Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 16 November 2011

Susu 1malaysia ditarik balik dari pasaran


Hari tue aku ada meroyan pasal susu 1malaysia kat sini. Tak pasti samada ia product yang sama ataupun berbeza. Tapi ada juga lah mulut2 yang pongpang marah konon nak nak menjahanamkan product melayu. Masalahnya ko tahu ka pengilang dia tue, pemiliknya melayu? Tahu? Tak tahu kan? 

Kebiasaannya product2 macam neh owner dia bukan melayu larh weh. Tak percaya pergi pasaraya sana check. Product2 keluaran islam biasanya memang dikenali dan harga pun bukan boleh murah. Takpe. Janji halal beb. 

Dan kebiasaan product2 yang murah neh.. heheh.. lue fikirlah sendiri. Otak jangan fikir negatif je. Ingat apa2 benda yang ada kaitan dengan kerajaan sah2 melayu punya ka? Bodoh piang. Mydin tue mamak larh tongong. Bukan nak racist. Just nak bagitau je. 

Sebab ada segilintir di antara kita neh asyik berfikir bila kondem kerajaan bererti kondem melayu walhal kita kondem benda yang kerajaan buat salah. Bukan bermaksud kondem melayu. Jangan salah faham. Kerajaan sekarang jual product cikai. Mydin plak import product dari china. 

Bukan tuduh bahan2 makanan tue buatan china tapi barangan2 tersebut masalahnya low quality + tak selamat akibat ada bahan kimia. So kita kondem larh. Takan itu pun nak merapu cakap kita kondem melayu? Tahu bangang. Tapi jangan tunjuk boleh tak?

kah kah kah

Berbalik semula kepada isu product makanan yang berkimia, berbakteria yang akan mendatangkan penyakit dan tidak selamat di makan neh, mula2 hari tue ismail sabri nafi. Okeylah tue. Lepas dah nafi, cakap pula dap nak menjahanamkan syarikat melayu. Yang neh siap main kat tv lagi. Lepas tue tup2 hari neh depa dah keluarkan arahan seperti di bawah neh ;


Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah menarik balik susu tepung jenama itu dari pasaran, sehari selepas dakwaan bahawa kandungannya melanggar batas-batas yang ditetapkan oleh Akta Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Dalam satu kenyataan di laman web hari ini, KR1M berkata produk itu telah dikeluarkan buat sementara waktu tetapi tidak memberikan sebarang sebab bagi berbuat demikian.

“Pembekal susu tepung KR1M telah dimaklumkan dan produk berkenaan telah dikeluarkan buat sementara waktu sehingga diberitahu kelak,” petik kenyataan itu.

Mengenai dakwaan sos cili jenama 1Malaysia yang didakwa mempunyai tahap raksa dan plumbum melebihi paras yang dibenarkan, pengendalinya menafikan perkara itu.

“Buat masa ini, ujian makmal dari pembekal menunjukkan bahawa formula produk itu mematuhi keperluan Akta Peraturan-Peraturan Makanan,” petik kenyataan itu lagi. -malaysiakini

Nampak? So apa yang wakil rakyat PR cakap pasal neh memang terbukti benar. Dah cakap depa ada buat ujian makmal. Bodoh lah PR nak main balon tanpa bukti. Sekarang neh aku tahu kerajaan nak jual makanan murah kat rakyat. Aku pun faham makanan murah nak expect kualiti tinggi2 buat apa? 

Tapi kot ye pun tak berkualiti, janganlah jual makanan berpenyakit kat rakyat pula. Baik tak payah bantu. Kalau bantu sampai nak memamposkan rakyat apa citer? Ka kerajaan sedang buat ujikaji?

Yelah. Buat apa ada klinik 1malaysia kalau tak digunakan ye tak? Lepas sakit boleh larh singgah sana.. ye tak?

kah kah kah

Ameno : Gampang. Kualiti makanan pun ada tingkat sosial.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...