Kaki melawan

Jika ada apa-apa pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Ads

Sunday, May 22, 2011

Tong gas bakal naik pula..




KUALA LUMPUR – Semakan semula harga gas asli yang menerima subsidi besar, yang sudah lama tertangguh, penting memandangkan permintaan untuk harga gas yang murah di Malaysia jauh mengatasi bekalan.
Penganalisis berkata jika keadaan gangguan dalam pasaran ini tidak diperbetul oleh kerajaan dengan segera, Malaysia akan kehabisan rizab gas dan akan menjejaskan generasi akan datang.
Kerajaan sehingga ini terus memberi subsidi gas sehingga 71-77 peratus, yang bermakna kehilangan peluang untuk negara, dan ekonomi tidak menguntungkan dari segi kos.
Ini kerana berbilion ringgit yang dibelanjakan untuk memberi subsidi gas, boleh digunakan untuk projek-projek pembangunan sosioekonomi seperti kemudahan awam, jalan, sekolah dan lain-lain perkhidmatan.
Untuk gas sahaja Petronas membayar jumlah yang besar untuk subsidi, sebanyak RM131.3 bilion antara 1997 dan 2010. – BERNAMA

Hahaha.. satu lagi berita bangang yang ko bagi kat aku bernama. Ye, ye bukan salah ko. Ko cuma lapor apa yang menteri bangang tue merapu. Aku pun tak faham apa kejadahnya semua neh secara tiba2 setiap hari kerajaan ko canang kerajaan kehabisan rizab lah kerajaan tanggung hutang lah subsidi mamposkan perjalanan ekonomi lah dan pelbagai lagi berita merapu untuk hasut minda rakyat. Atau paling tepat untuk hasut minda rakyat yang benak + bodoh + menyusahkan aku dan penyokong2 pakatan rakyat + atas pagar.

Berita kat atas neh tak lain tak bukan hanya berita bebal. Apakah buktinya petronas bagi subsidi gas? Tarak. Dorang cakap pong pang pong pang kat parlimen kita bagi berbillion2 subsidi untuk rakyat, tapi betul ke kita dapat manfaatnya daripada subsidi itu? Pun tarak juga. Belum lagi ada data jelas yang dapat dibuktikan bahawa kesemua subsidi itu benar2 dirasai oleh kita. Belum ada beb. Kalau sungguh sana sini subsidi apsal aku tak merasai kebaikan subsidi pun? Dan apsal member2 aku yang duduk luar negara merasa hidup mereka lebih baik di sana berbanding di malaysia meskipun mereka hidup tanpa subsidi? Why?

Kesimpulannya mudah je beb. Dorang nak naikkan ;

1. petrol ron 95

2. tariff elektrik <== 25 mei, tapi time lulus ketika gula naik 20sen hari tue.

3. petrol naik, maka gas memasak sure naik punya.

4.minyak masak pun naik. Apa kena mengena? Pengangkutan punya pasal lhor. Subsidi diesel super dah hapus pada jun 2011 nanti.

5. Semua jenis barangan di malaysia akan naik. Kenapa? GST maa.. gst nak dilaksanakan bhai.. 

Dah tue apa yang tak naik? Tarak. Semua pun naik. Memang puak haramjadah. Taknak dengar langsung keluhan rakyat. Aku pun bukan suka marah2. Aku marah pasal kenaikan neh memang siyes membebankan aku. Ramai org2 macam aku pecah kepala hotak nak kerja 24 jam cari rezeki beb.Bukan duduk goyang kaki minum arak macam parpu kari. Kami ada usaha tapi usaha2 tue macam tak terkejar. Pasal apa setiap bulan mesti ada barang naik. Maksudnya macam neh ;

Gaji bulan 1 : rm1,200. guna beli barang makanan rm900.

Gaji bulan 2 : rm1,200 + 200 [part time job]. guna beli barang makanan rm1,300,

Arhh sudah pening, takpe usaha lagi sampai mampos. Jadi 

Gaji bulan 3 : rm1,200 + 500 [part time job] guna beli barang makanan 1,500..

Faham tak aku nak cakap apa? Aku cakap sehebat mana pun aku usaha, kenaikan harga barang2 dah tak terkawal lagi. Dah takde fullstop bhai. Duit habis beli barang. Mana nak saving? Mana ada satu sen pun. Kuantiti makanan pula? Makin lama makin sedikit. Kualiti? Makin hampeh. Aku terpaksa bayar kos makanan + barang2 lain dengan harga lebih mahal namun dalam masa yang sama kuantiti + kualiti = susut.

Kualiti bersama keluarga pun susut.
Kualiti nak menyimpan pun susut.
Kualiti nak beli barang2 untuk diri sendiri pun susut.
Kualiti untuk belajar dan beli buku2 pun susut.
Kualiti untuk pergi kursus ke apa2 pun susut. Kalau yang dah kahwin + ada anak, kualiti untuk hantar anak2 pergi belajar itu ini pun susut. Susut pun susut, pasal income statik. Kalau pun berjaya menambah income, tak terkejar dek kenaikan harga barang yang melambug2 ganasnya.

Dan khusus untuk PENYOKONG2 UMNO, disini ialah LUAHAN BLOGGER UMNO sendiri terhadap isu BARANG NAIK. Lue baca, lue fikir. Kalau blogger umno totok pun dah merasa kecewa dengan barang naik, lue boleh fikir semula samada patut ke tak patut lue bodoh2kan diri lue untuk sokong kerajaan?

Aku pun bukan nak musuh dengan penyokong2 umno neh sebenarnya. Sebab aku pun nak minta tolong kat dorang untuk undi pr sekali, sekali pun jadi lah beb. Kita tengok macam mana malaysia under pr untuk 5 tahun. Kalau PR benar2 gagal dan teruk aku rasa takyah tunggu 5 tahun untuk tumbang, dan2 masa tue gak kita leh berdemo dan protes hapuskan PR sebab PR tentu takan seganas umno dalam mengawal kebebasan di malaysia beb. Fikirlah kalau polis + media cetak pro bn. Sudah tentulah pr tak boleh nak kawal kebebasan media kalau media bukan milik dorang dan polis pula takan sanggup defend pr sebab tak diberikan duit. PR tak bagi duit [rasuah] sebab kena jaga reputasi + jawatan akibat baru perintah negara. Jadi kita nak takut apa bhai?

Takyah takut lah undi PR, kita ubah sekarang. Kita ubah nasib kita. Kita bagi peluang pada diri kita untuk melihat kebenaran siapa yang lebih cekap mentadbir dan siapa yang tidak cekap. Kita kena berhijrah. Kita perlu berhijrah. Orang yang tidak mahu berhijrah adalah orang yang lemah beb. Tidak berani mencuba dan takut pada sesuatu yang tidak sahih dan terbukti.

Amacam penyokong umno? Ubah sekarang, save malaysia, save malaysians, save ourselves.

Ameno : Dah penat explain, penyokong umno aku tak percaya korang ahti batu.. siyes. Aku yakin korang pun sesak macam aku.. pekata kita pakat2 ubah. Kita bagi peluang pada diri masing2 utk kaji kebaikan dan keburukan pemerintahan bn dan pr.. amacam?

Adakah harga petrol di Malaysia murah? [bidas hujah andak]

1. Adakah harga petrol di Malaysia murah?

Ya. Buat masa kini.

Adakah harga petrol selaras dengan pendapatan rakyat malaysia?

Tidak. Terutamanya 10 tahun kebelakangan ini.

Artikel ini khusus untuk BIDAS artikel andak yang jelas merapu + mengarut + mengampu + merepek.

Opss.. kenapa aku terlebih2 dan berdrama pula? Sorry andak. It's just me. So me. Itu attitude aku. Saja bikin provoke. Hhahaha.. chill keyh.

Hujah Andak.

Negara Asia Tenggara yang mempunyai harga petrol paling mahal ialah Singapura dengan harga RM5.14 (SGD2.12) seliter bagi RON 95, manakala negara yang mempunyai harga petrol termurah ialah Brunei dengan harga RM1.28 (BND0.53) seliter bagi RON 97.

Jika harga-harga petrol negara lain tidak ditukar kepada matawang ringgit, secara perbandingan, seorang rakyat Singapura yang berpendapatan SGD2,000 sebulan perlu membayar SGD2.12 untuk seliter petrol RON 95, sedangkan seorang rakyat Malaysia yang berpendapatan RM2,000 sebulan hanya perlu membayar RM1.90 untuk kuantiti dan gred petrol yang sama.

Hujah AmenoWorld

Singapura bukan sahaja mempunyai harga minyak yang 'terbaik' mahal tetapi mereka memiliki lebih dari itu. Mereka mempunyai sistem pengangkutan yang terbaik, mereka mempunyai pakej pembelian rumah yang terbaik, mereka mempunyai kualiti hidup yang terbaik, pendidikan, pentadbiran, ketelusan, keadilan yang lebih-lebih-lebih-lebih-lebih baik dari malaysia. 

Tahu kah di singapore ada kerjaya sebagai polis kebersihan? Untuk mengawal kebersihan di singapore. Ia seperti mata2 yang memerhatikan masyarakat singapore di satu lokasi tertentu yang orang ramai cenderung buang sampah! Punyalah teliti orang singapore menjaga negara mereka. 

Selain itu di singapore juga kerajaaan mereka mempunyai sistem kawalan kesesakan lalu lintas. Dengar citer sistem ini untuk mencegah traffic jam di kawasan2 tertentu pada waktu2 tertentu, mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian dengan kerap, disamping itu untuk mengawal pencemaran alam. 

Aku pernah baca pasal neh tapi tak berapa sure sangat macam mana. Kalau benar bagai yang dikata, minyak bukan sesuatu product yang singaporean selalu beli ye tak? Patutlah sistem pengangkutan singapore berada ditahap yang terbaik dan terbersih. Dan patutlah kalau harga minyak mahal pun mereka bukan selalu beli. Apatah lagi negara mereka kecik. Pusing2 pun takan habis rm100-200 untuk isi minyak kan? Heh

Membandingkan singapore dengan malaysia haruslah di analisa dari semua sudut. Seseorang yang bergaji rm2k bakal membayar harga ron 95 sebanyak rm2.60 seliter kelak di malaysia bukannya rm1.90sen lagi. Rumah, pendidikan, perubatan segala2nya mahal di malaysia namun gaji yang diterima pula agak cikai. Bulan jun ini harga minyak dijangka naik sebanyak 0.10sen menjadikan kita perlu membayar rm2.00 ke atas kelak.  Ini bukti dari statement pemandu.



Jelas harga minyak malaysia sudah tidak murah lagi. Apatah lagi minyak malaysia digunakan hampir seluruh rakyat malaysia berikutan sistem pengangkutan yang cikai di malaysia.

2. Mengapakah harga petrol malaysia tidak semurah brunei?

Mahal murah bukan soal pokok perbandingan dan perbincangan disini andak. Adakah harga yang ditetapkan itu relevant dengan penggunaan dan keuntungan yang diperolehi?

Hujah andak

Gabungan faktor kekayaan dan saiz populasi yang kecil jika dibandingkan dengan Malaysia menyebabkan Brunei mampu memberikan subsidi lebih untuk harga petrol. Selain itu, hampir kesemua kekayaan Brunei diperolehi daripada hasil pengeluaran minyak.

Brunei ialah negara ke-6 terkaya di dunia, dan memiliki populasi yang lebih kecil daripada populasi bandar Seremban, iaitu hanya 407,000 orang.7 Malaysia pula berada di tangga ke-60 dan memiliki populasi seramai 27.57 juta orang:

Hujah AmenoWorld

Sila rujuk carta yang dinyatakan oleh andak neh terlebih dahulu ;

Ini ialah carta andak berhubung perkara di atas. Apa yang boleh aku simpulkan daripada carta andak ialah ;

1. Size sesebuah negara bukan punca utama negara itu kaya. Buktinya qatar [1] lebih besar dari singapore [3] dan brunei [6] tetapi rakyat mereka mempunyai kuasa beli yang besar berbanding brunei dan singapore.

2. Sumber2 alam bukan punca sesebuah negara mempunyai penduduk yang mempunyai kuasa beli yang besar buktinya singapore yang tiada sumber alam yang banyak menduduki tangga ke-3 berbanding malaysia di tangga ke 60..

3. Jumlah penduduk bukan membuktikan penduduk mempunyai kuasa beli yang besar, buktinya ;

penduduk qatar [1] lebih ramai daripada singapore[3], penduduk amerika [5] lebih rakyat dari indonesia [122] tapi penduduk malaysia [60] lebih ramai dari brunei [6] dan singapore [3].

Dalam erti kata lain populasi yang kecil + negara kecil = bukan faktor utama harga minyak murah = kuasa beli rakyat besar.

Sebaliknya sistem pentadbiran cekap + bebas rasuah + keadilan ditegakkan + kurang penyelewengan = kuasa beli rakyat di sesuatu negara menjadi besar + kecekapan pengurusan + menambahkan hasil negara + mengurangkan harga2 barangan tertentu apabila bantuan subsidi di salurkan di tempat yang betul untuk kumpulan sasaran yang betul.

Faham? Kalau tak faham tengok bawah ;

 sumber jadual disini.

Lihat carta di atas. Inflasi di malaysia semakin lama semakin tinggi. Salah satu penyebab inflasi ialah = kurang kuasa beli pengguna. Dalam erti lain ; 

Gaji tetap / kenaikan sangat kecil = harga barang keperluan meningkat dari tahun ke tahun.

Siapa yang mempengaruhi penetapan gaji di malaysia? = kerajaan.
Siapa yang mempengaruhi harga barangan keperluan di malaysia? = kerajaan.
Siapa yang sepatutnya menyelia peniaga tamak? = kerajaan.

Jadi jika KDNK negara rendah = lemah = sapa yang patut dipersalahkan? Ya, betul, kerajaan + rakyat. Kenapa? Tidak pandai mentadbir. Dan siapa yang pilih pentadbir? Rakyat. Jadi disini rakyat perlu berubah = pilih pentadbir yang cekap = untuk majukan diri. Jika kita mempunyai bos yang bodoh, sebijak mana pun kita selagi mana kita bekerja dengan dia, kita tidak mampu membawa apa2 perubahan sebab bos bodoh sudah tentu tak akan memahami idea bernas.

Lihat pada tahun 1995. Pendapatan perkapita kita berada di paras paling tinggi pada tahun itu. Siapa yang perintah negara pada ketika itu? Ada otak lue fikir. Bagi masa dan peluang kepada diri kita. Jika anwar ibrahim tidak mampu membawa perubahan, kita cari orang lain. Di malaysia kita punya banyak pemimpin. Yang pasti najib + muhyiddin = bukan pemimpin yang lebih cekap dari anwar ibrahim. Inilah sebabnya umno hanya mampu menyerang peribadi anwar ibrahim bukan otak dia disebabkan otak dan idea2 dia memang bagus. 

Jadi kalau harga petrol murah di brunei = kurang penduduk = subsidi lebih = tiada bukti. Tiada bukti bahawa kerajaan brunei memberikan subsidi kepada penduduk mereka. Harga yang rendah dipercayai kerana brunei mengambil keuntungan yang paling minimum untuk tidak membebankan rakyat jelata.

Harga petrol di malaysia = mahal = banyak penggunaan = banyak penduduk = banyak pekerja asing = pratikal?

Penduduk malaysia memilih pengangkutan sendiri sebagai pengangkutan utama akibat sistem pengangkutan awam tahap cikai + sampah. Maka disini mereka kena isi petrol dengan kerap. Pengisian petrol kerap + jana pendapatan station minyak + beri peluang pekerjaan + jana ekonomi negara = jasa rakyat kepada kerajaan untuk memacu ekonomi.

Jadi apa balasan kerajaan kepada penduduk? Tarik subsidi sebab membebankan kerajaan? Padahal kita tolong dia gerakkan ekonomi beb. Tapi kita di anggapkan membebankan lak? Ada otak lue fikir sendiri. Heh.

3. Mengapa Harga Petrol di Malaysia ‘Tidak Murah’ Sedangkan Malaysia Ialah Negara Pengeluar Minyak?

Harga petrol di malaysia tidak perlu murah cuma perlu bersesuaian dengan pendapatan + keperluan rakyat malaysia.
Hujah andak

Malaysia bukanlah negara pengeluar minyak yang utama. Malaysia tidakpun layak untuk menganggotai OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries – Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum) kerana ia lebih banyak mengimport minyak daripada mengeksportnya. Atas sebab yang sama juga, Indonesia terpaksa menarik diri daripada OPEC pada tahun 2008.11

Hujah AmenoWorld.

Rakyat malaysia sebenarnya tidak mahukan harga minyak yang murah. Apa yang mereka inginkan ialah harga minyak haruslah berpadanan dengan pendapatan yang mereka raih setiap bulan. Dah alang2 si andak neh menipu aku nak jelaskan sedikit kat sini bahawa jangan terperangkap bila mereka cakap ;

1. Malaysia import lebih banyak dari eskport.

2. Malaysia bukan OPEC.

Sebab apa, walaupun malaysia import lebih banyak dari eskport akibat jumlah penduduk namun siapa boleh jamin bahawa jumlah import [dalam matawang] lebih TINGGI nilainya dari jumlah eskport? Minyak malaysia minyak berkualiti tinggi. Harganya di pasaran ialah harga yang sangat tinggi.

So untuk membandingkan perkara neh petronas harus buka buku kira2 mereka. Mari kita lihat adakah harga bayaran untuk jumlah import lebih tinggi dari jumlah eskport. Selain itu petronas mempunyai usahasama dengan pelbagai syarikat minyak di luar negara. Jumlah import minyak ke MALAYSIA mungkin lebih tinggi dari jumlah eskport TETAPI jumlah eksport petronas dari syarikat2 usahasama di negara2 lain belum termasuk dalam penggiraan ini. Maksudnya disini ialah ;

- kepala hotak andak hanya memikirkan product keluar masuk di malaysia. tetapi tak fikir product yang keluar dari petronas di negara yang lain. Faham?

So jangan terpengaruh dengan penipuan2 mereka. Mereka manipulasikan maklumat. Mereka terang separuh dan mereka sembunyikan separuh. Heh.

Walaupun malaysia bukan OPEC tetapi malaysia masih pengeluar minyak dan masih mempunyai keuntungan berbillion2 hasil dari minyak. Pelaburan petronas dalam dan luar negara sangat besar dan meluas. Rakyat malaysia tak hingin pun makan hasil subsidi sampai mati. Yang ingin diperjelaskan ialah biarlah harga minyak benar2 berpadanan dengan pendapatan bulanan mereka. Apatah lagi minyak global sedang mengalami penurunan drastik.



4. Mengapa Malaysia Tidak Menambah Subsidi Untuk Menurunkan Harga Petrol?

Rakyat bukan gila babi nak sangat subsidi, fahami masalah pokok, bukan cari excuse. Masalah pokok ialah ;

kenapa rakyat marah bila harga minyak naik? ==> gaji kecik.

Cara selesai masalah guna akal ==> cari alternatif yg boleh mengurangkan beban rakyat.

Cara selesai masalah ikut bn ==> cari alternatif sebar info palsu supaya rakyat tertipu. 


Hujah andak 

Jumlah subsidi minyak Malaysia ialah yang tertinggi antara mana-mana negara Asia Tenggara, iaitu sebanyak 2.4% daripada KDNK.22 Brunei, negara Asia Tenggara yang memiliki harga petrol terendah pun hanya membelanjakan 2.2% sahaja daripada KDNK untuk subsidi minyak. Adalah perlu diingatkan bahawa KDNK Brunei (RM36.88 bilion) ialah kecil berbanding Malaysia (RM682.66 bilion).10

Hujah AmenoWorld 

Jumlah subsidi minyak ialah rm10.1 pada tahun lepas. Tetapi subsidi IPP ialah rm19billion. Sebab tue aku larang buat perbandingan macam neh. Bukan apa kelak binasa diri. Walaupun subsidi untuk minyak tinggi di malaysia tetapi tetap tidak lebih tinggi untuk subsidi kroni bn. Kena ingat tue. Lagi satu aku tak berapa percaya kenyataan andak bahawa petrol brunei ada subsidi sebab tiada bukti. Tengok bawah ;


Nampak tak color untuk brunei dan malaysia ialah PINK. Pink dalam kotak jadual menunjukkan angka subsidi ialah 0.0 - 21.7%. Dalam erti kata lain boleh sahaja harga petrol di brunei ialah tanpa subsidi. Dan boleh juga kemungkinan harga petrol di malaysia tanpa subsidi. Siapa tahu? Kita tiada data untuk mengatakan ia tanpa subsidi namun dalam masa yang sama bila kita minta data dan penyata kewangan negara untuk menyemak butiran subsidi, kerajaan enggan dedahkan atas sebab OSA. Huk alohh.. Kalau ianya OSA macam mana orang luar boleh klasifikasikan subsidi kita di tahap2 tertentu. Lue fikirlah sendiri.

Dalam erti kata lain, kita taktahu samada petrol di malaysia bersubsidi ataupun tidak. Jumlah subsidi petrol kalau pun bersubsidi tetap tidak sebanyak subsidi untuk kroni negara. Maksudnya disini ;

Pendapatan negara 100 juta [contoh]

Pecahan 1juta = subsidi rakyat. <-- ini yang nak dipotong sbb bebankan negara.
Pecahan 5juta = belajawan/keperluan negara. <-- ini dia ungkit sampai kita mampos.
Pecahan 5juta = pembangunan <-- ini dia canang 1dunia.
Pecahan 89juta = kroni. <-- ini dia protect gila babi.

Faham kan? So andak, urusan tipu2 lue bukan urusan aku. Tapi jadi urusan aku bila ada member minta ulas penipuan lue. Katanya penipuan lue dijadikan hujah umno. Huk aloh.. ini macam punya hujah, aku yang bukan ekonomi pun tahu ia banyak auta beb. Heh.

Nota : semacam merasakan ada unsur2 troll..
Hujah penuh andak disini.

Ameno : Jangan tipu, rakyat first. Not kroni first.

Saturday, May 21, 2011

Malam ini minyak naik 0.10sen - .0.30sen.

Dah ramai yang menghebahkan berita neh di facebook. Mereka cakap malam ini kerajaan akan umumkan kenaikan minyak. Bermula tengah malam nanti minyak ron 95 akan dinaikkan sebanyak 30sen. Namun aku rasa sedikit pelik dengan berita tersebut. Dan ramai gak yang pelik dan minta aku check kesahihan berita neh.

Ada lah beberapa orang yang mesej cakap betul ke beb malam neh minyak ron 95 naik 0.30sen? Ada gak yang cakap maybe bukan ron 95 tapi ron 97 sebab kerajaan asyik mainkan isu minyak dunia naik padahal mana ada naik. Sebab tue dua tiga hari neh kerja kerajaan asyik potpet2 pasal subsidi untuk org malas lah, membebankan lah, usaha lah cari pendapatan lain,  pelbagaikan pendapatan lah, kerja keras lah, hutang kerajaan meningkatlah blablablablablabla dan bila lah bn nak blahhhhh berambos terus. Hehehe..

Buat masa sekarang aku dah semak group saya benci harga barang naik dan tiada sesiapa pun dari sana yang bagi info bahawa minyak akan naik malam neh. Selalunya group tue akan dapat info dari member2 yg kerja kat stesen minyak or pemilik station minyak. Tapi ikut rekod sekarang kerajaan pun memang memilih untuk umumkan pada saat2 akhir tanpa notis. Kalau dulu mereka diberikan notis dan di inform through surat tapi sekarang tiada beb. Benda neh disorok habis-habisan sehingga lagi 5,6 jam sebelum petrol di naikkan barulah benda neh leak.

Jadi aku sendiri pun tak pasti betul ke tidak berita yang  tersebar via facebook neh. Dan lagi satu bagi aku kalau kerajaan memilih untuk naikkan petrol pun kerajaan tidak akan naikkan ron 95 pada hari ini or at least sekarang. Sebab apa?

1.Kerajaan dah cakap mereka akan semak harga pada bulan june, so bulan june lah naik harga petrol pun, bukan sekarang. Tapi kalau naik hari neh memang dorang bodoh piang.

2. Tidak akan dinaikkan sehingga 30sen. Aku syak 0.05 - 0.10sen je. Tapi taktahu pula kalau sungguh2 kerajaan kali neh nekad nak naikkan kemarahan rakyat sampai sanggup naikkan 30sen pula. Dan lepas tue bolehlah aku panggil dorang bodoh piang kuasa dua.

3. Kerajaan belum umumkan kenaikan tariff elektrik. Ikut twitter kj beruk tue dia cakap kerajaan akan naikkan tariff elektrik + ron 95 =  dalam masa yang sama. Bila dah kecoh benda tue, tiba2 kerajaan decided nak umumkan kenaikan tariff elektrik dulu pada bulan mei then baru lah minyak ron 95. Kalau ikut aturan tue minyak hanya akan naik selepas tariff elektrik di umumkan naik lah. Maknanya selepas 25 mei pun paling2 cepat.

Apapun kesimpulan yang aku buat satu benda yang pasti minyak pasti akan naik. Oleh itu tak salah pun kita nak meraikan kenaikan minyak sekarang.. hahahhaah..betul tak? So anggaplah hari2 minyak naik!

Ameno : Nak tumbuk muka pemimpin.

Apa carlsberg buat kat sekolah rendah neh?

WOww.. macam mana lah kita nak tarbiah masyarakat malaysia bahawa arak itu merosakkan tubuh badan mereka kalau kecik2 lagi syarikat carlsberg neh dah merantau masuk ke sekolah-sekolah untuk mempromosikan jenama minuman mereka?

Memanglah betul dorang datang sana atas kapasiti nak menyumbang. Aku no hal. Aku faham mereka rasa mereka ada tanggungjawab sosial terhadap masyarakat. Okey. Go on. Buat. Tapi tak perlu ko pampangkan jenama arak ko besar-besaran macam neh. Apatah lagi ko pergi tempat budak2 sekolah beb. Lihat gambar2 di bawah ini ;



Dengan mempromosikan carlsberg sebagai sebuah syarikat yang suka sumbang menyumbang di sekolah2, nanti bebudak neh akan rajin beli carlsberg bila dorang dah dewasa. Dorang anggap ini satu pelaburan sebab akhirnya sebahagian dari duit mereka akan digunakan untuk membantu budak2 sekolah. Terutamanya sekolah2 jenis tamil ataupun cina. Itu sebabnya syarikat carlsberg tak patut bawa jenama mereka ketika memberikan bantuan.

Boleh jadi motif carlsberg memang nak kanak2 neh tahu bahawa carlsberg yang membantu mereka. Baling satu batu, dua burung kena. Sambil charity sambil menjana persepsi baik? Mungkin juga. Lebih kurang macam strategi pemasaran. Hish.. makin susah nak hapuskan kilang neh kalau wujud individu2 yg berprasangka baik pada arak yang merosakkan.

Bacaan lanjut berhubung isu neh disini.

Ameno  : Boleh ke arak masuk sekolah rendah?

HOT : Ibrahim ali minta orang cina baca ini!!!

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Lawak! Ada benda yang ibrahim ali nak sampaikan kepada semua masyarakat bukan melayu. Baca bawah neh okey ;



Point penting ;

1. Ibrahim ali highlightkan kepada media2 cina. Motif = mesti nak org cina + india = bukan bangsa melayu baca dan fahamkan.

2. Dalam utusan ada keluar muka dia. Heh. Itupun nak bagitau bhai. Keluar sebab dia bagi sumbangan kepada orang cina. Antara sumbangan tersebut ialah baja, baiki jalan, untuk perayaan bagi kaum cina. Heh. Seriyus. Kelakar gila. Dia betul2 nak orang cina fikir dia bukan racist. Habis tue yang orang melayu macam mana? Kami pun fikir dia racist gak? Bila nak bagi sumbangan pula? Kah kah kah.


3. Dia siap cakap selama 25 tahun dia bagi sumbangan kepada temple dan gedung2 cina weh.. kah kah kah apakah ahli parlimen neh?? kah kah kah.. korang baca sendiri lah kat atas.

Ye, ye aku tahu mesti member2 bukan islam nak balas komen ibrahim ali neh kan? Boleh, mai masuk sini. Direct je ke sana, sila komen kat sana. Cakap terima kasih ke apa ke.. kah kah kah

Ameno  : kah kah kah aku seriyus binggung.. apakah dia yg update fb neh? satu lagi wakil rakyat budak2 sekepala ali rustam dan zulkifli nordeen.Silap2 keluar tv3 cakap ini bukan facebook dia pula.. kah kah kah..

Muhyiddin yasin : Persiapkan mental untuk hadapi kenaikan harga barang..

You are not saying this to me right government? I am warning you. Fuhh. Chelakha. Demm. Fack! Apakah jenis nasihat ini. Baca bawah beb. Suis sakit ahti akan naik. Seriyus.


Terlalu banyak point yang membunuh aku. Seriyus. Aku petik sedikit je.

Kerajaan : Seluruh rakyat Malaysia kini perlu menerima hakikat sebenar mengenai keadaan ekonomi global dan lebih berhemat dalam berbelanja serta lebih fokus dalam memulihara sumber berharga seperti tenaga elektrik dan air, di samping tidak terlalu mengharapkan subsidi.

AmenoWorld : Ye. Aku terima hakikat tue beb. Aku faham korang nak jadikan malaysia negara yang berpendapatan tinggi. Niat  + matlamat korang tue aku support. Tapi bukan usaha. Sebab apa? Sebab sekarang neh yang rakyat macam aku je terhanguk2 dok berusaha untuk mereliasasikan impian negara manakala pemimpin atasan macam korang cuma tahu goyang kaki dan langsung tak pernah berhemat dalam perbelanjaan yang melibatkan wang rakyat. Kalau lue nak joli gaji lue as menteri, aku apa ada kisah beb? Aku no hal. Itu duit ko. Lantaklah. Tapi jadi masalah bila korang berjoli guna duit rakyat. Faham tak?

Memulihara alam? Kasi ayat cantek sket ingat aku jadi bebal ke? Nak pelihara ke pulihara ke buat lah. Sapa halang korang sekarang neh? Masalahnya cara korang tue tak betul. Korang buat benda lain tapi kasi alasan lain itu pasal aku bengkek. Dan siapa pula yang harapkan subsidi lue bhai? Lue mulut ada insurans sket aa.. Duit subsidi tue duit rakyat bukan duit lue. So sapa yang harap pada sapa sekarang neh?

Kerajaan : Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Khamis ketika beliau menyeru rakyat Malaysia supaya mempersiapkan mental masing-masing untuk menghadapi kenaikan harga pelbagai produk berikutan kenaikan harga minyak dan penurunan jumlah bekalan makanan yang diakibatkan oleh perubahan iklim sejagat.Dalam kenyataan itu, Muhyiddin juga menasihati rakyat supaya mengawal perbelanjaan masing-masing serta berusaha meningkat bekalan makanan sendiri. 

"Jika ini dilakukan, orang ramai tidak akan terlalu merasai bebannya apabila negara menghadapi kenaikan kos dan inflasi kelak," katanya. 

AmenoWorld : Mempersiapkan mental? Memang tengah siapkan pun. Tengah siapkan untuk fikir kenapa ko menipu rakyat malaysia bahawa harga minyak naik padahal harga minyak sebenarnya mengalami penurunan. Sila lihat sini. Itu yang aku tengah ketuk2 kepala hotak aku untuk cari jawapan. Ke ko tak tengok berita antarabangsa tipiem? Aku suggest ko untuk tengok. Sebab apa global cakap minyak turun. Ye. Aku ulang MINYAK TURUN. 

Bekalan makanan di malaysia tak semuanya di import. Antara yang di import ialah bawang. Takan bawang ada kat india je? Alasan tak logik pasal iklim tue.. haizzhh keluar dari mulut tipiem 1sen. Haizhh.. Lagipun di malaysia belum lagi ada sejarah org mati tak makan tapi mati pasal banyak makan lagi lah ada. Dan akan datang kelak mungkin mati pasal makanan banyak tapi tak mampu beli disebabkan harga yang mahal. Sekarang neh isu bekalan makanan bukan isu pun. Isu HARGA TINGGI yang ko kena fahamkan. Hey sekarang neh ko ke aku yang tipiem? Kenapa pula ko sebagai tipiem tak faham masalah sebenar rakyat?

Bagaimanapun akhirnya ko tetap mengaku bahawa malaysia akan mengalami inflasi + kos yang tinggi. Heran. Najib taknak mengaku pun. Heh. So apakah pelan taktikal ko untuk atasi benda neh akibat pemansuhan subsidi? Ini yang aku rasa semua rakyat tengah tunggu2. 

AMPU kerajaan : Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Dr Maamor Osman pula berkata, beliau menerima hakikat bahawa memang bukan mudah untuk mengubah mentaliti orang ramai, tetapi beliau berharap mereka akan kurang membeli barangan yang tidak begitu diperlukan agar mereka mempunyai lebih banyak wang untuk membeli barangan keperluan.


Ameno World : Hahahaha.. nasihatkan apakah ini? Adakah ko nak cakap aku berboros? Itu sebabnya aku tak boleh nak beli barang2 keperluan? Aku rasa ko neh patut letak jawatan je lah. Kata2 ko neh tak mencerminkan pendapatan rakyat malaysia sebenarnya. Ko tahu tak pendapatan rakyat malaysia sekarang neh tak seimbang dengan perbelanjaan mereka? Kalau dulu rm50 ada nilai sekarang neh rm50 dah macam rm5. Ko nak suruh kami beli apa je? Kalau taknak bagi kami beli bukan2, first ko soh kerajaan ko tue jangan promosikan benda yang bukan2 salah satu benda ialah proton. 

Ataupun email 1malaysia yang berharga 50sen  tue. Semakin banyak barang2 yang tak berfaedah yang dijual dihapuskan semakin kuranglah risiko rakyat malaysia membeli barang yang bukan2. Hapuskan juga penjualan rokok. Heheheh.. amacam? Ada berani ka sound pemimpin ko tue? Suruh jimat cermat dalam masa yang sama korang tayang gak iklan2 mengarut suruh orang beli itu ini. Fack betul lah!


RON 95 bakal Mansuh,

PKR mendakwa Kerajaan Pusat bawah Barisan Nasional (BN) akan memansuhkan penggunaan minyak petrol RON95 dan menggantikannya dengan RON97 sekiranya menang pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Naib Presiden PKR, Tian Chua mendakwa, perkara sama pernah dibuat Kerajaan Pusat sebelum ini sewaktu rakyat negara ini menggunakan dua jenis minyak petrol iaitu jenis RON92 dan Superb sebelum RON92 dimansuhkan untuk digantikan dengan RON95.
Menurutnya, kenaikan harga RON97 yang dibuat secara berperingkat sebelum ini seharusnya dijadikan petanda bahawa Kerajaan Pusat kini sedang merancang mewujudkan jenis minyak petrol baru bagi menggantikan RON97 setelah mendakwa tidak menampung bebanan tanggungan subsidi bahan bakar itu yang semakin tinggi.

“Jika sebelum ini, pengguna minyak petrol didedahkan dengan jenis RON92 dan jenis Superb di mana harga RON92 tidak pernah diselaraskan sebelum pemansuhan dibuat, sebaliknya harga jenis Superb yang mengalami beberapa kali kenaikan harga.

“Berdasarkan tren Kerajaan Pusat sedia ada, saya yakin BN tidak akan menaikkan harga minyak petrol RON95 buat masa ini untuk mengekalkan sokongan rakyat. Bagaimanapun, jangan terkejut apabila RON95 akan dimansuhkan dan digantikan dengan RON97 selepas mereka menang PRU ke-13 nanti,” katanya sewaktu menyampaikan ceramah di Markas Pas Kubang Pasu Padang Tok Kesop.

Kalau betul lah dakwaan pkr neh maknanya kerajaan akan memperkenalkan ron 99 lah. Betul tak? Urmm.. taktahu benda neh positif ke negatif ke tapi kalau kualiti minyak makin bagus aku rasa takde masalah pun kat situ. Cuma apa yang dipersoalkan ialah adakah kualiti minyak itu setanding dengan harga minyak. Itu je lah bagi aku. Sebab aku rasa tiada apa2 masalah pun kalau kerajaan nak tingkatkan kualiti petrol untuk kenderaan di malaysia.

Cuma dakwaan pkr kali neh agak pelik. Belum apa2 lagi pkr macam dah kalah dalam pertarungan. Tian chua tak boleh fikir begitu. PRU-13 umno dan bn pun tak yakin mereka boleh menang besar. Kenapa pula tian chua macam mengiyakan bahawa umno akan kekal berkuasa selepas pru-13 nanti? Adoii macam mendoakan aje aku tengok. Hehehhe..

Apa2 pun bagi aku isu neh isu kecik. Mungkinlah kerajaan akan cut subsidi ron 95 or hapuskan terus ron 95 dan memperkenalkan ron 99 serta mengekalkan ron 97 tanpa subsidi tapi semua itu hanya menjadi realiti jika kerajaan menang pilihanraya pru-13. Untuk menidakkan tindakan kerajaan [namun aku masih tak nampak kenapa tak bagusnya meningkatkan kualiti minyak petrol di malaysia bagi kenderaan2 di malaysia] PKR kena rajin2 lah buat kerja, dekatkan dengan rakyat dan kurangkan bergaduh tak tentu pasal.

Tolong nasihatkan juga geng2 AMK. Kadangkala ada tindakan mereka memang tak berapa manis di pandang. Tapi yelah aku tak menolak andaian bahawa mereka mungkin difitnah umno dan tv3 pula jadi batu api. Segalanya mungkin. Dah tahu macam tue lagilah kena jaga diri, AMK diperhatikan 24 jam. Macam ada cctv yang mengekori. Sebab tue AMK kena waspada tak kira apa pun. Janganlah bagi can kat umno untuk tembak AMK. Nampak sangat umno anti AMK. Aku pun heran kenapa. Hehehe.. dendam peribadi kot.


Ameno : Bila lah nak tukar kerajaan neh? Tak sabar2 nak ubah.. hehehe..

Friday, May 20, 2011

Rakyat diminta bersama kerajaan untuk kurangkan subsidi.


Ikut kata awang adek aka bodoh piang nama khusus yang aku bagi kat menteri neh pasal aku geram, dia minta rakyat bersama2 kerajaan dalam isu pengurangan subsidi.

Tidak pula dia jelaskan rakyat perlu bersama2 dalam bentuk macam mana tapi rasanya menteri bodoh piang neh lupa kot yang kita lantik dia untuk bantu kita, bukan kita lantik dia untuk kita pula buat kerja2 bagi pihak dia. Kalau kita letakkan dia di kerusi pemimpin dan kita kena bantu untuk buat kerja2 dia maka apa point dia berada di kedudukan itu? Lebih baik sahaja dia berambos jauh2 dan letakkan aku kat kerusi tue. Then boleh lah aku bagi alasan bodoh piang macam neh kat rakyat marhaen pula.

Bukan kah fungsi menteri itu sendiri ialah buat kerja untuk bantu rakyat? Adakah fungsi menteri sudah bertukar kini? Bukankah fungsi rakyat melantik pemimpin yang sepatutnya boleh buat kerja untuk mereka? Apakah peranan rakyat telah tukar kini daripada pilih pemimpin yang patut bantu rakyat kepada pilih pemimpin dan bantu buat kerja2 pemimpin?

Kalau bantuan tenaga ataupun buah fikiran ada logik juga kat sini. Sama2 jaga keamanan dan keharmonian negara. Tapi kalau bantu kempiskan poket sendiri untuk kembungkan poket kroni aku kira itu sangat gampang. Dan lebih gampang bila si bodoh piang menyebut product "tepung" disitu. Apakah ini petanda tepung bakal naik?

1. semua bentuk roti?

2. semua jenis kek?

3. semua jenis makanan yang berasaskan tepung?

4. semua jenis product yang berasaskan tepung?

Ya terima kasih menteri bodoh piang. Terima kasih kerana naikkan semua harga barang di malaysia. Tak rasanya menunggu saat untuk memamposkan anda.

Ameno : Shutdap lebih bagus untuk bodoh piang.

TPM : Guna semula 1sen untuk bendung kenaikan barang.



WOwwww... ini betul2 WOW... apakah cadangan neh benar2 keluar dari kepala hotak manusia yang memegang jawatan no dua dalam sistem pentadbiran negara? Ya. Itulah hakikatnya. Macam tak percayalah ini macam punya cadangan mengarut nak mampos diperkenalkan oleh TPM kita.

Menurut berita yang aku petik bulat2 dari utusan malaysia, TPM berkata begini ;

1. Langkah ini juga akan membendung kenaikan harga tinggi yang ada kaitan dengan nilai satu sen.

2. Mengatasi kenaikan harga barang.

3. Dan ini kata2 tipiem yang aku petik dari utusan ;

"Misalnya, jika harga ditetapkan rm1.71sen, ia ditambah sebanyak empat sen untuk menjadikannya rm1.75sen. Sudah tentu memberi keuntungan kepada peniaga tetapi membebankan rakyat"

Korang faham tak apa yang aku HIGHLIGHT kan tue? TPM cakap ;

==> Kalau bil rm1.71sen ia akan dinaikkan kepada rm1.75sen.

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Woit lue toksah jadi tpm lah. Kalau bil rm1.71sen mana ada naikkan jadi rm1.75sen! Sebaliknya ia jadi rm1.70sen. Kurang satu sen beb. Mana pula bebankan rakyat macam tue. Sebaliknya tolak ansur. Dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan pun kerajaan sendiri tak faham bhai. 

Kah kah kah
Kah kah kah kah
Kah kah kah kah kah

kelawakkan apakah ini?

Dengar sini tipiem, meh aku ajar semula dasar yang ko perkenalkan kepada kami pada tahun 2009 tak silap aku.

Kalau bil berakhir dengan angka 1,2, 6,7 ==> bil akan dikurangkan kepada 5sen yang terdekat. Dikurangkan ye. Maknanya kalau bil ko rm1.76sen = ia akan jadi rm1.75sen.

Kalau bil berakhir dengan angka 3,4,8,9 ==> bil akan dinaikkan kepada 5sen yang terdekat. Dinaikkan ye. Maknanya kalau bil ko rm1.98sen = ia akan jadi rm2.00

Dalam erti kata lain dasar ini tidak membebankan dan menyusahkan rakyat. Memang di negara2 yang berpendapatan tinggi, sen2 macam neh dihapuskan sebab tak laku. Kalau kerajaan memperkenalkan semula dasar ini adakah ini bermaksud bahawa negara kita menuju ke arah negara yang berpendapatan rendah semula?

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Lawak! Beginilah jadinya bila menteri sendiri tak turun pergi bayar bil sampaikan dia sendiri pun tak faham dasar yang dia perkenalkan. Yang lebih teruk ialah dia boleh slumber meroyan mengarut2 dalam tue dan penyokong2 umno pula boleh kekal sokong kemengarutan dia tue. 

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Ameno : Satu malaysia kena tipu bhai.. sanggup ke lue orang duduk di negara yang diperintah oleh pemimpin macam neh? Ubah sekarang sementara kita masih hidup bhai. Bukan suruh sokong PR 100% beb. Kita cuma jadikan PR pusat je. Kita banding pembaruan yang PR boleh buat dalam masa tak sampai pun 5 tahun. Kenapa takut nak buat perubahan? Kenapa pilih untuk berundur sebelum mencuba? Tak teringin ke nak duduk rumah mampu milik yang cantik dan kereta import yang murah setelah PR pegang malaysia beb? Ini antara manifesto PAKATAN RAKYAT. Kita rakyat, kalau bn gagal kita tolak, kalau PR gagal kita tolak, contohi amerika, mereka sering tukar kepimpinan berkali2.. ada tak mereka semakin kebelakang? No..mereka kedepan kerana mereka berani. Dan kita kebelakang kerana kita? Pengecut + dayus.

Nota : Angka 7 telah ditukarkan kepada 9. Terima kasih atas teguran.

Subsidi bot nelayan hapus, makanan laut naik harga!



WOW.. ini yang aku suka neh. Dari satu kenaikan membawa kepada satu kenaikan pula. Sebab tue aku ajak reramai untuk sambut "bulan barang naik" = june 2011, bagi mengenangkan kenaikan harga barangan secara besar-besaran di malaysia.

TPM = Muyyiddin yasin dalam satu kenyataan yang dipetik oleh aku dalam akhbar utusan memberitahu begini  ;

" Kerajaan terpaksa melaksanakan rasionalisasi termasuk mengurangkan subsidi diesel BOT LAUT DALAM mulai 1 jun ini. Mulai jun pengusaha bot nelayan perlu membeli diesel pada harga rm1.80 seliter berbanding rm1.25 seliter pada masa kini "

Owhh.. okey fine. Apa kena mengena dengan aku pula? Aku bukannya nelayan bot dalam pun. So kenaikan 0.55sen diesel untuk nelayan bot nelayan sepatutnya takde effect kat aku. Apa kerja bot nelayan laut dalam neh? Tangkap ikan? Udang? Sotong? Ketam? Makanan laut? Adakah kenaikan diesel akan dicampakkan kepada barang2 perniagaan mereka kelak? Iaitu makanan laut? Jadi nanti makanan laut akan naik harga lah yerk?

Kalau gitu penguasaha2 makanan laut terpaksa berbelanja lebih untuk dapatkan bahan mentah lah yerk? Pengilang2 yang menggunakan makanan laut untuk membuat product mereka pun terpaksa up kan lagi modal mereka lah yerk? Owh.. okey. Ada effect lah pada harga makanan laut dan berasaskan makanan laut. So apa? Takyah makan makanan laut? Ada banyak makanan lain? Biar kita boikot makanan laut pula ke? Owh okey. Thanks atas cadangan pencacai2 umno. Kumawwoo.. heh 

Ameno : Boikot makanan laut = boikot product nelayan = gangu periuk nasi mereka + kerajaan naikkan kos sara hidup = hapus subsidi = bagi kroni = support langkah kerajaan? Adakah aku bodoh piang mcm orang umno?

Thursday, May 19, 2011

Elektrik naik pada 25 mei.

Nampak sangat kerajaan kita neh kerajaan penipu alzalim alpembohong. Mula2 semalam khairy dah bagitau melalui twitter bahawa pemuda umno akan membuat satu usul kepada kerajaan untuk membantah kenaikan ron 95 dan tariff elektrik. Ketua pemuda umno juga meminta agar semua cawangan pemuda umno seluruh negara membuat usul yang sama.

Alih2 hari neh kerajaan cakap mereka takmo naikkan harga minyak sebaliknya nak gantikan dengan elektrik? Apa ke bangang sangat kerajaan neh? Cuba korang baca statement neh baik2  ;



Kalau korang faham ikut apa yang aku faham maka kesimpulannya adalah begini  ;

1. Kerajaan dah luluskan kenaikan tariff elektrik pada hari mereka naikkan harga gula. Bila tue? Dah lama kan?

2. Okey, peh tue ismail sabri pula umumkan kerajaan nak naikkan ron 95.

3. Sekarang kerajaan flipflop cakap cam ular belit2 pula. Mereka kata mereka mungkin tak jadi naikkan ron 95 tapi mengantikan ia dengan kenaikan tariff elektrik padahal benda neh kerajaan dah lama lulus. Cuma tak berani umum time kenaikan gula sebab takut!! WTF!!!

4. Tapi diesel super tetap dimahsuhkan bulan june neh.

5. Kenaikan tambang tetap berlaku.

6. Kenaikan harga barang tetap berlaku. Risiko kenaikan tambang bas 30% tetap wujud.

7. Walaupun kerajaan naikkan tariff elektrik sekarang akan datang kerajaan tetap cari alasan untuk menaikkan minyak ron 95.

8. Hampir kebanyakkan penduduk di malaysia menggunakan elektrik. Termasuklah bidang perniagaan. Semua guna elektrik sekarang. Jadi kalau kerajaan kata impak kenaikan elektrik lebih kecil dari kenaikan ron 95 kerajaan silap. Ron 95, elektrik = semua rakyat malaysia pakai.  Jadi apa pula impak kenaikan elektrik lebih kecil dari ron 95?

Pendek kata, bagi aku mudah je. Kerajaan nak naikkan, naikkan je. Naik. Penatlah. Setiap hari pun kita dilanda kegelisahan. Bila ron 95 nak naik? Bila gas memasak nak naik? Bila tambang bas nak naik? Kerajaan pula dalam masa yang sama asyik2 mengungkit itu ini. Subsidi menyusahkan kerajaan..blablabla.. najib baru2 neh kutuk subsidi candu kepada rakyat.. blablabla.. seolah2 kita neh ketagihan gila duit kerajaan. Sumpah siyes dia buat kita macam peminta sedekah bhai. Siyes sakit ahti macam kita neh takde maruah pula dok injak2 maruah kita. Paddykutty betul lah.

Lepas tue nanti mulalah dok ugut2 "dont bite hands that feeds u". So lalu ke kita nak menghadapi tekanan2 neh? Sanggup ke korang hidup dan dalam masa yang sama kerajaan asyik canang2kan 24 jam yang kehidupan korang tue 100% dibawah kekuasaan kerajaan, kalau takde kerajaan korang bukan sapa2 pun. Sanggup ke? Aku siyes tak sanggup.Malas dan tak hingin aku nak mengharapkan simpati org yang tak satusen pun tak ikhlas nak simpati kat aku. Baik aku cari simpati pada orang yang betul2 ikhlas nak bantu aku. 

Sebab tue kalau kerajaan nak naikkan, biar je dorang naikkan. Jangan nanti bila dorang tak naikkan ron 95 neh dorang pergi canang 1malaysia bahawa dorang simpati pada nasib rakyat padahal sebelum2 neh dan akan2 datang mereka tetap akan naikkan apa2 barang selagimana mereka memerintah malaysia neh. Lakonan mereka tue mungkin digunakan untuk meraih undi. Apa yang pasti ron 95 tetap akan dinaikkan. Cepat atau lambat. Sebelum ataupun selepas pilihanraya. Tiada jaminan kerajaan tidak akan naikkan ron 95 meskipun selepas mereka naikkan tarif elektrik.

Ameno : U can straight go to hell. I dont want any government of barang naik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...