Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 Oktober 2011

Kerajaan rugi rm92.04juta ringgit dalam tender 87 klinik desa ek?

Tengok cara depa buat kerja. Bodoh gila. Ada ke bayar rm540,000.00 kepada satu syarikat tue tanpa sebab? Bukan rm54. Tapi rm540,000.00 ribu. Banyak tue. Kenapa arah bayar kepada syarikat tersebut walaupun tiada apa2 kontrak perjanjian / urus niaga dengan syarikat tersebut? 

Lihat bawah neh ;



1. Projek = bina 2 unit kuarters dan wujudkan klinik desa di 87 buah lokasi.

2.  Kos projek asal ialah rm92.04 juta. Selepas tue ada tambahan dana berjumlah rm11.27 juta. Peh. Banyak tue. Sebab2 tambahan? Tah. Tak dinyatakan.

3.  80 % projek gagal siap ikut tempoh masa meskipun telah diberikan masa lanjutan.

4.  Kerajaan hilang gantirugi sebagai rm3.29juta. Atas sebab? Tah. Kenapa kerajaan tak boleh claim gantirugi dari kontraktor plak? Bukan nya salah kerajaan kalau projek tak siap ataupun lewat siap. Melainkan, kroni2 depa yang sebat projek tersebut. Depa dah makan. So takan nak tuntut gantirugi dari geng sendiri? Karang geng sendiri bocorkan rahsia rasuah dan penyelewengan naya.  Sama2 ranap.

5. Bayaran sebanyak rm540,000,00.00 kepada satu syarikat yang tidak dinyatakan nama nya dalam laporan audit neh. Pelik. Kenapa nak bayar syarikat neh pula? Bukan nya ada ikat apa2 kontrak dengan syarikat tersebut.

6. Wujud akaun palsu yang dibuat oleh perunding. Peh. Akaun palsu beb. Maksudnya berlaku pengaliran keluar wang kerajaan kepada benda yang tidak wujud, tidak betul, ataupun tidak tepat. Dasat.

7. Walaupun terbukti dengan jelas bahawa kontraktor gagal memenuhi peraturan dan standard yang ditetapkan tetapi kerajaan [kementerian kesihatan] tidak mengambil apa2 insentif untuk menghukum ataupun mendenda kontraktor2 tersebut. Herm. Pelik.

Kemana pergi nya semua kakitangan kementerian kesihatan yang menguruskan hal projek neh? Bukan kah dorang tue sempurna anggota tubuh badan, sihat akal fikiran, dan mampu memantau projek neh dari awal sampai akhir? 

Bukan kah mereka dibayar untuk buat kerja? Apa pula menteri kesihatan buat? Takan dia sibuk fikir permasalahan dia dengan chua soi lek? Kalau begitu apa jadah dia sandang jawatan neh kalau dia tak boleh buat kerja? Takan beban kerja dia banyak sangat ataupun dia ditipu oleh orang sekeliling? 

Ahhhaaa.. jangan jawab. Neh bukan soklan. Neh cuma sangkaan baik aku terhadap kerajaan je. Okey.

Ameno : berambos larh cepat sikit.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...