Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 9 September 2011

Bukan 6% tapi 11% cukai untuk topup ka?

kah kah kah

Padan muka aku, ko dan kita seme. 

Memandangkan kita seme pengguna prepaid maka memang wajarlah kita rasa marah dengan kenaikan neh. Tapi ada sedikit kekeliruan berhubung isu cukai topup neh. Aku pun pada awalnya tak nampak kekeliruan neh. Meh sini aku elobrate sikit supaya korang nampak apa benda yang aku keliru mana larh tau2 korang leh explain kat aku pas neh.

Sila lihat bawah ;



Gambar di atas neh benda yang kita dah biasa tengok. Rasanya ramai tahu prepaid ada tax 5% sebelum neh. Maksudnya pembelian kad topup rm5 dan ke atas dengan harga asal iaitu rm5 [ataupun mungkin lebih ikut tempat] sebenarnya dah termasuk 5% cukai untuk kerajaan.

Selalunya rm5 dan rm10 je orang jual mahal sebab untung ciput tapi rm15 [hot tiket] dan ke atas dorang jual ikut harga biasa. Yang menimbulkan kekeliruan dan tanda tanya sekarang jika kad prabayar rm10 yang dijual sedia ada dah termasuk dengan cukai maka apa sebab pula kena wujud tambahan harga disini ketika membeli? Contoh ;

Cukai 5% untuk kad rm10.00 ;

bayar rm10 dapat nilai rm10 dalam kad = termasuk cukai 5%.

Cukai 6% untuk kad rm10.00 ;

bayar rm10 dapat nilai rm10 dalam kad = termasuk cukai 6%

Bukan kah sepatutnya macam neh je? Kalau nak alih beban kepada pengguna pula bukan kah sepatutnya macam neh ;

Cukai 5% untuk kad rm10.00 ;

bayar rm10 dapat nilai rm9.50 dalam kad = termasuk cukai 5%

Cukai 6% untuk kad rm10.00 ;

bayar rm10 dapat nilai rm9.40 dalam kad = termasuk cukai 6%

Bukan kah macam neh dah cukup? Tapi napa bayar rm10.60 untuk topup rm10 pula? Itupun rm10.60 ialah harga ter-rendah yang ditetapkan. Apa itu harga ter-rendah? Baca sini dulu untuk faham betul2.

Adakah begini sebenarnya ;

Cukai maxis kepada kerajaan = termasuk dalam harga topup rm10, manakala cukai kepada pelanggan bukan lah alihan cukai yang sedia ada sebaliknya ialah cukai baru yang diwujudkan oleh kerajaan ataupun lebih tepat ialah gst? Jika ini benar maka berlaku manipulasi maklumat dan penyelewengan oleh media kerajaan kepada rakyat malaysia berhubung isu neh. Sudah tentu mereka di arah untuk menipu rakyat. Bukan kah ini telah melanggar etika perniagaan apabila menyeleweng dalam menyalurkan maklumat sebenar kepada pengguna? Faham betul2.

Di malaysia neh selaku pengguna kita ada hak2 kita. Dan setiap product perniagaan wajib menyampaikan maklumat benar supaya kita tidak rasa tertipu apabila membeli product tersebut tapi macam mana kita nak count benda neh bilamana kerajaan sendiri yang sepatutnya melindungi pengguna berkerjasama dengan media arus perdana bagi memanipulasikan maklumat agar kita tertipu dalam isu cukai prepaid neh? Jika kerajaan melakukan kesalahan, kepada siapa kami rakyat kena mengadu pula? 

Harap ada pihak yang boleh menjelaskan secara terperinci bagaimana cara cukai neh dikira.. aku siyes rasa kena tipu neh beb.

Ameno : bangsatnya.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...