Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 Oktober 2011

Dap perkenalkan restoran menu rakyat rm2 sepinggan sahaja.


Aku takmo. Pada asalnya aku memang takmo. Tapi benda neh kelakar giler. Siyes kelakar. Dap buat lawak. Aku takmo. Siyes takmo. Tapi dah dap buat lawak dulu. So aku kena gelak larh..

kah kah kah

Isu dia macam neh ;

1. Dap perkenalkan menu rakyat yang mana ianya lebih jimat dari restoran 1malaysia.

2. Menu yang dap perkenalkan ialah nasi + 3 jenis lauk berasaskan sayuran. 

3. Harga yang ditawarkan pula ialah rm2.00.

4. Restoran neh berada di satu kawasan je.

5. Dan dap cadangkan kepada rakyat malaysia agar ramai2 pergi makan sana. [jangan gelak, neh belum habis lawak lagi].

6. Motif memperkenalkan restoran neh ialah sebab nak menandingi restoran 1malaysia yang dilihat jauh lebih mahal berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh restoran neh.

7. Restoran neh ialah restoran yang dikendalikan oleh cina yang bukan menganuti islam.

8. Tiada sijil halal sebab tak pernah mohon tapi bagitau bahawa sukar nak pohon sijil halal sebab jakim mempunyai prosedur yang ketat.

9. Dan sesiapa boleh makan disini sebab ia adalah halal menurut pemilik restoran.

Lawak bermula apabila ;

1. Dap sibuk tiru apa yang bn buat.

2. Bila bn buat dap kutuk bagai sebagai tidak realistik, menjejaskan perniagaan lain, kroni dan etc. Habis tue apa pasal dap tiru benda yang bn buat? Bukanlah cara neh boleh bantu rakyat sebenarnya kan?

3. Bila bn memperkenalkan kedai murah 1malaysia, dap dan pr kata ia hanya ada di sesetengah lokasi. Which is also similar to topic neh.  Restoran neh pun hanya ada satu. Dan lebih kelakar bila dap jemput ramai2 makan disitu. Nak tahu kenapa kelakar? Kelakar larh kalau orang tue duduk kat perak. 

Dan orang yang duduk dekat2 situ pun mungkin rasa kelakar juga. Pasal apa depa nak buang duit minyak ulang alik untuk makan di restoran murah? Serupa je macam depa makan kat kedai lain. Duit minyak tol boleh cover duit makan. Nak lagi jimat ataupun lagi menyusahkan?

4. Lepas tue depa kata restoran neh halal. Hehehe. Halal walaupun tanpa sijil halal? Nak promote restoran kroni sendiri ka? Hehehe.. jangan marah. Tanya saja.

5. Hidangan restoran neh ialah nasi + 3 jenis lauk berasaskan sayuran = rm2 dan dibandingkan dengan restoran 1malaysia nasi + 3 jenis pelbagai lauk? Perbandingan macam neh ibarat banding oren dengan epal. Ia tidak tepat. 

Lagi satu bab sijil halal. Ia dikendalikan oleh orang bukan islam. Jangan suruh orang islam makan di restoran neh. Walaupun bukan semua orang islam baik dan mengamalkan apa yang termaktub dalam Alquran tetapi itu tidak bermakna bahawa kita boleh buat derk je. Keburukan umat islam di malaysia memang banyak. 

Aku pun suka gak kutuk geng aku sendiri. Tapi itu tidak bermakna bahawa aku boleh redha melihat dorang makan di restoran neh. Kalau sungguh halal, mohon je larh sijil halal. Toksah bagi alasan bagai. Simple. 

Jangan banding dengan orang melayu. Orang melayu bukan baik sangat pun. Tapi dalam bab pemakanan ada sebab kenapa kita percayakan mereka dan merasa lebih selesa makan di restoran melayu. Nak huraikan pun tak guna. 

Bayangkan je bila korang belajar luar negara dan jumpa rakan2 senegara. Apa perasan korang? So itulah perasan orang islam. Rasanya perasan yang sama wujud pada semua jenis kaum di malaysia neh. Malahan satu dunia. Aku percaya. 

Berita penuh tentang menu rakyat dap @ pr disini

Ameno : Si peniru marah benda yang dia tiru. Apasal kelakar sangat?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...