Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 14 April 2011

Entry hot : Penjelasan penuh RPK berhubung isu interview tv3-rpk.



Ini adalah apa yang aku dapat dalam mesej facebook group RPK di facebook. Baca dan fahamkan betul2.

Q1: Why make the revelation now, why didn't you correct the media reports soon after your SD came out two years ago?

Actually the SD was signed 3 years ago, not 2 years ago. And it was published the very next day and I was arrested and charged almost immediately.

I have been writing article upon article over the last 3 years saying that I did not make any allegation about Rosmah Mansor and the two Lt Kols husband and wife. What I said was that an informer had informed me about the matter. By the way, have you read my SD yet? I would suspect not, as many who comment do so without reading it. That is why you said 2 years instead of 3. Or else you would have known it was signed in June 2008.

Anyway, is it my job to correct what the mainstream media intentionally distorts? And did anyone from the mainstream media talk to me? Most of the mainstream media actually covered my trials but still they misreported the whole thing.

Are you saying I am to blame for the misdeeds and malicious acts of others? Their job is to whack me and that is what they did. Now, after 3 years of getting whacked, I am whacking back. Is this not my right?

Anyway, the interview was done 2 months ago, not now. People ask me why now, just before the Sarawak elections?

2 months ago there was no confirmation of the Sarawak elections. So when do I do it? After the Sarawak elections? Then, after the Sarawak elections, people will say why now, just before the 13th GE? So I wait until after the 13th GE and people will still ask, why now, just before a by-election?

So when should I do it? After Malaysia bans elections?

Q2: Can you comment on Din Merican's denial that he was involved in the attempt to discredit Rosmah and Najib?

Did I say he was involved? I just asked him to check with Anwar Ibrahim the background of Lt Kol Azmi Zainal Abidin and that was what he did. And he admitted this in his Blog posting. So what is the issue? Why accuse me of something I did not do?

Q3: Aside from your Statutory Declaration, do you have any proof of the involvement of the people you mentioned in the attempt to discredit Najib and Rosmah?

What do you mean by proof? Video recordings of them in towels in a hotel room? Define ‘proof’. Anwar was convicted and sentenced to 15 years jail in 1999 based on testimony. Testimony is proof and that was good enough to sentence Anwar to 15 years jail. My testimony is even better. It is in the form of an SD.

Q4: Now talks on the ground is that your sudden revelation is because you want to return to Malaysia. Your comment?

Talks on the ground is that Najib was caught kalwat in a Port Dickson hotel room. Do you want to ask Najib this? Who cares about talks on the ground? If the government says I am welcome back in Malaysia and I tell the government to go to hell because I love it in the country of my birth what then are you going to say?

And what ‘sudden revelation’? Have you not heard what I said? I have been repeating this again and again over the last 3 years. What’s so sudden about saying the same thing over 3 years? You mean I kept silent the last 3 years and only today I am talking?

Q5: You have also been accused of shifting attention from the Sarawak election with your latest allegation. Your thoughts.

Shifting attention? You really must improve your communication skills because I don’t understand what you mean. I have also been accused of going to church every Sunday and that my wife and I have left Islam to become Catholics.

Do you really think I care what they say? My interview was done before the announcement of the Sarawak elections. Maybe they held the Sarawak elections to shift attention from my interview since my interview came first.

Q6: Where does your loyalty lie now that you have turned the tables against Anwar and the opposition front?

You must be smoking something. Let me know what it is so that I can get some. My loyalty from Day One was always with the rakyat: dulu, kini dan selama-lamanya. Now, which part of the word rakyat don’t you understand?


Raja Petra Kamarudin
Malaysia Today


Dan ini adalah translation dalam bahasa melayu. 

1. Kenapa buat pendedahan sekarang? Kenapa tak betulkan laporan media sejurus keluarnya SD dua tahun lepas?

- SD telah ditandatangan pada 3 tahun yang lepas, bukan dua tahun yang lepas. Selepas ia dilaporkan, saya terus ditahan dan didakwa serta merta Saya telah menegaskan dalam blog saya berkali2 bahawa saya tidak membuat pertuduhan terhadap rosmah dan dua pegawai polis berpangkat leftenan suami-isteri membunuh altantuya. Sebaliknya saya dimaklumkan mengenai hal itu. Dan kalau anda membaca pengakuan dan penulisan di dalam blog saya, anda sudah tentu jelas akan hal sebenar. Yang membuat andaian negatif sebenarnya tidak pernah membaca apa yang saya tulis di dalam blog saya.

Apakah saya perlu memastikan setiap laporan media yang salah dan putarbelit dan memperbetulkan ia satu persatu? Media arus perdana sudah tentu akan melakukan apa sahaja percubaan untuk memburukkan situasi. Setelah bertahun2 pihak media menghentam saya bertubi2, kini saya dihentam lagi. Adakah ini wajar?

Temubual yang disiarkan di tv3 telah dibuat dua bulan yang lepas. Ketika itu saya tidak tahu bila tarikh pilihanraya negeri sarawak akan berlangsung. Tak kira pada waktu apa pun saya buat sesi temubual tersebut sudah tentu pertanyaan2 ini akan sering datang kepada saya. Adakah saya perlu tunggu sehingga pilihanraya dimahsuhkan baru boleh membuat sesi interview bersama tv3?

2. Boleh berikan pandangan berhubung penafian din merican yang dia terlibat dalam percubaan untuk memburukkan2 rosmah dan najib?

Ada saya kata dia terlibat? Saya cuma jelaskan di tv3 semalam bahawa saya minta dia periksa dengan dsai ttg latarbelakang left. azmi zainal abidin dan itulah yang dia buat. Dan itulah juga yang dia mengaku dalam blog dia. Jadi apa masalahnya sekarang?

3. Selain dari SD, boleh berikan bukti penglibatan beberapa individu tersebut yang dikatakan terlibat dalam percubaan untuk memburukkan rosmah dan najib?

Apa yang anda maksudkan dengan bukti? Video rakaman mereka bertuala dalam bilik hotel? Define 'bukti'. Anwar didapati bersalah dan dijatuhi hukuman penjara 15 tahun pada tahun 1999 berdasarkan laporan saksi. laporan saksi merupakan bukti dan itu sudah cukup untuk memastikan Anwar dipenjarakan selama 15 tahun. Laporan saya adalah lebih baik dari itu. Ia dalam bentuk SD. 

Q4: Terdapat cakap2 belakang bahawa pendedahan rpk berhubung isu ini secara tiba-tiba adalah kerana anda ingin kembali ke Malaysia.
komen anda?

Terdapat cakap2 belakang bahawa Najib ditangkap khalwat di dalam bilik hotel Port Dickson.
Adakah anda ingin meminta Najib menjawab ini? Siapa yang peduli tentang cakap2 belakang? Jika kerajaan mengatakan bahawa saya dialu2kan kembali ke Malaysia dan saya katakan kpd kerajaan pergi lah mampos kerana saya menyukai negara kelahiran saya apa maka yang akan anda katakan?

Dan apakah yang dikatakan sbg 'pendedahan tiba2' itu?
Apakah kamu tidak mendengar apa yang saya katakan? Saya telah mengulanginya lagi dan lagi selama 3 tahun ini.
Apa yang dimaksudkan dgn tiba-tiba pula sedangkan saya telah mengatakan hal yang sama selama 3 tahun?
Adakah Maksudnya saya duduk diam dalam 3 tahun ini dan baru hari ini saya dedahkan ini?

Q5:Anda juga telah dituduh sengaja mengalihkan tumpuan dari pilihanraya negeri Sarawak dengan tuduhan terbaru anda.
Pandangan anda?

Mengalihkan perhatian? Anda benar-benar harus meningkatkan kemahiran komunikasi anda kerana saya tidak mengerti apa maksudmu. Saya juga dituduh pergi ke gereja setiap hari Ahad malahan isteri saya dan saya telah dikatakan meninggalkan Islam untuk menjadi Katolik.

Adakah anda benar-benar berfikir aku peduli apa yang mereka katakan?
wawancara saya dilakukan sebelum pengumuman pilihanraya Sarawak. Mungkin pilihanraya Sarawak adalah untuk mengalihkan perhatian dari wawancara saya sebab wawancara saya datang terlebih dahulu.

Q6: Di manakah kesetiaan anda sekarang apabila anda telah membuat keputusan melawan Anwar dan pembangkang?

Anda mesti sedang menghisap sesuatu.
Bagitau saya tahu apa yang anda hisap supaya saya boleh dapatkan anda benda tue. kesetiaan saya sejak dari hari pertama ialah bersama rakyat ini: dulu, kini dan selama-lamanya. Sekarang, di bahagian mana dalam perkataan rakyat yang tidak kau mengerti? 

Nota : translation q1 dan q2 dilakukan secara manual. Bermula dari q3 sampai q6 dilakukan dengan bantuan google translation sbb penat nak baca dan hafal apa yang perlu ditulis. Tapi aku dah edit ayat2 agar ia menghampiri maksud yang dikatakan oleh rpk.

Ameno : RPK dengan segera membuat penjelasan dalam blog bagi memadamkan persepsi buruk rakyat terhadap rpk. Dalam soal ini, aku menyokong apa yang rpk sampaikan. Isu nya sekarang rakyat kena faham, hanya rakyat yg boleh tolong rakyat. Jangan kerana pemimpin, sesama rakyat pula bertelagah. Ingat neh kerajaan rakyat, bukan milik pemimpin. Ia milik bersama.

Share this

5 Responses to " Entry hot : Penjelasan penuh RPK berhubung isu interview tv3-rpk. "

  1. Cerita pembunuhan Altantuya ini datang dari Left. Azmi Zainal Abidin. Dan RPK meyuruh Din Merican Semak latar belakang Leftenan tersebut dari DSAI.DSAI percaya Leftenan ni memberikan maklumat yang betul. Kemudian RPK terus membuat kenyataan bersumpah tersebut.

    Maknanya kes ini memang wujud, tetapi pihak polis kena siasat la Pada Leftenan Azmi tu. Tapi nampaknya takde yang berani nak siasat. KAH KAH KAH..

    BalasPadam
  2. saya oleh translatekan utk awak kalau awak nak

    BalasPadam
  3. blog ni anjing!rakyat malaysia tak bodoh macam kau.konon translate tapi kau reka sendiri kan jawapan dan soalan tu!memang kaki jilat bontot anwar!

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...