Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 15 September 2011

Hot : Akta ISA dihapuskan !

Kemaskini ;

27. Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

28. Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.
-mkini-

Najib umumkan penghapusan akta isa tadi ketika dia bagi ucapan khas yang disiarkan secara langsung di semua saluran tv sebentar tadi. Aku tak dengar kata2 dia cuma aku dapat info neh menerusi astro awani. Akta ISA akan hapus dan digantikan dengan dua akta khas.  

Dua akta khas neh aku masih tak faham lagi fungsi dia macam mana. Tengah dengar penjelasan dari awani neh. Hopefully akta2 baru neh bukan larh akta yang seakan2 ISA. Kalau ya maka takde beza larh antara akta isa dengan akta baru yer tak? So hapus tak hapus masih sama je. Tapi masih terlalu awal nak buat apa2 konklusi disini. Aku nak cari rakaman ucapan najib pasal neh dulu. Kalau ada aku share sini nanti.

Tapi kalau benar akta isa neh hapus terus ini bererti kita memperolehi kemenangan.. 

yahooo00OOOoooo.

boleh larh makin open menulis di blog kelak..

kah kah kah. 



Ameno : isa patut dah lama hapus.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...