kaitan dengan khalid ibrahim dan pkr pun. Bersih ialah perhimpunan rakyat, bukan perhimpunan politik. Jaminan khalid ibrahim? Ceh. Peserta bersih sudah ada bantuan guaman lah beb. Ko tv3 sila update sebelum potpet melulu boleh tak? 

Kesian kat orang yang kena tipu. Kadang2 mereka tak sedar kena tipu. Kita nak sedarkan mereka pun susah. Selagi mana kita tak tukar pentadbiran negara selama itulah mereka akan terus ditipu oleh media arus perdana macam tv3. Sekian.

Entry sebelumnya  ;

Tadi aku tengok preview tajuk utama buletin utama malam neh. Antara tajuk utama berita malam neh ialah ;

Perhimpunan haram : Ketua pemuda umno terima sms ugutan bunuh. <-- tak silap aku ketua pemuda umno ataupun mungkin juga pemuda umno.

kah kah kah.

Lawak siot. Ambiga dapat sms, ko pun dapat sms gak? Sapa yang copy sapa neh? Kalau pertama kali logic lah juga memang ada orang nak bunuh ambiga. Tapi neh kali kedua. Taktik sama. Mangsa orang lain. Ingat ade orang nak percaya? Lebih kepada taktik nak raih simpati je.

kah kah kah

Apa-apahal tunggu berita berlangsung dulu. Lepas tue aku update sini. Kalau korang tanya aku mudah je persepsi aku. Dorang sekadar nak raih perhatian dan memburukkan pakatan dalam waktu yang sama. Apa pun tak boleh lah dorang neh. 

Ameno : cakap je najib kena ugut lagi gempak beb. kah kah kah

Kaitan NCIS [8] dengan video seks anwar ibrahim.

Semalam aku tengok rancangan NCIS siri ke 8 kat channel fox 710 saluran astro. Adoi cabaran makin getir sebab drama neh dah takde sarikata macam dulu. Kalau dia cakap laju2 mana dan aku nak catchup apa yang dorang bualkan. Pepaham orang putih nya speaking bukan macam kita. Kita cakap kira ada lagi udara sempat nak mencelah tengah2 ayat. Kalau orang putih betul2 speaking nak2 orang amerika nya speaking memang lah laju gila. Itu belum lagi masuk dengan slang bahasa tempatan + shortform sana sini. Dorang nya english tak sama macam london punya english beb. Memang terlari2 gak lah akal aku semalam.

Yang sebenarnya kalau nak faham betul2 boleh je tukar kepada suara bahasa melayu. Tapi aku tak boleh berbuat demikian. Pasal aku sungguh2 tak suka. Betul2 tak selesa. Aku sebenarnya suka dengar orang putih speaking. Sambil2 tue baca sarikata kat bawah tue. Macam ilmu pula aku rasa. Tapi sekarang aku cuma leh dengar dorang speaking je. Sebab astro tongong neh sanggup buang duit untuk orang alih bahasa ke bahasa melayu daripada buat sarikata. Aku rasa takde orang suka tonton drama omputih dalam bahasa melayu. Kalau nak dengar sangat orang melayu bercakap baik aku buka drama melayu. Apa ada hal.

Episode NCIS semalam berkisarkan seseorang yang boleh menyerupai orang lain dengan memakai topeng. Topeng muka yang dibuat pula betul2 seiras dan menyerupai orang yang ditirunya. Aku tertarik nak tulis kat sini sebab apa kebetulan ianya sedikit sebanyak ada kaitan dengan pelaku video seks anwar ibrahim.

Antara adegan yang aku tonton semalam ialah penjenayah yang pakai topeng muka tue ter-rakam dalam cctv. Seseorang telah menegur dia. Dan dia jawab. Kemudian tiba2 orang yang tegur dia menjadi terkejut. Apa maksudnya disitu? Nanti jap aku bagitau.

Dalam rancangan NCIS tue dia cakap di pentagon ada satu unit khas yang memang specialise dalam bab2 teknologi penyamaran untuk misi undercover termasuklah pembuatan topeng muka. Taktau betul ke tak betul. Takanlah pentagon bangang2 nak dedahkan rahsia sulit mereka dalam drama tv pula? Apa pun aku tak nak buat apa2 conclusion kat sini. Kang penyokong umno cakap aku banyak sangat tengok drama tv sampai terpengaruh pula.

Then seseorang boleh meniru wajah orang dengan begitu serupa sekali sehingga tidak dapat dibezakan oleh mata kasar kita. Tetapi kat dalam kes neh yang membuatkan penjenayah terkantoi ialah ;

1.  Wajah serupa tetapi bukan pada ketinggian dan bentuk badan.

2. Wajah serupa tetapi bukan pada suara.

Hah. Yang betul2 membuatkan penjenayah tue terkantoi ialah disebabkan dia takley tiru suara asal individu terbabit. Faham tak kat sini? Maksudnya kemungkinan ada seseorang yang memakai topeng muka ketika melakukan aksi seks memang logik. Teknik makeup yang cemerlang boleh menutup kesan pemakaian topeng. 

Tapi aku tak nafikan hujah bahawa ada seseorang yang menyerupai dsai telah digunakan untuk menjatuhkan dsai adalah lebih kuat. Sebab apa dalam pendedahan terbaru yb johari ada mendedahkan perbezaan hidung pelaku video seks dengan hidung dsai. Artikel pasal tue nanti aku akan perincikan kejap lagi. Aku akan tulis balik satu persatu video ulasan yb johari agar apa kita dapat sampaikan maklumat pada mereka yang tak dapat tonton video tersebut.

Ameno : Video mat sabu dalam proses pula.. <-- info dari penyokong umno. kah kah kah. Macam2 daa

Saturday, June 25, 2011

Kerajaan terpaksa bayar gantirugi rm70juta akibat kebodohan sendiri.

Inilah yang dinamakan sebagai kerajaan bodoh piang. Sudah lah bodoh, sombong pula tue. Bila dah terhantuk barulah terpoyo-poyo nak tarik diri. Dah tue tahu pula cuak nak umumkan kat media arus perdana segala bagai. Dasar kerajaan bebal. Hanya projek yang bebal-bebal yang dorang pandai produce.






KOTA KINABALU: Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Eric Majimbun berkata kerajaan melakukan kesilapan menandatangani kontrak pembinaan proiek Janakuasa Arang Batu 300MW di Sinakut Lahad Datu tanpa membuat siasatan dan kajian kesannya terhadap alam sekitar.

Menurutnya, pembatalan proiek itu menyebabkan kerugian sebanyak RM70 juta apabila pampasan ganti rugi terpaksa dibayar kepada pihak kontraktor sebanyak USD22.5 juta sebagai pembayaran muktamad kontrak yang telah ditandatangani.

"Kerugian ini boleh membangunkan banyak infrstfuktur di sabah dan membantu rakyat miskin" katanya dalam kenyataan yang dikirimkan menerusi khidmatpesananringkas dari Kuala Lumpur kelmarin.

Beliau memberitahu perkara itu bagi mengulas jawapan bertulis Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui terhadap soalannya di Parlimen.

Menurutnya, menteri berkenaan telah mengesahkan jumlah pampasan yang dibayar berkenaan ekoran pembatalan Projek berkenaan.-utusanborneo-

Ini apa maksudnya kawan-kawan? Ya betul. Ini maksudnya kerajaan ini kerajaan fack. Menerusi rekod google aku dapati utusan pernah menulis satu artikel nasihat disini bagi meminta pihak yang berkenaan menimbangkan pelbagai segi dan kesan kepada sistem ekologi sebelum bersetuju untuk menanda-tangangi sebarang perjanjian persetujuan.

Ini juga membuktikan bahawa segala nasihat yang diperlukan pada ketika itu sebenarnya sudah diluahkan, disampaikan dan disalurkan kepada pihak yang berkenaan. Tetapi malangnya kerajaan bangang tidak dapat menafsirkan nasihat itu sehingga dorang bersetuju untuk melaksanakan projek neh sebelum memutuskan untuk membatalkan ia selepas mendapat bantahan umum.

Yang sebenarnya apa yang berlaku di pahang lebih kurang sama apa yang berlaku di sabah. Jika kerajaan menarik balik kelulusan lynas maka kerajaan akan terpaksa membayar sejumlah pampasan. Sama seperti apa yang berlaku di sabah. Mereka iaitu kerajaan bn memang tak boleh buat kerja. Apa pun tak boleh lah mereka. Habis duit kita. Habis duit rakyat. Patutlah TNB naikkan charge. Nak tahu tak? Benda neh ada kaitan dengan TNB beb. Korang pandai2 belaka. Korang akan temui kaitan dengan tnb kalau cari betul2. Sekian.

Baca sini gak. Pemimpin bangang bercakap. Bab kerugian rm70juta tue sikit pun dia tak dedahkan yerk.

Ameno : Menteri bodoh piang semakin menyakitkan ahti aku.

Tanah kubur ini sumbangan umno.

Adoiiyaii macam neh punya kes pun ada. Tak payah lah beria-ria nak promote bahawa dorang menyumbangkan bantuan sampai ke tanah kubur beb. Perlu ke letak lambang parti segala bagai konon nya nak membanggakan diri jasa-jasa dorang? Gila arh.. bagi aku sapa pun buat gini memang meroyan nak mampos. 

kah kah kah

Tengok gambar kat bawah neh. Member fb tagged aku tadi ;


Alamak umno sampai ke sini pun korang sanggup menjaja nama parti ka? Tahu lah korang tue kerajaan tapi perlu kah begini? Tanah kubur ini sumbangan umno dan kerajaan barisan nasional. Sah2 dorang soh kita kena jasa dorang dari hidup sampailah ke mati.

kah kah kah

Ameno : Redha ke berkubur kat situ?

Friday, June 24, 2011

URGENT : Buka tv1 sekarang, PAS vs UMNO!

Aku dapat tahu malam neh tv1 akan buat satu forum untuk bidas bersih habis habisan. Tak pasti lah benda neh betul ke tak betul tapi ramai yang syak macam tue. Korang tengok gambar banner kat bawah neh dulu ;





Program neh dia ada undang PAS sebagai forumer sekali. Harap2 dr zulkifli leh bidas dorang habis habisan. Walaupun kesemua di atas ialah pro kerajaan tetapi tak bermaksud pas takut dengan dorang. 3 lawan 1? Untuk rekod  normally 1 pas boleh lawan 1k umno. Memang begitu. Akal orang pas memang lebih cerdik dari orang umno. Terbukti dari dulu lagi. Ramai2 buka tv1 dan sokong pas. Sapa yang dapat rakam tue rakam k. Lebih kurang lagi 15 minit program akan bermula. Jom ramai2.

Sumber dari sini

Ameno : Ustaz umno ker? Hahaha..

Nilai tugu 1malaysia : rm352k + 600k = jahanam.



Di atas neh ialah gambar tugu 1 malaysia yang berada di melaka. Tugu neh dibina dengan kos sebanyak ;


rm352k. 


Ya betul. Jangan maki ali rustam dulu. Sebab cerita tak habis lagi. Setelah membina tugu yang bernilai rm352k ini mereka telah membuat satu jamuan makan malam untuk meraikan najib. Jamuan itu dibuat kerana najib datang untuk merasmikan pembukaan tugu 1malaysia. Nilai jamuan itu ialah rm600k. Jamuan itu cuma berlangsung untuk 1 malam sahaja.


Fack! Aihh.. nanti dulu. Belum habis citer. Jangan nak main maki2 je. Dengar citer sampai habis dulu lah weh. Selepas itu beberapa bulan sudah berlalu. Lihat gambar di bawah neh pula ;






Ini bukan gambar tugu. Ini gambar di sekitar pentas tugu. Ataupun lebih tepat di bawah tugu terbabit. Tugu terbabit masih wujud. Namun terdapat beberapa kerosakkan pada tugu terbabit. Dan di atas neh ialah salah satu kerosakkan yang berlaku di atas pentas tugu terbabit.


Kesimpulan nya disini ialah ;


Tugu satu malaysia dibayar oleh melaka kepada kontraktor ialah rm352k.  <-- kita tolong bumiputera cari makan.


Nilai pasaran ialah rm100k.  <-- kerajaan melaka tak perlu berjimat sebab mereka ada banyak wang.


Nilai makan malam najib ketika melancarkan tugu 1malaysia rm600k <-- pemimpin negara banyak jasa maka kita kena bagi dorang makan banyak2.


Nilai makanan rakyat setiap seorang berdasarkan kiraan harian rm15 <-- itu pun kena belajar berjimat lagi kalau tak tipiem cakap ko malas + tak berusaha. Jimat cermat amalan mulia.


ini kerajaan FACK


Ya betul ini masa untuk korang maki. Silakan. Sekian.


Sumber dari sini


Ameno : apa pun tak boleh lah dorang neh


[ADS] Preview samsung galaxy s II disini

Barbican : UKM nafi keluar status halal.



KUALA LUMPUR 23 Jun - Unipeq, anak syarikat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), menafikan ia telah mengesahkan status halal produk bir 'Barbican' seperti didakwa pengeluar produk itu pada Khamis lepas. 
Ketua Pegawai Eksekutif Unipeq, Dr Siti Noorbaiyah Abdul Malek, berkata syarikat itu hanya mengeluarkan sijil analisis yang menunjukkan kandungan kompaun yang diuji dan bukannya status halal.-HM-


Laaa.. sapa lah tuduh-tuduh korang keluarkan status halal plak. Nak keluarkan status halal ko kena jadi bengap cam jakim dulu. Ada money jalan. No money no jalan. Heh.


Aku rasa semua faham bahawa UKM buat ujian makmal bagi memeriksa kandungan air barbican samada mengandungi alkolhol ke tidak. Walaupun air tersebut dinyatakan bebas alkohol oleh badan bebas tetapi ianya tetap tiada status halal tempatan sebab jakim tak bagi cop halal. 


Jakim sebuah badan yang -sukakanduit- perlu memaksa barbican memohon status halal daripada mereka tak kira lah melalui apa jua cara sekalipun. Sebab tue keputusan ujian makmal jakim sampai sekarang tak siap2 lagi. Mungkin makmal jakim menggunakan alat yang sangat old fashioned ataupun mereka sibuk cari terorist kat maahad tahfiz aku pun taktau. Heh


Aku tak minum pun air barbican neh. Cuma aku menyampah tengok perangai jakim yang suka main tarik tali. Air takde alkohol ko heboh dan cakap ianya mungkin mengandungi alkohol lepas tue ko lari entah ke mana. Beban pembuktian sepatutnya di tangan ko tapi sekarang satusen haramjadah ko nak buktikan kata2 ko. Tapi bab2 yang memang terang berbabik sana sini cam sos cili babi dan pepper babi dan segala2 yang babik lah ko taknak dedahkan nama2 product neh terang-terangan dalam akhbar ataupun media arus perdana plak. Pepper yang di sahkan berbabik baru2 neh ramai cakap ianya digunakan dalam pizzahut. Aku taktahu betul ke tak betul. Awatt? Takut ada yang marah ka jakim? 


Ko jangan sampai orang cakap ko babik. Aku pun dah cuba ushar surat khabar arus perdana. Berusaha gigih aku mencari berita product2 babik dalam utusan dan bh online. Takde. Mungkin nilai news makanan berbabik di malaysia neh tiada harga. Orang lebih suka baca bab minuman halal yang dikatakan haram sebab tiada cop jakim daripada makanan yang biasa makan lepas tue tiba2 dia ada babik. Sekian.


Ameno : berbabik bukan barbican okeyh.


[ADS] Preview samsung galaxy s II terbaru disini

Thursday, June 23, 2011

Hadiah untuk gambar provokasi terbaik dan polis bagi amaran kepada penjual tshirt bersih.

Adoii pas. Korang neh kenapa? Kenapa kenapa dan kenapa buat aku bersemangat neh. Adehh.. dah lah hari neh aku malas pasal tak berapa sihat. Aku ingat malas dah nak update apa2 entry hari neh kat blog neh. Sebab tak sihat badan. Bila badan tak sihat ianya sedikit sebanyak menganggu gak lah cara akal aku berfikir. Tapi pas macam tahu2 je nak cucuk nafsu menulis aku pada hari neh.

Kah kah kah

Korang tahu tak pas ada buat satu contest baru sempena bersih nanti? Bukan yang pasal video tue. Yang bab2 video toksah hadap aku lah. Aku bab2 edit video neh memang fail. Gila arh. Guna video movie maker pun tak khatam2 lagi sampai sekarang. Baru2 neh ada lah aku download video ucapan najib. Nak edit bahagian2 penting kat movie maker tak leh lak sebab video tue kena convert dulu. Jenuh aku download macam2 converter tp still takley convert. Bengkek siot ahti aku. Camne arhh nak buat tue. Aku dah siap sedia nak hempas laptop dah. Panas punya pasal. Heh.

Wehhhh.. malaysia dah menang bola. Woowww satu kejayaan dan cipta sejarah neh. Macam neh baru syok nak tengok bola. Hahaha.. okey sambung topic asal balik.

Selain dari contest buat video bersih, PAS juga ada buat contest gambar provokasi yang terbaik. Kita kena tengok provokasi-provokasi yang berlaku dan snap gambar2 ketika adegan provokasi sedang berlaku. Ini senang neh. Aku leh buat. Sejuta kali lagi senang dari edit video. Cuma nak kena fikir sket lah. Kita kena duduk kat tempat2 yang berkemungkinan akan berlaku provokasi. Peh tue kita snap. Nak balon hadiah otak kena cekap ma. Heh

So kalau korang berminat nak hadiah2 yang aku pun taktau hadiah2 apa, tapi pas kata lumayan so kita sama2 lah snap gambar2 then hantar kat.. er kat mana hah? Dorang tak cakap pun kat mana. Maybe akan umumkan kelak kot. Hahaha.. nanti2 lah aku update.

Lagi satu sekarang pihak polis dah bagi amaran kepada semua penjual tshirt bersih. Aku tak pasti samada polis bagi amaran kepada penjual tshirt bersih secara terbuka je kot ataupun meliputi penjualan2 online sekali cuma aku leh cakap polis tertentu neh bodoh piang. 

Macam neh citer nya napa aku cakap polis tertentu bodoh piang. Matematik aku ialah ;

1. penjualan tshirt bersih illegal = sebab prhimpunan takde permit = bersih.

2. perkasa + umno buat tshirt, banner utk hari tersebut apa pula? Dorang jual ke tak jual ke sama je. Aku dapat info dorang buat tshirt. Mungkin lah tak buat secara besar-besaran sebab tak laku kan tapi still buat gak. Dan sudah tentu lah dorang tetap jual juga secara kecil2an kepada orang2 yg berminat nak tempah kan? 

Yang penting aku faham alasan polis tertentu ialah perhimpunan bersih = takde permit = maka penjualan tshirt pun jadi haram.

Jadi tshirt perkasa + umno = pun harus haram juga disebabkan perhimpunan mereka takde permit. Tak kiralah samada tshirt dorang ada sambutan ke takde sambutan. Itu bukan isu pokok. Isu pokok ialah kesemua perhimpunan pun takde permit dan kalau bersih tak ley jual or buat tshirt maka peraturan ini haruslah termaktub kepada semua pihak dan bukan hanya tertumpu kepada bersih sahaja ataupun polis tertentu mungkin suka dikatakan sebagai 

FARK?

Okey incik polis tertentu yang bagi arahan, anda pilih. Saya rakyat perlukan keadilan. Dan saya mahu anda tahu bahawa keadilan itu tiada paksi politik. Dan saya juga mahu anda tahu bahawa menindas rakyat berdosa dunia akhirat. Sekian.

Ameno : Polis tertentu?

[ADS] Psttt ada berita hot dari samsung. Klik sini

Wednesday, June 22, 2011

The Star kena godam lah semalam..

Sapa lah buat kerja bodoh piang neh. Kalau sungguh laporan the star neh betul maka kita telah dipermainkan oleh orang. Aku takmo tuduh mana2 pihak tapi kalau pihak yang buat neh pro pembangkang memang sesaja je nak kena lempang. Memalukan pakatan dan memalukan malaysiakini yang tak pasal2 kena ketuk. Ceh. Baca bawah beb ;

KUALA LUMPUR – The Star Online terpaksa membatalkan undian yang dibuat di laman beritanya ekoran undian tersebut telah dimanipulasi penggodam internet yang memihak kepada menyokong perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai nanti.
Menurut pengumuman The Star Online, dalam masa kurang daripada sehari, pengundian itu menarik lebih daripada sejuta pengundi yang menyebabkan mereka mengesyaki bahawa keputusan undian tersebut sedang dimanipulasi pihak tertentu.
Pengundian tersebut dimulakan lewat petang Isnin dan dihentikan tengah hari berikutnya.
“Selalunya, pengundian terdahulu (di The Star Online) hanya menarik purata tidak lebih daripada 30,000 respon dalam tempoh beberapa hari,” kata kenyataan yang dipetik dari The Star Online hari ini.
Mengulas lanjut, The Star Online juga menyatakan bahawa pelawat unik laman sesawangnya hanyalah berjumlah 400,000 pengunjung sehari dan adalah agak mustahil untuk pengundian tersebut untuk mendapat undian berjumlah 1,327,139 hanya dalam tempoh kurang sehari. 
Menurut laman berita itu lagi, setelah log laman itu diperiksa, didapati bahawa lebih kurang sejuta undian telah dilakukan dari satu alamat IP sahaja dan berkemungkinan dilakukan oleh ‘bot’ atau rutin skrip yang mampu bertindak dengan tugas yang sama secara berulangkali di laman pengundian itu.
Ekoran itu, The Star Online terpaksa menutup pengundian tersebut kerana mempercayai bahawa ia telah dicemari oleh pihak tertentu untuk tujuan politik.

Bodoh yang menyusahkan. Kita nak kan pandangan jujur dalam poll neh. Sebab dari situ kita leh tahu berapa banyak sokongan yang kita boleh raih. Adakah kempen2 kita berkesan dan sebagainya. Sapa lah yang bengap piang buat onar tah. Aku harap bukan dari kalangan pakatan rakyat. Pasal pembaca the star tue kebanyakkan bercampur kerajaan + neutral + pembangkang. So sedikit sebanyak membantu kita menganalisa di mana kah kelemahan2 kita dan apakah kita perlu pergiatkan lagi kempen untuk mempromosikan bersih. Adoii.

Yang kesian nya malaysiakini kena ketuk tak pepasal. Baca sini lanjut pasal tue. Tapi aku harap laporan neh betul lah. Kalau the star menipu memang suwei lah dia. 

Ameno : Main tipu macam bn rupanya

Kaitan Ambiga dengan IFC dan murtad Lina Joy.


Sebenarnya ramai yang tanya aku sapa ambiga neh? Yang tanya2 aku neh bukan lah bebudak pro umno. Tapi bebudak pakatan dan atas pagar. Overall dorang support for bersih 2.0. Tapi tak support for ambiga. Actually aku pun tak kenal sapa ambiga neh. Jangan taktau weh. Aku kenal dia bila aku tahu bahawa dia neh pengerusi bersih. Selain dari ini aku taktahu satu haramjadah pun pasal dia. FB pun dia takde. So sapa ambiga neh? Bloggers umno banyak tulis pasal dia.

Bukan aku nak kutuk beb. Tapi cara penulisan bloggers umno tue siap menghina2 keturunan india segala bagai. Cakap sembah patung lah. Babitkan agama lah. Pergghh kasar gila. Siyes cetuskan rasa amarah orang india. Tak boleh macam tue kawan2. Ya walaupun mereka bloggers umno aku tetap anggap mereka kawan2. Namun mereka tetap insan yang bodoh. Tak boleh dinafikan. Lihat bawah ;

1. Ambiga pengerusi bersih.

2. Ambiga keturunan india

3. Ambiga seorang peguam

4. Ambiga tidak condong kepada kerajaan

Jadi kalau bloggers umno nak benci ambiga maka benci lah atas sebab2 yang benar. Iaitu kerana ambiga ialah ambiga yang mengetuai bersih. Bukan hina bangsa dia. Jangan hina bangsa orang lain. Penyokong umno cukup2 suka hina bangsa orang lain. Lepas tue mengangkat bangsa sendiri. Katanya perjuangan untuk orang melayu. Boleh berjuang untuk bangsa, tapi angkat dulu akidah masing2. Iaitu islam. Bila akidah sendiri dah mantop, maka bangsa juga akan jadi mantop.

Lagi satu aku bukan nak hina bloggers umno. Dorang kan dok kutuk2 ambiga paria segala bagai, cina babi segala bagai tapi kan muka dorang kan sebijik cam ambiga bhai. Apa citer tue? Takan lupa asal usul kot. Walaupun aku hidup tak lama mana tapi melayu tulen memang takde macam rupa dorang.

kah kah kah

Okey sambung balik pasal ambiga tadi.  Aku melakukan carian google pasal ambiga. Ataupun lebih tepat nak cari kaitan dia dengan ifc. Tapi pandangan yang sahih = neutral aku tak jumpa. Yang ada cuma posting dari bloggers umno. Sekarang neh aku bersangka baik. Anggaplah mereka berkata2 benar. So aku pun review lah penulisan mereka.

Hasil yang aku dapati ialah ;

1. Ambiga tiada kaitan dengan IFC. Aku dah godek blog2 umno. Dia memang menerima memo daripada IFC. Tetapi dia tiada kaitan dengan IFC. Menerima memo + membuat memo = adakah perkara ini sama? Baik lah ko cakap paklah tue pro IFC. Pasal paklah pun dapat memo. Cuma dia tolak je usul tersebut. Namun tidak bererti ambiga tidak sokong perjuangan IFC walaupun dia bukan pembuat memo. Bab sokongan dia condong kepada mana aku takley ulas. Samada dia sokong IFC ataupun tidak aku taktau.

2. Forum yang membincangkan kes murtad lina joy turut dihadiri ABIM. Ambiga secara lantang menyokong kes murtad patut dibicarakan di bawah mahkamah sivil kerana ianya ada kaitan dengan peruntukan undang2. Jika undang2 kata boleh, maka apa hak pas + umno menafikan hak lina joy. Yang ini aku petik dari blog bebas. Aku cenderung mempercayai kata2 penulis bebas. Jadi kata2 bloggers umno bahawa ambiga ada kaitan dengan lina joy mungkin ada kebenaran nya disitu. 

Cuma kebenaran tue belum menyeluruh. Selain dari ambiga, umno + seluruh kerajaan malaysia kecuali PAS + NGOs islam sahaja yang tiada kaitan dengan isu neh. Sebab hanya PAS + NGOs sahaja yang lantang menentang isu murtad. Umno = sokong = melalui perlembagaan negara = dibuat oleh umno sendiri = ketika zaman british. Jadi ini bererti umno = ambiga = sama sahaja.

Lain2 perkara yang dikaitkan dengan ambiga ialah anti melayu dan anti islam. Yang neh aku tak sure. Sebab blog umno tulis tanpa bukti. Dia cuma canangkan bahawa majlis peguam buat forum "memeluk islam" dan forum tersebut bertujuan untuk mempersoalkan agama islam. Entah betul entah tidak. Pas tue kaitkan dengan ambiga. Macam mana ambiga boleh terkait dalam isu neh aku taktahu. Sebab tiada line yang jelas yang aku boleh tuduh ambiga itu dan ini. Kalau korang ada info leh share sini.

Bab dia sebagai pengerusi bersih 2.0 ialah cuma atas kertas je. Dia pun takde apa2 jasa. Dia juga takan dapat highlight yang banyak pada hari itu nanti. Dia bukan wira pada hari itu. Yang wira pada hari itu ialah kita. Ambiga cuma kambing hitam yang bakal dikorbankan apabila bersih dikenakan tindakan undang2. Dia lawyer. Dia boleh lawan balik. Biar dia buat kerja dia kat atas sana. Pasal undang2 kita jangan campur. Dia bukan lead kita pun. 

Tapi yang neh bloggers umno sebenarnya faham. Cuma sahaja api2kan situasi. Yang lead hari tue nanti ialah kita iaitu rakyat. Kita lantik diri kita sebagai pemimpin. Dan pejuang. Jadi tak sepatutnya timbul isu aku sokong ambiga + ifc + murtad. Pasal aku bukan pergi sana untuk sokong ambiga. Sapa tah dia neh aku pun tak kenal. Takan bangang2 nak mampos g sokong dia plak. Aku g sana pasal sokong pas. Itu niat aku. Sendiri faham niat sendiri sudey. 

Cuma nya kita kena belajar memahami lah. Bagi aku, ambiga faham undang2. Dan ikut ilmu dia, tak salah dia sokong murtad. Bagi sesetengah orang islam yang tak faham undang2 akan benci ambiga. Bagi orang islam + faham undang2 tahu bahawa apa yang ambiga buat ialah kerana ambiga tak faham islam sungguhpun dia faham undang2. So dari sini aku menyimpulkan bahawa sungguhpun ambiga pandai undang2 tapi dia tak pernah baca Alquran. Jadi aku kena hormat kekurangan ilmu dia. Yang aku tak faham kenapa bloggers umno taknak faham yang ambiga tak baca Alquran sama macam yang mereka + najib baca? Kalau mereka faham sudah tentu mereka tahu sebabnya kenapa ambiga sokong murtad. 

Lagi satu perjuangan bersih tiada kaitan dengan penyokongan kepada murtad ataupun ifc. Bersih ialah anti korupsi. Luahan rakyat malaysia. Walaupun aku dan ambiga ada perbezaan pandangan dalam isu agama namun dalam isu korupsi nampaknya kami sependapat. So apa salahnya dalam isu korupsi kita berganding bahu jatuhkan yang zalim dan dalam isu islam kita lawan habis habisan pula? Menyokong bersih bukan bererti menyokong ambiga. Kena faham tue bloggers umno. Cuba belajar untuk faham. Sekian

Ameno : Ambik angin jap

WOW : Mari lihat siapa dapat tender kerajaan juta-juta.

WOW!

Ada orang bagi aku email. Dia bagi aku tender neh. Ikut tarikh tender aku dapati ianya tender baru. Walaupun dia tak suruh tapi aku tahu dia mesti nak rahsiakan identiti dia. Aku berharap ini ialah maklumat benar dan bukan palsu bagi bertujuan nak troll aku le pulak. Hehehe..

Lihat bawah neh ;




Agak2 korang aku kena tahan ke pasal leak kan dokumen neh? Kalau aku kena tolonglah bekap aku weh. Tetiba aku rasa cam cuak pula.

kah kah kah

Andai kata maklumat yang aku terima neh benar maka aku nak buat ulasan cikit lah ;

1. Lihat gambar no 1. Korang baca tak apa yang tertulis kat situ. Dia cakap penyewaan kan? Kalau ikut pemahaman aku ;

sewa = bukan jual beli. Sewa ialah = pinjam sahaja, nanti wa mao bila2 mao kasi angkat balik. Tapi sambil2 kasi lue pinjam, lue kena bayar kos sewa maa.. <-- neh ikut akal aku.

Untuk penyewaan neh sahaja dah cecah juta2 bhai. Dia tulis kat situ kan 1 unit + perisian. Kalau 1 unit mesn pencetak cecah juta2 itu kerja gila namanya bhai. Tapi dia masukkan perisian sekali. Perisian tue dia kira cam mana pula? Ke aku salah faham? Aku pun blur. Ce korang translate kan apa yang korang faham plak kat bawah nanti.

Sama gak di bawah nya. Dia tulis ;

1 mesin fotostat + 1 lagi mesin fotostat + 37 lagi mesin fotostat = juta2 lagi kos dia. Kalau beli 39 mesin fotostat memang cecah juta2 ke weh? Berapa harga 1 mesin fotostat hah? Jap, neh beli ke sewa hah? Owhh sewa je. Nanti bila2 masa dah habis tempoh sewaan kena pulangkan balik ke apa ke? Aku tak faham sangat. Kalau korang faham elobrate sikit kat aku.

Pasal aku kalau korang tanya pandangan aku, aku takde apa pandangan lain dah. Siyes. Aku cuma mampu taip neh je ==> FACK!

So agak bagus disini jika aku tanya pandangan korang supaya aku faham apakah rasionalnya semua neh. Almaklumlah aku kan jenis berdengki. Kalau boleh patutnya tender juta2 neh bagi kat aku je. Nanti pandai2 lah cari mesin photostat secondhand untuk supply kat government. Dorang mana ada QC. Dorang pandai terima barang jerk. Heh.

2. Gambar kedua tue pun aku confuse juga. Tapi bila aku fikir2 balik macam ada kelogikkan. Sebab department kerajaan kan besar. So toner untuk setahun maybe gak kot cecah juta2. Tapi kan napa dorang tak amek terus dari pembekal toner je. Yang neh kan macam pakai pihak ketiga. 

Aku nak dedahkan satu rahsia. Dulu aku kerja dengan syarikat melayu. Syarikat neh bekalkan toner kat mindef. Salah satu lah. Sebenarnya banyak agensi kerajaan dia masuk. Mindef nak toner original brand. Tapi dia bagi brand cap kapal yang dicop dengan brand original. Toner nya bekas tue kita panggil cartrig <-- Yang neh ejaan salah. Ejaan betul aku dah lupa plak. Panggil je lah bekas toner habis citer. Yang neh leh jualbalik. Biasanya syarikat tempat aku kerja dulu dia amek dan jual balik. Kerajaan pulangkan balik. Free2 je beb. Bodoh tak gomen?

Lepas tue yang lagi sadis kan. Syarikat bumi neh geng dengan syarikat cina. Sorry bukan aku nak kutuk syarikat cina tapi dorang menipu bhai. Macam neh syarikat neh syarikat orang cina punya. Tapi dia letak nama orang melayu. Arhh sudah bos melayu aku yang bengap tue bergabung dengan bos cina telah melakukan penipuan kepada kerajaan. Tapi aku tak salahkan dorang sebab ketamakan dorang bergabung pula dengan ketamakan kakitangan kerajaan. Itu pasal boleh dapat tender itu ini. Kakitangan kerajaan pun tak telus bhai.

Yang lagi sadis, dorang tue ada 4 syarikat yang berlainan di satu bangunan yang sama. Adoii halal ke hah hasil pendapatan aku kat sana dulu? Aii.. dorang akan hantar sebut harga berlainan. Aku lah tukar taip sebut harga. Lepas tue kan akan meeting2 jumpa person yang incharge project. Bos aku pun angkut aku sekali. Aku pun taktahu apa peranan aku masa tue. Ikut je lah. Dapat makan free kat hotel beb. Sapa tak suka.

kah kah kah

Tapi dah lama dah aku benti kerja ngan syarikat tue. Lepas tue aku kerja dengan syarikat cina yang lain plak. Yang neh takde kaitan dengan tender2 kerajaan. Dan bos yang neh memang baik. Aku asal handsome mesti baik je. Tapi sayang kena berhenti bila mai perak.

kah kah kah

Aku malas nak buat analisa melulu sebab maklumat tak jelas. Tapi aku tak tolak bahawa tender 1 dan 2 tue agak huh melampau. Manakala tender2 yang lain ada sedikit fishy. Cam tender beg tue. Aiyahh bawa lah beg sendiri. Tapi macam aku katakan tadi. Info tak lengkap. So susah nak ulas lebih2. Bagaimanapun kalau aku kena balon kat isa kan sapa2 tolong bekap aku weh.

kah kah kah

Ameno : takde sapa2 nak bagi aku tender gomen ka weh?

BARBICAN : JAKIM tidak sahkan ujian makmal UKM.

Ujian makmal Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan makmal swasta yang mendakwa minuman ‘bir halal’ didapati bebas alkohol awal Jun lalu, tidak disahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang hanya bersandarkan keputusan rasmi makmal Jabatan Kimia Malaysia saja.

Sumber Jakim berkata, tindakan inisiatif diambil syarikat pengedar dengan menghantar sampel botol minuman itu untuk ujian tidak diambil kira Jakim berikutan pihaknya masih menunggu laporan kedua hasil ujian dilakukan di jabatan kimia itu.

Jabatan Agama Johor (JAJ) bulan lalu mendakwa sudah menghantar sampel minuman itu ke jabatan kimia sebelum keputusan mendapati ia mengandungi 0.5 peratus jumlah alkohol menyebabkan minuman itu berstatus haram. “Tindakan diambil pihak syarikat dengan menghantar sampel minuman botol terbabit bukanlah satu halangan, namun keputusan muktamad hanya akan dikeluarkan Jabatan Kimia Malaysia kepada Jakim.

“Jakim kemudian akan merujuk kepada Majlis Fatwa Kebangsaan untuk mendapatkan keputusan berhubung hukum meminum minuman botol berkenaan,” katanya.

Menurutnya, setakat ini, Jakim sudah mengumpul sampel empat jenama minuman botol daripada empat syarikat pengedar berbeza di negara ini.

“Semua sampel produk minuman berkenaan yang mempunyai perisa buah-buahan sudah dihantar ke Jabatan Kimia Malaysia untuk dianalisis dan masih menunggu keputusan terperinci,” katanya.
Sumber itu berkata, soal halal atau haram sesuatu minuman bukan hanya bergantung pada kandungan alkohol semata-mata, malah proses pembuatannya turut diambil kira.

“Tidak mustahil pegawai Jakim dihantar ke negara Timur Tengah tidak lama lagi bagi melawat sendiri kilang memproses minuman berkenaan bagi mengenal pasti kaedah pembuatannya.

“Jika minuman itu dikilangkan bersama minuman keras atau minuman lain yang mengandungi alkohol, maka hukumannya tetap haram diminum,” katanya.

Menurutnya, Jakim masih menunggu ‘lampu hijau’ daripada Majlis Fatwa Kebangsaan bagi melakukan siasatan lebih terperinci terhadap kilang minuman itu.

“Apapun pengguna Islam dinasihatkan bersabar dan tidak cepat membuat andaian awal sehingga keputusan rasmi dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan tidak lama lagi,” katanya.

Dalam kenyataan media sebelum ini, Pengarah Suria Wholesaler Sdn. Bhd., Ahmad Al Yateem mendakwa minuman jenama Barbican yang dihantar ke UKM didapati bebas elemen alkohol.

Laporan itu diterima pada 7 Jun lalu selepas syarikat berkenaan menghantar sampel minuman edaran pihaknya ke UKM pada 1 Jun lalu.

Sementara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, Jakim perlu melakukan pemeriksaan khusus termasuk pergi ke kilang pengeluar untuk mendapatkan pengesahan punca alkohol berkenaan sebelum ia boleh dikatakan halal.

Menurutnya, perkara perlu dilakukan ialah mengenalpasti sama ada kandungan alkohol dalam minuman itu alkohol campuran atau alkohol semula jadi daripada buah.

“Jika minuman itu dicampur alkohol, hukumnya adalah haram meminumnya tidak kira jumlah peratusan kandungannya. Tapi ia bergantung kepada punca alkohol itu.

“Hanya pengesahan daripada pihak bertanggungjawab dalam perkara ini boleh diterima pakai demi mengelak kekeliruan kalangan umat Islam mengenai statusnya,” katanya. -hm

Baiknya aku kalau aku tak ejek cara jakim buat kerja. Korang fikir enh ;

1. Jakim buat ujian makmal = kerajaan = ada kepentingan

2. UKM buat ujian makmal  = bebas = tiada kepentingan.

Agak2 aku nak percaya kat sapa? Kajian UKM neh dibuat setelah berminggu2 lamanya JAKIM senyapkan isu neh. Orang buat ujian makmal, ko pun buat ujian makmal tapi ujian makmal orang dah lama siap ujian makmal ko sampai dah berjuta2 nyamok mampos pun tak keluar2 lagi. Itu satu hal.

Bab alkohol satu hal yang lain pula. Apakah benar minuman diharamkan kerana kandungan alkohol atau jenis alkohol? Sila baca bawah jap ;

Benar 70 % atau lebih dalam arak adalah alkohol, tetapi ia jenis "Denatured alcohol" yang telah diproses untuk tujuan memberikan kemabukkan. Sila rujuk  Denatured Alcohol . Adapun, alkohol yang ada di dalam minyak wangi adalah bukan jenis ethanol yang sama dengan apa yang ada di dalam arak, ia menggunakan ‘Absolute ethanol' iaitu satu jenis alkohol dengan hanya sedikit air dan campuran lain (maka kesannya juga berbeza dari kesan arak, malah ia tidak lagi digelar arak, barangsiapa yang meminumnya pula, ia mungkin boleh membawa seseorang itu ke alam barzakh dengan segera ! dan bukannya mabuk.

Petikan dari blog UZAR. Baca sini. [Uzar ulas bab minyak wangi harap maklum]

Kalau aku baca dan fahamkan penerangan uzar neh aku dapati bahawa jenis2 alkohol yang berbeza membawa kepada kesan dan hukum yang berbeza juga. Jika alkohol yang terdapat dalam barbican bukan alkohol yang memabukkan sebagaimana yang biasa digunakan dalam arak adakah minuman ini kekal diharamkan? Itu yang aku nak tahu. Dan tolonglah sebagai umat islam cuba belajar untuk dengar persoalan orang lain. Apa yang aku cuba sampaikan kat sini bukan penghujahan untuk menentang segala bagai tetapi sebagai satu persoalan yang jakim harus atasi. 

Bukan aku nak suspicious sangat tapi syarikat neh ada kaitan dengan iran ka? Bayangkan enh minuman neh dah bertahun2 lamanya bertapak di malaysia dan tiba2 sahaja jakim mengeluarkan pandangan yang separuh kemudian dia g mampos.

Peh tue bila orang lain bawa bukti, dia bangkit dari kemamposan balik untuk bidas bukti orang lain. Then maybe lepas dia neh dia g sambung mampos balik. Kerja2 separuh jalan neh dilakukan oleh jakim dengan cekap.

Yang sejujurnya aku tak pernah minum air neh. Cuma aku harap kalau benda tue betul2 haram maka nyatakan bahawa ia haram. Bagi dalil + nas + hujah kenapa ia haram agar tiada persoalan yang berbangkit kelak. Tolonglah jangan bagi alasan botol sebab2 ia menjadi haram. Sejak bila bentuk botol sekian2 seperti ini membolehkan ianya menjadi haram dan segala bagai? Ada gak air tin arak. Kalau gitu semua air tin dah jadi haram kot pasal arak pun ada gak dalam bentuk tin bhai.

Lainlah kalau ;

Pembuatan botol = ada unsur2 haram seperti campuran babi dan segala bagai yang najis.

Penggunaan botol = botol yang digunakan utk arak, diletakkan air barbican.

Pengilangan air = kilang yang buat arak, buat air barbican gak. <-- ini bukan aku cakap. Aku petik balik dari statement akhbar di atas. Kalau korang tanya aku mudah je. Aku rasa jakim cuba buat persepsi seolah2 kilang arak produce barbican. Sorrylah ini persepsi aku. Korang mungkin ada persepsi yang lain pula.

Walaubagaimanapun tahniah aku ucapkan kepada jakim. Setelah bertahun2 umat islam memakan babi, jakim rileks je. Walaupun benda tue terang terangan haram. Ubat babi ada, sos cili babi, keju babi ada, makanan segera babi ada, segala2 lah babi kebabian sana sini. 

Tetapi benda yang kurang jelas haram ke harus ke, jakim menjadi juara. Itupun buat kerja dengan sangat2 lambat. Kalau suruh bertanding dengan siput, siput pun boleh menang. Heh

Dan aku nak korang baca bawah sket ;

BAGAIMANAPUN, AKHIR-AKHIR INI SAYA MENDAPAT INFOMASI TIDAK RASMI BAHAWA TERDAPAT PERFUME DARI BARAT YANG JUGA MEMPUNYAI ELEEMN 'LARD' ATAU BABI DI DALAMNYA. JIKA BENAR, MAKA ia adalah diharamkan dan tidak sah di bawa di dalam solat.
Dipetik dari blog uzar gak. Klik je link tadi. Aku just nak share info neh ngan korang. Luckly aku dah tak guna minyak wangi ber alkohol. Lama dah aku tinggal minyak2 wangi macam neh. Bertahun2 dah. Bayangkan enh kat minyak wangi pun diletakkan babi. Silap2 haribulan kertas yang kita selalu pegang pun ada babi. 

kah kah kah

Ameno : babican ke atau barbican. heh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...